Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Jag ska inte gå på detalj på allt som sagt, kommer ta tid tyvärr. Kanske gör det senare. Tack för intressant diskussion förresten.
Tack för ditt inlägg, och beklagar det sena svaret.
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Men du är ett typiskt exempel på hur människor i väst är rasistiska och förnedrar andra folk, även om de inte direkt röstar på SD eller NMR.
Ditt budskap: vill ni palestinier leva och inte blir mördade av oss, då ska ni följa våra order. Gör ni motstånd och kämpa, då kommer vi tyvärr döda er. Det är ju erat fel, ni har gjort motstånd och kämpat.
Ni är terrorister och tjänar vad ni får. Att väst bryr sig just nu om Israel, förklaras av att Israels är västens maktbild för resten av världen. Ni blir rädda som fan och alla era partiledare blir som galningar när Israel är i fara eller när den får ett slag och ser ut som svag stat. USA är nu mer intresserad att förgöra Hamas än vad Israel gör. Israel är USAs spegelbild för resten av världen, särskilt i mellanöstern.
Jag står på palestiniernas sida om de kan visa att de styr sitt område genom demokrati och inte utgör ett hot mot sina grannar, som i fallet med Fatah på Västbanken.
Jag förstår att den parlamentariska situationen i Palestina är komplicerad eftersom Fatah inte respekterar Hamas på Gaza, och att det därför inte varit några demokratiska val på flera år, men Fatah verkar ändå kunna administrera Västbanken och samexistera med israelerna, vilket inte Hamas kan.
Därför föredrar jag Fatah före Hamas, inte Israel före Palestina, för detta handlar inte om Palestina men om Hamas, oavsett vad du verkar tro om mig och andra, att vi hatar Palestinierna som folkgrupp, så är det inte.
Jag har ätit på palestinska restauranter i östra Jerusalem och även här i Norge där jag bor, har bara positiva erfarenheter av Palestinier så det finns inget hat gentemot dem som folkgrupp.
Hamas är en helt annan fråga, det är tack vare dem som så många Palestinier nu dör i Gaza.
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
I alla fall och enligt många analytiker vi står inför ett stort maktskifte i världen. USA och väst idag är inte likadant som de var fö 50-70 år sedan. Tack vore det palestinska motståndet börjar det pratas bland palestinierna att man vill fria hela historiska Palestina, det är MÖJLIGT! Sådan tanke var nästan omöjligt och komma på innan 7/10. De har alltid och m.h.a. sitt överlägsna kontroll på media gett en bild att de har starkaste skydd i världen och bästa armén i mellanöstern. Det visade sig att det är bluff helt enkelt.
Du har tyvärr fel här, väst står bakom Palestinierna på grund av bombningarna på Gaza, inte på grund av det som skedde 7/10.
Det faktum att du ser händelsen 7/10 som positiv bevisar att du har samma retorik som terroristerna: Du applåderar massakern som skedde 7/10 och precis som Hamas nu myser i de underjordiska tunnlarna när Gaza bombas sönder av IDF så myser du i trygga Sverige och njuter av att se dödade i Gaza och omvärldens vrede på Israel för att de försöker eliminera det hot som utförde attacken 7/10.
Citat:
Ursprungligen postat av
vansterLeft
Nu måste Israel förgöra Hamas TOTALT om de vill fortsätta överleva som stat, annars är det riktigt kört för dem. Men de kan inte göra det tro mig. Hamas-soldater och ledare krigar för ett religiöst syfte, ville de ha pengar och lyx så skulle de säkert få det (enligt interna uppgifter så blev dem erbjudna någon 20 miljarder dollar och bara kopierar Fatah i Gaza). Israel finns INTE KVAR OM NÅGRA ÅR!
Israel kan absolut existera utan att förgöra Hamas, men det handlar här om att garantera säkerheten för sina invånare, garantera att liknande attacker som skedde 7/10 inte skall kunna ske igen.
Du har rätt att Hamas som ideologi inte kan utplånas, eftersom det alltid kommer finnas nya ungdomar som är beredda att ta till kampen när deras äldre bröder eller fäder dött, men den militära operationen i Gaza handlar inte om att förändra Palestiniernas syn på Israel, utan att garantera att det inte finns några vapen där som kan skada den israeliska befolkningen.
Om Hamas bara hade överlämnat alla kidnappade, överlämnat sina vapen och lämnat Gaza till exempelvis Iran eller Libanon, så tror jag faktiskt Israel hade dragit sig ur Gaza, eftersom hotet då inte längre hade existerat.
Men det är såklart bara en dröm, Hamas är beredda att offra hela sin befolkning för att få igenom sin PR-kampanj mot Israel, så att de kan peka finger och kalla dem för terrorister
Hamas representerar inte Palestina, hade de gjort det så hade de inte tillåtit att så många folk nu dör på Gaza, då hade man inte gömt sig i sina tunnlar.
Hamas är fega råttor som låter sitt egna folk dö i syfte att säkra sig en PR-seger gentemot Israel.