2023-11-01, 20:03
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Till föregående postat inlägg vill jag få tillagt.

När lögnen handlar om något som är förkastligt, för att det bryter mot Lagen eller allmän Moral, så blir det viktigt för lögnaren att inte bli avslöjad.

Oron över detta leder till att personen beter sig annorlunda än om personen talat sanning.

Fröken Hellm*n har, genom sina tidigare lögner och beteenden, bevisat sig själv till, att under natten den 16:e Oktober 2022 varit sin kamrat Fröken Janss*n behjälplig i mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies och tillika sagt, så är Fröken Hellm*n en mycket empatilös individ vilket hon också själv bevisat sig till att ha varit och högst troligen fortfarande är.

Fröken Hellm*n är endast och enligt Juridiken sett en oskyldig person. Den som ser med andra ögon ser någonting helt annat. Att bevisen inte räckte fram till en dom, det är för länge sedan förstått av de allra flesta.

Det är mycket väl inbegripet att Fröken Janss*n drevs av ett inneboende hat som var riktat mot flickan T*ve T*nnies men, det är fel att inte ha förstått, att även Fröken Hellm*n hade ett riktat hat mot flickan T*ve T*nnies.

Mvh/
@JokerMannen/
Så vad tjafsar du om? hon friades, precis som många förutspått. Fallet kommer inte prövas av HD är jag ganska säker på. Och igen, det finns få saker som är så patetiska som personer som försöker använda ett språk de inte klarar av för att framstå som intelligenta... bara ett tips.
Citera
2023-11-01, 20:07
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Det beror på, hur❗... och på vilket sätt❗som personen använder sina lögner i koppling till de omständigheter som på förhand ligger till grund.

Till exempel: När det gäller ett verbalt beteende, så är det bevisat att lögnaren är mindre samarbetsvillig, det beror bland annat på att den osanningsenliga personen vill prata så lite som möjligt för att sålunda inte försäga sig. Den lögnaktiga personen har också färre detaljer i sina berättelse.

Ett annat exempel hos en lögnare är ... Vad lögnaren gör är, att han eller hon (Fröken Hellm*n) repeterar ord och fraser in absurdum. Det finns en tendens att berätta historier som är för bra.

Vidare kan också tilläggas till ovan skrivet, att lögnarens svar är alltid mer motsägelsefulla, det vill säga att orden säger en sak men❗kroppen någonting helt annat, eller att munnen ler men inte resten av ansiktet.

Jag har inte enbart❗bevandrat mig i polisens tidigare sammansatta förundersöknings-protokoll utan jag har även därtill lyssnat på Fröken Hellm*n:s tidigare gjorda polisförhör vilka jag sedan därefter komparerat med flera omständigheter som då var konnekterade till både en tid före mordet på den 21-åriga flickan T*ve T*nnies ägde rum och, en kort tid efter det, att mordet hade ägt rum.

Till ovan skrivet vill jag slutligen tillägga att jag har sett Fröken Hellm*n i verkligheten, det vill säga, jag har både lyssnat på henne och sett hennes olika beteenden och, vad du sedan tror intresserar mig överhuvudtaget inte.

Mvh/
@JokerMannen/
Det enda som skulle ge mig något med det inlägget är om du och Maja har spelat in en film och lagt upp på Youtube, har ni det?
Citera
2023-11-01, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Så vad tjafsar du om? hon friades, precis som många förutspått.

➡ Fallet kommer inte prövas av HD är jag ganska säker på.

Och igen, det finns få saker som är så patetiska som personer som försöker använda ett språk de inte klarar av för att framstå som intelligenta... bara ett tips.

Mina två postade inlägg under kvällen och som svar till dig handlade inte om Högsta Domstolen, dom handlade om varför en person befattar sig med lögner och inläggen handlade om Fröken Hellm*n.

Mvh/
@JokerMannen/
Citera
2023-11-01, 20:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Är det nån som överklagat till HD?
Inte än
Citera
2023-11-01, 21:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllWeKnow
Är det nån som överklagat till HD?

Den enda som kan tänkas överklaga är Johanna, och hon har väldigt lite att förlora på att göra det och desto mer att vinna, så det är väl ganska sannolikt att hon försöker med det. Frågan är om Clea tycker lika. Men Clea sa väl att de skulle överklaga om jag inte minns helt fel.

Ett sådan överklagande kommer nog i så fall, Cleas vana trogen, in i sista sekund. Det skall i så fall bli intressant att se vad de åberopar för att försöka få HD att ta upp fallet.
Citera
2023-11-01, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det var synd att åklagaren inte hade med den brottsrubriceringen. Annars hade MH fått några år till, som jag gissade att hon skulle få.

Rätten kan döma till annan påföld än det som åklagaren har yrkat.
Citera
2023-11-01, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Den enda som kan tänkas överklaga är Johanna, och hon har väldigt lite att förlora på att göra det och desto mer att vinna, så det är väl ganska sannolikt att hon försöker med det. Frågan är om Clea tycker lika. Men Clea sa väl att de skulle överklaga om jag inte minns helt fel.

Ett sådan överklagande kommer nog i så fall, Cleas vana trogen, in i sista sekund. Det skall i så fall bli intressant att se vad de åberopar för att försöka få HD att ta upp fallet.

Sannolikheten är väl inte så stor att HD prövar hennes dom. Men om de gör det kan Johanna riskera en längre straffpåföljd i så fall?
Citera
2023-11-01, 22:09
Medlem
Finns det någon chans för anhöriga att begära prövning för Maja eller att överklaga?
Någon chans att få till rekonstruktion tex? Antar att det är helt omöjligt?
Citera
2023-11-01, 22:31
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Sannolikheten är väl inte så stor att HD prövar hennes dom. Men om de gör det kan Johanna riskera en längre straffpåföljd i så fall?

Nej, man riskerar aldrig en hårdare dom av ett överklagande som man själv gjort. Det är en princip inom processrätten som kallas "Reformatio in Pejus" (latin med innebörden att ingen förändring till det sämre får ske), och som finns lagstadgad i rättegångsbalken.

Och det ska väl till Cleas försvar sägas att det är en anledning för Clea att inkomma med ett överklagande i sista sekund. Detta då det försvårar för åklagaren att göra ett mot-överklagande där han yrkar på livstids fängelse för Johanna. Något han med största sannolikhet inte skulle göra annars, men som han skulle kunna tänkas göra om Johanna ändå överklagar. Om åklagaren gör ett överklagande och yrkar på längre straff, då gäller som regel inte reformatio in pejus.

Nu gäller det dock HD, och jag tror inte att åklagaren skulle göra någon mot-överklagan i detta fallet även om han fick chansen.
Citera
2023-11-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Finns det någon chans för anhöriga att begära prövning för Maja eller att överklaga?

Det kändes på målsägarbiträdet att Majas dom var lite väntad, vred på sej lite men var de inte så att dom var mer upprörda över Johannas straff sänkning om man läste mellan raderna lite?
Citera
2023-11-01, 22:35
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner

Hon kanske slänger in lite bevis som visar att MH var med och mördade TT. Och får straffet sänkt ytterligare eftersom hon "hjälper" utredningen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-11-01 kl. 22:49.
Citera
2023-11-01, 22:43
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe

Målsäganden, Toves närmast anhöriga, har inte insikt i förundersökningen under utredningens gång, och det är därför svårt för dem att begära olika utredningsåtgärder, eftersom de inte vet vad som sker och resultatet av det som sker. Efter att åtal väckts kan de så klart ha synpunkter på utredningsåtgärder som borde vidtagits eller som skall kompletteras med, men det är inte säkert att de får gehör för det.

Om utredningen skall öppnas igen nu, inför ett HD-överklagande, då måste det ha framkommit någon mycket avgörande ny information i fallet. Så ja, en rekonstruktion i detta läget är bara att glömma.

Målsäganden kan överklaga, men de riskerar att få stå för alla kostnader själva om de inte vinner bifall. Det kan alltså bli dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in