2023-11-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jordanien är märkliga. De ber om hjälp från USA, öppnar upp sina flygplatser för USA och samtidigt gör man allt för att reta upp USA's allierade som är orsaken till att de ens har en större styrka i området just nu.

Det är inte lätt att vara kung i Jordanien. Med stor palestinsk befolkning måste han kritisera Israel.
Citera
2023-11-01, 22:12
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
okej - jag suger på att googla, men för helvete, varför kan jag inte hitta ocensurerade videoklipp från hamas-attacken den 7/10 någonstans? på google länkas jag bara till tiotusen jävla nyhetssidor med blurrade thumbnails och oftast inga videos öht.

är ingen gore-fantast men är nyfiken att se precis hur grovt det är. att spä på sin outtömliga avsky mot muslimer skadar ju inte heller, så man är reda när raskriget sprider sig till europa på allvar.

IDF har en relativt städad video på deras youtubekanal där människor blir skjutna från Gopros, fortfarande brutala bilder där fantasin sätter gränserna för hur människor känt i sina sista stunder.

För modell tyngre får man nog besöka lite mörkare sidor av internet, kvar finns det garanterat då palestinska hamas-kramare runkar till skiten.
Citera
2023-11-01, 22:20
Medlem
Ännu en våldtagen och kidnappad kvinna har identifierats offentligt. Mkt intressant artikel.

https://www.calcalistech.com/ctechnews/article/hjxrkypma

Det sexuella våld som användes den 7/10 var extremt grovt på flera sätt. Man förstår inte att människor kan bete sig såhär.

Dessa terrorister är sjuka på riktigt.
Citera
2023-11-01, 22:22
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Någon har googlat fram eller på annat sätt fått fram staten Israels talepunkter, även om han missförstått dem lite.

Inget land i hela världen förutom Israel delar heller den där synen på FNs säkerhetsråds rätt att avgöra frågan om de palestinska territoriernas ställning. Eller kan du hitta en enda stat som delar Israels uppfattning i vart fall i denna fråga?

Du kunde ju uppenbarligen inte hitta ett enda land som delade din uppfattning att de palestinska territorierna utgör del av Israel.

Det borde väl vara lätt att hitta något sådant land? Du var ju så säker.

Ett skäl till att det kan bli svårt är att inte ens Israel gör gällande att de palestinska ockuperade territorierna utgör del av Israel, bortsett från det annekterade östra Jerusalem och kanske några delar av Västbanken (Israel föredrar att inte tala om dessa områden som del av Israel utan som områden där man tillämpar Israelisk lag). Gaza hävdar man definitivt inte är en del av Israel.

Avslutningsvis kan konstateras att Staten Israel tillkom och erkändes genom beslut i FNs säkerhetsråd. Samma säkerhetsråd som du menar inte har sådana befogenheter. Betyder det att du menar att Israel inte finns eller att det vore lagligt för Israels grannländer att angripa Israel för att ta territorierna? Om inte, varför inte?

Din obildade fan, det var naturligtvis inte säkerhetsrådet som beslutade om Israel utan generalförsamlingen (resolution 181).

Och faktum kvarstår, varken FN eller något FN-organ har mandat att omfördela områden till ännu ej existerande länder. Länders gränser avgörs inte genom omröstningar. En framtida palestinsk stat tillkommer inte för att Sudan, Libanon, Jemen och andra kloakländer röstar för det i FN utan i så fall för att Israel godkänner det.
Citera
2023-11-01, 22:36
Medlem
Citat:
Så du kan alltså inte hitta ett enda land förutom Israel som anser att Gaza inte är ockuperat territorium? Inte så överraskande och precis som jag förutspådde eftersom inget land heller har den uppfattningen.

Frågan huruvida områdena är ockuperade eller inte är så klart en helt annan sak än om det finns en Palestinsk stat som utgör en stat. De är heller inte uteslutande. Sverige ansåg före erkännandet av Palestina att områdena var ockuperade. Sverige anser efter erkännandet att områdena är ockuperade.

Nu har du alltså gått tillbaka till din sedvanliga ursprungsposition, nämligen att alla som inte håller med dig är Hamasanhängare, springer deras ärenden eller något i den stilen. Det är ju där du hamnar när argumenten tryter och du blir arg. Att det inte stämmer framgår ju redan av alla stater i hela världen förutom Israel har samma uppfattning som jag, liksom säkerhetsrådet. Jag tror inte t.ex. USA springer Hamas ärenden, men tydligen så enligt dig. Lite överraskande får jag medge.

Hamas har, om jag förstår det rätt, uppfattningen att Israel skall utplånas, vilket förstås är en bisarr och förkastlig position men Hamas är en ondskefull terroristorganisation så det är ju inte oväntat direkt.

Din fråga om skyldighet att försörja civil befolkning på ockuperat territorium har jag redan förklarat följer av Haagkonventionen. Du anser dig ju vara kapabel att förstå internationell rätt och det dessutom bättre än jag är så du kan väl ta och läsa på lite där. 😊

Ja, jag tror att jag utöver folkrätt (ja även ip-rätt förstås, eftersom du pratar om internationell rätt, men det är ju inte så relevant här kanske) har mer än ett visst hum även om internationella relationer, komparativ statsvetenskap, politisk historia och några närliggande ämnen. Men nu pratar vi ju om folkrätt och inte statsvetenskap så det kanske inte spelar så stor roll just nu?

Edit- Jag håller helt med dig om att Hamas bryter mot krigets lagar i parti och minut. Du tar upp att de gömmer sig bland civila men det är enligt min mening ett mindre brott än de grymma mord och kidnappningar de utsatte civila män, kvinnor och barn för den 7/10. Min uppfattning är att de inte bör behandlas som kombattanter utan fullt ut som brottslingar. Tyvärr lutar nog idag gällande rätt åt att de om de agerar som kombattanter skall behandlas som kombattanter om de tas till fånga och fram till de döms som brottslingar om det är aktuellt - skyll inte på mig, skyll på USAs högsta domstol. Jag tror Israel kommer behandla dem som brottslingar i enlighet med sin terroristlagstiftning, jag har små problem med det.

Hur bevisar man att gud inte existerar? Bättre om du tar fram länder som hävdar att gaza är ockuperat och anledningen till varför man tycker det. För Gaza är inte ockuperat med definitionen om vad en ockupation innebär.
Klart du förutspådde det, eftersom du har din egna defintion på vad en ockupation är. Något du har gemensamt med folk som hatar Judar.

Hur erkänner man en stat om den är ockuperad? Det går inte ihop alls då man inte kan erkänna en stat på dessa grunder. Men eftersom sveriges erkännande enbart var för att locka röster så kan man knappast ta den på allvar, speciellt inte som den fick massiv kritik av alla utanför S, V och mp.

Nej, men att du är det är ju uppenbart. Du använder hamas propaganda talespunkter som en jävla papegoja utan att backa upp det med annat än svammel. Det är du som hela tiden hävdar att X och Y bryter emot dittan och datten utan att belägga det med någonting. Antiongen beror det på att du inte vet något om det och bara rapar pmantran du hört andra berätta eller så är det för att du vet att det är fel men du vill inte bryta din image som besserwisser här på Flashback.
Vilka är det som håller med dig menar du? Alla? Knappast, det är de muslimska länderna och irland typ. USA stöttar Israel. Och de använder inte dina eller hamas propaganda. Men det har du nog missat eftersom du inte läser annat än Arabiska propaganda nyheter.

Visa mig vart i Haagkonventionen (som jag frågat efter tidigare) det står att parter i krig måste försörja varandra och ta hand om landets "flyktingar". Om du inte kan visa det varför envisas du med att agera papegoja för Hamas? Du har ju absolut noll att komma med.

Märkligt att du med dina kunskaper inte får någonting rätt. Antar att det blir så när man läser på universitetet. Man tror att man kan saker om Y för man har en utvbildning i X. Synd att så många utbildade totalt saknar bildning. Förbannat tragiskt faktiskt.

Men nu har både Israel och hamas förklarat krig emot varandra och Hamas är de-facto regeringen i Gaza. Så vad du tycker om saken är egalt.
Israel kommer behandla dem som terrorister och krigsförbrytare. Och de har som mål att utplåna dem. hamas vet om detta och har alltid vetat om detta och därför har de inte brytt sig om att skydda sin civilbefolkning. Och det är därför de gömmer sig bland civila så att personer som du ska ta deras parti och få Israel att sluta bekämpa dem. "Det är synd om barnen och det bryter mot X buhu"
Citera
2023-11-01, 22:42
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Din obildade fan, det var naturligtvis inte säkerhetsrådet som beslutade om Israel utan generalförsamlingen (resolution 181).

Och faktum kvarstår, varken FN eller något FN-organ har mandat att omfördela områden till ännu ej existerande länder. Länders gränser avgörs inte genom omröstningar. En framtida palestinsk stat tillkommer inte för att Sudan, Libanon, Jemen och andra kloakländer röstar för det i FN utan i så fall för att Israel godkänner det.

Resolution 181 från 1947 innebär att mandatet Palestina delas i en judisk och en arabisk stat. Eftersom du menar att Israel tillkom genom det beslutet så tillkom alltså, återigen enligt ditt resonemang, ett Palestina genom samma beslut. Jag och resten av världen håller nog inte riktigt med dig om detta. Du är fantastiskt korkad som åberopar 181. Inte sådär smådum, utan miljöpartiet-korkad. Det sänker hela din argumentationslinje om Palestina och får dig att erkänna existensen av en existerande palestinsk stat sedan 1947. Detta alltså mot en person som hävdar att det inte finns någon palestinsk stat. Och du kallar mig obildad. 😆

Lilla sötnos. Israel förklarade sin självständighet 14 maj 1948. Resolution 181 är, återigen, från 1947. Förstår du att det är lite svårt att hävda att Israel blev erkänd genom 181?

Återigen, fram med bevis för att någon enda stat anser att Gaza är en del av Israel. Jag skall göra det jätteenkelt för dig. Fram med ett bevis för att ens Israel anser att Gaza utgör en del av Israel. Klarar du inte ens av det så kan det ju inte göras mer tydligt hur okunnig du är och hur spektakulärt fel du har.
Citera
2023-11-01, 22:45
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Uppenbarligen tänker inte araber och muslimer på samma sätt, utan verkar vilja föredra
att dö i ensamhet och smärta av sina skador sedan de dödat alla civila.

Riktigt så stoiska är inte Hamas, om det är dem vi talar om. De föredrar att dö tillsammans med sina egna civila.
Citera
2023-11-01, 23:04
Medlem
Månsans avatar
Citat:

Återigen, fram med bevis för att någon enda stat anser att Gaza är en del av Israel. Jag skall göra det jätteenkelt för dig. Fram med ett bevis för att ens Israel anser att Gaza utgör en del av Israel. Klarar du inte ens av det så kan det ju inte göras mer tydligt hur okunnig du är och hur spektakulärt fel du har.
Som jag upprepat ett antal gånger, det har noll och ingen betydelse vad du och ett antal arabländer och muslimska diktaturer anser om överhögheten beträffande Gaza. Världssamfundet och FN fungerar inte att man genom tyckande eller majoritetsbeslut gör ingrepp och ändrar nationsgränser och tilldelar landsdelar till imaginära nationer. Du och andra enkelspåriga fanatiker kan ogilla detta och anse det orättvist. Det hjälps inte. Fakta är fakta, Gaza tillhör Israel och man gör vad man vill med det (vilket borde framgå när man nu bestämt sig för att jämna det med marken). Israel erövrade Gazaremsan 1967, ingen har tagit det ifrån dem och inget annat land gör anspråk på det. Kan det bli enklare?
Citera
2023-11-01, 23:06
Medlem
Går bra för terroristerna

https://twitter.com/i/status/1719779687692444013
Citera
2023-11-01, 23:17
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur bevisar man att gud inte existerar? Bättre om du tar fram länder som hävdar att gaza är ockuperat och anledningen till varför man tycker det. För Gaza är inte ockuperat med definitionen om vad en ockupation innebär.
Klart du förutspådde det, eftersom du har din egna defintion på vad en ockupation är. Något du har gemensamt med folk som hatar Judar.

Hur erkänner man en stat om den är ockuperad? Det går inte ihop alls då man inte kan erkänna en stat på dessa grunder. Men eftersom sveriges erkännande enbart var för att locka röster så kan man knappast ta den på allvar, speciellt inte som den fick massiv kritik av alla utanför S, V och mp.

Nej, men att du är det är ju uppenbart. Du använder hamas propaganda talespunkter som en jävla papegoja utan att backa upp det med annat än svammel. Det är du som hela tiden hävdar att X och Y bryter emot dittan och datten utan att belägga det med någonting. Antiongen beror det på att du inte vet något om det och bara rapar pmantran du hört andra berätta eller så är det för att du vet att det är fel men du vill inte bryta din image som besserwisser här på Flashback.
Vilka är det som håller med dig menar du? Alla? Knappast, det är de muslimska länderna och irland typ. USA stöttar Israel. Och de använder inte dina eller hamas propaganda. Men det har du nog missat eftersom du inte läser annat än Arabiska propaganda nyheter.

Visa mig vart i Haagkonventionen (som jag frågat efter tidigare) det står att parter i krig måste försörja varandra och ta hand om landets "flyktingar". Om du inte kan visa det varför envisas du med att agera papegoja för Hamas? Du har ju absolut noll att komma med.

Märkligt att du med dina kunskaper inte får någonting rätt. Antar att det blir så när man läser på universitetet. Man tror att man kan saker om Y för man har en utvbildning i X. Synd att så många utbildade totalt saknar bildning. Förbannat tragiskt faktiskt.

Men nu har både Israel och hamas förklarat krig emot varandra och Hamas är de-facto regeringen i Gaza. Så vad du tycker om saken är egalt.
Israel kommer behandla dem som terrorister och krigsförbrytare. Och de har som mål att utplåna dem. hamas vet om detta och har alltid vetat om detta och därför har de inte brytt sig om att skydda sin civilbefolkning. Och det är därför de gömmer sig bland civila så att personer som du ska ta deras parti och få Israel att sluta bekämpa dem. "Det är synd om barnen och det bryter mot X buhu"

Varför skall jag ta fram bevis när det är du som hävdar att Gaza inte är ockuperat efter Israels tillbakadragande? Du påstår att ockupationen i rättslig mening upphört, då får du bevisa att det är världssamfundets uppfattning. Sätt igång, du tycker ju det är uppenbart så något land borde du väl kunna skaka fram? Fram med källa.

Och nu kom judehatet också. Bu huu, någon påstår precis som FNs säkerhetsråd att Gaza är ockuperat - han måste vara antisemit. Precis som FNs säkerhetsråd.., eh… och alla länder i hela världen utom Israel. Du är ett skämt, nästan en parodi på ett skämt.

Återigen, fram med något som visar att ett enda land har ändrat uppfattning och anser att Gaza efter det israeliska tillbakadragandet inte längre är ockuperat.

Grattis gosse, du har hittat ett korn. PRECIS av skälet att Palestina inte kontrollerar sitt territorium skulle Sverige inte ha erkänt Palestina som en stat. Av PRECIS det skälet var huvuddelen av oppositionen emot det. Men men, såssarna var tvungna ta hand om sin vänsterfalang med tok-Margot i spetsen. Man avvek därmed från en långvarig folkrättslig princip som Sverige aldrig tidigare avvikit från.

Jag har redan avvisat dina försök att flytta målstolparna avseende skyldigheter rörande Haagkonventionen. Det jag sagt är att ockuperande makt enligt Haagkonventionen skyldig att tillse att civilbefolkningen på ockuperat område får tillgång till mat, sjukvård och förnödenheter. Vad som är en ockuperande makt definieras i Haagkonventionen och skyldigheten att ta hand om civilbefolkningen finns i Haagkonventionen men skrivningen specifikt om mat, sjukvård och förnödenheter finns i fjärde Genèvekonventionen. Ditt yrande om att ge saker till fienden, el och flyktingar osch allt vad det är är inte saker jag nämnt. Nu får du inte fler ledtrådar utan att du ger mig någon källa avseende dina påståenden enligt ovan.

Man är en träskalle om man betraktar Hamas som Gazas de facto regering eftersom det skulle göra Hamasterroristerna till kombattanter om de bär sina vapen öppet, leds av befäl och bär uniform eller kännetecken vid strid. Jag tycker det vore dumt att göra så eftersom de inte skall ses som kombattanter utan som terrorister. Du, som är helt okunnig om folkrätt, klampar dock entusiastiskt in i att erkänna dessa terrorister som kombattanter vilket innebär att du argumenterar för att de skall behandlas som krigsfångar. Detta är en uppfattning Israel, IDF och jag inte delar med dig och Hamas. Starkt jobbat.

Men käre Krattarschle, jag har inte sagt att man inte skall bekämpa Hamas. Tvärtom har jag ju sedan 7 oktober argumenterat för att man snabbare skall gå in på marken med en invasion för att nedkämpa Hamas. Försök hänga med lite.
Citera
2023-11-01, 23:21
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Som jag upprepat ett antal gånger, det har noll och ingen betydelse vad du och ett antal arabländer och muslimska diktaturer anser om överhögheten beträffande Gaza. Världssamfundet och FN fungerar inte att man genom tyckande eller majoritetsbeslut gör ingrepp och ändrar nationsgränser och tilldelar landsdelar till imaginära nationer. Du och andra enkelspåriga fanatiker kan ogilla detta och anse det orättvist. Det hjälps inte. Fakta är fakta, Gaza tillhör Israel och man gör vad man vill med det (vilket borde framgå när man nu bestämt sig för att jämna det med marken). Israel erövrade Gazaremsan 1967, ingen har tagit det ifrån dem och inget annat land gör anspråk på det. Kan det bli enklare?

Men du håller fortfarande fast vid att Israel och Palestina bildades som självständiga stater genom FNs resolution 181 år 1947?Jag var ju enligt dig obildad som inte visste det. Eller hade du fel och vem är det då som är obildad? Och om du har fel, varför skall man då lyssna på dig alls?

Och återigen, du kan alltså inte ens visa att Israel har uppfattningen som du hävdade, nämligen att Gaza är en del av Israel. 😆

Jag tror vi därmed vi bevisat allt vi behöver bevisa om sakfrågorna och om din kunskap om dem. 😊
Senast redigerad av MrEGrey 2023-11-01 kl. 23:32.
Citera
2023-11-01, 23:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vansterLeft
Jag ska inte gå på detalj på allt som sagt, kommer ta tid tyvärr. Kanske gör det senare. Tack för intressant diskussion förresten.
Tack för ditt inlägg, och beklagar det sena svaret.

Citat:
Men du är ett typiskt exempel på hur människor i väst är rasistiska och förnedrar andra folk, även om de inte direkt röstar på SD eller NMR.
Ditt budskap: vill ni palestinier leva och inte blir mördade av oss, då ska ni följa våra order. Gör ni motstånd och kämpa, då kommer vi tyvärr döda er. Det är ju erat fel, ni har gjort motstånd och kämpat.
Ni är terrorister och tjänar vad ni får. Att väst bryr sig just nu om Israel, förklaras av att Israels är västens maktbild för resten av världen. Ni blir rädda som fan och alla era partiledare blir som galningar när Israel är i fara eller när den får ett slag och ser ut som svag stat. USA är nu mer intresserad att förgöra Hamas än vad Israel gör. Israel är USAs spegelbild för resten av världen, särskilt i mellanöstern.
Jag står på palestiniernas sida om de kan visa att de styr sitt område genom demokrati och inte utgör ett hot mot sina grannar, som i fallet med Fatah på Västbanken.
Jag förstår att den parlamentariska situationen i Palestina är komplicerad eftersom Fatah inte respekterar Hamas på Gaza, och att det därför inte varit några demokratiska val på flera år, men Fatah verkar ändå kunna administrera Västbanken och samexistera med israelerna, vilket inte Hamas kan.
Därför föredrar jag Fatah före Hamas, inte Israel före Palestina, för detta handlar inte om Palestina men om Hamas, oavsett vad du verkar tro om mig och andra, att vi hatar Palestinierna som folkgrupp, så är det inte.
Jag har ätit på palestinska restauranter i östra Jerusalem och även här i Norge där jag bor, har bara positiva erfarenheter av Palestinier så det finns inget hat gentemot dem som folkgrupp.
Hamas är en helt annan fråga, det är tack vare dem som så många Palestinier nu dör i Gaza.

Citat:
I alla fall och enligt många analytiker vi står inför ett stort maktskifte i världen. USA och väst idag är inte likadant som de var fö 50-70 år sedan. Tack vore det palestinska motståndet börjar det pratas bland palestinierna att man vill fria hela historiska Palestina, det är MÖJLIGT! Sådan tanke var nästan omöjligt och komma på innan 7/10. De har alltid och m.h.a. sitt överlägsna kontroll på media gett en bild att de har starkaste skydd i världen och bästa armén i mellanöstern. Det visade sig att det är bluff helt enkelt.
Du har tyvärr fel här, väst står bakom Palestinierna på grund av bombningarna på Gaza, inte på grund av det som skedde 7/10.
Det faktum att du ser händelsen 7/10 som positiv bevisar att du har samma retorik som terroristerna: Du applåderar massakern som skedde 7/10 och precis som Hamas nu myser i de underjordiska tunnlarna när Gaza bombas sönder av IDF så myser du i trygga Sverige och njuter av att se dödade i Gaza och omvärldens vrede på Israel för att de försöker eliminera det hot som utförde attacken 7/10.

Citat:
Nu måste Israel förgöra Hamas TOTALT om de vill fortsätta överleva som stat, annars är det riktigt kört för dem. Men de kan inte göra det tro mig. Hamas-soldater och ledare krigar för ett religiöst syfte, ville de ha pengar och lyx så skulle de säkert få det (enligt interna uppgifter så blev dem erbjudna någon 20 miljarder dollar och bara kopierar Fatah i Gaza). Israel finns INTE KVAR OM NÅGRA ÅR!
Israel kan absolut existera utan att förgöra Hamas, men det handlar här om att garantera säkerheten för sina invånare, garantera att liknande attacker som skedde 7/10 inte skall kunna ske igen.
Du har rätt att Hamas som ideologi inte kan utplånas, eftersom det alltid kommer finnas nya ungdomar som är beredda att ta till kampen när deras äldre bröder eller fäder dött, men den militära operationen i Gaza handlar inte om att förändra Palestiniernas syn på Israel, utan att garantera att det inte finns några vapen där som kan skada den israeliska befolkningen.
Om Hamas bara hade överlämnat alla kidnappade, överlämnat sina vapen och lämnat Gaza till exempelvis Iran eller Libanon, så tror jag faktiskt Israel hade dragit sig ur Gaza, eftersom hotet då inte längre hade existerat.
Men det är såklart bara en dröm, Hamas är beredda att offra hela sin befolkning för att få igenom sin PR-kampanj mot Israel, så att de kan peka finger och kalla dem för terrorister

Hamas representerar inte Palestina, hade de gjort det så hade de inte tillåtit att så många folk nu dör på Gaza, då hade man inte gömt sig i sina tunnlar.
Hamas är fega råttor som låter sitt egna folk dö i syfte att säkra sig en PR-seger gentemot Israel.
Senast redigerad av kato85 2023-11-01 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in