2023-11-02, 09:28
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Halloj.

Vintern väntar runt hörnet, och med den kommer det massvis med vackra fåglar.

Jag bor med familjen i en hyresrätt, och det står tydligt i kontraktet att vi inte får ha fågelmatare på balkongerna. MEN! Alla husets balkonger (4 st) vätter mot tvättstugan cirka 5 meter från balkongerna, och det är bara en gul trävägg.

Om någon fick för sig att spika upp en fågelmatare på den väggen, så att vi alla får njuta av vinterfåglarna, visst måste det vara nästan omöjligt för den individen att "åka fast"? Det tar ju inte mer än en minut att smälla upp skiten, sen kan den ju fyllas på efter mörkrets inbrott.

Tankar om detta?
Citera
2023-11-02, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal.Trolldom
Halloj.

Jag bor med familjen i en hyresrätt, och det står tydligt i kontraktet att vi inte får ha fågelmatare på balkongerna. MEN! Alla husets balkonger (4 st) vätter mot tvättstugan cirka 5 meter från balkongerna, och det är bara en gul trävägg.

Om någon fick för sig att spika upp en fågelmatare på den väggen, så att vi alla får njuta av vinterfåglarna, visst måste det vara nästan omöjligt för den individen att "åka fast"? Det tar ju inte mer än en minut att smälla upp skiten, sen kan den ju fyllas på efter mörkrets inbrott.

Tankar om detta?

Som du säger, gör det på natten. Vem kommer veta något? Ha ett bra pokerface bara.

Tips att kanske fylla den med skalfri mat, så det inte skitar ner så mycket.

https://www.granngarden.se/fagelmat-granngarden-vildfagelmix-skalfri-5kg?gclid=CjwKCAjwkY2qBhBDEiwAoQXK5RxLi_tI8vYofuul anQvH1db J22zab64XjUh628C9GjOL2cC13MUShoC2IMQAvD_BwE
Citera
2023-11-02, 09:47
Medlem
Citat:
Halloj.

Tankar om detta?

Spika upp en diskret. Borde inte vara några problem. Sen kanske hyresvärden plockar ner den om de nu orkar lägga tid på det. Se bara till så att fågelmataren är visuellt kompatibel med tvättstugeväggen.

Alternativt häng upp någon fågelmatare på er balkong och riskera något argt meddelande från hyresvärden. Men jag tror ni kan vara lugna.
Citera
2023-11-02, 09:52
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Finns sådana du sätter fast på fönstret direkt med sugkoppar .. Mycket najs. Nej den ramlar inte ned . Brorsan har en på stugan och ALDRIG ramlat ned.

Exempel på Jula : https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmiljo/mata-faglar/fagelmatare/fagelmatare-733708/
Citera
2023-11-02, 10:23
Bannlyst
Det finns fågelmatare med sugkoppar du sätter på utsidan av ditt fönster. Då de också är genomskinliga får du första parkett till pippishowen.
Citera
2023-11-02, 11:22
Medlem
Fittmagnetens avatar
Tveksamt om det är en bra idé. Lär bara vara en tidsfråga tills du blir sedd.
Citera
2023-11-02, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Finns sådana du sätter fast på fönstret direkt med sugkoppar .. Mycket najs. Nej den ramlar inte ned . Brorsan har en på stugan och ALDRIG ramlat ned.

Exempel på Jula : https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmiljo/mata-faglar/fagelmatare/fagelmatare-733708/
Just den där hade utgått ur sortimentet, men de har en annan. https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsmiljo/mata-faglar/fagelmatare/fagelmatare-016390/

Vågar inte sätt upp någon, men det hade kunnat vara trevligt.
Citera
2023-11-02, 12:00
Medlem
killdozer666s avatar
Vår hyresvärd använder argumentet att mat/frö och sånt ramlar på marken, vilket leder till råttor. Så det är inte själv matandet av fåglar som är problemet, utan att det drar med andra skadedjur.
Citera
2023-11-02, 12:04
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Tankar om detta?

Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Vår hyresvärd använder argumentet att mat/frö och sånt ramlar på marken, vilket leder till råttor. Så det är inte själv matandet av fåglar som är problemet, utan att det drar med andra skadedjur.
Precis, det drar till sig skadedjur så min tanke är att låta bli.
Sen så är det bäst för fåglar om man inte matar dem början av vinstersäsongen så de lär sig att söka sin egen mat. Tidigt i vår är det ont om mat och då kan man hjälpa till - men inte nära huset då.
Citera
2023-11-02, 14:38
Medlem
pyroclasms avatar
Det är inte fåglarna som är problemet. Det är råttorna som kommer med på köpet.
Citera
2023-11-02, 16:13
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Råttor var faktiskt inget jag tänkt på. Men, borde inte de flesta villor ha problem med råttor då?

Jag bor i norra Sverige, med rätt kalla vintrar. Blir det nog kallt borde det la in inte vara några problem?
Citera
2023-11-02, 22:07
Medlem
paskharens avatar
Citat:
Råttor var faktiskt inget jag tänkt på. Men, borde inte de flesta villor ha problem med råttor då?

Jag bor i norra Sverige, med rätt kalla vintrar. Blir det nog kallt borde det la in inte vara några problem?

Man löser det problemet med att ha några katter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in