Citat:
Ursprungligen postat av
Kratatch
Det är inte ockuperat område.
Du vet att du springer hamas ärenden när du torgför deras propaganda eller hur?
Hamas har inte byggt skyddsrum åt civila för de anser att det är israels och FN's skyldighet att ta hand om de civila.
Den enda jubelidioten här är du som agerar megafon åt en terroristorganisation.
Varenda en som anser att Palestina är en egen stat? Gaza uppfyller inte kriterierna för att vara ockuperat. Frågor på det?
För att de röstat fram denna i det senaste valet? Vem är det nu som sitter och är känslomässig och arg?
Förklara istället varför israel har någon som helst skyldighet att förse landet de ligger i krig med förnödenheter och el.
Nej det är jag inte. Men jag har lärt mig msaker utanför skolbänken, något som du uppenbarligen inte gjort. Lärde du dig mycket mellanösternpolitik och relationer på din utbildning? Jag är nog lika kvalificerad som dig matt uttala mig om de juridiska omständigheterna i det här fallet. Tvivlar starkt på att du studerat internationel rätt och FN konventioner. Ja, mycket kan gå fel när man lyssnar på viktigpettrar som tror att de är något för att de studerat på universitetet och har några högskolepoäng i bagaget. Du är ett levande bevis på detta.
Så du kan alltså inte hitta ett enda land förutom Israel som anser att Gaza inte är ockuperat territorium? Inte så överraskande och precis som jag förutspådde eftersom inget land heller har den uppfattningen.
Frågan huruvida områdena är ockuperade eller inte är så klart en helt annan sak än om det finns en Palestinsk stat som utgör en stat. De är heller inte uteslutande. Sverige ansåg före erkännandet av Palestina att områdena var ockuperade. Sverige anser efter erkännandet att områdena är ockuperade.
Nu har du alltså gått tillbaka till din sedvanliga ursprungsposition, nämligen att alla som inte håller med dig är Hamasanhängare, springer deras ärenden eller något i den stilen. Det är ju där du hamnar när argumenten tryter och du blir arg. Att det inte stämmer framgår ju redan av alla stater i hela världen förutom Israel har samma uppfattning som jag, liksom säkerhetsrådet. Jag tror inte t.ex. USA springer Hamas ärenden, men tydligen så enligt dig. Lite överraskande får jag medge.
Hamas har, om jag förstår det rätt, uppfattningen att Israel skall utplånas, vilket förstås är en bisarr och förkastlig position men Hamas är en ondskefull terroristorganisation så det är ju inte oväntat direkt.
Din fråga om skyldighet att försörja civil befolkning på ockuperat territorium har jag redan förklarat följer av Haagkonventionen. Du anser dig ju vara kapabel att förstå internationell rätt och det dessutom bättre än jag är så du kan väl ta och läsa på lite där. 😊
Ja, jag tror att jag utöver folkrätt (ja även ip-rätt förstås, eftersom du pratar om internationell rätt, men det är ju inte så relevant här kanske) har mer än ett visst hum även om internationella relationer, komparativ statsvetenskap, politisk historia och några närliggande ämnen. Men nu pratar vi ju om folkrätt och inte statsvetenskap så det kanske inte spelar så stor roll just nu?
Edit- Jag håller helt med dig om att Hamas bryter mot krigets lagar i parti och minut. Du tar upp att de gömmer sig bland civila men det är enligt min mening ett mindre brott än de grymma mord och kidnappningar de utsatte civila män, kvinnor och barn för den 7/10. Min uppfattning är att de inte bör behandlas som kombattanter utan fullt ut som brottslingar. Tyvärr lutar nog idag gällande rätt åt att de om de agerar som kombattanter skall behandlas som kombattanter om de tas till fånga och fram till de döms som brottslingar om det är aktuellt - skyll inte på mig, skyll på USAs högsta domstol. Jag tror Israel kommer behandla dem som brottslingar i enlighet med sin terroristlagstiftning, jag har små problem med det.