2021-09-16, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Om jag har missat någon uppsats, så får ni gärna tipsa mig.

Jag tror du missade den här, som verkligen har Flashback i fokus.

Examensarbeten 2020 - Kriminologiska institutionen - Stockholms universitet
https://www.criminology.su.se/forskning/avhandlingar-och-publikationer/uppsatsarkiv/examensarbete-avancerad-niv%C3%A5/examensarbeten-2020-1.509496
Emotioner och våld - En kriminologisk analys av Flashbackanvändares narrativ om integration och invandring

Examensarbete för masterexamen i kriminologi, 30 hp Kriminologi Avancerad nivå
Vårterminen 2020
Caroline Ilola

pdf: https://www.criminology.su.se/polopoly_fs/1.509503.1594795750!/menu/standard/file/Examensarbete%20Caroline%20Ilola.pdf
alternativ källa: https://docdro.id/MOWHqa9

Citat:
Idag varnar Säkerhetspolisen för allt fler högerextrema våldsbrott i Sverige. Hotet att utföra attentat och grova våldsbrott kommer från individer som befinner sig i utkanten av vit maktmiljö och som radikaliserats på internet. Men trots att internet idag är den huvudsakliga arenan för högerextrem kommunikation, rekrytering och propaganda är högerextremism på sociala medier ett understuderat fält. För att utveckla forskningen inom detta område har föreliggande studie genomfört netnografiska observationer på Flashback.
Citera
2023-11-06, 16:03
Medlem
Vem är du på flashback forum?

Någon har skapat en studie utredning, vem är du på flashback forum heter den.

http://www.diva-portal.se/smash/get/diva2:561104/FULLTEXT01.pdf

Varför skall man outa folk eller sig själva, flashback är anonymt ändå även om man vet vem vissa är här? Eller varför ens outa sig själv ens, folk är för roliga om flashback forum i samhället. DIVA heter sajten där de publicerat denna studie, och tjejen är nog diva också som skrivit den.

Roligt ändå, någon som visste om denna artikel/studie innan?
Citera
2023-11-06, 16:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld

Varför skall man outa folk eller sig själva, flashback är anonymt ändå även om man vet vem vissa är här? Eller varför ens outa sig själv ens, folk är för roliga om flashback forum i samhället. DIVA heter sajten där de publicerat denna studie, och tjejen är nog diva också som skrivit den.

Kunde inte öppna länken.

Att folk outar andra beror troligen på att det ger dem en känsla av makt. Att folk outar sig själva? Vet ej. I åtminstone ett fall jag sett har det varit i syfte att få läsare av en artikel i Bulletin.

Vad handlar artikeln om?
Citera
2023-11-06, 16:09
Avslutad
Kan man inte få välja själv? Så bländad av sin egen strålglans att man inte ser sprickorna

Jag är Flashbacks lille grävling som är här för att säga att när det regnar så blir asfalten blöt
Citera
2023-11-06, 16:11
Avslutad
Vad vet vi om författarna Carolina Demir och Marianne Berglund?
Citera
2023-11-06, 16:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Huhhhhh
Kan man inte få välja själv? Så bländad av sin egen strålglans att man inte ser sprickorna

Jag är Flashbacks lille grävling som är här för att säga att när det regnar så blir asfalten blöt

Det sägs många självklarheter på Flashback. Här kommer en: Gå härifrån om du inte gillar det. Enkelt va?
Citera
2023-11-06, 16:13
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Kunde inte öppna länken.

Att folk outar andra beror troligen på att det ger dem en känsla av makt. Att folk outar sig själva? Vet ej. I åtminstone ett fall jag sett har det varit i syfte att få läsare av en artikel i Bulletin.

Vad handlar artikeln om?

Ingen bra idé heller.

Citat:
HTTPS-Only Mode Alert

Secure Site Not Available

You’ve enabled HTTPS-Only Mode for enhanced security, and a HTTPS version of www.diva-portal.se is not available.

Learn More…

What could be causing this?

• Most likely, the website simply does not support HTTPS.
• It’s also possible that an attacker is involved. If you decide to visit the website, you should not enter any sensitive information like passwords, emails, or credit card details.

If you continue, HTTPS-Only Mode will be turned off temporarily for this site.

Tror inte TS länkade till något skumt, men öppnar aldrig sidor utan HTTP. Bättre om TS lägger till ett eller några citat från studien.
Citera
2023-11-06, 16:18
Medlem
DiVA = Digitala Vetenskapliga Arkivet. Troligen ett examensarbete. Kanske inte det bästa arbetet jag läst, men definitivt ett intressant ämne.
Citera
2023-11-06, 16:19
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
DiVA = Digitala Vetenskapliga Arkivet. Troligen ett examensarbete. Kanske inte det bästa arbetet jag läst, men definitivt ett intressant ämne.

Vad kom dom fram till i studien?
Citera
2023-11-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kackotopi
Vad kom dom fram till i studien?
Citat:
With this study we aim to learn more about the process in creating an identity on
Flashback Forum. We have observed four members of the forum to find what themes
define thier way of making an identitity. Besides to our empirical material we found
earlier research that could support our study. The methods we used was qualitative
since we wanted to get a deep understandning for their behaviour. We found that
theese three themes were central: Language, Content and the feeling of being
Anonymous. Theese three themes combined show us how the process of creating an
identity works, but also we learned that the feeling of being anonymous is the main
core and that it effects the language and content.
Tyvärr ingen vidare abstract då den inte med tydlighet besvarar frågeställningen.
Citera
2023-11-06, 16:25
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravensheld

Ingen ”outas”. Uppsatsen handlar om identitetsskapande på forum. Dvs hur vi alla skapar oss en identitet här.

DiVA står för Digitala Vetenskapliga Arkivet och är en samlingsplats för publikationer från universitet, högskolor, institut och museer etc.
Citera
2023-11-06, 16:26
Medlem
Kackotopis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Tyvärr ingen vidare abstract då den inte med tydlighet besvarar frågeställningen.

Tack, jo det är väl dragningskraften främst när det kommer till FB, anonymiteten och att det påverkar hur vissa uttrycker sig, att de kan gå på mer. Själv försöker jag hålla mig på en nivå som jag kan stå för i verkliga livet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in