Citat:
Jaså, det har du redogjort för.

Då ska jag berätta en nyhet för dig. Eller ja, alltså, vad som uppenbarligen är en nyhet för dig. För alla oss andra är det gammal skåpmat. I alla fall för alla oss andra som har minsta lilla koll på juridiken i detta.
Det är hovrätten som har redogjort för varför inte Maja dömdes för mord. Detta har hovrätten redogjort för i den del av domen som kallas "domskäl".

Du kanske skall börja med att slå upp ordet "domskäl" och läsa på om vad det är för något.
Att Maja inte dömdes för den alternativa rubriceringen medhjälp till mord beror på att åklagaren inte yrkat på detta och att denna rubricering heller inte rymdes inom gärningsbeskrivningen.
Att du skulle ha redogjort för detta faktum tvivlar jag mycket starkt på. Men bevisa mig gärna fel genom att citera dig själv där du klart och tydligt, sakligt, "redogör" för detta.
Citat:
Det där är en kommentar som är så generell att den inte säger något. Generellt kan sägas att domstolen sagt att ingen av de tilltalade är trovärdiga, och det gäller tämligen generellt i alla grova brottmål. Så med en sådan kommentar kammar du noll och visar bara att du inte förstår hur betydelselös en sådan kommentar är.
Citat:
Den där meningen visar ingenting annat än din inkompetens, och då har vi inte ens närmat oss juridiken i Tove-fallet än.

Citat:
Ja, att du är en av de som avgudar Johanna visste vi redan. Trots detta fick Johanna 16 år.
Johanna har begått ett mord, strypt sin fd kompis till döds, men det du vill framhäva är att hon minsann fick straffrabatt. För att göra vadå, försöka ställa Maja i sämre dager.
Maja fick ingen straffrabatt, för hon var inte skyldig till brottet och det fanns därför inget straff att ge henne rabatt på. Men det har du väl inte fattat.
Citat:
Jag har inte sett någonstans att HR gett uttryck för att de tror att Maja var inblandad i mordet på Tove. Det är bara ännu en lögn från dig.
Det jag sett var domaren i en intervju efteråt som gav uttryck för att han tror att Maja sett Toves döda kropp i ett tidigare skede än hon medgett, men han var också tydlig med att påpeka att det inte hade något att göra med själva mordet. Men du klarade väl inte av att hänga med så långt.
Men det stämmer att det inte finns någon som helst teknisk bevisning emot Maja, varken för mordet eller för att hon skulle ha sett Toves kropp i ett tidigare skede.
Citat:
Hovrätten delar inte din uppfattning på den punkten. De anser att Maja är oskyldig till mordet på Tove. De friade henne och försatte henne på fri fot direkt efter rättegången.
Något säger mig att hovrättens ledamöter förstår detta mycket bättre än någon som inte är Einstein.