2023-11-03, 23:34
Medlem
Håller på starta ett projekt där jag kommer åka runt på äldreboenden och mindre byar och intervjua gammla människor.
Är ganska ny på detta men är väldigt intresserad och har lärt mig mycket av de få jag httills intervjuat, dok utan att spela in det.

Nu ska jag börja spel in personerna och jag har redan varit och kolla på microfon/ljudinspelare.

Det som fattas är en hysat bra kamera kring max 2-3 tusen.
Eftersom jag kommer ha en ljudinspelare behöver det inte vara något bra ljud på kameran.

Några gånger zoom kan vara en fördel men inget måste då jag kommer ha kameran på stativ brevid mig och personen jag ntervjuar sitter på 1 meters avstånd mitt emot.

Det viktigaste skulle jag säga är batteritiden.
För någon vecka sedan satt jag och pratade med en gammal kvinna i över 2 timmar.
Kanske man kan koppla in en powerbank till kamera så den laddas under tiden man filmar?
Men är väl kanske inte alla kameror som klarar av det.

Så tips mottages på en ny eller begagnad kamera för max kanske 3k, men gärna ännu blligare om den har de egenskaper jag behöver.
Citera
2023-11-04, 00:56
Moderator
Fear2bes avatar
Många kameror har en begränsning på 30 minuter per klipp. Sony har på vissa lite senare och dyrare kameror tagit bort begränsningen så du behöver kunna klippa ihop längre klipp med en billigare kamera - vilket kan kräva att du köper programvara till det. Sen finns det en tendens att bli en del svammel och annat allmänt tråkigt som man behöver klippa bort.

Så billiga kameror då tänker jag att du lika gärna kan använda mobiltelefonen som många reportrar gör men med separat mikrofon för bättre ljud och en 3-axlig stabilisering för smartphones.
Citera
2023-11-04, 01:01
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Så tips mottages på en ny eller begagnad kamera för max kanske 3k, men gärna ännu blligare om den har de egenskaper jag behöver.
En begagnad DJI Osmo Pocket av första generationen kanske skulle duga för ändamålet? Den går att använda även medan den laddas från nätadapter eller powerbank.

Det har kommit både generation 2 och generation 3 på senare tid, men de ligger en bit över din kalkylerade budget.
Citera
2023-11-04, 01:44
Medlem
Kottkompotts avatar
Har du en telefon som är nyare än typ 5 år och inte var totalt skräp redan när den var ny, då duger den gott och väl för videokvaliten.
Köpte en systemkamera för 3K häromåret, och trots mycket pulande så kan jag inte påstå att bilderna är just mycket bättre än standardinställningen med mobilkameran (One plus 7T Pro).
Visst, sitter man i timtal i Lightroom och sysslar med ljussättningen av RAW-stillbilder så har man en bättre dynamisk vidd att arbeta med, men det kommer du inte göra för intervjuer.
Det är inte direkt bröllopsfoto eller bioplanschen till en ny Clooney-film du kommer syssla med ändå.

Bättre att du lägger pengarna på bra ljudutrustning, och antingen ett stativ till telefonen, eller en stabilisator om du har någon som filmar och vill vara mer mobil med dem.

För även om du köper en kamera för 10.000 så kommer skillnaden i bildkvalité ändå att vara minimal om du inte sysslat rätt länge med just filminspelning och kan alla tricks.
Men ljudet, där kommer det vara en himmelsvid skillnad om du har en separat rejäl mikrofon.
Citera
2023-11-04, 04:34
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Håller på starta ett projekt där jag kommer åka runt på äldreboenden och mindre byar och intervjua gammla människor.
Är ganska ny på detta men är väldigt intresserad och har lärt mig mycket av de få jag httills intervjuat, dok utan att spela in det.

Nu ska jag börja spel in personerna och jag har redan varit och kolla på microfon/ljudinspelare.

Det som fattas är en hysat bra kamera kring max 2-3 tusen.
Eftersom jag kommer ha en ljudinspelare behöver det inte vara något bra ljud på kameran.

Några gånger zoom kan vara en fördel men inget måste då jag kommer ha kameran på stativ brevid mig och personen jag ntervjuar sitter på 1 meters avstånd mitt emot.

Det viktigaste skulle jag säga är batteritiden.
För någon vecka sedan satt jag och pratade med en gammal kvinna i över 2 timmar.
Kanske man kan koppla in en powerbank till kamera så den laddas under tiden man filmar?
Men är väl kanske inte alla kameror som klarar av det.

Filma med en bra modern mobiltelefon istället. Anslut powerbank till den.

Vill du lägga lite mer pengar så kanske en Panasonic micro-4/3-kamera med lämpligt objektiv.
Citera
2023-11-04, 11:32
Medlem
Videokamera är ett bra tips. Finns att hitta begagnade. Ingen begränsning på inspelningstid, överhettas inte. Det är väl enbart Sony och Panasonic som gör såna nuförtiden. Lägg till ett stativ + powerbank så kan du spela in så länge det finns plats på minneskortet ( = många timmar).

Exempel:
- Sony Handycam HDR-CX405 exempel

- dyrare ny, men bättre kvalitet Panasonic HC-VX1 (använder själv en sån). Äldre versioner säljs ofta på tradera för små pengar. exempel

- det funkar med begagnade GoPro. Har själv ett gäng Gopro 7 Black + extern powerbank och de tuggar på i minst 3 timmar utan problem.
Citera
2023-11-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Videokamera är ett bra tips. Finns att hitta begagnade. Ingen begränsning på inspelningstid, överhettas inte. Det är väl enbart Sony och Panasonic som gör såna nuförtiden. Lägg till ett stativ + powerbank så kan du spela in så länge det finns plats på minneskortet ( = många timmar).

Exempel:
- Sony Handycam HDR-CX405 exempel

- dyrare ny, men bättre kvalitet Panasonic HC-VX1 (använder själv en sån). Äldre versioner säljs ofta på tradera för små pengar. exempel

- det funkar med begagnade GoPro. Har själv ett gäng Gopro 7 Black + extern powerbank och de tuggar på i minst 3 timmar utan problem.

Hur vet du att de kamerorna du länkar till går att ladda samtidigt som dom filmar?
Heter den egenskapen nåt speciellt?

Jag har kollat på gopro 8 också och den ligger kring 2500 begagnad så det är ett alternativ.
Citera
2023-11-04, 13:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Hur vet du att de kamerorna du länkar till går att ladda samtidigt som dom filmar?

Jag har kollat på gopro 8 också och den ligger kring 2500 begagnad så det är ett alternativ.

Varför inte filma med mobilen?

Är oftast bättre bildkvalitet än en GoPro. Känns helt onödigt för syftet.
Citera
2023-11-04, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Varför inte filma med mobilen?

Är oftast bättre bildkvalitet än en GoPro. Känns helt onödigt för syftet.

Har en gammal phone 6 och kameran har blivit dimmig pga imma fastnat inne i linsen tror jag, blir iaf inte bra kvalitet.

Men var ser du att man kan ladda den kameran medans man filmar?
Citera
2023-11-04, 18:59
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Men var ser du att man kan ladda den kameran medans man filmar?

Vilken kamera tänker du på? Märke och modell?

Nyare Fuji, Sony, Panasonic och Lecia kan oftast laddas samtidigt som de filmar, men man måste checka upp vad som gäller för varje enskild modell.
Citera
2023-11-04, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Vilken kamera tänker du på? Märke och modell?

Nyare Fuji, Sony, Panasonic och Lecia kan oftast laddas samtidigt som de filmar, men man måste checka upp vad som gäller för varje enskild modell.
Den du länkade till, sony handycam hdr
Citera
2023-11-04, 21:20
Medlem
Citat:

Vet faktiskt inte om kameran laddar batteriet samtidigt som man spelar in. Men det funkar utmärkt att spela in med enbart externt batteri. För Panasonic HC-VX1 vet jag att det går att driva kameran med externt batteri, för att jag själv göra det.

För Sony-n, jag har ingen sån själv. Men enligt Youtube borde det fungera. Se till exempel youtube-klipp

Panasonics motsvarande till cx-405 är väl cirka V380 (har en sån och den funkar utmärkt med bara externt batteri). Fast till Panasonic finns det stora batterier som räcker sådär 3 timmar.

Jag kör GoPro 7 med externt batteri, funkar flera timmar, men man får öppna luckan så kameran är inte vattensäker längre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in