Citat:
Ursprungligen postat av
Moridin2002
Det är väl därför folk är så trötta på Djokovic och även en anledning till att han inte är en favorit bland fansen. Det är inget flashy över hans spel. Ingen monsterforehand med dräpande vinnare som Nadal eller Federers elegans. Djokovic gör Dimitrov dålig vilket gör att man blir deppig och vill slå av sändningen.
Jag vet inte om folk är trötta på Djokovic, de som är intresserade av tennis beundrar (eller åtminstone respekterar) honom nog samtidigt som man gärna vill se honom åka på stryk ibland. Ungefär som jag med Nadal, eller varför inte Alcaraz som jag redan nu känner så inför eftersom jag ser hans enorma potential och risken att han blir dominant på ett sätt som varken Djokovic, Nadal eller Federer varit - eftersom de haft varandra att tampas med.
Djokovic är så oerhört komplett, utöver den tekniska briljansen, att han kan vinna såna här finaler fast han spelar på 80 procent av sin kapacitet. Och han är smart - han och hans team hittar nycklarna till att bryta ner motståndet och få motståndarna att se mediokra ut. Jag får medge att mina tenniskunskaper inte alltid räcker till för att se exakt vad han gör så bra, bara att han gör det. Men visst, bollsnålheten och precisionen i slagen är två konkreta saker. "First he takes your legs, then he takes your soul", som Andy Roddick sa häromåret, ett citat som redan blivit klassiskt.
Apropå att hitta motståndarnas svagheter och utnyttja det så brukar jag ofta hänvisa till Mats Wilander, som verkligen inte var nån "flashy" spelare men oerhört smart och taktiskt skicklig. Han kunde verkligen få högklassiga motståndare att se ut som juniorer emellanåt. Inte så kul att titta på som neutral, men effektivt - och som svensk klagade man ju inte