2023-11-01, 16:52
Medlem
Linköping?
Citera
2023-11-01, 16:54
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Jag skulle tipsa om Örebro. Två timmar med tåg eller bil från sthlm. Tågen går en gång i timmen om du vill till sthlm och hälsa på släkten. Örebro har en jättefin stadskärna med en flådig riddarborg mitt i, vackra hus från sekelskiftet så långt ögat når, osv. Universitet finns. Utbud finns. Enda som saknas är en vettig badsjö värd namnet nära stadskärnan.

Jag känner precis som du, att jag måste lämna SThlm pga ej står ut med allt skjutande och sprängande. Planerar att dra om några år när ena dottern gått ut gymnasiet (hon vill ej flytta ifrån sina kompisar).
Citera
2023-11-01, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Beror väl lite på var i Göteborg du väljer att bosätta dig också...
Absoluta innerstan är inte rolig men där kommer du nog inte bo ändå. Håll dig borta från gangsterorterna och nordstan så är det soft.
Är det stadsdelen som kallas Nordstan eller är det gallerian. Hur är Askim och Kungsbacka?
Citera
2023-11-01, 16:57
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Beror väl lite på var i Göteborg du väljer att bosätta dig också...
Absoluta innerstan är inte rolig men där kommer du nog inte bo ändå. Håll dig borta från gangsterorterna och nordstan så är det soft.

Ja, men det exkluderar ju typ hela det som är stad, i såna fall. Blir ju ingenting kvar.

Låter som att du försöker sälja in att flytta till Göteborg och bosätta sig i Kungsbacka, Hovås, Särö eller Öckerö.
Citera
2023-11-01, 17:03
Medlem
IceEyess avatar
Praktiskt taget samtliga medelstora orter har blivit infekterade av gängkriminaliteten, dessvärre.

Skellefteå kanske? Batterifabriken kommer ge hyggliga arbetsmöjligheter och inte enbart i fabriken specifikt, utan rent allmänt då staden växer. Så hiskeligt mycket invandrare/kriminalitet finns det inte heller.
Citera
2023-11-01, 17:04
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Alingsås är svennebananmeckat på jorden. Alla är svennebananer där och de har bara haft ett litet fåtal psykfall, som faktiskt varit nästan uteslutande svennebananer. Samt EN psykturk.

Det finns till och med arbetar-bostadsområden där, lockstyckle och citronen kanske de hette. Föreställ dig liksom invandrarghetto, fast utan invandrare!! Helt crazy!! Miljonprogram så som de såg ut innan massinvandringen. Det är lite misär men inte helt rövknullat bortom all räddning liksom.

I övrigt är staden rätt fin och mysig. Massa parker och caféer, och så vidare. En gång om året är det potatisfestival. För det var i Alingsås man uppfann potatisen.

Men om du vill ha Sverige så som det var på 90-talet så finns Alingsås där för dig.

Alingsåsarna såsar runt i en fantasivärld dock. Många är helt förlorade i åsiktskirridorerna och tror att resten av Sverige är som Alingsås. Lite efterblivet, men sött.
Senast redigerad av GruppboendetFisken 2023-11-01 kl. 17:23.
Citera
2023-11-01, 17:05
Medlem
Det beror helt på vad du är ute efter. Umeå eller Sundsvall i norrut, Lund eller Jönköping söderut? Örebro är fint och ligger dessutom ganska nära Stockholm.

Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Kan det vara ålder? Om man är 30+ så är livet annorlunda än 23. Polare skaffar damer, och det kräver sin tid. Gävle är inte så dåligt, för att ge ett exempel.
Gävle är tyvärr inte det bästa valet om man vill fly undan kriminalitet.
Citera
2023-11-01, 17:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Halmstad skulle jag välja av det som nämnts hittills. Naturligtvis har mångkulturen nått dit också, men det finns värre orter. Och stan är fin men inte så stor.
Citera
2023-11-01, 17:12
Medlem
Citat:

Alingsås är fint (bor inte där själv) men rimligt pendlingsavstånd till jobb i GBG-regionen och en svinmysig stad med allt man behöver inom promenadavstånd.
Citera
2023-11-01, 17:14
Medlem
ricardo22s avatar
Problemet med sverige är att det är så centraliserat till Stockholm och samtidigt så folktomt. Om du inte vill bo i huvudstaden i andra länder så kan du välja mellan tio olika städer med mer än 200 000 invånare. I Sverige så kan du välja på tre.

Folk nämner Halmstad men det är så otroligt mycket mindre än Stockholm. Stor-Stockholm är 30 gånger så stort som Stor-Halmstad. Och det hjälper inte att Laholm och Falkenberg är de närmaste städerna.

Ditt enda val är Öresundsregionen. Var du än bor i västra Skåne så har du nära till en hyfsat stor stad och alltid till flera olika städer.
Citera
2023-11-01, 17:17
Medlem
Mullrets avatar
Skåne, så har du Köpenhamn inom räckhåll.
Citera
2023-11-01, 17:30
Medlem
Hegamons avatar
Citat:

Jag har alltid haft en positiv bild av Jönköping/Husqvarna eftersom staden är förhållandevis stor och ligger vid vattnet. Sedan finns ju Norrköping i närheten av Stockholm.

Jag är från en mellanstor stad. Här har invandrarna börjat prata om att person X varit rädd för att få sin bostad bombad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in