2023-11-05, 00:05
Medlem
HomoDeuss avatar
En intressant fråga gällande säkerhetsklassningarna är hur bakgrundskontroller genomförs och om gallrade uppgifter/påföljder i bealstningsregister syns eller inte. Någon som har koll och vet vad som gäller?
Citera
2023-11-05, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
En intressant fråga gällande säkerhetsklassningarna är hur bakgrundskontroller genomförs och om gallrade uppgifter/påföljder i bealstningsregister syns eller inte. Någon som har koll och vet vad som gäller?

För lägre säkerhetsklasser (4-3) kollas registren. Dessa register gallras så dina gamla brott är inte med. De högre säkerhetsklasserna är mer djupgående och där kollas även din aktivitet i domstolar. Är du en kandidat för säk1 i en roll under t.ex. rikets säkerhet kan du ge dig fan på att gestapo vet att du har en narkotikadom på dig för 20 år sedan. Om den är relevant eller ej beror på om du fortfarande har kontakter med folk rörande den domen och om du är hel och ren idag. Du kommer även få frågor om den domen i säkerhetsintervjun.

Så, lägre klasser upp till 3 är helt automatiska och görs av länsstyrelsen. Högre klasser är djupgående och görs manuellt.

Huvudunkten i alla dessa kontroller är:
Kan du behålla hemligheter?
Kan du motstå frestelsen att begå brott?
Kan du motstå frestelsen att övertalas?

Om du har en massa brottslighet sedan innan kan det vara så att du är satt i beroendeställning till ex. kompisar. Det kan även vara så att din partners bästa vän är spion och söker övertala dig. Är du inte tidigare laglydig så är det ett tecken på att du inte är lämplig att behålla hemligheter och har en stor frestelse till att begå brott.

Dör säk3 är det ofta bara frestelsen att begå brott som är på tal, dvs du ska inte kunna falla för att en kompis övertalar dig att råna värdetransportbilen du kör.
Senast redigerad av Methos 2023-11-05 kl. 11:22.
Citera
2023-11-05, 12:01
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
För lägre säkerhetsklasser (4-3) kollas registren. Dessa register gallras så dina gamla brott är inte med. De högre säkerhetsklasserna är mer djupgående och där kollas även din aktivitet i domstolar. Är du en kandidat för säk1 i en roll under t.ex. rikets säkerhet kan du ge dig fan på att gestapo vet att du har en narkotikadom på dig för 20 år sedan. Om den är relevant eller ej beror på om du fortfarande har kontakter med folk rörande den domen och om du är hel och ren idag. Du kommer även få frågor om den domen i säkerhetsintervjun.

Så, lägre klasser upp till 3 är helt automatiska och görs av länsstyrelsen. Högre klasser är djupgående och görs manuellt.

Om du har en massa brottslighet sedan innan kan det vara så att du är satt i beroendeställning till ex. kompisar. Det kan även vara så att din partners bästa vän är spion och söker övertala dig. Är du inte tidigare laglydig så är det ett tecken på att du inte är lämplig att behålla hemligheter och har en stor frestelse till att begå brott.

Dör säk3 är det ofta bara frestelsen att begå brott som är på tal, dvs du ska inte kunna falla för att en kompis övertalar dig att råna värdetransportbilen du kör.

Coolt, tack för bra svar. Vad gäller mig själv så finns det så klart gamla synder. Men, vid förfrågan finns ingen info kvar i den tingsrätt där jag dömdes. Frågan är bara om det finns andra register man inte känner till, med äldre uppgifter sparade.
Citera
2023-11-05, 12:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Vad är säkerhetsklass 4 för något? Det har jag aldrig hört talas om.

På SÄPO:s hemsida så talar de bara om tre:
https://sakerhetspolisen.se/verksamheten/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html

Fackförbundet ST säger detsamma, och skriver t.o.m. uttryckligen att "Det finns tre sådana klasser":
https://st.org/rad-och-stod/jobba-statligt/en-karriar-som-staller-krav/anstallningskrav/sakerhetsklassning

Jag försökte googla om säkerhetsklass 4, men fick mest information om branddörrar. Kan du ha misstagit dig?
Citera
2023-11-05, 12:35
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Coolt, tack för bra svar. Vad gäller mig själv så finns det så klart gamla synder. Men, vid förfrågan finns ingen info kvar i den tingsrätt där jag dömdes. Frågan är bara om det finns andra register man inte känner till, med äldre uppgifter sparade.
Både SÄPO och Polismyndigheten har information om dina gamla synder som inte är offentlig. Sådan information sparas om dig med stöd av polisdatalagen.

Som jag har skrivit tidigare i den här tråden är det ett vanligt fel som folk gör vid säkerhetsprövningar, man antar att de inte ser saker bara för att det gallrats i belastningsregistret, och försöker undanhålla gamla synder genom att ljuga. Då faller man direkt eftersom man inte går att lita på och väljer att ljuga om sin klander.

En tumregel är alltså att inte sitta och ljuga under sin säkerhetsprövning, om man vill få säkerhetsklassning.
Citera
2023-11-05, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Både SÄPO och Polismyndigheten har information om dina gamla synder som inte är offentlig. Sådan information sparas om dig med stöd av polisdatalagen.

Som jag har skrivit tidigare i den här tråden är det ett vanligt fel som folk gör vid säkerhetsprövningar, man antar att de inte ser saker bara för att det gallrats i belastningsregistret, och försöker undanhålla gamla synder genom att ljuga. Då faller man direkt eftersom man inte går att lita på och väljer att ljuga om sin klander.

En tumregel är alltså att inte sitta och ljuga under sin säkerhetsprövning, om man vill få säkerhetsklassning.

Väldigt relevant!

Det tål även att tänkas på vad gäller sociala medier att det anses vara en red flag att man inte alls har nån närvaro.

Har man en knarkande vän som är i skuld till gäng och vill göra olagligheter för att bli kvitt skulden kanske man mest ska oroa sig för konsekvenserna att ha beröring med kriminella med anke på att du kan skjutas för att vifta fel med fingrarna.

Har även en god vän som schabblade då hon hade en säkerhetsklassad anställning. Hon är 15 år senare fortfarande låst från de rollerna då det anses handla om omdömesförmåga inte vad hon gjorde eller inte gjorde.
(Umgicks med kriminella när hon arbetade på en högsäkerhetsavdelning på ett fängelse).
Citera
2023-11-05, 13:20
Medlem
paskharens avatar
Jag gjorde en säkerhetspövning som gjordes av SÄPO och de kollade tydligen allt. misstankeregister, belastningsregister m.m. Hade en rattfylla som då försvunnit från belastningsregistret. Under intervjun fick jag frågan om jag hade varit med om något. Sa nej självklart inte till intervjuvaren.

Jag fick jobbet och hörde inget om det. Absolut ingenting sa dom. Nu var detta nästan 20 år sedan så antar saker och ting har förändrats.

Däremot hörde jag om några som var politiskt intresserade. Framförallt åt vänster. Dom fick problem.
Senast redigerad av paskharen 2023-11-05 kl. 13:26.
Citera
2023-11-05, 13:30
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Det som de egentligen tittar efter när det gäller säkerhetsklassningen är huruvida du är att lita på, och huruvida du har några svagheter som kan utnyttjas av illvilliga att utpressa dig med.

Dvs, att din polare partyknarkar kommer aldrig vara ett problem, om du inte blir sambo med partyknarkaren och sen ljuger under intervjun om att ni är tillsammans eller om att han är dömd för brott.

De kollar din ekonomi så att du inte sitter i skiten och kan lockas att lämna ut information för att komma ur skiten.

Att du klipper med en polare för att du eventuellt ska säkerhetsklassas någon gång i framtiden är enormt skitnödigt och fullständigt irrelevant.
Precis så här. Plus om du har skulder, kriminella släktingar, vistas mycket i länder dit man inte direkt åker på semester, om du får pengar från utlandet, var du varit de senaste fem åren (minst) med bevis osv.
Citera
2023-11-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är säkerhetsklass 4 för något? Det har jag aldrig hört talas om.

På SÄPO:s hemsida så talar de bara om tre:
https://sakerhetspolisen.se/verksamheten/sakerhetsskydd/sakerhetsskyddsatgarder/personalsakerhet.html

Fackförbundet ST säger detsamma, och skriver t.o.m. uttryckligen att "Det finns tre sådana klasser":
https://st.org/rad-och-stod/jobba-statligt/en-karriar-som-staller-krav/anstallningskrav/sakerhetsklassning

Jag försökte googla om säkerhetsklass 4, men fick mest information om branddörrar. Kan du ha misstagit dig?

Det var på tal om att införa en offentlig klass 4 för väktare och övrig personal som inte egentligen innehade en säkerhetsklassad tjänst. Men det blev inte riktigt genomfört. Väktare är ett yrke som numer automatiskt får säk3 vid godkännande från länsstyrelsen fastän de egentligen inte behöver den säkerhetsklassen för sina uppdrag.
Citera
2023-11-05, 17:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Det var på tal om att införa en offentlig klass 4 för väktare och övrig personal som inte egentligen innehade en säkerhetsklassad tjänst. Men det blev inte riktigt genomfört. Väktare är ett yrke som numer automatiskt får säk3 vid godkännande från länsstyrelsen fastän de egentligen inte behöver den säkerhetsklassen för sina uppdrag.
Okej, jag förstår. Tackar för förklaringen!
Citera
2023-11-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Okej, jag förstår. Tackar för förklaringen!

En p-vakt som är anställd av ett bevakningsföretag behöver liksom inte säkerhetsklassning för att gå runt och lappa bilar.
Citera
2023-11-06, 19:39
Medlem
Viktigaste är att berätta vad som finns.

Har en anhörig med kopplingar till toppen på mc gäng som sökte klass 2, gick igenom fint tack vare att det togs upp av den sökande direkt och på ett transparent sätt. Ingen hemlighet som ryssarna kunde använda sig av alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in