2023-11-02, 13:28
Medlem
kordens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Jag drog för 10år sen, 35 år i Stockholm fick räcka.
Tips Dalarna underbart ställe att bo på (runt Siljan)
Borlänge går bort
Citera
2023-11-02, 13:33
Medlem
snutans avatar
Citat:
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Sölvesborg är trevligt!
Citera
2023-11-02, 13:39
Medlem
Svårt det där. Hade sagt Östersund men den staden har också blivit invaderad av MENA slödder, dvs skjutningarna kommer snart eskalera där med.
Tror vi är så pass körda i Sverige nu att om du vill kunna flytta till en större stad där det inte skjuts och piss-rån-mördas så får du nog vänta 10-20 år och hoppas att folk börjar rösta på ett parti som på riktigt bedriver politik för att kasta ut blattar
Citera
2023-11-02, 13:58
Medlem
YuriOrlovs avatar
Citat:

Varför skulle det vara andra typer av människor någon annanstans? Problemet ligger troligen hos dig att du inte träffar vettigt fölk. Det är ju inte så att det kryllar av dom i Skövde. Snarare blir ju mängden människor ytterligare en begränsning.
Citera
2023-11-02, 14:09
Medlem
Det är värre ute bland pöbeln så jag skulle rekommendera att inte flytta.

Flytta utomlands isf.
Citera
2023-11-02, 14:12
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Sverige är tyvärr fattigt på städer (mer än sommarstäder).

Betänk att det blir svårt att återvända till Sthlm ifall du väljer att lämna.

Det är tyvärr kriminalitet i alla städer i Sverige.
Det är heller inte alltid lätt att få nya vänner.
Karlstad är en väldigt lugn stad. Typ alla norrlandsstäder oxå
Citera
2023-11-02, 14:16
Medlem
Flundran90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ricardo22
Problemet med sverige är att det är så centraliserat till Stockholm och samtidigt så folktomt. Om du inte vill bo i huvudstaden i andra länder så kan du välja mellan tio olika städer med mer än 200 000 invånare. I Sverige så kan du välja på tre.

Folk nämner Halmstad men det är så otroligt mycket mindre än Stockholm. Stor-Stockholm är 30 gånger så stort som Stor-Halmstad. Och det hjälper inte att Laholm och Falkenberg är de närmaste städerna.

Ditt enda val är Öresundsregionen. Var du än bor i västra Skåne så har du nära till en hyfsat stor stad och alltid till flera olika städer.
Ganska nära till både Göteborg och Köpenhamn om man vill åka till storstäder. Många behöver ju inte storstadsutbudet varje dag. Viktiga är väl att skapa en gemmenskap, vilket kan vara svårare i en mindre stad antar jag. PLus för mindre städer också med kortare reseavstånd. Uppvuxen i Karlstad, använde aldrig efter högstadeiet kollektivtraffiken, kunde ta mig överallt med cykel.
Citera
2023-11-02, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klinoik
Linköping är knappast det tryggaste alternativet! Det har drabbats av flera skjutningar och explosioner de senaste åren. Där finns också Skäggetorp, som är ett av Sveriges värst "utsatta" områden.

Håller med Linköping är inte jätte tryggt. När jag bodde där sprängde de huset bredvid, då flyttade vi. Men stan är kändes ändå rätt trevlig fram till dess.
Citera
2023-11-02, 14:27
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Du önskade ingen håla men Tingsryd är rätt fint, där kan du fika på Börjes varje dag. Ortens samlingsplats.
Citera
2023-11-02, 14:50
Medlem
sxephils avatar
Landsbygden i Skåne är fortfarande ganska najs, men städerna är inte bättre. I Skåne ligger allt så nära så du kan åka till Köpenhamn eller Lund och andra skånska städer.

Upplänningar som är vettiga uppskattas faktiskt.
Citera
2023-11-02, 14:53
Medlem
Storfetdases avatar
Det krävs tyvärr väldigt mycket pengar för att kunna leva gott i Stockholm, staden skiljer sig rejält mellan rika/fattiga områden.
Sverige är inget land för städer måste påpekas. Jag hade rekommenderat Köpenhamn, Gdansk, Innsbruck, Sydney, Melbourne och Perth. Du kan leva jävligt gött i dessa städer, undvik överbefolkning.
Citera
2023-11-02, 15:13
Medlem
nickeh84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Linköping kanske? Eller Nyköping? Hyfsat normala orter med ganska vettigt folk. Med tåget är du snabbt uppe i Sthlm när du vill hälsa på familj/vänner.

Jönköping finns ju annars lite längre ner, med sina vackra omgivningar - Vättern, Gränna, Hjo, Habo, Bymarken, Brahehus, Visingsö, etc.

Örebro har gått ner sig rejält senaste åren, annars hade jag kunnat rekommendera det också..

Linköping är det extremt mycket kriminalitet. Säger bara påskkravallerna dessutom. Därmed går även Norrköping bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in