2023-11-05, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Riksbanken bör ta över ansvaret för transaktionssystemen så bankerna kan vara affärsbanker och gå omkull om deras affär inte håller.

Det är vad dom kommer göra med CBDC.

Och då är transaktioner okrypterade. Vilket innebär att dom kan spåra/styra dina köp i realtid
Citera
2023-11-05, 17:37
Medlem
slagghackas avatar
”Åh nej, bankerna kraschar”

Saknad av absolut ingen 🙄
Citera
2023-11-05, 17:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Orciny
Tack för länk med intressant diskussion. Angående årtal kan 2025 mycket väl visa sig bli signifikant. Av någon anledning har det senaste decenniets avgörande event inträffat med 5 års mellanrum. Jag tänker då på flyktingkrisen 2015 och covid 2020. Varför inte en kombinerad cyber- och bankkrasch 2025?

Bör tillägga att det inte handlar om någon siffermagi utan om att Agenda 2030 är en mänsklig agenda och att människor föredrar jämna årtal i sin politiska planering.

Jämna?
Citera
2023-11-05, 17:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cjk92
😂😂
Plånboken är digital, inte fysisk...
Citera
2023-11-05, 18:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Bitcoin fungerar inte utan internet. Internet är ju infrastrukturen som gör att blockkedjan fungerar och kan upprätthålla säkerheten.
Ja, jag skulle också gärna vilja veta hur bitcoin och andra kryptovalutor skulle kunna fungera utan internet.
Citera
2023-11-05, 18:50
Medlem
Inte kollat på klippet, men generellt kan jag som en person som är bland de största "foliehattarna" i Sverige säga att det är sjuuuuuukt hur många som försöker gissa årtal osv. Det är ingen ide att göra det. Jag tvivlar inte på att det personen i videon säger kommer att hända, men tveksamt om det händer exakt som hon säger.

EDIT: Ser att hon säger att "Bitcoin is a revolution against cyber/banking regime".

Du som läser detta, tror på konspirations"teorier" och tror att Bitcoin ska vara din räddning kommer bli väldigt, väldigt besviken när du inser att Bitcoin är ett sätt att genomföra den finansiella revolutionen från eliten.
Senast redigerad av Morgonsolen200 2023-11-05 kl. 18:52.
Citera
2023-11-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonsolen200
Inte kollat på klippet, men generellt kan jag som en person som är bland de största "foliehattarna" i Sverige säga att det är sjuuuuuukt hur många som försöker gissa årtal osv. Det är ingen ide att göra det. Jag tvivlar inte på att det personen i videon säger kommer att hända, men tveksamt om det händer exakt som hon säger.

EDIT: Ser att hon säger att "Bitcoin is a revolution against cyber/banking regime".

Du som läser detta, tror på konspirations"teorier" och tror att Bitcoin ska vara din räddning kommer bli väldigt, väldigt besviken när du inser att Bitcoin är ett sätt att genomföra den finansiella revolutionen från eliten.

Jag har också funderat över ifall bitcoin är en trojansk häst. Så har inte litat på det systemet alls.

Känns som fysiskt guld är det ända säkra
Citera
2023-11-05, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
”Åh nej, bankerna kraschar”

Saknad av absolut ingen 🙄

Förutom samhället som styrs av digitala pengar.

Hur snabbt går det att återställa till ett bytessytem där vi utbyter tjänster
Citera
2023-11-05, 19:31
Medlem
C0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReflektivInsikt
I alla tider har har de funnits de som tror på domedagen och predikar om hur jordens undergång är nära.

Precis mina tankebanor när folk farit runt med alla möjliga konstiga och långsökta teorier och förutsägelser, men allt ändrades efter covid. Det bevisade svart på vitt hur snabbt det kan gå när stater vill kontrollera folk och hur snabbt ett sånt system kan sättas på plats, och inte minst hur jävla okritiska folk är.

Tror inte en sekund på att bankerna kommer fallera men det där om virtuella valutor och att staten/banken ska ha större kontroll över ens egna pengar och kunna bestämma vad man får köpa och inte tror jag inte ligger långt bort alls. Finns inget annat syfte för att allt ska skötas elektroniskt förutom kontroll. Om några år (hur många låter jag vara osagt) vore det inte konstigt alls om man fick en köttbudget, bensinbudget, klädbudget, co2 budget osv. Oj nu har du köpt 1kg kött, nu är det slut med det för den här månaden. Oj, du har köpt 2 plagg den här månaden, nöj dig med det. Oj, vill du köpa bensin? Du har redan spenderat upp 70% av din co2 budget genom köp på kött och kläder, så du får bara tanka 5 liter den här månaden. Vill du inte vaccinera dig, eller stödjer du en åsikt som staten inte bedömer som ok? Synd, dina pengar är nu blockerade från användning (se truckers som protesterade mot covid restriktionerna i Kanada). Osv...
Senast redigerad av C0w 2023-11-05 kl. 19:34.
Citera
2023-11-05, 20:12
Medlem
withnonam3s avatar
Det är de små bankerna som får problem medans de stora överlever. Detta händer samtidigt som en lång övergång till det nya finanssystemet pågår. Det lilla behovet vi har av banker i ett nytt digitalt system kommer dagens stora banker stå för. JP Morgan profiterar redan på Ethereums nätverk och äger samt kontrollerar kritisk infrastruktur, vilket framgick i en stämning.
Citera
2023-11-05, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Om internet stängs ner och övervakas så fungerar fortfarande Bitcoin. Jag har alla mina tillgångar sparade i Bitcoin, och jag har plånboken i min hjärna. Allt jag behöver är en pappersbit så kan jag genomföra en transaktion.
Transaktionerna synkroniseras över internet. I teorin skulle bitcoin kunna fortsätta fungera utan internet, men det skulle ju kräva att blockkedjan kan upprätthålla synkronisering på annat sätt - vilket i praktiken antagligen skulle göra transaktioner så pass långsamma att bitcoin rent praktiskt inte skulle gå att använda.
Vet inte vad du menar med att du kan genomföra en transaktion med en pappersbit. Det enda du kan göra med en pappersbit är ju att skriva ner din privata nyckel. För att göra en transaktion behöver du kommunicera denna transaktion till noder i bitcoin-nätverket för att kunna registrera din transaktion i blockkedjan. Det blir väldigt omständigt för noderna att kommunicera om internet stängs ner eller begränsas till vissa protokoll.
Senast redigerad av VinkelSleep 2023-11-05 kl. 20:39.
Citera
2023-11-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NFC
Om internet stängs ner och övervakas så fungerar fortfarande Bitcoin. Jag har alla mina tillgångar sparade i Bitcoin, och jag har plånboken i min hjärna. Allt jag behöver är en pappersbit så kan jag genomföra en transaktion.

Ja du kan ju prova köpa mat med dina bitcoins i ett samhälle där internet har stängts ner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in