Citat:
Nej det var ingen överenskommelse om det. Köparen frågade inte ens om skatten. Jag sa i förbifarten ungefär "förresten skatten kostar si och så mycket och tror det är i vår den ska betalas" jaha ok fick jag till svar. Dessutom var summan jag sa ungefär 150% högre än vad den egentligen är för jag tänkte på fel bil. Så de borde ju vara glada att skatten är betydligt lägre än vad jag sa att den låg på ungefär.Du skriver ju själv att du trodde du betalat skatten fram till våren, då tar jag för givet att den betalda skatten ingick i bilens pris, därför förslaget om att dela på den.
Att nya ägaren får körförbud är förstås jobbigt för hen, men du kommer få en obetald skuld med förseningsavgifter och till slut indrivningskrav på om du inte betalar den (om nya ägaren inte väljer att göra upp med dig).
Det är på det här sättet bilskatt fungerar, den som står som ägare under uppbördsmånaden är betalningsskyldig om bilen är påställd eller ställs på under tiden. Så det ärliga är att du betalar din räkning även om det känns orättvist. Det är därför det ofta står i annonser hur länge skatten är betald. Du hade kunnat ha koll på det och sagt det till köparen när ni gjorde upp affären och lagt på skatten i priset men eftersom du missade det får du stå ditt kast.
Så hade jag gjort, det är surt men det är så det funkar.
Att nya ägaren får körförbud är förstås jobbigt för hen, men du kommer få en obetald skuld med förseningsavgifter och till slut indrivningskrav på om du inte betalar den (om nya ägaren inte väljer att göra upp med dig).
Det är på det här sättet bilskatt fungerar, den som står som ägare under uppbördsmånaden är betalningsskyldig om bilen är påställd eller ställs på under tiden. Så det ärliga är att du betalar din räkning även om det känns orättvist. Det är därför det ofta står i annonser hur länge skatten är betald. Du hade kunnat ha koll på det och sagt det till köparen när ni gjorde upp affären och lagt på skatten i priset men eftersom du missade det får du stå ditt kast.
Så hade jag gjort, det är surt men det är så det funkar.
Fast i det här fallet har båda vi stått som ägare dagen skatten gäller ifrån. Återigen så kollade jag upp om det fanns några skulder och eftersom det inte låg nån där igår (men återigen ligger där idag) så var det ingen idé att igår förhandla om en skuld som inte fanns förrän dagen efter. Det enda sätt jag kunnat kollat annars var ju att gå igenom mitt bankkonto ett år tillbaka och det trodde jag inte skulle behövas. Återigen enligt lag ska jag betala men det är en udda situation där jag tycker köparen kan visa lite medmänsklighet och betala. Speciellt eftersom jag tog ledigt och grejer men de dök inte upp utan svar och har varit allmänt struliga och jag gick ner väldigt mycket i pris och får nu betala en månads parkering för de inte dök upp i måndags som det var sagt eller i tisdags som det också var sagt. Samt att jag upplyser tidigt om att skatten behöver betalas för att det inte ska bli körförbud (som det blivit för mig) och betalar skatten bakåt i tiden som hade stått på köparen om den köpts en dag innan (som jag hade kunnat betala för ändå) Det gäller att visa medmänsklighet, tyvärr väldigt få som gör det och jag HATAR när folk inte svarar. Jag är en schysst person som hade kunnat hjälpa till med bilen om det var problem, har tom. sagt att jag kan betala för att laga den om den inte går igenom besiktningen (förvisso mest för jag är helt säker på att den gör det om de inte kör sönder den) osv osv. Men om man ignorerar mig som det har visat sig att båda köparna gjort tidigare när jag tagit ledigt och tom. hoppade över att fira min fars födelsedag för de skulle komma och kolla men aldrig kom, ja då kan de glömma att jag kommer fortsätta vara schysst.