2023-11-06, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHans
En av de mer cyniska förslgen till anledn som skulle passa i det moderna samhället vore om SVT är ute efter att få en rejäl bunt med stadigt missnöjda e-post och kommentarer på X-Twitter.
Som i sin tur skulle öka intresset för de övriga avsnitten bland de i publiken som gillar upprörda klickbetetrubriker i media.
SVT är inte aktiva på twitter så går varken messa eller kommentera på den plattformen.
Citera
2023-11-06, 18:14
Medlem
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag vet inte om du skojar nu, men det är uppenbart att de klipper eller skär håret.
Du använde ordet "försökte bli vackra". Jämför gärna med nästa del i svt:s serie så förstår du vad jag menar. Det påminner om Hollywood-filmer på 1940-talet när alla damer hade makeup och vackert hår när de sov.
Citera
2023-11-06, 18:17
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WatchItNow
Du använde ordet "försökte bli vackra". Jämför gärna med nästa del i svt:s serie så förstår du vad jag menar. Det påminner om Hollywood-filmer på 1940-talet när alla damer hade makeup och vackert hår när de sov.
Skönhetsideal är olika i olika kulturer, så jag köper inte ditt argument att stenåldersmänniskor eller moderna naturfolk skulle skita i sitt utseende.

Men ja, man kan absolut tycka att skådespelarna är lite för fräscha för att spela någon som sovit utomhus hela sitt liv. Vänta bara till 1700-talet, när Gustav III ska gestaltas. Samtida beskrivningar av honom gör klart att han hade fula tänder, av vilka några han hade fått dra ut på grund av svår karies. Jag gissar dock att hans skådespelare har vita och friska tänder.
Citera
2023-11-06, 18:18
Medlem
OvissFramtids avatar
Citat:
Historiska drama på bio är tyvärr helt körda sedan den gigantiska Waterloo med Rod Steiger floppade 1970. Jag spekulerar i att du är lika gammal som jag...

Se Waterloo gratis på youtube så känner du segheten.

Håller inte med, beror ju helt på hur man gör filmerna och hur många lyckade historiska draman, cinematiska succéer, har vi inte sett sedan 1970? Många.

Gladiator, Titanic, Patrioten, Braveheart mfl. Sedan skall Napoleon på nytt släppas nu i höst. Beror ju helt och hållet på vilken smak man har men håller absolut inte med dig.
Citera
2023-11-06, 18:18
Medlem
Efter wokevågen som drar fram så kan man ju konstatera att alla kungariken,egyptien mm var negrer från början,det verkar som att det ska framstå som att vi alla är ett o samma o ursprungligen svarta afrikaner...hur kommer det sig att negern fick blå ögon och huden blev vit? För visst måste väl kina och asien också varit bebot först av svarta..och där utvecklades dom till gula och snedögda samt krymte ngra decimeter i längd...hur fan går det ihop?
Citera
2023-11-06, 18:20
Medlem
Finns det nåt sätt att gå vidare med denna medvetna historieförfalskning där Svt försöker kila in att Ken Ring-lookalikes bodde här, alltså rättsligt. Eller åtminstone göra en petition på Facebook eller liknande.

Det är en enkel metapolitisk vinst att påpeka WHG icke-subsahara-afrika genetiska profil.

Vi borde kunna få upp denna fråga till politiker hos SD likt Tommy Lind-frågan togs upp i riksdagen.

Släpp inte detta.
Citera
2023-11-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Finns det nåt sätt att gå vidare med denna medvetna historieförfalskning där Svt försöker kila in att Ken Ring-lookalikes bodde här, alltså rättsligt. Eller åtminstone göra en petition på Facebook eller liknande.

Det är en enkel metapolitisk vinst att påpeka WHG icke-subsahara-afrika genetiska profil.

Vi borde kunna få upp denna fråga till politiker hos SD likt Tommy Lind-frågan togs upp i riksdagen.

Släpp inte detta.
Nej det försöker de inte kila in.
Citera
2023-11-06, 18:26
Medlem
Gaupes avatar
Har inte sett avsnittet än, men angående preventivmedel; Det är väl rimligt att anta att familjegrupperna under stenåldern försökte sig på någon form av befolkningskontroll/familjeplanering?
Dock hade det inget med kvinnlig frigörelse att göra.
Stenåldersmänniskorna var ju inte dumma i huvudet, de visste att knullande = barn. Har man inte resurser för att utöka gruppen så måste man vidta åtgärder. I kristider förekom förmodligen barnamord, men det är bättre för gruppens hälsa att undvika graviditeter helt och hållet om omständigheterna inte medger utökning.

Hur är det egentligen bland de kvarvarande naturfolken, de sprutar väl inte direkt ur sig barn? Många & täta födslar är väl mer något som hör bofasta jordbrukssamhällen till.
Citera
2023-11-06, 18:26
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Noterade på min minut att en av tjejerna hade långt vackert klippt hår, finare än mina egna barns. Men vem är jag att klaga på detaljer. Det fanns ju vässade benbitar.

Ett problem med många TV- och filmproduktioner är ju att skådisarna tycks ha bättre schampo än vad jag själv har. Maken till fluffigt och välfriserat hår får man leta efter bland riktiga människor antar jag. Obs, gäller ju inte alla filmer osv, finns väl westernfilmer som är inspelade med relativt låg budget i nån jämra öken utan dusch på 3 veckor, menmen.
Citera
2023-11-06, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlstaden
SVT är inte aktiva på twitter så går varken messa eller kommentera på den plattformen.

Det var ju bra att de minimerar slösande med skattepengar på den snedseglande flotten.

Det går inte heller kommentera på Youtube där de har uppe trailer och lite om musiken.
Här är ett lite längre reportage med Oscarsvinnare Ludwig Göransson och den andre kompositören:
https://www.svt.se/kultur/de-har-komponerat-ledmotivet-till-historien-om-sverige

I nästa avsnitt verkar det förekomma en liten romersk trupp så jag hoppas sköldmärkningen är totalt korrekt.
Senast redigerad av OnlyHans 2023-11-06 kl. 18:29.
Citera
2023-11-06, 18:29
Medlem
Denna serie är gjort till en mysig, allinkluderande historiedokusåpa.

Men måste tillstå att jag gillade den.
Plus att den är skickligt gjord.

Va inte så jävligt hatiska SD are!!
Gör en egen, och bättre!
Citera
2023-11-06, 18:29
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbreath
Jag är själv kvinna och vet att "kvinnor kan" men oftast när det skall lyftas fram kvinnor från historien så måste man leta efter riktigt obskyra exempel och då försvinner alla stora män som faktiskt bidragit med enorma framsteg i vetenskapen och så vidare.

Skall vi lära oss om Axel Oxenstierna som grundlade hela den Svenska statsapparaten eller skall vi lära oss om Ulrika Eleonora Stålhammar som klädde ut sig till (manlig) soldat? Det här FÖRMINSKAR ju bara kvinnorna, om det här är det bästa vi kunde hitta.

Om vi vill prata om kvinnor förr kan man väl istället lyfta fram domäner där kvinnor VAR aktiva. Lär oss mer om livet i hemmen, om barnuppfostran, matlagning, hushållssysslor förr... Jag HOPPAS det här programmet, Historien om Sverige, kan lyfta fram vardagslivet genom olika tider. DET hade varit progressivt och feministiskt. Men jag tvivlar starkt på att de har tagit den riktningen.

Österödskvinnan från 8000 fKr är ett av de första välbevarade kvinnoskeletten. DNA visar att hon var atletisk och ganska lång. Hon hade mörkt hår och ganska ljus hy och mörka ögon.
Amningstiden var lång visar tandanalys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in