2023-07-13, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Med tre skepp (och d antar jag att man ocks mste betala fr tre konton?) s lter mining otroligt komplicerat eftersom man mste vara en grupp fr att kunna mina i mer n en halvtimme i highsec.

Men det behver ju egentligen inte vara s komplicerat, detta r en situation som har skapas av andra spelare och hur de vljer att spela spelet.

Spelet sger inget om suicideganking, detta r ngot som spelare funnit p, vilket skapar miljn fr andra spelare och hur de uppfattar spelet, det r detta jag ppekar nr jag sger att spelet r svrt eftersom erfarna spelare ges s stor makt att styra hur spelets milj ser ut.

andra sidan vore det kanske fel att gra miners svrare att dda, jag antar att filosofin till EVE Online r att lta spelarna skapa frutsttningarna, vilket ju lter vettigt.

Det r i och fr sig naturligt att spelare som spelat i decennier logiskt sett gr spelet oerhrt svrt att spela fr nybrjare, men konsekvensen blir som sagt att mnga nya spelare inte ser det vrt mdan att avancera i ett spel dr miljn r s svr att verleva i. Det r iaf. min upplevelse.

I en del andra MMORPG-spel s fr inte erfarna spelare verka i omrden med spelare som har lgre level, eller s r spelet gjort s att folk med lgre levels inte har ngot vrdefullt som gr att erfarna spelare griefar dessa.
Nya spelare ges drfr mjlighet att utveckla sig och mta andra spelare som r p samma niv, det begrnsar dem inte frn att g till omrden med mer erfarna spelare, men det begrnsar erfarna spelare frn att utnyttja sina resurser till att tillintetgra nya spelare.

Du kan mina solo utan alts. Men vill du tjna de stora pengarna p mining s r det en flotta som gller.
Om man lr sig grunderna i spelet (som man skedmatas med efter bara en minut i spelet) s kommer du inte att bli gankad efter en halvtimme.

EVE r det mest hnsynslsa spelet och har knappt ngra regler. Det frekommer scamming och allt mjligt i spelet. Det r just hnsynslsheten som gr spelet s unikt.

Suicideganking fyller ett bra syfte och det r att hindra spelare frn att AFK-bota, vilket nd frekommer i stora mngder, frmst hos de som minar.
Citera
2023-07-13, 22:59
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Suicideganking fyller ett bra syfte och det r att hindra spelare frn att AFK-bota, vilket nd frekommer i stora mngder, frmst hos de som minar.
P vilket stt r det egentligen ett problem?
Senast redigerad av kato85 2023-07-13 kl. 23:04.
Citera
2023-07-13, 23:00
Medlem
Citat:
P vilket stt r det ett problem?

Fr att du inte spelar spelet nr du inte spelar?
Citera
2023-07-13, 23:08
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Fr att du inte spelar spelet nr du inte spelar?
Mrkligt resonemang, autopiloten finns vl i spelet fr en anledning?
Sjlvklart innebr det en strre risk att inte sitta klistrad och se p en asteroid i en timma, men man r ju dr och riskerar sitt skepp oavsett,
Samma sak i verkliga livet. Trafikplanspiloter aktiverar autopiloten s fort de lyft frn flygplatsen, det gr dem inte mindre vrdiga sin ln bara fr att de lter datorn styra.
Citera
2023-07-13, 23:14
Medlem
Citat:
Sjlvklart innebr det en strre risk att inte sitta klistrad och se p en asteroid i en timma, men man r ju dr och riskerar sitt skepp oavsett,
Samma sak i verkliga livet. Trafikplanspiloter aktiverar autopiloten s fort de lyft frn flygplatsen, det gr dem inte mindre vrdiga sin ln bara fr att de lter datorn styra.

Autopiloten anvnds bara fr lnga hopp mellan system och r INGET som rekommenderas att anvndas. Den r inte heller till fr att sitta AFK med en bot och mina. CCP har medvetet valt att lta pirater f hrja fr att just stvja problemet med att folk AFK-bottar. Frr var det rats som hade den rollen, du vet de dr irriterade frigatterna som kommer lite d och d och skjuter p dig. Men nr CCP infrde en mer utvecklad drnarmekanik blev rats en ganska meningsls mekanik mot bottar, d man kan ha drnarna ute hela tiden p att frsvara skeppet.

Det r en del av spelet att sitta och vnta p att du har minat klart din cykel. De flesta av oss sitter semi-AFK nr vi minar, dvs att vi tittar p en serie eller surfar samtidigt som att vi har ett ga p D-scan. Jag brukade ha en klient som minade och en klient som utfrde mer aktiva saker som hacking, relics eller combat. Jag hade ocks en klient som alltid agerade skerhetsvakt, som var den som alltid satt cloaked och vaktade hl eller min mining.
Senast redigerad av Methos 2023-07-13 kl. 23:18.
Citera
2023-07-14, 00:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Autopiloten anvnds bara fr lnga hopp mellan system och r INGET som rekommenderas att anvndas. Den r inte heller till fr att sitta AFK med en bot och mina. CCP har medvetet valt att lta pirater f hrja fr att just stvja problemet med att folk AFK-bottar. Frr var det rats som hade den rollen, du vet de dr irriterade frigatterna som kommer lite d och d och skjuter p dig. Men nr CCP infrde en mer utvecklad drnarmekanik blev rats en ganska meningsls mekanik mot bottar, d man kan ha drnarna ute hela tiden p att frsvara skeppet.
Intressant. Jag kommer ihg dessa sm skepp, och utan drnare s kunde man inte vara AFK, det stmmer.

Citat:
Det r en del av spelet att sitta och vnta p att du har minat klart din cykel. De flesta av oss sitter semi-AFK nr vi minar, dvs att vi tittar p en serie eller surfar samtidigt som att vi har ett ga p D-scan. Jag brukade ha en klient som minade och en klient som utfrde mer aktiva saker som hacking, relics eller combat. Jag hade ocks en klient som alltid agerade skerhetsvakt, som var den som alltid satt cloaked och vaktade hl eller min mining.
Ok, men det var i princip det jag gjorde med, skillnaden r att jag inte hade mer n en skrm s det fanns ingen mjlighet att hlla koll p skeppet samtidigt som man lste nyheterna eller i EVE-forumet.
Och det kostade.
Citera
2023-07-14, 15:38
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:

Autopiloten finns men skall verkligen inte anvndas. De som flyger med autopiloten frtjnar att sprngas.
Citera
2023-07-14, 15:40
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Intressant. Jag kommer ihg dessa sm skepp, och utan drnare s kunde man inte vara AFK, det stmmer.

Ok, men det var i princip det jag gjorde med, skillnaden r att jag inte hade mer n en skrm s det fanns ingen mjlighet att hlla koll p skeppet samtidigt som man lste nyheterna eller i EVE-forumet.
Och det kostade.

I dagslget s r tv skrmar nstan ett krav fr att kunna spela EVE. Att sitta och stirra p skrmen medans man rattar i ngra timmar blir helt orimligt s en skrm till med netflix eller youtube r ett mste.
Citera
2023-07-14, 22:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
I dagslget s r tv skrmar nstan ett krav fr att kunna spela EVE. Att sitta och stirra p skrmen medans man rattar i ngra timmar blir helt orimligt s en skrm till med netflix eller youtube r ett mste.
Okej, men d r nd AFK lite av en realitet fr de flesta spelare. Kndes som jag blev svartmlad hr eftersom jag gjorde annat nr jag minade.
Citera
2023-07-15, 13:33
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Okej, men d r nd AFK lite av en realitet fr de flesta spelare. Kndes som jag blev svartmlad hr eftersom jag gjorde annat nr jag minade.
Nej man gr annat nr man minare eller rattar. Men man skall hela tiden hlla ett ga p eveskrmen. Blir det en spike i systemet s skall man passa sig.
Citera
2023-11-01, 23:55
Medlem
Ett litet lnktips:

En Youtuber jag har fljt ett tag vid namn Fredrik Knudsen slppte precis en sex timmar lng dokumentr om spelet (som en del i hans serie "Down the rabbit hole"):

https://m.youtube.com/watch?v=BCSeISYcoyI

Kan ingenting om EVE: Online men har alltid tyckt hans "dokumentrer" r otroligt intressanta. Tv rs research kondenserat till en sex timmar (!) lng dokumentr r kanske lite vl mastigt fr mig att gna igenom, men jag tnkte jag droppar lnken hr om det r ngon av er som r intresserade.
Citera
2023-11-02, 00:01
Medlem
Recept fr att hlla sig sysselsatt och tjna en massa pengar
Rorqual + 20 Hulks med ORE Strip Miners

Detta varvas med en handfull PVP alts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem