2023-11-02, 10:01
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Du skriver ju själv att du trodde du betalat skatten fram till våren, då tar jag för givet att den betalda skatten ingick i bilens pris, därför förslaget om att dela på den.
Att nya ägaren får körförbud är förstås jobbigt för hen, men du kommer få en obetald skuld med förseningsavgifter och till slut indrivningskrav på om du inte betalar den (om nya ägaren inte väljer att göra upp med dig).

Det är på det här sättet bilskatt fungerar, den som står som ägare under uppbördsmånaden är betalningsskyldig om bilen är påställd eller ställs på under tiden. Så det ärliga är att du betalar din räkning även om det känns orättvist. Det är därför det ofta står i annonser hur länge skatten är betald. Du hade kunnat ha koll på det och sagt det till köparen när ni gjorde upp affären och lagt på skatten i priset men eftersom du missade det får du stå ditt kast.
Så hade jag gjort, det är surt men det är så det funkar.
Nej det var ingen överenskommelse om det. Köparen frågade inte ens om skatten. Jag sa i förbifarten ungefär "förresten skatten kostar si och så mycket och tror det är i vår den ska betalas" jaha ok fick jag till svar. Dessutom var summan jag sa ungefär 150% högre än vad den egentligen är för jag tänkte på fel bil. Så de borde ju vara glada att skatten är betydligt lägre än vad jag sa att den låg på ungefär.

Fast i det här fallet har båda vi stått som ägare dagen skatten gäller ifrån. Återigen så kollade jag upp om det fanns några skulder och eftersom det inte låg nån där igår (men återigen ligger där idag) så var det ingen idé att igår förhandla om en skuld som inte fanns förrän dagen efter. Det enda sätt jag kunnat kollat annars var ju att gå igenom mitt bankkonto ett år tillbaka och det trodde jag inte skulle behövas. Återigen enligt lag ska jag betala men det är en udda situation där jag tycker köparen kan visa lite medmänsklighet och betala. Speciellt eftersom jag tog ledigt och grejer men de dök inte upp utan svar och har varit allmänt struliga och jag gick ner väldigt mycket i pris och får nu betala en månads parkering för de inte dök upp i måndags som det var sagt eller i tisdags som det också var sagt. Samt att jag upplyser tidigt om att skatten behöver betalas för att det inte ska bli körförbud (som det blivit för mig) och betalar skatten bakåt i tiden som hade stått på köparen om den köpts en dag innan (som jag hade kunnat betala för ändå) Det gäller att visa medmänsklighet, tyvärr väldigt få som gör det och jag HATAR när folk inte svarar. Jag är en schysst person som hade kunnat hjälpa till med bilen om det var problem, har tom. sagt att jag kan betala för att laga den om den inte går igenom besiktningen (förvisso mest för jag är helt säker på att den gör det om de inte kör sönder den) osv osv. Men om man ignorerar mig som det har visat sig att båda köparna gjort tidigare när jag tagit ledigt och tom. hoppade över att fira min fars födelsedag för de skulle komma och kolla men aldrig kom, ja då kan de glömma att jag kommer fortsätta vara schysst.
Citera
2023-11-02, 10:06
Avslutad
Ifall du inte är ett svin får du bita i sura äpplet och betala skatten åt han, åtminstone den delen som du påstod vara betald. Du har ju kommit med osanning pga att du var för lat för att kolla upp fakta innan du öppnade munnen, därför får du stå ditt kast.
Att man är tvungen att skapa en tråd för att man inte lyckas lista ut detta själv är otroligt.
Citera
2023-11-02, 10:07
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarsmolket
Har du sålt bilen under premissen att skatten är betald ska du givetvis betala skatten! Hur kan man vara så jävla dum och försöka mygla sig ur detta? Det är DU som har fuckat upp. Inte köparen
Läs om
Citera
2023-11-02, 10:11
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fd.Spermie
Ifall du inte är ett svin får du bita i sura äpplet och betala skatten åt han, åtminstone den delen som du påstod vara betald. Du har ju kommit med osanning pga att du var för lat för att kolla upp fakta innan du öppnade munnen, därför får du stå ditt kast.
Att man är tvungen att skapa en tråd för att man inte lyckas lista ut detta själv är otroligt.
Jag har redan betalat skatten för min tid som ägare. Pengarna har redan dragits.

För lat för att gå in och leta bland mina olika bankkonton när skatten betalades förra året? Trodde Transportstyrelsen, du vet som styr fordon som transporterar sig skulle ha rätt uppgifter. Köparen har också ett ansvar och köparen fick upp samma sak som mig "ingen skuld" Köparen kunde också kollat upp vilken siffra som är för vilken månad vilket jag nämnde och jag kunde inte kolla upp det då jag inte hade mobil just då men köparen hade men det ignorerades bara.

Tror för övrigt du överanvänder ordet "otroligt" och det heter inte "han" i det läget.
Citera
2023-11-02, 10:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Jag har redan betalat skatten för min tid som ägare. Pengarna har redan dragits.

För lat för att gå in och leta bland mina olika bankkonton när skatten betalades förra året? Trodde Transportstyrelsen, du vet som styr fordon som transporterar sig skulle ha rätt uppgifter. Köparen har också ett ansvar och köparen fick upp samma sak som mig "ingen skuld" Köparen kunde också kollat upp vilken siffra som är för vilken månad vilket jag nämnde och jag kunde inte kolla upp det då jag inte hade mobil just då men köparen hade men det ignorerades bara.

Tror för övrigt du överanvänder ordet "otroligt" och det heter inte "han" i det läget.
Ja pucko, bilen drar inte på sig någon skatteskuld om den är avställd. Som du vet så betalar du bara skatt när bilen är i trafik, och när du ställer på fordonet igen kommer skatt att behöva betalas.
Öppna upp plånkan nu snålkuk och stå för vad du sagt och acceptera att du fuckat upp.

Nu smsar du köparen och skriver som det är och erbjud dig att betala för tiden du påstått att den är skattad.
Citera
2023-11-02, 10:30
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ja pucko, bilen drar inte på sig någon skatteskuld om den är avställd. Som du vet så betalar du bara skatt när bilen är i trafik, och när du ställer på fordonet igen kommer skatt att behöva betalas.
Öppna upp plånkan nu snålkuk och stå för vad du sagt och acceptera att du fuckat upp.

Nu smsar du köparen och skriver som det är och erbjud dig att betala för tiden du påstått att den är skattad.
Nähä är det sant? Hade jag absolut ingen aning om.... Herregud. Stå för vad som jag sagt?

Läs tråden innan du kommenterar. Har redan betalat min skatt för min ägandetid och har aldrig påstått att den är skattad en viss tid eller inte.
Citera
2023-11-02, 10:34
Moderator
Citat:

Fast nu är ju reglerna som reglerna är, den som står som ägare när bilen ställs på är skyldig att betala skatten, spelar ingen roll om det är 1 dag eller 364 dagar det gäller. Med tanke på det du skriver kan man ju undra om det inte är så att köparen faktiskt hade koll på det du inte hade och därför valde att köpa bilen i november istället för oktober om det är så att november är skatteuppbördsmånad för bilen. Är det oktober som du skriver så hade du ju åkt på skatten ändå. Vill man undvika det så ställer man inte på bilen innan försäljning.
När du sade till köparen att skatten ska betalas i april så är det ju underförstått att du betalar skatten fram tills dess - att du inte förstår hur det funkar är bara ditt problem - och eftersom du trodde den var högre än den är så har du ju i realiteten sparat pengar.

Allt det står när du loggar in på Transportstyrelsen och tittar på dina fordon, det står vad årsskatten är, det står när den ska betalas, det står hur mycket du blir debiterad vid påställning.

Återigen, vill du göra det som är rätt och ärligt så betalar du fakturan när den kommer. Så slipper du betala mer längre fram. Vad som händer mellan dig och köparen rör inte mig och det rör inte Transportstyrelsen, det är mellan dig och köparen
Citera
2023-11-02, 10:39
Avslutad
Citat:
Nähä är det sant? Hade jag absolut ingen aning om.... Herregud. Stå för vad som jag sagt?

Läs tråden innan du kommenterar. Har redan betalat min skatt för min ägandetid och har aldrig påstått att den är skattad en viss tid eller inte.
Du säger ju själv i din trådstart att du sagt till köparen att skatten är betald till april/maj, pundhuvud.

Saxat från hejdabil.se:
Vilket är exakt vad du gjort.
Citera
2023-11-02, 10:40
Medlem
Låter som ett missförstånd, sånt händer..

1. Du betalar själv, tar förlusten och ser glad ut.
2. Du snackar med köparen förklarar läget och ser möjligheten att dela på kostnaderna på nåt finurligt sätt.
3. Du skiter i att betala och får ta konsekvenserna med en arg köpare som får körförbud, påminnelser, kronofogden, skuldberg som växer, utmätning på din lön, sparken från jobbet, får inte ta lån, får inte skaffa kreditkort, dina barn blir omhändertagna av myndigheterna, din fru lämnar dig, du börjar med droger, blir inlagd på rehab, får återfall, dör i en pöl av dina egna spyor.
Citera
2023-11-02, 10:49
Medlem
IWannaBeAdoreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast nu är ju reglerna som reglerna är, den som står som ägare när bilen ställs på är skyldig att betala skatten, spelar ingen roll om det är 1 dag eller 364 dagar det gäller. Med tanke på det du skriver kan man ju undra om det inte är så att köparen faktiskt hade koll på det du inte hade och därför valde att köpa bilen i november istället för oktober om det är så att november är skatteuppbördsmånad för bilen. Är det oktober som du skriver så hade du ju åkt på skatten ändå. Vill man undvika det så ställer man inte på bilen innan försäljning.
När du sade till köparen att skatten ska betalas i april så är det ju underförstått att du betalar skatten fram tills dess - att du inte förstår hur det funkar är bara ditt problem - och eftersom du trodde den var högre än den är så har du ju i realiteten sparat pengar.

Allt det står när du loggar in på Transportstyrelsen och tittar på dina fordon, det står vad årsskatten är, det står när den ska betalas, det står hur mycket du blir debiterad vid påställning.

Återigen, vill du göra det som är rätt och ärligt så betalar du fakturan när den kommer. Så slipper du betala mer längre fram. Vad som händer mellan dig och köparen rör inte mig och det rör inte Transportstyrelsen, det är mellan dig och köparen
Kostar skatten mer eller mindre i april? Det är ju samma pris. Så varför är det rimligt (skit i lagen här, en lag är inte perfekt) att jag ska betala för 365 dagars skatt för någon helt annan? Och varför ska jag betala för jag sagt att jag tror det ska betalas i april? Det spelar ingen som helst roll. Man betalar för 12mån oavsett. Förstår inte hur andra inte kan förstå det.

Citat:
Du säger ju själv i din trådstart att du sagt till köparen att skatten är betald till april/maj, pundhuvud.

Saxat från hejdabil.se:
Vilket är exakt vad du gjort.
Läs hela tråden. Jag har utvecklat det. Jag har inte sagt "skatten ÄR betald till april" jag har sagt "skatten kostar så mycket och tror/har för mig det är på våren på den här bilen men det kan du kolla upp annars via sista siffran på regnumret" Har tyvärr inte inspelat för du verkar vilja veta exakt vad som sagts. Men det var ett förtydligande som jag hade sluppit om du läst hela tråden.

Hahahaha. Lycka till med det där i spoiler. För det första har det absolut ingenting med skatten att göra. Det handlar om dolda skador och sånt. Och det kan du glömma att du får något för (om inte typ motorn exploderar efter tio minuters körning) om du köper privat oavsett vad hemsidan "hejdabil" säger eller inte.
Citera
2023-11-02, 10:51
Medlem
daf66s avatar
Ägarens undersökningsplikt, varje frisk människa kollar väl upp ett fordon man ska köpa med transportstyrelsens register? Står i princip med röd text första man ser att den har skulder på sig.

Är bilen däremot påställd och du ägt bilen i skattemånaden så kommer du oavkortat att tvingas betala skulden. Har bilen varit avställd och du ställer på den i samband med köp så skulle jag fundera vem som är lite efter, om att skatten ska betalas.
Citera
2023-11-02, 10:54
Avslutad
Citat:
Läs hela tråden. Jag har utvecklat det. Jag har inte sagt "skatten ÄR betald till april" jag har sagt "skatten kostar så mycket och tror/har för mig det är på våren på den här bilen men det kan du kolla upp annars via sista siffran på regnumret" Har tyvärr inte inspelat för du verkar vilja veta exakt vad som sagts. Men det var ett förtydligande som jag hade sluppit om du läst hela tråden.

Hahahaha. Lycka till med det där i spoiler. För det första har det absolut ingenting med skatten att göra. Det handlar om dolda skador och sånt. Och det kan du glömma att du får något för (om inte typ motorn exploderar efter tio minuters körning) om du köper privat oavsett vad hemsidan "hejdabil" säger eller inte.
Tror gör man i kyrkan.
Du hittar samma information på konsumentverket, är bara att googla men du är väl för lat för det också.
Ifall du redan vet att du har rätt och alla andra har fel, varför skapar du en tråd för då? Gör vad fan du vill, kunde inte bry mig mindre.
Lycka till med sosseriet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in