2023-11-05, 11:47
  #4093
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Beroende på inflationssiffran, blir den sämre än förväntat så blir det 25 punkter.

Låter rimligt, när kommer inflationsdatan? Är nyfiken på om the feds beslut att pausa skapar incitament för riksbanken att haka på deras linje
Citera
2023-11-05, 17:11
  #4094
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Låter rimligt, när kommer inflationsdatan? Är nyfiken på om the feds beslut att pausa skapar incitament för riksbanken att haka på deras linje
Lite påverkan har det säkert, dock är FED och ECB i en annan position där deras valutor är starkare än den svenska, så RB sitter sämre till. Men vi får se vart det tar vägen.
Citera
2023-11-05, 18:01
  #4095
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lite påverkan har det säkert, dock är FED och ECB i en annan position där deras valutor är starkare än den svenska, så RB sitter sämre till. Men vi får se vart det tar vägen.
Jag tror att den viktigare aspekten är hur få verkar förstå vad som händer.

Det finns en massa rosenröda scenarier där ute att ekonomin är fantastisk, och centralbankerna vinner mot inflationen, det finns ingen lågkonjunktur, etc. Jag menar, hur fel kan man ha?

Nästa KPI kommer att bli extremt intressant, med tanke på hur volatila oljepriserna har varit.

Samtidigt har centralbankerna målat in sig i ett hörn, och de måste välja mellan fortsatt ekonomisk svaghet eller att släppa lös mer inflation på ekonomin. Med 40-åriga toppar i inflation knappt bakom oss (man kan ju alltid hoppas), förblir inflationen över det dubbla deras "godtyckliga" mål om 2%.

Visst, de har tvingats tillåta räntorna att stiga för att "bekämpa inflationen", men dessa nya räntor kommer att leda till att någonting går sönder tillslut, konkurserna kommer att öka och det kommer att bli slutet för de gaziljoner zombieföretag där ute som är beroende av ultralåga räntor för att hålla sig sig liv. De företag som överlever kommer att möta högre räntekostnader och mindre tillgång till kapital eftersom nya företagslån blir dyrare. Allt detta innebär uppsägningar och minskad efterfrågan på arbetstagare.

De flesta tror nog att centralbankerna en plan för att få till en mjuklandning, men det har de självklart inte. De har aldrig haft en plan. Deras prognoser är notoriskt opålitliga eftersom de praktiskt taget alltid tar fel sida bara för att kunna meddela soliga nyheter om ekonomin.

När de väl bestämmer sig för att vidta åtgärder kommer alternativen dock vara begränsade. Det enda verktyget i verktygslådan är att tvinga ner räntorna och översvämma ekonomin med mer inflation.

Huruvida detta händer eller inte beror på om de av politiska skäl fruktar inflation mer än lågkonjuktur.

En sak är iallafall satt i sten: Inflationen vann.

Poppa popcornen!
Citera
2023-11-06, 12:33
  #4096
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Jag tror att den viktigare aspekten är hur få verkar förstå vad som händer.

Det finns en massa rosenröda scenarier där ute att ekonomin är fantastisk, och centralbankerna vinner mot inflationen, det finns ingen lågkonjunktur, etc. Jag menar, hur fel kan man ha?

Nästa KPI kommer att bli extremt intressant, med tanke på hur volatila oljepriserna har varit.

Samtidigt har centralbankerna målat in sig i ett hörn, och de måste välja mellan fortsatt ekonomisk svaghet eller att släppa lös mer inflation på ekonomin. Med 40-åriga toppar i inflation knappt bakom oss (man kan ju alltid hoppas), förblir inflationen över det dubbla deras "godtyckliga" mål om 2%.

Visst, de har tvingats tillåta räntorna att stiga för att "bekämpa inflationen", men dessa nya räntor kommer att leda till att någonting går sönder tillslut, konkurserna kommer att öka och det kommer att bli slutet för de gaziljoner zombieföretag där ute som är beroende av ultralåga räntor för att hålla sig sig liv. De företag som överlever kommer att möta högre räntekostnader och mindre tillgång till kapital eftersom nya företagslån blir dyrare. Allt detta innebär uppsägningar och minskad efterfrågan på arbetstagare.

De flesta tror nog att centralbankerna en plan för att få till en mjuklandning, men det har de självklart inte. De har aldrig haft en plan. Deras prognoser är notoriskt opålitliga eftersom de praktiskt taget alltid tar fel sida bara för att kunna meddela soliga nyheter om ekonomin.

När de väl bestämmer sig för att vidta åtgärder kommer alternativen dock vara begränsade. Det enda verktyget i verktygslådan är att tvinga ner räntorna och översvämma ekonomin med mer inflation.

Huruvida detta händer eller inte beror på om de av politiska skäl fruktar inflation mer än lågkonjuktur.

En sak är iallafall satt i sten: Inflationen vann.

Poppa popcornen!
Vi står absolut risken för en kraftigare andra våg, den lär nog inte dyka upp i år utan snarare nästa vinter. Så i scenariot kommande RB möte så lär RB fokusera på hur mycket inflationstakten fallit och agera utifrån det. Positivt nedåt, ingen höjning, är fallet i inflationstakten lägre än prognostiserat i kombination med starkare arbetsmarknad och konjunktur än befarat så blir det en symbolisk höjning.
Att USA får det svårt att komma ur sin skuldfälla utan drastiska åtgärder avseende budget mm bäddar för att vi kommer se ökat pengatryckande och nya inflationsvågor.
Citera
2023-11-07, 09:14
  #4097
Medlem
Inflationen drivs nu huvudsakligen av tjänstesektorn.
Surprise…
Dumma frisörer! Förstår ni inte att ni måste minska era groteska marginaler nu när Svensson inte har råd att klippa sig? I stället höjer ni. Varför? För att kompensera för höja räntor och hyror kanske?
Det är tamigfan dagisnivå. Nä, lägre. Ett dagisbarn förstår det absurda i detta resonemang.
Citera
2023-11-07, 11:11
  #4098
Medlem
Imnshos avatar
Det är löneutvecklingen som är jokern i inflationen. Eftertraktad personal kommer att dra iväg oavsett lågkonjunkturen. Sedan kommer kompensationskraven från facken, och efter det blir det allmänna prishöjningar.

Så ser den "andra vågen" ut. Räntan kommer att stanna runt 5% i flera år (i bästa fall).

Lycka till alla skuldsatta!
Citera
2023-11-07, 12:42
  #4099
Medlem
flyer1s avatar
Experterna oense om räntan åter höjs i November.

23 November lämnar riksbanken sitt nästa räntebesked. Riksbanken höjde senast i September styrräntan med 0.25% till 4%

Experterna är oense om det kommer bli en höjning. Startar ny tråd då den förra hette. Experterna överens: räntan höjs i September.

Nu råder stor oenighet. Fed och ECB höjde inte räntan senast, inte heller riksbanken i Storbritannien eller Norge. Finns stora chanser Sveriges riksbank följer deras exempel, de brukar ju följas åt.

https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/chefekonomen-tror-inte-pa-en-rantehojning-i-november/
SEB chefekonom tror inte på höjning, se ovan.

Många andra tror på höjning främst för att stärka kronkursen.

Alla väntar naturligtvis på SCB:s inflationssiffra för oktober som släpps 14nov.
Inflationsiffror för de som släppt oktobersiffran, Finland 2.4%, Tyskland 3%, Frankrike 4.5%, Spanien 3.5% Nederländerna - 1% !!!

Cornucopia skrev att Sverige är i officiell recession då BNP minskat med 3%, inte checkat om det stämmer. Men det kunde tala för att man slutar höja räntan nu.
__________________
Senast redigerad av flyer1 2023-11-07 kl. 12:47.
Citera
2023-11-07, 12:45
  #4100
Medlem
Ja märkligt att Nederländerna går så bra de är väl på rökta hela tiden.
Citera
2023-11-07, 12:53
  #4101
Avstängd
448s avatar
Dom tänker säkert höja för o få jobbet gjort o sen tro exporten sätter sprutt på ekonomin om fed anser dom är klara liksom länder.

Skuldsatta får börja koka glödlampan i kylen nu
Citera
2023-11-07, 13:44
  #4102
Medlem
Problemet är att att via bolånen, slår räntorna så fruktansvärt ojämnt. Unga vuxna i början av karriären som gick in på bomarknaden under pandemin, är och nosar i överdelen av KALP-spektrat, medan boomers som ägt villan i 30 år, knappt påverkas alls.
Har sett detta på nära håll, medelålders par med utflugna barn konsumerar fortfarande som om det inte fanns någon morgondag. Dessa berörs knappt av någon/några tusenlappar extra i räntekostnad. Ska räntan höjas till den grad att dessa påverkas, är Sveriges unga vuxna knockade sedan länge.
Citera
2023-11-07, 14:00
  #4103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Problemet är att att via bolånen, slår räntorna så fruktansvärt ojämnt. Unga vuxna i början av karriären som gick in på bomarknaden under pandemin, är och nosar i överdelen av KALP-spektrat, medan boomers som ägt villan i 30 år, knappt påverkas alls.
Har sett detta på nära håll, medelålders par med utflugna barn konsumerar fortfarande som om det inte fanns någon morgondag. Dessa berörs knappt av någon/några tusenlappar extra i räntekostnad. Ska räntan höjas till den grad att dessa påverkas, är Sveriges unga vuxna knockade sedan länge.

Håller med, men det finns flera intressanta jokrar i sammanhanget:
hur stor andel av pandemiköparna fick pengar via att föräldrar som hjälpte till med kontantinsats där de pumpade in pengar via att höja sina egna lån?

hur stor andel av de som haft villan/BRFen under längre tid har finansierat bilköp, poolköp, resköp och husbilsköp (etc) genom att höja lånet på bostaden?

I vilka ålderskategorier och segment kommer (trolig) kommande arbetslöshet slå hårdast?

För att inte tala om hur avgiftshöjningar i BRFer riskerar att krångla till det för folk som vill gå i pension ...
Citera
2023-11-07, 14:07
  #4104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Det är löneutvecklingen som är jokern i inflationen. Eftertraktad personal kommer att dra iväg oavsett lågkonjunkturen. Sedan kommer kompensationskraven från facken, och efter det blir det allmänna prishöjningar.

Så ser den "andra vågen" ut. Räntan kommer att stanna runt 5% i flera år (i bästa fall).

Lycka till alla skuldsatta!

Vill inte gå in på detaljer på grund av risk att outa mig själv, men i den ena branschen jag är verksam har det redan börjat stramas åt ordentligt när det kommer till nya tjänster och lönerna kommer inte röra sig uppåt nästan alls under året, i den andra är det precis tvärt om och ALLA anställda har redan fått större påökning, procentuellt, än vad jag sett tidigare. Summa summarum så finns risk för rejält kaos i alla möjliga branscher framöver och det kan mycket väl leda till ökad inflation, beroende på hur det utvecklar sig på bred front.

Det kan också få sekundära effekter på bostadsmarknaden: vissa grupper kan tvingas sälja av på grund av stillastående löner och högre arbetslöshet medan andra grupper får höjda löner. Kan bli ordentligt turbulent. Hade varit rejält nervös om jag jobbade inom fastighet/bygg/arkitektur eller bil/båt/husbil-försäljning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in