2023-11-04, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av two-norm
Från artikeln: https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...at-till-armen/ "TOTALT 350 FORDON SKA LEVERERAS"
Det är viss skillnad på Patg 360 8x8 och kommande Patg 300 6x6. Den jag svarade TS har skrivit att vi ska få 350 Patg 360.

Vi avser att köpa ca 350 Patg300 6×6. Till dem får vi nu prototyper ca 20 st för utprovning. Förhoppningsvis får dessa även andra vapen än bara ksp. Då en 30 mm har bättre träffbilld etc.

Tidigare beställde vi 113 Patg 360 8x8.vi tog även en option på ytterliggare 113 st. Men vi har inte beställt några fler. Även dessa förband bör uppgraderas med bättre vapen. Så vi borde köpa ett 30 tal bättre beväpnade fordon. Och låta 81:a bataljonen med Patg 360 stanna kvar i södra Sverige.

Vi kan då få ca 3 st rörliga bataljoner med Patg 360. Istället för bara stridsgrupp Mälardalen. Sedan bör mälardalen även utökas. Med vad som man anser är hjälpligt.
Senast redigerad av slurppen 2023-11-04 kl. 15:30.
Citera
2023-11-04, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Ja, och det vi har lärt oss är att man inte kan förlita sig på affärsdrivande företag när det gäller förbrukningsmaterial. För de drar ner när de kan och sedan tar det tid att rampa upp.

Så, av beredskapsskäl behövs statliga produktionsanläggningar och även större lager.
Det är väl likadant med försvarets beställningar. Som medvetet drar ut på tiden. För att täcka in kommande betalningar. Så var det med JAS 39 en medvetet långdragen process. Till i dagens läge uppgradering till första Gävle klassen korvett. Som blev en utdragen process som tog flera år tills den första blev färdig. Så försvaret har väl på senaste åren inte varit den bästa kunden.
Senast redigerad av slurppen 2023-11-04 kl. 15:40.
Citera
2023-11-04, 17:27
Moderator
T-80Us avatar
Jag börjar bli lite rädd att vi skaffar oss ett "Iran-problem" när vi nu ska bygga ut. Nämligen att vi har allt för många olika ammunitionstyper och vapensystem i bruk samtidigt, som allvarligt försvårar ett kris eller krigstida försörjningssystem.

Vi har 40 mm akan i stridsfordon idag, ENDAST. Nu snackas det om 25, 30, och 35 mm akan samtidigt på olika nyanskaffningar av band och hjulfordon för strid, spaning och transport, medan andra pratar om 20 mm system.

Jag tror att vi tjänar på att hålla huvudet kallt här, då materiel och ammunitionsförsörjning av femtioelva olika system samtidigt, många gånger till underenheter i samma förband, aldrig någonsin tidigare visat sig vara ett logistiskt framgångsrecept.
Citera
2023-11-04, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag börjar bli lite rädd att vi skaffar oss ett "Iran-problem" när vi nu ska bygga ut. Nämligen att vi har allt för många olika ammunitionstyper och vapensystem i bruk samtidigt, som allvarligt försvårar ett kris eller krigstida försörjningssystem.

Vi har 40 mm akan i stridsfordon idag, ENDAST. Nu snackas det om 25, 30, och 35 mm akan samtidigt på olika nyanskaffningar av band och hjulfordon för strid, spaning och transport, medan andra pratar om 20 mm system.

Jag tror att vi tjänar på att hålla huvudet kallt här, då materiel och ammunitionsförsörjning av femtioelva olika system samtidigt, många gånger till underenheter i samma förband, aldrig någonsin tidigare visat sig vara ett logistiskt framgångsrecept.

Jag är också lite orolig över det, många kalibrar och saker som fyller parallella roller. Det känns som det kommer bli ett hopkok där allting inte förhandlats fram på det optimala sättet för logistikförmågan.

Sen införandet av nya vapensystem, REMO på Strv, nya handeldvapen etc., lär bli en jobbig logistikbörda i nära framtiden på en nivå som inte setts sen kalla kriget.
Citera
2023-11-04, 20:30
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Nya hjälmar börjar komma 2024.

vem är tillverkare på hjälmarna?
Citera
2023-11-04, 20:42
Medlem
Citat:

Det blir väl lätt så när man först utarmar försvaret. För att sedan hysteriskt komma på att vi behöver utrustning. Sedan handlar det om prioriteringar etc.

Att vi går över till CV9035 är ett bättre val än kaliber 40 mm. Sedan få vi se vad de anser är lämpligt till Patg etc. Att då välja 20-25 mm till olika lösningar ser jag inte som en lösning. Minimi är väl 30x113.

Ukriana kriget är väl ett färskare exempel. De tackar och tar emot det de får. För att sedan försöka anpassa lite inhemskt då de har 122 och 152 mm ammunition som sinar. Däremot försöker de anpassa utrustningen till olika förband. Men de är i ett krig. Och då försöker man bara ha vapen.
Senast redigerad av slurppen 2023-11-04 kl. 21:36.
Citera
2023-11-04, 21:43
Medlem
Citat:
Från artikeln: https://www.forsvarsmakten.se/sv/akt...at-till-armen/ "TOTALT 350 FORDON SKA LEVERERAS"
Annars kan du läsa rubriken själv som du hänvisat till. Eller eftersom du är TS läsa vad du först skrev.
Citera
2023-11-05, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
vem är tillverkare på hjälmarna?

Citat:
Spännande, var kan jag läsa om detta? Jag har aldrig lyckats få Hjälm 90 att sitta bra.

Det är nån sån där ful modern hjälm som alla har nu för tiden, utan skydd för sidorna. Bild har väl dykt upp på olika ställen på nätet. Ska leta..
Citera
2023-11-05, 09:36
Medlem
En hjälm som heter Caiman från tillverkaren Galvion är det som nämnts..
Citera
2023-11-05, 10:01
Medlem
Citat:

Finns inte 40mm torn i produktion längre, så då väljer man att köra på det man kan få snabbt, och då blir det 9035.

På patgb är det för tunga system, och då är det 25- 30mm det som blir aktuellt om man ska ha tyngre system än kulsprutor.

Men att blanda för mycket inom samma brigad är ju olämpligt, men det är nog inte tanken heller.
Citera
2023-11-05, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Finns inte 40mm torn i produktion längre, så då väljer man att köra på det man kan få snabbt, och då blir det 9035.

På patgb är det för tunga system, och då är det 25- 30mm det som blir aktuellt om man ska ha tyngre system än kulsprutor.

Men att blanda för mycket inom samma brigad är ju olämpligt, men det är nog inte tanken heller.
På just PATG 360 finns en lösning AMV35 så där skulle vi kunna få samma vapen som till CV9035.
Men då behövs nya förstärkta PATG 360. Som gör att vi även skulle kunna behålla 81:a bataljonen. Och inte skicka allt till stridsgrupp Mälardalen. En till två per kompani räcker för dem som behöver det.

Men till Patg 300 blir det nog för tungt. Men däremot hellre 30 mm än 25 mm akan. Minimi är väl 30x113. Är tveksam om vi har kvar några ADEN som kan anpassas. Så m230LF kan bli aktuellt i sådana fall.
Senast redigerad av slurppen 2023-11-05 kl. 11:13.
Citera
2023-11-05, 11:06
Medlem
En liten disclaimer också vad gäller beväpning på Patgb 300. Den är inte enormt stor inuti. Ser stor ut på utsidan kanske, men slänger man på ett stort tungt torn är det inte säkert att man får in hur många soldater som helst.

Dessutom blir den ju tyngre och dessutom top-heavy.

Bara för att nånting går att göra innebär ju inte att det är optimalt.

Men nu lär väl FMV köra skiten ur i alla fall några av de 20 första vagnarna som levererats, och både det ena och det andra kommer kanske att testas. Dock ska man ju ändå komma ihåg att det är taxibilar och inte stridsfordon vi pratar om.
Senast redigerad av Macke85 2023-11-05 kl. 11:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in