2023-11-06, 21:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var säger han att den stämplingen var exakt där. Det har jag missat ...

Det är väl en särskild dator för tidsstämpling?
Citera
2023-11-06, 21:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Right, dr Watson!

Nej, det jag noterade är att Larm- och lås-listan kräver lite förkunskaper för att uttyda.

Frågan är om det var lika med kortdragningslistan.

Inte ogrundat enligt Irvell och Linder. Var inte de professionella utredare?

Jag vill inte rubba din världsåskådning men de flyktiga och sedan avfärdade misstankarna mot SE var inte de enda misstankar Linder och Irvell hade under sina karriärer. Många av dessa misstankarna var felaktiga liksom misstankarna mot SE.

Att försöka analysera hypotetiska misstankar likt de mot SE brukar beskrivas som "att arbeta brett" i polisjargong. Det betyder inte att alla hypotetiskt misstänkta är skyldiga vilket Dalulven verkar tro.
Senast redigerad av ursprungligen 2023-11-06 kl. 21:55.
Citera
2023-11-06, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Finns inget som bevisar att tiderna i PH:s PM ens kom från RB. Finns inget som antyder att utstämplingstiden mordkvällen skulle vara korrigerad i den lista PH skrivit av.

Vad polisen har för intresse att kolla upp saker istället för att gå på hörsägen? Massor. Polisen skulle förstå, det är med största sannolikhet ett klockslag i en lista, inget du behöver vara expert för att förstå.

Vi vet ordningen, eftersom SE måste stämpla ut för att kunna prata med väktarna. Det är också precis vad väktarna säger.
Henry Olofsson: Nej, om han har stämplat ut så gjorde han det innan man kom ut till receptionen så att säga, så det är en sådan sak som vi inte såg om han gjorde eller inte. Att SE pratat med väktarna först och stämplat ut sen är en ren fantasiprodukt som motsägs av materialet. [. . .]

Nej, SE måste inte stämpla ut för att kunna prata med väktarna. Det går att passera de inre dörrarna ut till receptionen utan att stämpla ut.

Nej, det är inte vad HO säger.

Innebörden av HO utsaga är att stämpelklockan sitter i ett utrymme innan man kommer till receptionen på väg ut.
Citera
2023-11-06, 21:52
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Nej, SE måste inte stämpla ut för att kunna prata med väktarna. Det går att passera de inre dörrarna ut till receptionen utan att stämpla ut.

Nej, det är inte vad HO säger.

Innebörden av HO utsaga är att stämpelklockan sitter i ett utrymme innan man kommer till receptionen på väg ut.

Och tillsammans med det faktum att SE har stämplat ut så betyder det alltså att SE måste ha stämplat ut för att snacka med väktarna innan han gick. Är den uppenbara logiken verkligen så svår?

Att man kan komma ut till väktarna utan att dra kort har ingen betydelse, för SE har dragit sitt kort.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-11-06 kl. 21:56.
Citera
2023-11-06, 21:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Och tillsammans med det faktum att SE har stämplat ut så betyder det alltså att SE måste stämpla ut för att snacka med väktarna innan han gick. Är den uppenbara logiken verkligen så svår?

Att man kan komma ut till väktarna utan att dra kort har ingen betydelse när vi vet att han faktiskt har dragit kort.

Logik är knappast din starka sida.

Att SE eller någon annan drog kortet bevisar inte att SE gick ut till väktarna omedelbart efter utstämplingen, det kan finnas alternativa förklaringar.

Konfirmeringsbias, det är din starka sida.
Citera
2023-11-06, 21:58
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Att SE eller någon annan drog kortet bevisar inte att SE gick ut till väktarna omedelbart efter utstämplingen, det kan finnas alternativa förklaringar.

Jag tror bara du inte förstår var diskussionen handlade om. Ja, visst, någon kan ha stämplat ut SE:s kort efter att han gått. Men nu var det inte vad som diskuterades. Det handlade om den ensamme GM SE och var han stämplat.

Off topic, din starka sida
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-11-06 kl. 22:00.
Citera
2023-11-06, 22:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

Så vi måste nu hemfalla åt den absolut mest osannolika hypotesen? En väktare drog SEs kort?
Det förklarar varför mördaren SE kom tillbaka till Skandia för att få tillbaka sitt glödheta stämpelkort och varför det kriminella geniet SE var så överdrivet intresserad av "sin" stämpeltid....

Logik verkar sannerligen vara din starka gren, OY!
Citera
2023-11-06, 22:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jag tror bara du inte förstår var diskussionen handlade om. Ja, visst, någon kan ha stämplat ut SE:s kort efter att han gått. Men nu var det inte vad som diskuterades. Det handlade om den ensamme GM SE.

Idioti, din starka sida

Den ensamme SE måste inte ha gått ut till väktarna i receptionen i omedelbar anslutning till att han stämplade ut.

Du intecknar HO utsaga som kvitto på din egen uppfattning om vad som hände, det är konfirmeringsbias.

Du påstår något som inte är sant, jag påpekar det, och du har svårt för att någon kritiserar din sanning.

Rent sakligt har du fel när du påstår att SE måste ha stämplat ut innan han gick ut i receptionen.
Citera
2023-11-06, 22:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Fp
Citera
2023-11-06, 22:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Den ensamme SE måste inte ha gått ut till väktarna i receptionen i omedelbar anslutning till att han stämplade ut.

Du intecknar HO utsaga som kvitto på din egen uppfattning om vad som hände, det är konfirmeringsbias.

Du påstår något som inte är sant, jag påpekar det, och du har svårt för att någon kritiserar din sanning.

Rent sakligt har du fel när du påstår att SE måste ha stämplat ut innan han gick ut i receptionen.

Ok. Hur menar du att det kan ha gått till då? Stämplingen sker i rummet utanför receptionen. SE kommer in i receptionen och pratar med väktarna. SE går ut. När stämplar han i så fall?

Jag sa inte att han måste gå ut i receptionen direkt efter stämpling, det var din tolkning. Men i den diskussion som fördes var det helt ointressant om han gjort något mellan stämpling och receptionen, för diskussionen gällde att han ska ha gått ut snabbt på gatan efter stämpling.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-11-06 kl. 22:10.
Citera
2023-11-06, 22:08
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Så vi måste nu hemfalla åt den absolut mest osannolika hypotesen? En väktare drog SEs kort?
Det förklarar varför mördaren SE kom tillbaka till Skandia för att få tillbaka sitt glödheta stämpelkort och varför det kriminella geniet SE var så överdrivet intresserad av "sin" stämpeltid....

Logik verkar sannerligen vara din starka gren, OY!

Trams!

Jag passade på att gardera mig, har inte påstått att någon annan stämplade ut SE.

Bemöt min kritik mot enough-is-enough påstående att SE måste stämpla ut innan han kommer ut till väktarna i receptionen sakligt.
Citera
2023-11-06, 22:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

1. SE behöver inte varit ensam. SE kan ha släppt in en medhjälpare genom den olåsta dörren på baksidan. Pusselbiten har beskrivit detta i sitt brev.

2. Tidapparaten kan ha haft ett tekniskt fel som gjorde att SEs kort registrerades som draget när SE pratade med HO i receptionen trots att SE inte drog kortet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in