2023-11-05, 09:24
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad menar du med den här meningen: "de första är i dag överens att det som gjorde att Israel blev till och hur det gjordes var helt fel."

Vilka är de första?

Både Israel och Palestina är skapade nya stater, Israel var däremot inte ett land innan UN erkände det, men inte Palestina. Där har du felet. Läs på lite
Citera
2023-11-05, 09:26
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Både Israel och Palestina är skapade nya stater, Israel var däremot inte ett land innan UN erkände det, men inte Palestina. Där har du felet. Läs på lite

Nu förstår jag ingenting? Vilken frågeställning eller inlägg av mig är det du ger svar på nu? Vad är det jag har fel på?

Palestina kunde också haft en egen stat redan 1948, men araberna förkastade ju det. Så vad är det som du svamlar om?
Citera
2023-11-05, 09:28
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Så är det. Blodtörstiga, islamiska grupper uppstår oavsett vad som händer i världen.
Kolla Isis, mest brutala apor till islamister som någonsin skådats.

En direkt konsekvens av att USA förintade hela medelklassen i Irak. Baathpartiet förbjöds, ungefär som att kriminalisera alla socialdemokrater i sverige på 50-talet. Alla förlorade sina jobb och sina inkomster och landet föll ner i kaos precis så som var tanken och ur kaoset kom Isis som spred ännu mer kaos och destabilisering i regionen och sionisterna jublade då Israel inte vill ha starka, organiserade och enade grannar i mellanöstern. Glöm inte att amerikanerna även finansierade talibanerna för att bekämpa sovjet. Men det blir ju såklart lite enklare om man avhumaniserar andra etniciteter till primitiva djur som gör saker för att de tycker att våld är så himla roligt. Visst, araber är ofta primitiva och korkade men deras beteende är inte helt orelaterat till USAs och Israels utrikespolitik.
Citera
2023-11-05, 09:29
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Nu förstår jag ingenting? Vilken frågeställning eller inlägg av mig är det du ger svar på nu? Vad är det jag har fel på?

Palestina kunde också haft en egen stat redan 1948, men araberna förkastade ju det. Så vad är det som du svamlar om?

Snygg du är, vet du vilka som röstade för och emot? Arabvärlden röstade emot. Så jävla dåligt insatt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Countries_recognizing_Israel.svg
Citera
2023-11-05, 09:31
Medlem
haresEars avatar
Citat:

Those that voted against were six of the then-seven members of the Arab League (Egypt, Iraq, Lebanon, Saudi Arabia, Syria, and Yemen) as well as Afghanistan, Burma, Ethiopia, India, Iran, and Pakistan.

Gå och utbilda dig nu
Citera
2023-11-05, 09:33
Medlem
Zloths avatar
Allting tyder på att de tänker köra på tills de har tömt hela Palestina på folk.

Israel vill inte styra över palestinierna samtidigt som de inte vill att palestinierna ska styra över sig själva heller.

Detta betyder att judens endgame är att rensa Palestina på folk. Var kommer dessa att hamna? Troligtvis Europa men vilka kommer ta emot två miljoner araber? Europa är fullt pga flyktingarna från Ukraina.

Europa gick dessutom nästan under 2015 av enbart 1.5 miljoner migranter.
Senast redigerad av Zloth 2023-11-05 kl. 09:44.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haresEar
Snygg du är, vet du vilka som röstade för och emot? Arabvärlden röstade emot. Så jävla dåligt insatt.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/File:Countries_recognizing_Israel.svg

Ja? Dom röstade emot och startade ett krig istället och tappade ännu mer landområden.

Var vill du komma? Jag skrev ju precis det att Palestina kunde också ha haft ett eget land redan 1948 när Israel grundades, men man valde krig istället.

Det jag pratade om med ockupation var Gazaremsan. Israel ockuperade Gaza fram till 2005. Sedan lämnade man och överlät styret till Palestinierna, som 2007 valde Hamas till sitt styre.
Citera
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags
En direkt konsekvens av att USA förintade hela medelklassen i Irak. Baathpartiet förbjöds, ungefär som att kriminalisera alla socialdemokrater i sverige på 50-talet. Alla förlorade sina jobb och sina inkomster och landet föll ner i kaos precis så som var tanken och ur kaoset kom Isis som spred ännu mer kaos och destabilisering i regionen och sionisterna jublade då Israel inte vill ha starka, organiserade och enade grannar i mellanöstern. Glöm inte att amerikanerna även finansierade talibanerna för att bekämpa sovjet. Men det blir ju såklart lite enklare om man avhumaniserar andra etniciteter till primitiva djur som gör saker för att de tycker att våld är så himla roligt. Visst, araber är ofta primitiva och korkade men deras beteende är inte helt orelaterat till USAs och Israels utrikespolitik.
När tusan har människor i Mellanöstern kunnat enats om nånting? Det är just därför dessa länder faller samman utan diktaturer, folkgrupperna i länderna hatar varandra.
"Starka, enade, organiserade"
Snälla...
Citera
2023-11-05, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Försök förstå en dödskult. Det går inte.

Jag tror jag förstår varför. De räknar med:

1 Rally around the flag syndrome

2 Hydraproblemet.

Då blir det helt logiskt varför Hamas agerade som de gjorde. De började bli impopulära i Gaza så de behövde mer stöd (Rally around the flag). Sen behövde de mer medlemmar eller kombattanter. Det fixar man genom hydraproblemet.

Givetvis innebär det hela risker. Men gjorde man inget så riskerade Hamas att hamna på historiens soptipp som organisation. Då är det bättre att gå ut med en smäll och beredd på offra massor av oskyldiga palestinier.
Citera
2023-11-05, 09:35
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ja? Dom röstade emot och startade ett krig istället och tappade ännu mer landområden.

Var vill du komma? Jag skrev ju precis det att Palestina kunde också ha haft ett eget land redan 1948 när Israel grundades, men man valde krig istället.

Det jag pratade om med ockupation var Gazaremsan. Israel ockuperade Gaza fram till 2005. Sedan lämnade man och överlät styret till Palestinierna, som 2007 valde Hamas till sitt styre.

Du är extremt obildad och snäv i ditt tankesätt. Lämnade över en totalförstörd stat där man skapat ett hat under 60 år. Du inser inte hur tramsig du låter. Försök använda ditt eget amerikaniserade huvud när du tänker.
Citera
2023-11-05, 09:43
Avstängd
Har bara dött ca 0.2 - 0.3 procent av gazas befolkning ännu. Är ju ingenting. Ganska lyckad operation av Israel ändå.
Citera
2023-11-05, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asensgammaldags

Nej nu har du delvis fel. Ideologiskt i grunden var Bathpartiet liknande soc dem men sen blev Bath partiet något annat (Kidnappat av Saddam). Dock gjorde USA fel när man förbjöd irakiska armen och bathpartiet rakt av.

USA finansierade inte talibanerna utan Mujahedeen. talibanerna är en Pasthu-nationalistisk islamistisk organisation som Pakistan betalade för. De grundades 1994 långt efter ryssarna hade lämnat Afghanistan. Och nu får Pakistan betala priset

Om vi ska koppla det till Israel. USA stödde inte Israel speciellt mycket förrän slutet av 1960-talet och speciellt under och efter Yom kippur kriget. Ett skäl var att Israel kände sig tvingade att använda kärnvapen om de inte fick hjälp under kriget.

Hamas eller rättare sagt för-organisationerna till Hamas stöddes helhjärtat av Israel, så man kan säga att Israel var med att skapa ett monster.

Vad alla civiliserade länder kan lära sig av historien stöd inte religiösa tokar utan sekulariserade. Då har vi alla en bättre framtid. Palestinierna i Gaza lär sig den läxan den hårda vägen nu. De skulle inte ha röstat på Hamas 2006. Människor har verkligen svårt att lära sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in