2023-11-01, 22:15
Medlem
Fackmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Svår nöt att knäcka för alla knepiga stockholmare är i själva verket inflyttade landsortsbor.

Hitta någon mindre ort i centraleuropa, där är det hur trevligt som helst, norra Spanien till exempel.
Citera
2023-11-01, 22:28
Medlem
Om du kan tänka dig lite mer avsides och norrut, så tycker jag att Umeå är en harmonisk och trevlig stad som täcker de flesta behov.
Citera
2023-11-01, 22:32
Medlem
gummihajens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abbagron
Västkusten. Varberg, Falkenberg, Båstad. Fortfarande tillsynes svenska städer och trevligt folk.

Gotland är också nice om du vill komma ifrån ännu mer.

Kuststäderna i Norrland är också bra grejer. Luleå, Skellefteå, Umeå, Piteå. Om du kan härda ut kyla och mygg.
Ta bort Piteå och Skellefteå så är du hemma.
Citera
2023-11-01, 22:33
Medlem
Kustnära orter nära större städer är väl inte fel. Typ Lomma, Bjärred och Vellinge nära Malmö. Åk in och jobba och stick hem direkt så du slipper se skiten. Andra tips är Höganäs, Ängelholm, Båstad, Halmstad och uppåt längs västkusten. Kolla efter moderatstyrda kommuner med inga planer på byggande av hyresrätter.
Senast redigerad av Troldmanden 2023-11-01 kl. 22:36.
Citera
2023-11-01, 22:40
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Flytta utomlands, helt ärligt. Sverige är ett bra land, men det är inte vad det varit.
Citera
2023-11-01, 22:43
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TokayGeck
Vill du till USA står du inför stora utmaningar med att göra det lagligt. Ovanstående välkomnar svenskar och beroende på bransch finns många möjligheter.
OT men, Varför skulle man frivilligt vilja flytta till USA?
Citera
2023-11-01, 22:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yungvidziboi
OT men, Varför skulle man frivilligt vilja flytta till USA?
Håller med USA är verkligen inget för mig. Det är ju där största problemet ligger att Sverige försöker bli som USA typ och nu har vi samma skit med dagliga mord o rån som i Chicago och New Orleans nähh usch. Vilka länder tycker du om då?
Citera
2023-11-01, 23:00
Medlem
ErlingP75s avatar
Jag skulle satsa på Norge eller Danmark, bra länder med bra ekonomi.

I övrigt rekomenderar jag inget ovanför Gävle även om Hudiksvall är vackert.
Mörkt och jävligt större delen av året. Snö i mängder som aldrig försvinner.

Visby, Kalmar, Skövde, Österlen.

Håll dig undan södra Skåne om du ogillar kriminalitet.
Citera
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Var någonstans i Norge är bra och bo då? Bara varit i Oslo och Trysil för längesen. Tycker inte Oslo verkar särskilt imponerande. Däremot tycker jag att Bergen verkar se mycket vackert ut men aldrig varit där.
Jag hade nog skippat Oslo också även om det är hästlängder bättre än Stockholm enligt mig iaf.

Tips på norska städer eller byar som det heter på Norska.
1.Bergen (Enormt fint men en av världens regnigaste platser, regnar mer än England)
2.Stavanger
3.Ålesund
4.Kristiansand (För guds skull inte KristiansUnd, det är en liten knarkhåla om än väldigt vackert men grått)
5.Trondheim (förbannat tröttsam dialekt bara, låter som vuxna bebisar som snackar).

Du får tänka på att det enda som skiljer Norska och Svenska språket åt är några fåtal ord. För de mesta är dessa ord även svenska ord men ord som användes mer förr i Sverige. Du lär dig att förstå Norska helt och hållet på 2 veckor. Dialekterna i Stavanger och Bergen är de knepigaste enligt mig men du lär dig förstå dessa fort också. Sen är det som så att Norrmän förstår svenska mycket väl då de växer upp med b la Svt och svenska kanal 4 samt svenska barnprogram. Solsidan och svenska serier är mycket populär i Norge så om de märker att du inte förstår vad de säger så slänger de om orden lite så du förstår. Inga svenskar i Norge talar ren Norska, vi snackar Svorsk
Att skriva på Svenska istället för Norska på arbetsplatser brukar inte vara något problem dessutom så vida du inte jobbar som grundskole eller gymnasielärare kanske Jag skriver exempelvis mina patientjournaler på svenska, no problemo alls men jag brukar försöka slänga in norska ord här och där för att vara schysst. Bokstaven Ä får du lämna hemma men den är samma som a+e =æ (uttalas ä). Bokstaven Å får du lämna hemma också, på norska är det a+a=aa(utalas å). Exempelvis "Anders Övergaard" uttalas "Anders Övergård".

Norrmänn är väldigt vänliga. Det är förbannat trötta på Sverige som land eftersom vår brottslighet börjar spilla över där dessvärre. Som tur är prioriterar de brottsoffer framför Brottslingar så straffen är kännbara och de tar itu med kriminaliteten. Däremot älskar de svenskar. Är du svensk i Norge så får du vänner fort och de tycker vi är exotiska ofta så kärlek är inte svårt att finna.

Cannabis är avkriminaliserat här dessutom om man finner nöje i sånt och OM din arbetsplats tolererar att du har det i kroppen vilket alla definitivt inte gör. Det är alltså inte lagligt men du grips inte eller får prick i registret om detta är för eget bruk. Detta gäller nästan samtliga droger.
Dock inget jag tänker rekommendera, men värt att nämna. Uppenbarligen fungerar den taktiken då vi inte har de organiserade gängen ni har i Sverige med allt hemskt som följer därtill. Dessutom vågar ungdomar ringa 112 vid en överdos istället för att de dör som i Sverige för att folk är rädda för att få livet förstört om de får en prick i registret vilket man alltså inte får här.
Att Sverige fortfarande har sin förlegade drogpolitik är så jävla ofattbart dumt så det inte finns med tanke på er kriminalitet och att ni toppar världslistan på drogrelaterade dödsfall.
Senast redigerad av EnDumSosse 2023-11-01 kl. 23:30.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Mitt börjar på 0.

Då skall man bo i Stockholm. Vi som har personnummer som är yymmdd-0xyz vi har rätt att bo i Stockholm.
Citera
2023-11-01, 23:01
Medlem
Yungvidzibois avatar
Citat:
Det är ju där största problemet ligger att Sverige försöker bli som USA typ och nu har vi samma skit med dagliga mord o rån som i Chicago och New Orleans nähh usch.
Håller helt med dig, att alla ska hålla på och hylla USA och försöka härma deras kultur är väldigt tråkigt.

Citat:
Vilka länder tycker du om då?

Jag tycker om Frankrike, eftersom jag har släkt där, men jag vet inte om jag skulle rekommendera dig att bo där, möjligtvis sydvästra Frankrike.
Annars är våra grannländer bra alternativ, beror helt på vad du vill bo i för miljö.
Citera
2023-11-01, 23:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GastonLeMan
Är det kriterierna för att vara renrasig , att vara en nolla?

När du säger det, så!

Kanske bättre än att vara en ond männsika föresrpråka progressiva inkomstskatten och tro på ideologi av barnmördaren marx.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in