2023-10-28, 10:47
Medlem
dex1s avatar
Är proteinpulver farligt. Blir man tjock och får uppblåst mage eller är de bara en myt? Jag dricker ca 1 shake per dag. Min kompis säger jag ska sluta.
Citera
2023-10-28, 10:55
Medlem
vemsfels avatar
Skärp dig. Är det vassle är det totalt ofarligt såvida du inte har mjölkallergi. Bara att läsa på om du tvivlar på det jag skriver.
Citera
2023-10-28, 11:14
Avstängd
Konstnarren5s avatar
Bra komplement när du styrketränar. Se till att din ordinarie kost är balanserad först. Ägg, bönor, fisk, gryn, avakado, nötter osv. För extra boost, kreatin.
Citera
2023-10-28, 11:51
Medlem
Dricker en eller två shakes om dagen sen jag började gymma i början av året. Visst har jag gått upp massa i vikt sen dess, men jag har inte blivit tjockare eller uppblåst.
Citera
2023-10-28, 18:46
Medlem
feemaxxxs avatar
Jag var hos en läkare som påstod att proteinpulver var skadligt för lever/njurar...
Citera
2023-10-28, 20:49
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Jag var hos en läkare som påstod att proteinpulver var skadligt för lever/njurar...

Ett felaktigt påstående, anmärkningsvärt att det kom från en läkare. Proteinpulver är inte skadligt för eller njurar, kan du förtydliga var läkaren menade med sitt påstående? Vore intressant att veta.
Citera
2023-10-28, 20:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1
Är proteinpulver farligt. Blir man tjock och får uppblåst mage eller är de bara en myt? Jag dricker ca 1 shake per dag. Min kompis säger jag ska sluta.
Tjock blir du om du tillför kroppen mer kalorier än den förbrukar. Spelar ingen roll om dessa kalorier kommer från proteinshake eller från vete. Har du bara balans mellan vad du tillför och vad du förbrukar så lär du inte bli tjock.
Citera
2023-10-29, 07:42
Medlem
feemaxxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Ett felaktigt påstående, anmärkningsvärt att det kom från en läkare. Proteinpulver är inte skadligt för eller njurar, kan du förtydliga var läkaren menade med sitt påstående? Vore intressant att veta.

Det här bar i Kina för 10år sedan. Mådde allmänt taskigt och hade magsmärtor. En vidare diskussion hade jag inte eftersom förståelsen inte var så bra.

Med tanke av att de hade haft par skandaler med modersmjölksersättning par år tidigare så kan jag tänka mig att de kanske blandade samma skit i deras proteinpulver.
Citera
2023-10-29, 15:21
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Det här bar i Kina för 10år sedan. Mådde allmänt taskigt och hade magsmärtor. En vidare diskussion hade jag inte eftersom förståelsen inte var så bra.

Med tanke av att de hade haft par skandaler med modersmjölksersättning par år tidigare så kan jag tänka mig att de kanske blandade samma skit i deras proteinpulver.

Där har vi förklaringen, många kosttillskott ifrån Kina innehåller tvivelaktiga substanser som kan vara direkt hälsoskadliga. Enbart i Sverige finns det patientfall där personer skadat sina njurar och lever efter att ha konsumerat teer ifrån Kina. Så läkarens utlåtande är inte helt felaktigt.

När det gäller proteinpulver ifrån de etablerade märkena och de som saluförs i Sverige är det riskfritt.
Citera
2023-11-05, 09:48
Medlem
GertBennys avatar
Jag svullnar upp som en liten gris om jag dricker mycket vassle, men så är jag känslig mot just laktos. Så ja proteinpulver är jättefarligt.
Citera
2023-11-06, 10:49
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dex1

Proteinpulver, jag antar att du menar vassle, är liksom bara vanligt protein från mjölk som innehåller vassle och kasein. En del proteinpulver innehåller aspartam vilket såklart kan vara farligt i mängder som motsvarar några 2-liters lightläsk om dagen.

Vassleprotein finns i en rad andra varor som innehåller tillsatt protein. Puddingar, bars, hasselnötskräm plus massor av annat.

Om du vill optimera effekterna av din träning så brukar rekommendationerna vara att få i sig 1.6-2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Lite extra uppåt 2,5, 2.6 gram om du ligger på kaloriunderskott.

Testa att räkna på hur mycket du får i dig under en dag. Får du inte i dig tillräckligt så är det smidigt, billigt och bra att ha en shake som mellanmål. Det går bra med kvarg, ägg eller en burk tonfisk också men det kanske är lite omständigt att ha med sig och äta när man likaväl kan ta en shake och svepa på 30 sekunder.
Citera
2023-11-08, 14:54
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja

Om du vill optimera effekterna av din träning så brukar rekommendationerna vara att få i sig 1.6-2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Lite extra uppåt 2,5, 2.6 gram om du ligger på kaloriunderskott.

Rekommendationerna för normal soffpotatis Svensson ligger på 0.7g per kg (fettfri massa) och dag. För tränande Svensson runt 1.2g per kg.
Varför skulle någon här behöva dubbla detta?

Det är bara vinstintressen som vill hävda annat.
Mycket viktigare att äta balanserat än att fläska på med enstaka näringsämnen i övermått.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in