2023-11-05, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Det blir absolut en explosion ifall gastrycket tillåts byggas upp. Om du vill undersöka exakt hur kraftigt det smäller av tiotalet ynkliga tändsticktoppar så kan du göra ett enkelt test själv. Men det är farligt.

Man tar två skruvar och en mutter av relativt stor diameter. Skruvar på muttern några varv på ena skruven och skrapar av tändstickstopparna i muttern. Sedan skruvar man på den andra skruven så att tändstickstopparna pressas emellan skruvarna. När man sedan kastar iväg detta så kommer tändsticktopparna komprimeras mer och mer för varje kast. Mellan kasten skruvar man ihop skruvarna mer. På andra, tredje eller fjärde kastet kommer det att explodera med sådan kraft att skruvarna slits från muttern. Totalt jävla livsfarligt såklart, för de kan flyga åt vilket håll som helst. En kompis fick skruven i pannan och blödde som en gris av det. Om man nu skalar upp det här till tjugotusen tändstickor så blir det faktiskt en rätt rejäl smäll. Det är ungefär vad som ryms i en termos.

Metoden är beprövad och en av det vanligaste metoderna för islamska terrorhandlingar med kopplingar till ISIS.
Ok tack för informationen. Det låter som en lågbudget-terrorist som inte ens kan få tag på normalt sprängmedel utan måste använda avskrapade tändstickor.
Citera
2023-11-05, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Och vad är sprängmedlet som används?
Beror på hur tjock termosen är och vilket material.

Det går att köpa fyrverkerier och ta ut krutet och sen trycka in i termosen.
Du kan även göra tennerite och trycka in.

Det vanligaste bland svenska kriminella tror jag dock är riktiga sprängämnen som dom fått tag i via gruvor eller smugglat in från utlandet.
Citera
2023-11-05, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Ok tack för informationen. Det låter som en lågbudget-terrorist som inte ens kan få tag på normalt sprängmedel utan måste använda avskrapade tändstickor.
Här finns ett exempel på metoden som nämns i en mindre samt fattigare version, men du förstår ju vidden om man skalar upp med större termos samt mycket svavel och valfritt skrot blandat i.

https://youtu.be/wcThYGLATII?si=nRFKdTPFKlqHqT34

Även ett mythbuster klipp och tänk dig detta i en sluten behållare om det ter sig sådär utan termos.

https://youtu.be/q-bLlC9NfiI?si=AAbkrfHujqzWtixF
Senast redigerad av Jagvarpaplats 2023-11-05 kl. 19:56.
Citera
2023-11-05, 20:15
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Beror på hur tjock termosen är och vilket material.

Det går att köpa fyrverkerier och ta ut krutet och sen trycka in i termosen.
Du kan även göra tennerite och trycka in.

Det vanligaste bland svenska kriminella tror jag dock är riktiga sprängämnen som dom fått tag i via gruvor eller smugglat in från utlandet.
Tennerit är väl aluminiumpulver och svavel blandat har jag för mig? Det antänds väl inte av stubintråd?
Citera
2023-11-05, 20:19
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Måste det vara en thermos eller duger det med vilket vakuumkärl som helst?
Det handlar bara om att fixa en smidig bomb. Beroende på sprängämne kan man annars lägga det i en kompostpåse. En termos i lagom storlek är relativt lätt att hantera/transportera och rymmer tillräckligt för att ordna en jävla smäll.
Citera
2023-11-05, 20:22
Medlem
Citat:
Tennerit är väl aluminiumpulver och svavel blandat har jag för mig? Det antänds väl inte av stubintråd?

Det ehövs kraftigt/snabbt tryck för det.
kan antändas genom att du skjuter på det med ett gevär eller genom elektronisk detonation.

Borde gå lika bra att lägga en mindre smälla bland det oc tänt på också men inget jag sett.
Citera
2023-11-05, 20:26
Medlem
Jösses!

Kunskaperna om pyroteknik och explosivämnen har verkligen blivit dålig bland gemene man de senaste 20 åren. Tur det kanske…
Citera
2023-11-05, 20:49
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Det ehövs kraftigt/snabbt tryck för det.
kan antändas genom att du skjuter på det med ett gevär eller genom elektronisk detonation.

Borde gå lika bra att lägga en mindre smälla bland det oc tänt på också men inget jag sett.
Vet inte om det går att köpa eller framställa ammonium nitrat själv. Verkar lite omständigt för hobbyterroristen/ortengänget.

En burk bakpulver i termosen och sen fylla upp med bromsvätska och skruva på locket kanske funkar lika bra.
Citera
2023-11-05, 20:52
Medlem
Citat:
Borrar man hål i locket på termosen för stubintråd är det inget vakuum och jag vet inte varför vakuum är nödvändigt? Med vakuum finns inget syre att utlösa en bomb.

Behövs inget syre i många bomber. Exempel dynamit. Vapen smäller ju helt inkapslat. Allt som kan smälla under vatten tänk på det.

Det finns ju väldigt effektiva bomber som när dom smäller av använder luftens syre och därigenom kan göras hälften så tunga.
Citera
2023-11-05, 20:55
Medlem
Citat:
Vet inte om det går att köpa eller framställa ammonium nitrat själv. Verkar lite omständigt för hobbyterroristen/ortengänget.

En burk bakpulver i termosen och sen fylla upp med bromsvätska och skruva på locket kanske funkar lika bra.

ganska nyligen försvann en ingrediens som man kan ha vet jag. Men säger inte vad det är i tråden.
Citera
2023-11-05, 20:55
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Jag har lite svårt att föreställa mig att det är dynamit som används. Packar man krut för hårt så blir det en självantändning och krut är inte heller lättillgängligt. Undrar om det är vätskor som man pimpar med någon kemisk substans?

Varför sitter såna här och sprider villfarelser på forum?
Citera
2023-11-05, 20:56
Medlem
Citat:

tennerite går att tillverka själv ja.
Finns instruktionr om det på youtube.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in