2023-11-02, 18:03
Medlem
mikaelss avatar
Så du har en hundring på kontot och vill fortfarande maxa bidraget från oss andra?

Jävla parasit.

Provat att arbeta istället för att leva på andra?
Citera
2023-11-02, 18:04
Medlem
Konserver, burkskinka, ravioli, makrill, tonfisk, tomater och sånt plus ris, pasta, ketchup etc. så står man sig ett bra tag.
Citera
2023-11-02, 18:13
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Hade köpt följande för att vara beredd när det smällar ordentligt.
Och som alla experter säger så håller jag med att man ska vara beredd andra veckan i mars 2024.
Guld och annat krafs kommer inte hjälpa då allt brakar.
Detta nedan gäller om du redan har vapen och ammunition.
On du saknar det så prioritera om lite.

WC papper för 10 000 kr.
Hushållspapper 5 000 kr.
Tvättmedel 2500 kr.
Mjukmedel 1500 kr.
Tändstickor 1000 kr.
T-Röd 2000 kr.
Bomull 1000 kr.
Vaselin 500 kr.
Gasol 4500 kr.
Grillkol 2500 kr.
Jeepdunkar 2500 kr.
Diesel/bensin 10000 kr.
Vildmarksutrustning för resterande 7000 kr.
Citera
2023-11-02, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av uddai6
Enligt lagar och regler så räknas den 31:e december en viss procentandel av löst kapital och kontanter över 100.000 kr som inkomst. Procentsatsen av den överskjutande delen anses öka inkomsten följande år och således minska bostadsbidraget.
Två hemmavarande vuxna barn över 15 år men under 18 som klarar sig själva. Till dem behövs inte mycket köpas. Bostadsbidraget ger 2000 kr netto per månad.

Vad hade ni handlat och gjort eller fixat innan 31:e december eftersom det är då summan ska vara under 100.000 kr på kontot för att optimalt boosta bostadsbidraget för att inte bidraget ska minskas gradvis i takt med överskjutande belopp?
Inget fusk eller olagliga förslag önskas. Inga renoveringar är aktuella då bostaden är nybyggd. Vad hade ni bunkrat upp med för slags förnödenheter och dylikt så att det håller och kan användas hela nästa år?

fel
Senast redigerad av InPain 2023-11-02 kl. 18:21.
Citera
2023-11-02, 18:19
Medlem
Köp förbrukningsvaror som står sig som andra redan hintat om.

Hur kan man få bostadsbidrag om man äger ett hus?

Trodde det var något de gav till rökande singelmammor eller folk med handikapp.
Citera
2023-11-02, 19:05
Medlem
blobben!!!s avatar
Om du inte är pensionär så får du inte bostadsbidrag för en ägd bostad. Bidragssystemet är helt söndrat med sina konstiga regler som kostar multum att kontrollera. Mitt förslag är att du tar ut allt i kontanter, som ändå inte kam kontrolleras.

Bidragssystemet måste verkligen fixas.
Citera
2023-11-02, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uddai6
Enligt lagar och regler så räknas den 31:e december en viss procentandel av löst kapital och kontanter över 100.000 kr som inkomst. Procentsatsen av den överskjutande delen anses öka inkomsten följande år och således minska bostadsbidraget.
Två hemmavarande vuxna barn över 15 år men under 18 som klarar sig själva. Till dem behövs inte mycket köpas. Bostadsbidraget ger 2000 kr netto per månad.

Vad hade ni handlat och gjort eller fixat innan 31:e december eftersom det är då summan ska vara under 100.000 kr på kontot för att optimalt boosta bostadsbidraget för att inte bidraget ska minskas gradvis i takt med överskjutande belopp?
Inget fusk eller olagliga förslag önskas. Inga renoveringar är aktuella då bostaden är nybyggd. Vad hade ni bunkrat upp med för slags förnödenheter och dylikt så att det håller och kan användas hela nästa år?

Jag älskar att lösa problem och är uttråkad just nu så kommer hjälpa dig.

Ni är 3 personer, där 2 är barn som växer så köp en STOR frysbox typ denna:

https://www.tretti.se/vitvaror/frys/frysbox/product/frigor-sb380ew/?gclsrc=aw.ds&gclid=CjwKCAjwkY2qBhBDEiwAoQXK5ca4vO o-vuJwt9Eszz11_3mBSL-RfNiCpZZKufHYGYtOJbLZOi_qGhoCUZsQAvD_BwE#sp ecificationSection

Så har du bränt 9100kr, sen nu är det dags att köpa mat.

Köp typ 100kg köttfärs, köttfärs är väl typ 100kr/kg nuförtiden så 10,000kr brända på köttfärs. Kanske låter som mycket köttfärs men du kan ha det fruset i 6 månader och använda till alla möjliga saker som hamburgare, tacos, spagetti & köttfärs, biffar, osv, osv, osv.

Sen kan du typ köpa 100kg kycklingfilé eller mindre mängd för bränna bort 5000kr-10,000kr.

Nu har du knappt några pengar kvar att bränna, dom små pengar du har kvar att bränna så kan du investera i aktier eller bara bunkra på saker som håller lång tid som:

Tvättmedel, sköljmedel, tandkräm, schampoo, toapapper, handtvål, hushållspapper.

Sen kan du ju använda dom pengarna för ta ut barnen på roliga saker som bio, restauranger, osv, osv, osv.

Nu när jag skrev det så kom jag på att du kan ju väl fixa såna där saker som folk kallar presentkort?
Citera
2023-11-02, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Nu när jag skrev det så kom jag på att du kan ju väl fixa såna där saker som folk kallar presentkort?
Det låter ju som en fiffig idé.

En tanke, kanske de kollar upp kontoutdrag och ser att man köpt oproportionerligt mycket strax innan nyår?
Citera
2023-11-02, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det låter ju som en fiffig idé.

En tanke, kanske de kollar upp kontoutdrag och ser att man köpt oproportionerligt mycket strax innan nyår?

Man kan väl bara säga man har köpt presentkort till ens släktingar som julklappar eller nåt liknande.
Citera
2023-11-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Major.Armstrong
Man kan väl bara säga man har köpt presentkort till ens släktingar som julklappar eller nåt liknande.
Jo, men tror de på det?

Samtidigt kan de inte kolla upp alla banker man använder sig av, om de ska kolla utdrag. Har själv kanske sex-sju. Men då ska man nog börja med att flytta över i god tid.
Citera
2023-11-02, 20:12
Medlem
Automatvapens avatar
Jägarexamen över en långhelg.
1st Pumphagel.
5000st hagelskott av olika sorter.
Öva öva öva.
Citera
2023-11-02, 20:36
Medlem
Smutzs avatar
Frysbox var en bra idé då det möjliggör mer besparingar. Annars undrar jag hur regelverket ser på skulder. Hade det funkat att helt enkelt låna ut tillräckligt med pengar för att hamna under den magiska gränsen på någon av de privatlånssidor som finns?

Mitt förslag (förutom att sluta loda runt på bidrag såklart) är bensin. Korrekt förvarat håller det något år och du vet nog själv hur mycket du brukar förbruka. Åker du inte bil utan kollektivt är det oftast fördelaktigt att köpa årskort istället för månadskort eller dylikt.

Orkar du sätta in dig litegrann kan också årgångsviner och bättre spritdrycker vara en bra ”store of value” och lätt att bortförklara som presenter om försäkringskassan är nyfiken. Är det bra grejer så går det lätt sälja tillbaka på auktion för samma peng. Funkar såklart med konst, konsthantverk och antikviteter också men det är svårare att själv sätta sig in i och större svängningar vad man kan få det sålt för. Alltså mer riskfyllt.

Smycken och klockor tror jag dock är mer stabilt i pris och framförallt lättsålt om du vill konvertera tillbaka till cash sen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in