2023-11-02, 18:42
Avslutad
Först och främst, tack för att du tog dig tiden och svara här och "mig". Jag har sagt det som skall sägas. Om du vill diskutera och debattera är jag inte intresserad.

Jag har skrivit vart du kan börja om skulle vilja veta om Quranen och islam (den riktiga Islam)

Lycka till

Mvh

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Jay Smith och kompani har hittat 37 olika koraner i den muslimska världen med 93000 inbördes skillnader.

Den Koran som du syftar på är troligen Hafs, den valdes ut 1924 i Kairo och helgonförklarades 1985 för hela världen av Saudi.

Vid tiden när den muslimska mytologin påstår att Koranen skrevs ned av tredje Kalifen Uthman kontrollerade redan araberna allt mellan Tripoli i Libyen och bortre Iran. Det fanns då hur många skriftlärda som helst i arabernas område och de har haft kontrollen sedan dess. Ändå finns inga Koraner från det första århundradet efter arabernas erövring startade. De tidigaste Koranmanuskript man hittat från drygt hundra år efter legenden säger att Muhammed levde skiljer sig markant från varandra och Hafskoranen av idag. De är också fulla av rättanden, som att ord suddats ut, skrivits över och tejpats över med mera.

Alla bevis tyder på att Koranen utvecklades och skrevs ihop under flera århundraden och ändå finns det idag i den muslimska världen minst 37 olika varianter, som sagt med minst 93000 skillnader.

Arabiska fanns inte som skriftspråk på 600 talet och under 7 och 800-talet skrevs det fortfarande utan vokaler.
Citera
2023-11-02, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalkerdelux
Först och främst, tack för att du tog dig tiden och svara här och "mig". Jag har sagt det som skall sägas. Om du vill diskutera och debattera är jag inte intresserad.

Jag har skrivit vart du kan börja om skulle vilja veta om Quranen och islam (den riktiga Islam)

Lycka till

Mvh
Jag har läst ett 30-tal böcker om Islam från olika perspektiv bara i år, så jag har ganska god koll redan.

Nu lever du i västvärlden och här har ni ännu långt ifrån kontroll över alla kritiska frågor. Dödsstraffet i den muslimska världen har inte lett till vidare källkritisk kultur. Koranen och Islam har bara börjat nagelfaras och medierna vågar inte rapportera om saken.

Något som däremot kritiskt har granskats här är Kristendomen, Bibeln och Jesus. Om Jesus och hans död på korset råder historisk konsensus. Förstahands vittnesmål vittnar om hans uppståndelse och dödahavsrullarna bevisar att gamla testamentet till skillnad från Koranen är icke-korrumperad. Jesus är till skillnad mot Muhammed också en förebild att bygga sitt liv och ett samhälle utifrån.
Citera
2023-11-02, 19:37
Avslutad
[74:30] Over it is nineteen.
[74:31] We appointed angels to be guardians of Hell, and we assigned their number (19)

(1) to disturb the disbelievers,
(2) to convince the Christians and Jews (that this is a divine scripture),
(3) to strengthen the faith of the faithful,
(4) to remove all traces of doubt from the hearts of Christians, Jews, as well as the believers, and
(5) to expose those who harbor doubt in their hearts,

and the disbelievers; they will say, “What did GOD mean by this allegory?” GOD thus sends astray whomever He wills, and guides whomever He wills. None knows the soldiers of your Lord except He. This is a reminder for the people.

74:32] Absolutely, (I swear) by the moon. [74:33] And the night as it passes. [74:34] And the morning as it shines. One of the Great Miracles [74:35] This is one of the great miracles. [74:36] A warning to the human race.

https://qurantalkblog.com/2020/09/17/19-angels-or-19-miracle/
Senast redigerad av Stalkerdelux 2023-11-02 kl. 19:46.
Citera
2023-11-02, 19:42
Avslutad
Citat:
Jag har läst ett 30-tal böcker om Islam från olika perspektiv bara i år, så jag har ganska god koll redan.

Nu lever du i västvärlden och här har ni ännu långt ifrån kontroll över alla kritiska frågor. Dödsstraffet i den muslimska världen har inte lett till vidare källkritisk kultur. Koranen och Islam har bara börjat nagelfaras och medierna vågar inte rapportera om saken.

Något som däremot kritiskt har granskats här är Kristendomen, Bibeln och Jesus. Om Jesus och hans död på korset råder historisk konsensus. Förstahands vittnesmål vittnar om hans uppståndelse och dödahavsrullarna bevisar att gamla testamentet till skillnad från Koranen är icke-korrumperad. Jesus är till skillnad mot Muhammed också en förebild att bygga sitt liv och ett samhälle utifrån.

Alla profeter är förebild att bygga sitt liv på ; Jesus , Moses , Abraham , Muhammad etc etc.
Citera
2023-11-02, 20:03
Medlem
Citat:
Koranverser
Det hänvisas till och läggs fram fakta i tråden på att de Koranverser du ger här inte alls är från Allah utan har varit under utveckling av människor under lång tid. Du får ta dig tiden att söka för att sedan ge svar som stärker din tes.

Kolla upp "Jay Smith Quran" på youtube sedan kan du kolla vad muslimska auktoriteter har för svar på den kritik som framläggs och återkomma med det i tråden.
Citera
2023-11-02, 20:16
Avslutad
Jag vet att Quranen är från Gud, Allah. Det är klart och tydligt som dag och natt. Så jag behöver inte kolla annat än vad jag redan vet.

Men DU är inte övertygad. Vad jag hänvisar till är mirakel av Quranen som Gud berättar för oss. Precis för att en som dig inte ska kunna säger att Quranen är ändrat eller har varit under utveckling.

Glöm vad människor säger hit och dit. Go and do your own research. Finns ingenting att diskutera. Om man är uppriktigt då söker man rätt.

Vad jag hänvisar till är inget annat än sanningen. Om du har tid att diskutera på flashback då har du väl också tid att ärligt och uppriktig läs om kapitel 74 av Quranen i artikeln. Det är inget annat än mirakel.

Det finns så många vetenskapliga bevis/argument att Quranen är Guds ord att det är omöjligt att ignorera , unless man är arrogant.

Citat:
Det hänvisas till och läggs fram fakta i tråden på att de Koranverser du ger här inte alls är från Allah utan har varit under utveckling av människor under lång tid. Du får ta dig tiden att söka för att sedan ge svar som stärker din tes.

Kolla upp "Jay Smith Quran" på youtube sedan kan du kolla vad muslimska auktoriteter har för svar på den kritik som framläggs och återkomma med det i tråden.
Senast redigerad av Stalkerdelux 2023-11-02 kl. 20:23.
Citera
2023-11-02, 20:43
Medlem
Citat:
Jag vet att Quranen är från Gud, Allah. Det är klart och tydligt som dag och natt. Så jag behöver inte kolla annat än vad jag redan vet.

Men DU är inte övertygad. Vad jag hänvisar till är mirakel av Quranen som Gud berättar för oss. Precis för att en som dig inte ska kunna säger att Quranen är ändrat eller har varit under utveckling.

Glöm vad människor säger hit och dit. Go and do your own research. Finns ingenting att diskutera. Om man är uppriktigt då söker man rätt.

Vad jag hänvisar till är inget annat än sanningen. Om du har tid att diskutera på flashback då har du väl också tid att ärligt och uppriktig läs om kapitel 74 av Quranen i artikeln. Det är inget annat än mirakel.

Det finns så många vetenskapliga bevis/argument att Quranen är Guds ord att det är omöjligt att ignorera , unless man är arrogant.
Jag har sett debatten mellan Jay Smith och Shabir Ally. Shabir duckade också all kritik från Jay med nummerologi. Det kanske är det som gäller nu. Historiska fakta är inte på er sida så då kör ni med nummerologi istället. Jays svar var att den nummerologin kanske stämmer på Hafskoranen, men den stämmer knappast på alla olika koraner som finns idag och inte på de äldsta manuskripten.

Eller kan du visa någon spännande nummerologi på de andra 36 koranerna av idag eller på de tidigaste manuskripten?
Citera
2023-11-02, 21:12
Avslutad
Citat:
Jag har sett debatten mellan Jay Smith och Shabir Ally. Shabir duckade också all kritik från Jay med nummerologi. Det kanske är det som gäller nu. Historiska fakta är inte på er sida så då kör ni med nummerologi istället. Jays svar var att den nummerologin kanske stämmer på Hafskoranen, men den stämmer knappast på alla olika koraner som finns idag och inte på de äldsta manuskripten.

Eller kan du visa någon spännande nummerologi på de andra 36 koranerna av idag eller på de tidigaste manuskripten?

På Arabisk finns bara en och samma Quran. Och så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.

Arabisk är inte lätt att översätta varken på Engelska eller svenska.

Den bästa översättning enligt mig är från Rashad Khalifa. Och ja, det finns oversättningar som är helt orimliga och orätt. Men på Arabisk (original språket av Quranen) finns det bara en Quran.
Citera
2023-11-02, 21:30
Medlem
Citat:
På Arabisk finns bara en och samma Quran. Och så har det alltid varit och så kommer det alltid vara.

Arabisk är inte lätt att översätta varken på Engelska eller svenska.

Den bästa översättning enligt mig är från Rashad Khalifa. Och ja, det finns oversättningar som är helt orimliga och orätt. Men på Arabisk (original språket av Quranen) finns det bara en Quran.
Några år efter att Jag Smith med vänner visade upp 26 olika arabiska koraner på speakers corner i London där Mohammed Hijab närvarande hade Hijab ett livesänt videomöte med Shaykh Yasir Qadhi. Där pressade Hijab Qadhi på att säga vilken arabisk Koran som var den riktiga. Qadhi slingrade sig i en knapp halvtimme och menade att denna diskussion är den svåraste för de främsta muslimska Koranlärda och inget som skall tas upp publikt utan bara mellan de riktigt lärda.

Många muslimer lämnade Islam efter detta så de tog bort filmen efter två veckor. Men den finns kvar från andra som sparat den om du söker.

Qadhi svarade efter hård press att alla de olika arabiska koranerna är riktiga.

Kan du mer om detta än Shaykh Yasir Qadhi?
Citera
2023-11-02, 21:51
Avslutad
[15:9] Absolutely, we have revealed the reminder, and, absolutely, we will preserve it.

Om det finns andra böcker som påstår at det är Quranen från Gud, på arabiska, då kan jag lova dig att det är en bok som är kontradiktorisk och något som är skrivit av människor. Gå till vilket land du vill och du kommer hitta samma arabisk Quran i alla länder, utan undtantag.

Det finns bara en Quran kompis. Alla andra böcker 36 "quran" är sagoböcker från människor som vill utmana Gud.

[2:23] If you have any doubt regarding what we revealed to our servant,* then produce one sura like these, and call upon your own witnesses against GOD, if you are truthful.

https://www.masjidtucson.org/index.html

Surely, those who believe, those who are Jewish,
the Christians, and the converts; anyone who
(1) believes in GOD, and
(2) believes in the Last Day, and
(3) leads a righteous life,
will receive their recompense from their Lord;
They have nothing to fear, nor will they grieve.
(Quran 2:62, 5:69)

Här är bästa översättning av Quranen på engelska https://www.masjidtucson.org/quran/frames/ .

Peace and blessing.
Senast redigerad av Stalkerdelux 2023-11-02 kl. 22:01.
Citera
2023-11-02, 22:02
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Religion är ingen tvång . Och man ska sannerligen inte påtvinga det på någon.

Men jag kan lova dig att Quranen är 100 % ord av samma Gud som är Gud till Pofeten Adam, Abraham, Ishmael, Moses, David, Josef och Muhammad. Finns absolut ingen avvikelser i Quranen eller att den skulle vara motsägelsefullt. Finns ingen ändring på Quranen och kommer aldrig finnas

Quranen är en påminnelse till mänskligheten och en varning.

Allt vad vi behöver veta om livet, mänskligheten och alla andra religioner är allt i Quranen

Juder, kristner och muslimer som tror på samma Gud och på en enda Gud är bröder och systrar i religion och vi ska behandla varandra med respekt och barmhärtighet. Och så klart ska vi behandla varandra bra , om man tror eller inte tro på en enda Gud.

Vill du förstår Quranen så läs översättning av Rashad Khalifa (The Final Testamente)

Vill du veta varför du ska hålla dig borta från Hadith och bli övertygad om att alla hadith är lögn som är
uppfunnit av människor, som profeten Muhammad aldrig har sagt . Så sök Qurantalk.

Jag skriver inte det här för att jag på något sätt vill övertyga dig. Jag varken vinner eller förlora något, om du tror på det enna eller det andra. Du har friheten att tro precis i vad du vill. Men om du är uppriktig så kommer du också får svar och bli vägleds till sanningen.

Varför säger muslimer att koranen inte ändrats när den ursprungliga skrevs utan tashkeel?
Citera
2023-11-02, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Varför säger muslimer att koranen inte ändrats när den ursprungliga skrevs utan tashkeel?

Och vad är tashkeel enligt dig ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in