Citat:
Ursprungligen postat av
dex1
Är proteinpulver farligt. Blir man tjock och får uppblåst mage eller är de bara en myt? Jag dricker ca 1 shake per dag. Min kompis säger jag ska sluta.
Proteinpulver, jag antar att du menar vassle, är liksom bara vanligt protein från mjölk som innehåller vassle och kasein. En del proteinpulver innehåller aspartam vilket såklart kan vara farligt i mängder som motsvarar några 2-liters lightläsk om dagen.
Vassleprotein finns i en rad andra varor som innehåller tillsatt protein. Puddingar, bars, hasselnötskräm plus massor av annat.
Om du vill optimera effekterna av din träning så brukar rekommendationerna vara att få i sig 1.6-2 gram protein per kilo kroppsvikt och dag. Lite extra uppåt 2,5, 2.6 gram om du ligger på kaloriunderskott.
Testa att räkna på hur mycket du får i dig under en dag. Får du inte i dig tillräckligt så är det smidigt, billigt och bra att ha en shake som mellanmål. Det går bra med kvarg, ägg eller en burk tonfisk också men det kanske är lite omständigt att ha med sig och äta när man likaväl kan ta en shake och svepa på 30 sekunder.