2023-11-06, 22:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilken skräck?
Maja är öht inte stressad då hon följer med J.

Det du skriver om vittnar mer om vad Maja prioriterar:
Att bejaka deras patologiska relation och Maja har inga problem att dölja hemlisar.
Det vittnar nämligen tre planerade mordförsök inom loppet av drygt ett år och innan mord.

Hon skiter blankt i både potentiella och riktiga mordoffer.

Efteråt betedde de sig som om inget speciellt hänt, fortsatte skratta och dansa på Nöjet.
Så funkade de här två psykfallen ihop.

För att hon tog Johannas parti.
As simple as that.

Men faktum är att jag tror Maja hoppade in precis som på Nöjet och assisterade sin BFF och att misshandeln mynnar ut i mord.
Att tanken var att ge igen och bestraffa Tove.

För M ville bestraffa Tove och få henne utslängd.
Det skedde inte och hennes Johanna är så uppgiven.
J i sin tur ville misshandla Tove och det sker.

Hon har ställt upp för J tidigare på eget bevåg för att J skulle inte behöva ta så mycket skit.
Av Tove.
För övrigt hade Maja ingen nära relation med henne.
Vad vore en misshandel i det stora hela, bland alla mordförsök?

Med tanke på vad Tove kallade hennes älskade Johanna så skulle jag tippa att det inte är fjärran från detta när hon ser upprörd ut då hon letar efter Tove och beskrivs ha hyst agg mot henne.

Så jag ser henne som högaktningsfullt suspekt eftersom hon själv visar att hon är manipulativ och lögnaktig rent generellt.
Eller osannolik som HovR uttryckte det.
Jag är helt övertygad att de personer, med intakt moral, inte vill kännas vid nån som Maja och jämföras med henne.

Vad jag anser om Maja specifik är inte öht en kritik riktad i generella termer mot varken AST eller Adhd.

Jag ifrågasätter nämligen Majas lögner och manipulation. Hennes person och inte andra inom npf.

Sen finns det säkert ett fåtal blindstyren inom sfären som går vilse och då rör det sig nog snarare om identifikation med offerrollen.

Det är nämligen helt wacko att blunda för de helt uppenbara lögner som Maja sysslar med.

.
Älskar Maja mer nu - hur kan du på fullaste allvar vara så hatisk ?
Citera
2023-11-06, 22:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Det du radar upp här kräver ingen handlingskraft.
Det jag radar upp här om sökord vittnar om att Maja är manipulativ och falsk.

När det kommer till handlingskraft så ses det via att de diskuterar hur Tove ska kunna bäras ut och för övrigt så citerade jag hennes psykolog som beskrev att Maja tycker det är skönt när nån tar tag i saker.

Själv tog hon tag i Toves iskalla ben och bar iväg när de överlagt färdigt.
Citera
2023-11-06, 22:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Älskar Maja mer nu - hur kan du på fullaste allvar vara så hatisk ?
Jag hatar inte Maja men jag skulle kunna börja hata dig - eftersom du ämnar provocera snarare än diskutera.

Men vid närmare eftertanke är du inte ens värd att slösa energi på.
Citera
2023-11-06, 22:12
Medlem
sybels avatar
Citat:
Det jag radar upp här om sökord vittnar om att Maja är manipulativ och falsk.

När det kommer till handlingskraft så ses det via att de diskuterar hur Tove ska kunna bäras ut och för övrigt så citerade jag hennes psykolog som beskrev att Maja tycker det är skönt när nån tar tag i saker.

Själv tog hon tag i Toves iskalla ben och bar iväg när de överlagt färdigt.
Att diskutera är inte att ha handlingskraft. Motorn behövs när något ska utföras.
M hjälpte till att bära T för att J sa åt henne att göra det. J var motorn.
Citera
2023-11-06, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Att diskutera är inte att ha handlingskraft. Motorn behövs när något ska utföras.
Maja vet vad "paketet" innehåller - det som du döpte Tove till när du ville bortförklara hennes agerande.

Maja visar vakenhet iom att hon diskuterar med Johanna.
Hon är alert och har handlingskraft, i annat fall skulle hon stå passiv och inte tillföra ett dugg.

Hon skulle enbart lyda och inte vara aktiv öht i en dialog.

Jag tror till och med hon gör bort sig när hon berättar detta i förhör.

Likt som hon gör bort sig och lägger till att A*bin hämtat Tove enligt Johanna.

Hon ljuger och tappar kontrollen.

Edit.
Detta hade varit ypperligt att lyfta fram av ÅK ang gemensamt och i samråd.
Just den meningen:

"när vi ska bestämma hur vi ska få ner kroppen, eh, i trapphuset"

Men de lyckades inte ens få fram medgärningsmannaskap i gärningsbeskrivningen som HovR påtalade - och det påverkade bedömningen.
Senast redigerad av develi 2023-11-06 kl. 22:37.
Citera
2023-11-06, 22:24
Avslutad
Citat:
Jag hatar inte Maja men jag skulle kunna börja hata dig - eftersom du ämnar provocera snarare än diskutera.

Men vid närmare eftertanke är du inte ens värd att slösa energi på.
Mmmmmm , mmm. Beklagar din sorg. Fast du måste förstå att Maja är fortfarande extremt besviken - Maja har berättat vad som har hänt , polisen har lyssnat på henne - hon har genomgått undersökning efter undersökning för att dels hjälpa till och dels kunna förstå själv. Det går inte att ljuga sig ifrån ett sådant här fall - det är omöjligt - om man är inblandad i mordet på Tove..
Citera
2023-11-06, 22:24
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Maja stod upp mot Johanna flertalet gånger, om inte det vittnar om handlingskraft så vet inte jag, men å andra sidan så har ni Maja vurmare gjort allt i er makt för att få Maja att framstå som ett mähä, en svagbegåvad idiot utan en mening eller mål, Hon ljuger utan att egentligen begripa att hon ljuger, hon ljuger för sina föräldrar, hon ljuger för Toves pojkvän när han frågar om Maja vet var Tove är, hon ljuger sej blå i månader för polisen, Men det kanske fungerar så att om du själv tror på din egen lögn så är det inte en lögn.
Citera
2023-11-06, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
En yrvaken och chockad person gör förmodligen som den blir tillsagd att göra. Vad J sa till M när M inser att T ligger död i bostaden vet ingen av oss. Vad jag förstått är J driven, påhittig och är van vid att delegera. Det är inte direkt en förhandling som pågår i bostaden utan J driver säkerligen handlingen framåt.

Yrvaken kan Maja knappast ha varit
OM hon sov så räkna de korta sk sovstundena.
Det finns ingen som kan sova djupsömn på så få minuter som hennes sovschema
Därför tror jag inte att Maja sov och som hon säger inte hört eller sett någonting är orimligt
Citera
2023-11-06, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Maja Hellmans lögner i rätten – egna orden

Pressades av åklagaren: ”Var fanns kroppen då?”

https://www.expressen.se/tv/nyheter/maja-hellmans-logner-om-mordet-i-ratten/
Rullman är den enda som har ifrågasatt Majas lögner
Skandal att åklagaren i HR var så lam
Citera
2023-11-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Mmmmmm , mmm. Beklagar din sorg. Fast du måste förstå att Maja är fortfarande extremt besviken - Maja har berättat vad som har hänt , polisen har lyssnat på henne - hon har genomgått undersökning efter undersökning för att dels hjälpa till och dels kunna förstå själv. Det går inte att ljuga sig ifrån ett sådant här fall - det är omöjligt - om man är inblandad i mordet på Tove..
Nej! Det är uppenbarligen inte omöjligt. Man behöver inte ljuga för att komma undan. Maja ljög dessutom riiiiktigt dåligt! Hovrätten trodde henne inte alls och antog att hon ljög om vad hon gjorde både innan, undertiden och efter Tove mördades. De prövade det som Åklagaren lade fram och vad TR bedömde sin dom på.
Rekonstruktion, en eldad kropp där man inte kunde se alla skador som tex blåmärken osv, en underarm borta på Tove, ingen kroppsundersökning på Maja var det som fick Maja friad. INTE hennes uppenbara lögner!
Möjligtvis också en jävligt mesig frågeställning från nya åklagaren om ens någon. Alla vet att Maja var med som läst FUP, alla förhör och hört henne svara på rättegången innan.
Citera
2023-11-06, 23:16
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Från början fanns det lika mycket "bevis/misstankar" på båda kvinnorna. Båda var med till lgh med TT i sällskap (AW.s samtal på natten med TT).

Nej, det var precis det som det inte fanns.

Det som väckte polisens misstankar som ledde till häktning var huvudsakligen två saker.

Dels att Johanna åkte till Donken och att Toves mobil var med på den resan. Men Maja var inte med på den resan. Dels att Johanna under förhöret på söndagskvällen säger några saker som visar sig inte stämma med det grannen säger, och som polisen inser är lögner från Johannas sida.

De misstankar som uppstår, pekar alla på Johanna. Och det är här jag tycker det blir intressant att jämföra med Alingsåsfallet. Även där häktades initialt flera personer, fyra stycken faktiskt. Men det tre av de fyra släpptes, för det är mot en person som misstankarna pekar. De tre övriga har på ett eller annat vis koppling till det hela, men behöver inte ha med det att göra, även om misstankar mot dem också kvarstår. På samma vis menar jag att det var i inledningsvis i Tove-fallet. De misstankar som fanns pekade på Johanna. Inte på Maja. Maja drogs med på ett bananskal. Ungefär som de övriga tre i Alingsåsfallet. Skillnaden är att där släpptes de tre.

Men Maja släpptes inte, och det är egentligen inte förrän Maja själv i december berättar om att hon var med och dumpade Maja, som polisen får någonting överhuvudtaget på Maja. För allt vad polisen visste upp till den tidpunkten, så befann sig Maja i Johannas lägenheten från 0151 på natten fram tills hon blev hemskjutsan på morgonkvisten. Det är vad hennes mobilspårning säger. Några andra indikationer har inte polisen.

Citat:
JJ åkte till Donken med TT.s telefon samtidigt som TT var borta och MH var kvar i lägenheten.

När Tove anses "vara borta" är en definitionsfråga. Jag vill minnas hon rapporteras saknad 1030 på söndagsmorgonen.
I detta skedet vet inte polisen var Tove befann sig när Johanna och Toves telefon åkte till donken. Var Tove med i bilen? Död, levande? Polisen trodde att Tove levde, rubriceringen var människorov.

Citat:
Hur tidigt tänker du dig att MH "borde släpps ur häktet"?

Jag tänker snarare tvärtom att Maja inte borde häktats alls i det skedet. Frågan är istället när borde Maja häktats? Och det är ju faktiskt inte förrän det finns några skäliga misstankar emot Maja, och det gör det inte förrän Maja berättar om att hon är med och dumpar Toves kropp.
Därtill är jag helt övertygad om att om Maja inte häktats, så hade hon be rättat om vad som hände den där natten mycket tidigare, men det är en annan historia.

Citat:
"Maja helt säkert berättat sanningen mycket tidigare"... vad grundar du det på?

Som jag redan förklarat i tråden flera gånger så grundar jag det på att Maja då hade fått uppleva all den uppståndelse i Vetlanda och massmedia som Toves försvinnande resulterade i. Och det tror jag att hon hade insett att detta inte kan hållas hemligt.

Citat:
Varför berättade hon inte sanningen för sina föräldrar dagen därpå, innan hon hamnat i häktet?

För att Johanna sagt åt henne vad hon skulle säga, och för att polisen grep henne morgonen därpå.
Maja hann aldrig själv "landa" i det som hänt och inse allvaret i det innan hon blev gripen. Reviews m.fl. har gjort mycket bättre analyser i de delarna än mig, jag hänvisar till dessa varför Maja reagerat och agerat som hon gjort under det första dygnet efter mordet.

Citat:
Tror du att hon var så dum i huvudet att hon inte förstod att det skulle bli ett febrilt letande efter en försvunnen TT?

Jag kan mycket väl tänka mig att hon under det första dygnet inte alls insåg vilken uppståndelse detta skulle orsaka nej, det jag jag mycket väl tänka mig. Det var nog inget hon föreställde sig. Återigen, så behöver du kanske sätta dig in hur andra människor kan fungera, och inte fungera, och tänka och agera, och inte minst att undertrycka och förneka obehagliga händelser. Att undertrycka och förneka obehagliga saker är mer regel än undantag för många människor. Och efter att hon blev gripen och häktad blev hon totalt isolerad och fick ingen som helst information om all uppståndelse utanför sin isolering. Observera också att Majahatarna i tråden ideligen återkommer till hur Maja borde ha tänkt på Toves anhöriga, men notera då att det är ingenting som förhörsledarna tar upp med Maja och återkommer till, de säger inget om uppståndelsen i Vetlanda och Toves anhörigas förtvivlan. Maja utsätts inte för den moraliska press i häktet, som hon hade utsatts för konstant om hon inte blivit häktad.

Den i särklass största oförmågan hos trådens Majahatare är just den att sätta sig in i och förstå andra människor. Maja borde i varje enskild detalj ha tänkt, tyckt och agerat exakt precis så som de själva skulle ha gjort, och gjorde hon inte det så måste hon vara skyldig. Så tänker Majahatarna i tråden, det har vi sett exempel på tusen och åter tusen gånger.
Citera
2023-11-06, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Rullman är den enda som har ifrågasatt Majas lögner
Skandal att åklagaren i HR var så lam
Rullman var helt fel ute, förblindad över sin bias, han hade minsann löst fallet...

Maja friades, ändå fortsätter drevet.
En ung tjej, yngst i Sverige, dömdes Maja, utan bevis, till livstids fängelse.
Hur sjukt är inte det?

Undrar hur det kom sig att Rullman "hoppade av/bytte jobb" efter att han jobbat så hårt med fallet? Kan det ha varit så att han insåg att han gjort ett stort jävla misstag och inte kunde stå inför hovrätten och försöka få tingsrättens dom fastställd, när han förstod hur lurad han blivit?🤡
Senast redigerad av Mumsbulle 2023-11-06 kl. 23:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in