2023-11-07, 05:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goaglenn
Har nu sett första avsnittet. O jag måste säga att det är en riktigt välgjord serie svt gjort.

Men problemet jag har med serien o mina funderingar är om svt har en agenda med denna serie. Att man gör denna serie för att fylla på oss med än mer "pk" propaganda

Det jag reagerar på är varför det är så viktigt för svt att efter bara 2 min in i dokumentären berätta att dem första som kom hit var mörkhyade med blåa ögon. Sen märker man att dem vill få in kritik mot klimatet i serien.

Det är som sagt en riktigt intressant o välgjord serie som gjorde att jag satt fastklistrad; men som ändå gav mig en dålig smak i munnen. Jag tycker miljöfrågor o integration är två av våra viktigaste frågor så missförstå mig rätt här; men dem frågorna ska tas i andra program.

(Det ska sägas att det är min känsla o misstänksamhet mot svt att dem har klimat o milöfrågor i serien som syftar på någon sorts lobbying för miljöfrågor) Men här kan jag ju ha helt fel; men det är ju svt vi pratar om här...................

Jag tror tyvärr svt har en agenda med den här serien som jag skrivit ovan.

Man hade t.ex inte behövt att börja direkt med att beskriva att dem första var mörkhyade. Alla vet ju att svt är så politiskt pk-vridna till vänster att här kunde dem lagt in det typ 15-20 in i serien; här avslöjade dem sig själva tänker jag.

Summa summarum så sitter man med 2 olika känslor efter denna ändå välgjorda serie,

De har börjat fatta att syftet med SVT är att utbilda sin befolkning. Tyvärr med PK woke agenda i vanlig ordning men vi med en hjärna (alla som läst något på universitet) ser ju igenom dimridåerna hela tiden. Det här är ett indoktrineringssätt att förmå oss att acceptera att vi alla är homosapiens med samma genetik (vilket inte stämmer).

Utöver hudvårdspolemiken jag framför som naturligtvis inte stämmer eftersom gener tar lånt längre än några ynka tusen år att förändras så mycket (om inte den vita mannen då dödat alla svarta i hela skandinavien???) så är det en sekvens i serien om en serie av olika skallar som hittats spetsade i en sjö.

Här säger SVT att man antar, lägg märke till Antar eftersom nästan allting i en sån här serie är ett pussel man lägger där hälften av pusslet är ANTAGANDEN, så antog man att detta var människor som dött på en annan plats av naturliga skäl och sedan förts hit som en ritual för att hedra de omkomna.

Det här menar jag är direkt historieförfalskning eftersom man inte kan anta en sån sak baserat på att man inte hittar märken från strid på deras huvuden. Det är mycket märkligt då ritualer med mänskliga liv har funnits överallt. Det här hade lika gärna kunnat vara en blodshämnd där man avlägsnat huvudet från kroppar på en svuren fiende och sedan markerat sitt hat ytterliggare.
Citera
2023-11-07, 05:59
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Skulle de mesolitiska jägare som kom till Sverige direkt efter att isen försvunnit ha porträtterats annorlunda? Som behärskade ljushyade människor med näverportföljer?
Tycker endast det är synd att man så övertydligt lägger en nutida kontext över historieskrivningen. Det är ju inte direkt subtilt. Måste man skohorna in värdegrundsfostran överallt? Vad anser man sig vinna?
Citera
2023-11-07, 06:04
Medlem
Sam.Boyds avatar
Åter ett försök att nyttja historien i politiskt syfte. En trend som pågått länge. För drygt 100 år sedan målade Carl Larsson midvinterblot som en historisk skildring för nationalmuseets trapphus.
I går påstods vikingarna på Birka vara muslimer.
Idag är våra förfäder enligt Svt uppenbart afrikanska o ”orientaliska”…

Sam är tveksam till att afrikaner o ataber kommer känna sig mer svenska av tilltaget.
O knappast lär familjen Larsson (med nyfrälst SD sympatier) känna större samhörighet med våra nya grannar (speciellt inte efter de senaste veckornas palestinska demonstrationer)…
Citera
2023-11-07, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Jag känner instinktivt att jag inte vill se den. Kommer väl ge den en chans, men känner allt mer att precis allt som produceras och 90% av det de köper in dryper av vänster woke i sådan utsträckning att det är svårt stå ut med det, om man inte tror på deras sektmentalitet.

Exempelvis att det ständigt ska tryckas in något om hur "kvinnor förr var diskriminerade", för att inte tala om hur man hittar en bög någonstans och omedelbart ska förklara att det var oerhört synd om dem.

Om någon nu undrar "ja men var det inte så?" så är mitt svar att kvinnor och bögar haft sina umgängen. Det är något vi konstigt nog inte får veta så mycket om. Det är inte så att alla kvinnor genom århundraden suttit och tänkt "Åh, finge jag vara man, då hade jag kunnat bli vetenskapsman eller läkare."

Jag kan liksom redan föreställa mig hur fokus blir på typ drottning Kristina och hur oerhört "före sin tid" hon var, och dessutom troligen lesbisk. Alla kvinnor framställs som positiva medan kungarna framställs som krigiska, inskränkta och våldsamma. Såvida de inte var homosexuella, vilket de ofta var, för i så fall var de väldigt kompetenta.

Jag kanske ger det en chans, men märker jag att det är lika skadligt för mitt blodtryck som Kulturnyheterna så stänger jag av. Hälsan måste komma först.
Det har bara visats ett avsnitt och där var det då inger snack om varken bögar eller diskriminering av kvinnor. Det avsnittet handlade visserligen om vår tidigaste historia under istiden och stenåldern. Liver var hårt då och handlade om att överleva, så förmodligen fanns det varken tid eller anledning att spöa kvinnorna. Det hat mot kvinnor som du tycker är så bra kom senare, med den påtvingade religionen från mellanöstern. Du kanske skulle flytta dit?
Citera
2023-11-07, 06:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Tycker endast det är synd att man så övertydligt lägger en nutida kontext över historieskrivningen. Det är ju inte direkt subtilt. Måste man skohorna in värdegrundsfostran överallt? Vad anser man sig vinna?
Varför är pigment ens viktig för värdegrunden? Annat än för att vissa med svag självbild vill känna grupptillhörighet med ljushyade civilisationbildare? Vinsten är att inte förhålla sig neutral till det framväxande politiska hatet.

Kanske är europeer duktiga människor men pigmentet kommer från behovet av D-vitamin inte från en ny överlägsen ras.
Citera
2023-11-07, 06:13
Medlem
Är det inte fantastiskt?

SVT producerar en allmänbildande serie av hög kvalitet om Sveriges historia baserad på vad vi vet från forskning inom bland annat historia och arkeologi men det enda som flashbacktrollen bryr sig om är hudfärgen på skådespelarna eftersom den kunskapsbaserade sanningen inte överensstämmer med deras obildade åsikt. Bildningsförakt i praktiken helt enkelt; "om det inte är som jag tycker måste var dåligt, fel och kommunistisk propaganda!".
Citera
2023-11-07, 06:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Ja oj, jag undrar varför de valde att berätta om Österödskvinnan! Inte kan det väl vara för att hennes skelett är det mest kompletta vi har från tidsperioden avsnittet handlade om?
Jag tror inte han har något emot att de berättade om det mest kompletta stenåldersskelettet. Felet var att de fokiserade så mycket på hennes kön, det hade de ju inte behövt göra.
Citera
2023-11-07, 06:15
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Känns spontant som det är gjort för att svensken ska känna som att blattarna som vandrar i Sverige idag är släkt med oss 🤣 har läst mycket historia men fanimej första gången det påståtts att svenskens förfäder är negrer.
Du har inte läst mycket historia.ljug inte.
Citera
2023-11-07, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luomi
Ja oj, jag undrar varför de valde att berätta om Österödskvinnan! Inte kan det väl vara för att hennes skelett är det mest kompletta vi har från tidsperioden avsnittet handlade om?

Och vad har vi lärt oss specifikt från detta skelett?
Citera
2023-11-07, 06:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
De har börjat fatta att syftet med SVT är att utbilda sin befolkning. Tyvärr med PK woke agenda i vanlig ordning men vi med en hjärna (alla som läst något på universitet) ser ju igenom dimridåerna hela tiden. Det här är ett indoktrineringssätt att förmå oss att acceptera att vi alla är homosapiens med samma genetik (vilket inte stämmer).

Utöver hudvårdspolemiken jag framför som naturligtvis inte stämmer eftersom gener tar lånt längre än några ynka tusen år att förändras så mycket (om inte den vita mannen då dödat alla svarta i hela skandinavien???) så är det en sekvens i serien om en serie av olika skallar som hittats spetsade i en sjö.

Här säger SVT att man antar, lägg märke till Antar eftersom nästan allting i en sån här serie är ett pussel man lägger där hälften av pusslet är ANTAGANDEN, så antog man att detta var människor som dött på en annan plats av naturliga skäl och sedan förts hit som en ritual för att hedra de omkomna.

Det här menar jag är direkt historieförfalskning eftersom man inte kan anta en sån sak baserat på att man inte hittar märken från strid på deras huvuden. Det är mycket märkligt då ritualer med mänskliga liv har funnits överallt. Det här hade lika gärna kunnat vara en blodshämnd där man avlägsnat huvudet från kroppar på en svuren fiende och sedan markerat sitt hat ytterliggare.

Att sätta sina fienders huvuden på pålar på display är en vedertagen maktdemonstration. Ibland är det troféer, ibland till varning för andra.
De kan även vara offer till gudar o andliga krafter.
Har aldrig hört att man gör det av kärlek o respekt för de man älskar.

Att skallarna saknar märken från strid betyder inte att de inte blivit dödade av andra i krig. De kan vara krigsfångar eller tagna slavar. Eller bara människor som jagat o fiskat på fel plats…

Det vi vet är att vi inte vet.
Citera
2023-11-07, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MajorGorm
Känns spontant som det är gjort för att svensken ska känna som att blattarna som vandrar i Sverige idag är släkt med oss 🤣 har läst mycket historia men fanimej första gången det påståtts att svenskens förfäder är negrer.

Man ser det man vill se, helt uppenbart.

Kan du överväga att programmet inte handlar om att försöka omvända någon utan om att utbilda? Det är helt uppenbart många här som har en väldigt skev uppfattning av hur historien ser ut så lite allmänbildning är verkligen på sin plats.
Citera
2023-11-07, 06:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Man ser det man vill se, helt uppenbart.

Kan du överväga att programmet inte handlar om att försöka omvända någon utan om att utbilda? Det är helt uppenbart många här som har en väldigt skev uppfattning av hur historien ser ut så lite allmänbildning är verkligen på sin plats.

Det brukar inte bli så lyckat när politbyrån utbildar i historia.

Serien känns redan otidsenlig…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in