2023-11-05, 12:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag håller med dig fullständigt gällande det fetade.
Det är oerhört olyckligt, men kan förklaras genom att hon var chockad och livrädd.

Hon visste vad som händer med folk som tjallar, hur Johanna behandlar svikare, Johannas självmordshot, hon hade hängt med Johanna och gjort många dumheter under Johannas inflytande. Bara det att hon ljugit om att hon träffade och hängde med Johanna var ett stort svek mot föräldrarna.
Maja har svårt att stå emot Johanna, att säga nej rakt ut, hon försöker förhala, undviker, för allt hon kan att gå emot Johannas vilja
Detta är inte vad som pågick i Majas hjärna.

Du gör antaganden som inte kan förankras på Maja via FUP.
Trots citat nyss som påvisar annat, kör du ner huvudet i sanden och rapar ord som om det vore mantran.

Det är den bild du vill ska vara gällande snarare än vad Maja uppger:

▪️Maja var trygg med Johanna.
▪️Maja var inte tvingad. Hon följde J för att hon dels hade roligt och för att hon allierade sig med henne - tog hennes parti.
▪️Maja vågade säga emot Johanna. Rätt ut.
▪️Hon vågade till och med kritisera henne.

▪️Maja visste hur hon skulle hantera Johanna.

HUR hon beter sig det vid olika tillfällen beror på HUR hon hanterar Johanna.
Om hon så förhalar eller gör annat.

Varför i helvete drog du in hur diagnoser ställs och att hon har ADD - när Maja som manipulativ, lögnaktig och falsk diskuterades?

Nedan säger mer om dig än oss.
Lägger inte ens energi på Maja i form av hat och du borde snarare ta dig en funderare på den energi du lägger på Maja.

De emotionella utspel du får beror på att vi granskat FUP och håller inte med dig.

Citat:
Maja är inte farlig, hon har svårigheter.
Men faktum är att Maja var väldigt farlig - det var många fler som kunde dött innan Tove.

Hon medverkade nämligen.
Citat:
Jag är mycket väl medveten om innebörden av npf-diagnoser och hur olika det kan yttra sig.

Det är uppenbart att ni som hävdar er veta om vad det innebär, vet just ingenting.

Det baserar jag på era svar, som visar på ert oförstånd.
Ni är lika fast beslutna som Rullman var gällande Maja och att tingsrättens stolpskott dömde henne utan några som helst bevis, annat än Johannas diffusa uttalande om att Maja höll i, men hon kunde inte säga hur...

Johanna har utnyttjat Maja på ett oerhört vidrigt sätt.

Hur kommer det sig att ni riktar hat mot en redan utsatt tjej, när den vidriga människan är bevisat störd, men saknar diagnos, trots att det är uppenbart att hon är farlig.

Maja är inte farlig, hon har svårigheter.

Tänker inte besvara alla påhopp, detta gäller även @develi, @tuffsankatt, @sobrili @firebird @ziggarill
Och fan och hans moster
Senast redigerad av develi 2023-11-05 kl. 13:05.
Citera
2023-11-05, 12:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
För att ta ett exempel.

Har man ADHD och t ex kör rattfull eller misshandlar någon på impuls, då har brottet ett samband med diagnosen. Av helt naturliga skäl. Man är impulsiv.
Mmmmm - fast jag känner inte till Maja som en impulsiv ung kvinna - mer tillbakadragen lat , men väldigt snäll.
OBS. Jag är helt utomstående Maja's familj - men har träffat Maja för ca 2 år sedan.
Senast redigerad av Massonite 2023-11-05 kl. 12:57.
Citera
2023-11-05, 12:57
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Mmmmm - fast jag känner inte till Maja som en impulsiv ung kvinna - mer tillbakadragen lat , men väldigt snäll.
Du får läsa de tidigare inläggen. Du har missuppfattat.
Citera
2023-11-05, 13:02
Medlem
Citat:
Hade du läst fupen? Det framgår däri hur Majas föräldrar såg på umgänget med Johanna och hur dom kontrollerade hennes platsposition osv

Lägg ner tramset, Tove sov ju aldrig i Johannas säng, eller hur

En sak är hur MH.s föräldrar ev såg på hennes umgänge med JJ.

Du skriver "bara det att hon ljugit om att hon träffade och hängde med Johanna var ett stort svek mot föräldrarna".

Min fråga var när MH ljugit för sina föräldrar ang sitt umgänge med J. De var väl medvetna om det ända in i kaklet. MH hade sagt att hon skulle sova hos JJ på mordkvällen, efter det så ljög MH att hon var hos en KK under tiden som mordet gick av stapeln hemma hos JJ.

Trams, jag har erkänt att jag råkade skriva fel TT/MH vem som sade sig sova i sängen på mordnatten.
Kanske kan du krypa till korset eller visa vad som framkommit i FUP ang JJ.s porrfilmstittande efter mordet som du skriver.
Citera
2023-11-05, 13:04
Avslutad
Citat:
Du får läsa de tidigare inläggen. Du har missuppfattat.
Maja är mer dumsnäll - men har vacker humor - hon är trevlig , väldigt hjälpsam , tyvärr lite för mycket med att hjälpa andra städa.

Maja har garanterat lärt sig att ringa polis så fort ett grovt brott begås av någon ..
Jag hoppas att få träffa henne igen ..
Citera
2023-11-05, 13:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Maja är mer dumsnäll - men har vacker humor - hon är trevlig , väldigt hjälpsam , tyvärr lite för mycket med att hjälpa andra städa.

Maja har garanterat lärt sig att ringa polis så fort ett grovt brott begås av någon ..
Jag hoppas att få träffa henne igen ..
Alla människor har goda sidor. Du är partisk i allra högsta grad, då är det svårt att se objektivt på saken och ta in saker som går emot ens egen bild av personen.
Citera
2023-11-05, 13:11
Avslutad
Citat:
Alla människor har goda sidor. Du är partisk i allra högsta grad, då är det svårt att se objektivt på saken och ta in saker som går emot ens egen bild av personen.
Maja är ingen lögnerska
Citera
2023-11-05, 13:15
Medlem
Citat:
Maja är ingen lögnerska

Och vad vet du om det?
Citera
2023-11-05, 13:15
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Maja är ingen lögnerska
Hon ljög i alla fall för polisen i flera veckor.
Citera
2023-11-05, 13:17
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Och vad vet du om det?
Ju svårare Maja har för att ljuga, desto starkare tyder det på att hon deltog i mordet.
Citera
2023-11-05, 13:19
Medlem
Citat:
Jag håller med dig fullständigt gällande det fetade.
Det är oerhört olyckligt, men kan förklaras genom att hon var chockad och livrädd.

Hon visste vad som händer med folk som tjallar, hur Johanna behandlar svikare, Johannas självmordshot, hon hade hängt med Johanna och gjort många dumheter under Johannas inflytande. Bara det att hon ljugit om att hon träffade och hängde med Johanna var ett stort svek mot föräldrarna.
Maja har svårt att stå emot Johanna, att säga nej rakt ut, hon försöker förhala, undviker, för allt hon kan att gå emot Johannas vilja.

Man kan absolut inte skylla brott på en ADHD-diagnos, som ditt exempel med impulsivitet i trafiken som leder till krockar.
Det finns en anledning till att människor med fastställda neuropsykiatriska diagnoser behöver läkarintyg/utlåtande gällande sin lämplighet utifrån sitt funktionshinder, att kunna ta körkort.
Alla klarar inte kriterierna.

Det går inte att slå någon på käften för att man blir irriterad och sen skylla det på att man har ADHD.
Det måste varje människa jobba med för sin egen skull, så att man får redskap att hantera situationer i vardagen som kan leda till utbrott.

Nu har Maja inte heller ADHD, utan ADD, det är inte lika explosivt utåt sett, utan går inåt, ger oro, ångest, depression, låg självkänsla och gör ofta dessa människor inåtvända.

Kanske i kombination med överlevnadsinstinkt för egen del. Att hon själv skulle bli anklagad. Med psykisk ohälsa i botten, färgad (Maja känner ju till att det förekommer strukturell rasism runtomkring i världen) och vetskap om att Johanna är 'två steg före' i tanken så misstänkte hon kanske att ingen skulle tro på henne att hon inte deltog i mordet. Om bara Johanna blivit häktad inledningsvis kanske Maja berättat om Tove och dumpningsresan tidigare. Det går inte att veta. Dock tror jag att den starka bindningen till Johanna var mer avgörande för att Maja höll tyst. Och kommentaren om att Johanna inte ville leva om hon hamnade i fängelse. När hon ska berätta om det i TR darrar Maja på rösten.
När restriktionerna lättade fick hon också ta del av media och i samsittaren fick hon någon att tala med (då de fick dela rum pga platsbrist). FL uppgav också för P4 Jönköping att de bytte strategi i sitt sätt att förhöra Maja. Vilket de menar själva gav resultat

Om Maja hade varit mer åt det manipulativa hållet hade hon kunnat säga att hon blev utsatt för dödshot av Johanna tex. Inte ovanligt i kriminella gäng. Hon hade kunnat lägga ut historien mer. Maja förstod säkert inom sig att Johanna skulle hämnas på något sätt om/när hon berättade.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-11-05 kl. 13:45.
Citera
2023-11-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ju svårare Maja har för att ljuga, desto starkare tyder det på att hon deltog i mordet.

Just precis! Det har jag antytt från första början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in