2023-11-01, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Helt underbart ju. Dessa personer hade överlevt någon enstaka minut i Gaza.

Samma konsekvenstänk som random palestinier. Fantastiskt att se.
Jag ser att de vill väl men uppenbarligen är inte alla medvetna om hur strikt islam är och hur muslimer ser på HBTQ.

I övrigt har jag svårt att se hur den här aktuella konflikten ska kunna lösas och hur båda sidorna ska kunna komma till en kompromiss/fredslösning. Israelerna vill ha väck palestinierna från Gaza, eventuellt skapa en buffertzon/ta över marken, palestinierna vill vara självständiga med lika rättigheter, samtidigt som de skaffar så många barn att de hade själva behövt ha mer mark att bosätta sig på. Egypten vill inte ta emot flyktingar senast jag kollade, speciellt inte 2 miljoner flyktingar.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2023-11-01 kl. 20:03.
Citera
2023-11-01, 20:13
Medlem
okej - jag suger på att googla, men för helvete, varför kan jag inte hitta ocensurerade videoklipp från hamas-attacken den 7/10 någonstans? på google länkas jag bara till tiotusen jävla nyhetssidor med blurrade thumbnails och oftast inga videos öht.

är ingen gore-fantast men är nyfiken att se precis hur grovt det är. att spä på sin outtömliga avsky mot muslimer skadar ju inte heller, så man är reda när raskriget sprider sig till europa på allvar.
Citera
2023-11-01, 20:23
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse

Man får kika på dynamiken i Jordanien för att förstå förhållandet mellan Jordanien och Israel. Känns inte som något överhuvudtaget kommer ske mellan Jordanien och Israel. Det är inte direkt alltid glada miner men det känns inte riktigt som kungen kommer att vilja gå med i kriget. Kungen är nog västvänlig men han måste nog balansera landet på ett sätt som gör att de interna spänningarna inom landet inte blir för stora. Det finns rörelser inom Jordanien såklart.

Jag delar uppfattningen att kungen, eller för den delen Jordaniens befolkning i den mån den har inflytande, absolut inte vill gå i krig men att inget skulle hända tror jag inte alls på. Det har ju redan hänt något i det att Jordanien har återkallat sin ambassadör. Det är inte något Jordanien gör stup i kvarten, jag tror faktiskt Jordanien aldrig gjort det förut, inte ens när man har haft duktiga gräl som 2008-2009 eller 2019. Det är alltså en ganska kraftig signal.

Om det sker någon pan-arabisk bojkott så hänger kanske Jordanien på som landet nu ligger men på egen hand undrar jag verkligen om man gör så mycket mer än kanske säger upp lite samarbetsavtal, det finns väl något om överflygningsrättigheter som man haft lite gurgel kring förut, det ligger möjligen på huggkubben.

En sak som inte är omöjlig om Jordanien och Egypten gör det tillsammans är att säga upp fredsavtal och/eller erkännandet av Israel, men jag har svårt att tro att vi är där i nuläget.

Jordanien är för mig oändligt mycket mindre oroande än om saker börjar röra på sig i Egypten.
Senast redigerad av MrEGrey 2023-11-01 kl. 20:26.
Citera
2023-11-01, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Avseende hur många civila det är ok att offra för att krossa är det enligt min mening en omöjlig fråga att besvara, men jag har aldrig förväntat mig mindre än att det kommer att bli många, något eller några tiotusental on jag skulle gissa. Jag är för en markinvasion och har varit det sedan 7/10 så jag är inte omedveten om de civila dödsfallen och att de kommer att vara ofrånkomliga.

Det är alltså inte den frågan jag lyft utan att vissa av IDFs flygbombningar verkar oproportionerliga och gå över gränsen för vad som är urskiljningslöst. Bombningen av flyktinglägret är i mina ögon ett sådant fall.

Nu kanske det är din tur att svara på några av mina frågor?

1. Menar du att det är möjligt att krossa Hamas utan att en enda civil dör? Varför ställer du annars frågan då du uppger att du inte avsåg implicera att jag hade den uppfattningen?

2. Vad menar du med det här? Särskilt den sista meningen?

”Jag noterar att det sitter palestinska dollar-miljadärer i Doha som relativiserar slakten av oskyldiga barn, kvinnor och äldre, att politiker som aldrig haft smuts under naglarna agerar i undfallenhet och en viss politisk agenda. Verkar ha stor påverkan på dig.”

Vilken specifik flygbombning tänker du på? Det är alltid väldigt otrevligt det som sker i krig, läste du någon av historierna på https://www.october7.org/?
Man skulle ju kunna tänka sig att det nära nog ofattbara våldet som israeliska civila drabbades av är något dom väljer att svara på. Krig är krig, fred är fred.

Fråga på, många är nog intresserade av att svara på frågor från dom som själva konsekvent undviker att svara på dom. Lycka till.
Citera
2023-11-01, 20:41
Medlem
Dricker ej alkohol men tack

Ja korrekt Sharon var en väldigt bra general i fält. Politiker var han ok ,men det var inte hans grej. Dock Rabin var en darrig typ som Ö.B och Dayan var mer intresserad av hans egen legend medans männen under Sharon älskade Sharon.

Ang militärlagar så har pallar rätt att gå ut på natten innan 7/10... hur jag vet det? för har vart i Gaza(innan Hamas tog över) , vart i VB och Israel . Militärlagar nu kommer vara utgångsförbud, strikta in/ut kontroller och hela paketet.

Klart jag är lojal mot Israel , har aldrig sagt ngt annat dock kan jag mitt område.

Ang din fråga till ngn annan = hur många civila måste dö för Hamas ska bort.

Svaret : Du frågade aldrig hur många civila behöver dö för Hitler skulle tas bort, du frågade aldrig hur många Irakier behöver dö för Saddam och hans sketna son skall bort...
Gazaborna kan vända sig emot sina herrar och slåss med Israel eller som tyskarna ta konsekvenserna som deras ledare beslutat. Ja grymt men så är verkligheten. En sak är säker, Hamas skall bort...

Om du löst den matematiska formeln: Taktiken hur IDF kan bomba utan skada civila så lovar jag skriva under den...men till dess så ska Gaza jämnas med marken så nytt liv kan blomstra och att Pallarna förstår att kriga mot Israel är en dödsdom.

Citat:
Sharon var en lika briljant högre officer som han var usel som politiker. Tveksam om han blivit en generalstabschef eftersom det är ju inte i första hand är truppofficerare som glänser där. Nu nådde han ju aldrig dit. Rabbin ansåg för övrigt att Sharon var den bäste truppofficer Israel producerat och detta omdöme höll han fast vid även när de blev politiska fiender.,Hans karriär som försvarsminister var en katastrof som ledde till att han till slut fick avgå i skam. Hans tid som premiärminister var mest framgångsrik de år han låg i koma. Hans omfattande korruption gör också att mitt omdöme om honom som människa blir mörkt, men briljant officer.

I övrigt är det ju bara lite utkastade gissningar baserade på ingenting och så odefinierat tidsmässigt att det är meningslöst att respondera.

Vad tänker du vi skall göra? Skall jag säga ”nä” och du ”jo” och jag ”nä” utan att vi definierar när saker ska ske?

Betyder din förutspåelse att Saudiarabien skall ta upp diplomatiska relationer med Israel om hundra år? Tio år? Tio månader? Tio veckor?

Att palestinska kommer att leva under Israeliska krigslagar, vad betyder det? Det gör de ju just nu och har gjort det till och från sedan 1967 (utom palestinierna i Israel, de s.k. israeliska araberna som ”bara” fick leva under undantagslagar i Israel under 1948-1968 då de ju inte heller fick bli medborgare, på den tiden Israel verkligen var en apartheidstat). Hur tror du de levde under intifadorna? Under Gazakriget (det förra alltså)?

Det sista, om Haagkonventionen, där får du ett sådant där parkbänksalkisutbrott igen. Det finns inget i sak där, försök igen och var lite slagfärdig om du bars skall förolämpa mig. Att jag ”vill rädda pallarna” med hjälp av Haagkonventionen är ju helt vid sidan av diskussionen, helt orealistiskt och jäkligt platt och inte alls originellt som förolämpning.

Om jag ville förolämpa dig så skulle jag väl säga något i stil med att du är så jävla lydig nickedocka till Israel att du säkert stått där hemma i din av socialen betalda hyresetta och gråtande i duschen försökt omskära dig själv med din halvslöa ikeaosthyvel för att visa dina SD-kompisar på alkispizzerian hur mycket mera proisrael du är än dem.

För övrigt och i all ärlighet är du nog det enda israeltroll i tråden jag tror jag skulle ha kul med över en öl eller sju. Du är i vart fall originell.
Citera
2023-11-01, 20:42
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Enligt FNs säkerhetsråd tillhör området de av Israel ockuperade palestinska territorierna som kommer att tillhöra en palestinsk stat. Hittar du något land förutom Israel som anmält annan uppfattning? Hosta fram ett belägg för det i så fall eller knip igen käften. Kom igen nu, du är stor i orden, fram med någon källa.

Haha Säkerhetsrådet !!
Du har som vanligt noll koll. FNs säkerhetsråd har naturligtvis inte ett skvatt talan i frågan. Säkerhetsrådet har inte mandatet att omdefiniera världens nationsgränser.

FNs underorgan ICJ, World Court, kan förvisso bistå och avgöra gränstvister — men dessa har aldrig befattat sig Gazaremsan, än mindre fråntagit Israel överhögheten för att skänka bort området till nån annan.
Citera
2023-11-01, 20:47
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Vilken specifik flygbombning tänker du på? Det är alltid väldigt otrevligt det som sker i krig, läste du någon av historierna på https://www.october7.org/?
Man skulle ju kunna tänka sig att det nära nog ofattbara våldet som israeliska civila drabbades av är något dom väljer att svara på. Krig är krig, fred är fred.

Fråga på, många är nog intresserade av att svara på frågor från dom som konsekvent undviker att svara på dom. Lycka till.

Krig är krig, men krig är inte laglöst. Inte ens ett rättfärdigt krig. Oavsett vad du känner eller upplever eller hur du nu väljer att uttrycka saken.

Du har fått svar på varje fråga du ställt, även de bisarrt formulerade.

Så om leken är den att jag skall svara på dina insinuanta frågor och kommentarer på precis det sätt du vill men du inte skall svara på mina frågor ens om vad du menat med saker du skrivit om mig så är den inte så lockande för mig.

Jag gav dig en chans trots ditt lika bisarra beteende i någon tidigare ”konversation” härom dagen om Netanyahu där man inte fick tala illa om Netanyahu utan att du blev kissig i trosorna. Om du tycker Flashback är så jobbigt så kanske du skall vara någon annanstans? Familjeliv kanske? Puss och kram! 😊
Citera
2023-11-01, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
okej - jag suger på att googla, men för helvete, varför kan jag inte hitta ocensurerade videoklipp från hamas-attacken den 7/10 någonstans? på google länkas jag bara till tiotusen jävla nyhetssidor med blurrade thumbnails och oftast inga videos öht.

är ingen gore-fantast men är nyfiken att se precis hur grovt det är. att spä på sin outtömliga avsky mot muslimer skadar ju inte heller, så man är reda när raskriget sprider sig till europa på allvar.

Det som finns är främst videos på där de skjuter på random förbipasserande.
Citera
2023-11-01, 21:14
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Haha Säkerhetsrådet !!
Du har som vanligt noll koll. FNs säkerhetsråd har naturligtvis inte ett skvatt talan i frågan. Säkerhetsrådet har inte mandatet att omdefiniera världens nationsgränser.

FNs underorgan ICJ, World Court, kan förvisso bistå och avgöra gränstvister — men dessa har aldrig befattat sig Gazaremsan, än mindre fråntagit Israel överhögheten för att skänka bort området till nån annan.

Någon har googlat fram eller på annat sätt fått fram staten Israels talepunkter, även om han missförstått dem lite.

Inget land i hela världen förutom Israel delar heller den där synen på FNs säkerhetsråds rätt att avgöra frågan om de palestinska territoriernas ställning. Eller kan du hitta en enda stat som delar Israels uppfattning i vart fall i denna fråga?

Du kunde ju uppenbarligen inte hitta ett enda land som delade din uppfattning att de palestinska territorierna utgör del av Israel.

Det borde väl vara lätt att hitta något sådant land? Du var ju så säker.

Ett skäl till att det kan bli svårt är att inte ens Israel gör gällande att de palestinska ockuperade territorierna utgör del av Israel, bortsett från det annekterade östra Jerusalem och kanske några delar av Västbanken (Israel föredrar att inte tala om dessa områden som del av Israel utan som områden där man tillämpar Israelisk lag). Gaza hävdar man definitivt inte är en del av Israel.

Avslutningsvis kan konstateras att Staten Israel tillkom och erkändes genom beslut i FNs säkerhetsråd. Samma säkerhetsråd som du menar inte har sådana befogenheter. Betyder det att du menar att Israel inte finns eller att det vore lagligt för Israels grannländer att angripa Israel för att ta territorierna? Om inte, varför inte?
Citera
2023-11-01, 21:18
Medlem
Citat:
Civil befolkning på ockuperat område är inte part i kriget och det är därför ockuperande part har sådan skyldighet som jag beskriver, inte det du nu försöker flytta målstolparna till. Det har bara gällt sedan i vart fall 1907. Jubelidiot.

Seså hitta nu en stat som uttalat att man inte rättsligt ser Gaza som ockuperat. Du är ju så säker på din sak så det vore väl enkelt?

Varför skulle ett lands skyldighet att följa tvingande folkrätt påverkas av om en terroristorganisation den strider mot gör det? Och, viktigare, hur?

Så du är en ”livets hårda skola-” kille? Nej men det känns ju som någon att vända sig till för auktoritativa uttalanden i komplexa juridiska spörsmål. Ungefär på samma sätt det skulle verka klokt att vända sig till en elektriker för att få utfört en blindtarmsoperation eller till någon som ”jobbar” med kristallterapi för att utföra hållfasthetsberäkning vid ett brobygge. Vad kan gå fel? 😆

Det är inte ockuperat område.
Du vet att du springer hamas ärenden när du torgför deras propaganda eller hur?
Hamas har inte byggt skyddsrum åt civila för de anser att det är israels och FN's skyldighet att ta hand om de civila.
Den enda jubelidioten här är du som agerar megafon åt en terroristorganisation.

Varenda en som anser att Palestina är en egen stat? Gaza uppfyller inte kriterierna för att vara ockuperat. Frågor på det?

För att de röstat fram denna i det senaste valet? Vem är det nu som sitter och är känslomässig och arg?
Förklara istället varför israel har någon som helst skyldighet att förse landet de ligger i krig med förnödenheter och el.

Nej det är jag inte. Men jag har lärt mig msaker utanför skolbänken, något som du uppenbarligen inte gjort. Lärde du dig mycket mellanösternpolitik och relationer på din utbildning? Jag är nog lika kvalificerad som dig matt uttala mig om de juridiska omständigheterna i det här fallet. Tvivlar starkt på att du studerat internationel rätt och FN konventioner. Ja, mycket kan gå fel när man lyssnar på viktigpettrar som tror att de är något för att de studerat på universitetet och har några högskolepoäng i bagaget. Du är ett levande bevis på detta.

EDIT: Förövrigt bryter Hamas mot alla krigets regler när de gömmer sig bland civila och använder civila områden som militär infrastruktur.
Senast redigerad av Kratatch 2023-11-01 kl. 21:28.
Citera
2023-11-01, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Jordanien har kallat tillbaka sin ambassadör i Israel.

Jordanien är märkliga. De ber om hjälp från USA, öppnar upp sina flygplatser för USA och samtidigt gör man allt för att reta upp USA's allierade som är orsaken till att de ens har en större styrka i området just nu.
Citera
2023-11-01, 21:46
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är inte ockuperat område.
Du vet att du springer hamas ärenden när du torgför deras propaganda eller hur?
Hamas har inte byggt skyddsrum åt civila för de anser att det är israels och FN's skyldighet att ta hand om de civila.
Den enda jubelidioten här är du som agerar megafon åt en terroristorganisation.

Varenda en som anser att Palestina är en egen stat? Gaza uppfyller inte kriterierna för att vara ockuperat. Frågor på det?

För att de röstat fram denna i det senaste valet? Vem är det nu som sitter och är känslomässig och arg?
Förklara istället varför israel har någon som helst skyldighet att förse landet de ligger i krig med förnödenheter och el.

Nej det är jag inte. Men jag har lärt mig msaker utanför skolbänken, något som du uppenbarligen inte gjort. Lärde du dig mycket mellanösternpolitik och relationer på din utbildning? Jag är nog lika kvalificerad som dig matt uttala mig om de juridiska omständigheterna i det här fallet. Tvivlar starkt på att du studerat internationel rätt och FN konventioner. Ja, mycket kan gå fel när man lyssnar på viktigpettrar som tror att de är något för att de studerat på universitetet och har några högskolepoäng i bagaget. Du är ett levande bevis på detta.

Så du kan alltså inte hitta ett enda land förutom Israel som anser att Gaza inte är ockuperat territorium? Inte så överraskande och precis som jag förutspådde eftersom inget land heller har den uppfattningen.

Frågan huruvida områdena är ockuperade eller inte är så klart en helt annan sak än om det finns en Palestinsk stat som utgör en stat. De är heller inte uteslutande. Sverige ansåg före erkännandet av Palestina att områdena var ockuperade. Sverige anser efter erkännandet att områdena är ockuperade.

Nu har du alltså gått tillbaka till din sedvanliga ursprungsposition, nämligen att alla som inte håller med dig är Hamasanhängare, springer deras ärenden eller något i den stilen. Det är ju där du hamnar när argumenten tryter och du blir arg. Att det inte stämmer framgår ju redan av alla stater i hela världen förutom Israel har samma uppfattning som jag, liksom säkerhetsrådet. Jag tror inte t.ex. USA springer Hamas ärenden, men tydligen så enligt dig. Lite överraskande får jag medge.

Hamas har, om jag förstår det rätt, uppfattningen att Israel skall utplånas, vilket förstås är en bisarr och förkastlig position men Hamas är en ondskefull terroristorganisation så det är ju inte oväntat direkt.

Din fråga om skyldighet att försörja civil befolkning på ockuperat territorium har jag redan förklarat följer av Haagkonventionen. Du anser dig ju vara kapabel att förstå internationell rätt och det dessutom bättre än jag är så du kan väl ta och läsa på lite där. 😊

Ja, jag tror att jag utöver folkrätt (ja även ip-rätt förstås, eftersom du pratar om internationell rätt, men det är ju inte så relevant här kanske) har mer än ett visst hum även om internationella relationer, komparativ statsvetenskap, politisk historia och några närliggande ämnen. Men nu pratar vi ju om folkrätt och inte statsvetenskap så det kanske inte spelar så stor roll just nu?

Edit- Jag håller helt med dig om att Hamas bryter mot krigets lagar i parti och minut. Du tar upp att de gömmer sig bland civila men det är enligt min mening ett mindre brott än de grymma mord och kidnappningar de utsatte civila män, kvinnor och barn för den 7/10. Min uppfattning är att de inte bör behandlas som kombattanter utan fullt ut som brottslingar. Tyvärr lutar nog idag gällande rätt åt att de om de agerar som kombattanter skall behandlas som kombattanter om de tas till fånga och fram till de döms som brottslingar om det är aktuellt - skyll inte på mig, skyll på USAs högsta domstol. Jag tror Israel kommer behandla dem som brottslingar i enlighet med sin terroristlagstiftning, jag har små problem med det.
Senast redigerad av MrEGrey 2023-11-01 kl. 21:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in