2023-10-02, 13:02
Medlem
Hej ! Jag har mobilt bredband med 4g. Nu när vi fått 5g tänkte jag byta router till en 5g router med 4 portar och Wi-Fi. Det finns inte så mycket att välja på och de är ganska dyra. Om man kollar t.ex Ali Express och Ebay är det större utbud och betydligt billigare. Finns det några fallgropar man bör tänka på eftersom det är olika länder och världsdelar man beställer från eller är det bara att köpa?
Citera
2023-10-02, 13:40
Medlem
LD1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtochstorm
Hej ! Jag har mobilt bredband med 4g. Nu när vi fått 5g tänkte jag byta router till en 5g router med 4 portar och Wi-Fi. Det finns inte så mycket att välja på och de är ganska dyra. Om man kollar t.ex Ali Express och Ebay är det större utbud och betydligt billigare. Finns det några fallgropar man bör tänka på eftersom det är olika länder och världsdelar man beställer från eller är det bara att köpa?
Blir nog svårt det då det knappt finns enheter som klarar uttav "äkta" 5G, dem flesta,,, eller ja alla 5G telefoner klarar ändå bara uppemot 6Ghz, INTE mot det perfekta 24–47 GHz som skulle va skitsnabbt.
Du kommer ju inte märka någon skillnad.
Tycker att du gör ett test hemma för att se om det är värt det med en router, kör 1 vecka 2,4Ghz och sedan en vecka med 5Ghz, så kan du dra din egna slutsats vad som är bäst.
Citera
2023-10-02, 16:07
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Finns det några fallgropar man bör tänka på eftersom det är olika länder och världsdelar man beställer från eller är det bara att köpa?
Fallgropar kan vara att routern inte stödjer de frekvensband som används för 5G i Sverige, längre ner på denna sidan står frekvenser för mobilt bredband så kolla innan du köper https://www.induo.com/s/g/mobilnat/gsm-3g-4g-frekvensband/
Citera
2023-11-03, 10:35
Medlem
Tackar för svar. Till slut hittade jag en som passade på hemmaplan för strax över 4k. En Deco X50 5g med tre LAN portar. Helnöjd.
Citera
2023-11-03, 17:16
Medlem
Citat:
Tackar för svar. Till slut hittade jag en som passade på hemmaplan för strax över 4k. En Deco X50 5g med tre LAN portar. Helnöjd.

Vad kör du för bolag med 5G internet? Eller kör du vanligt telefonkort?
Vad får du för hastigheter med bredbandskollen?
Citera
2023-11-03, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Vad kör du för bolag med 5G internet? Eller kör du vanligt telefonkort?
Vad får du för hastigheter med bredbandskollen?
Jag kör allt med Tele2. Mobil sedan 30 år ,mobilt bredband minst 10 år och sen de köpte Boxer även all TV. Jag har ett abonnemang med unlimited surf plus ett extrakort som var gratis när jag tecknade abonnemanget. Jag har bara kollat snabbt när jag installerade routern och då var det 122 Mb och svarstid 8 med Wi-Fi. Det är helt okay för mig.
Citera
2023-11-03, 23:11
Medlem
Citat:
Jag kör allt med Tele2. Mobil sedan 30 år ,mobilt bredband minst 10 år och sen de köpte Boxer även all TV. Jag har ett abonnemang med unlimited surf plus ett extrakort som var gratis när jag tecknade abonnemanget. Jag har bara kollat snabbt när jag installerade routern och då var det 122 Mb och svarstid 8 med Wi-Fi. Det är helt okay för mig.
Tack! Det är tio gånger vad jag får med mobilt bredband och 4G
Citera
2023-11-04, 11:43
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Tack! Det är tio gånger vad jag får med mobilt bredband och 4G

Bor man mitt ute i ingenstans brukar man ofta behöva en router med antenner (allra helst en extern riktantenn på taket). Det brukar göra stor skillnad.

Rural Internet Solution Netgear Nighthawk
https://www.youtube.com/watch?v=H_f1mLkqYr0
Citera
2023-11-04, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Bor man mitt ute i ingenstans brukar man ofta behöva en router med antenner (allra helst en extern riktantenn på taket). Det brukar göra stor skillnad.

Rural Internet Solution Netgear Nighthawk
https://www.youtube.com/watch?v=H_f1mLkqYr0
Bor centralt i en stad med mer än 100.000 invånare.
Citera
2023-11-04, 12:04
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Bor centralt i en stad med mer än 100.000 invånare.

Det låter rätt skumt att det fungerar så dåligt i en stad. Det kan ju bero på överbelastning av nätet iofs och då finns det inte så mycket man kan göra, tyvärr. Ibland kan de olika operatörerna skilja sig åt beroende på var man bor.
Citera
2023-11-04, 12:09
Medlem
Jag tror du är inne på rätt spår. Före pandemin hade jag 50 ner. Sedan har allt blivit sämre.
Jag har sett på teckningskartan att 5G smyger sig närmare och det är nog dags att byta när det går.

Tack för hjälpen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in