2023-11-01, 20:55
Medlem
Västkusten. Varberg, Falkenberg, Båstad. Fortfarande tillsynes svenska städer och trevligt folk.

Gotland är också nice om du vill komma ifrån ännu mer.

Kuststäderna i Norrland är också bra grejer. Luleå, Skellefteå, Umeå, Piteå. Om du kan härda ut kyla och mygg.
Citera
2023-11-01, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beardo1312
västkusten är kanon

Förutom när det blåser kanonmycket!
Citera
2023-11-01, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Tromsö, jordens absolut trevligaste människor hittar du där.
Citera
2023-11-01, 21:24
Medlem
Exiums avatar
Kanske inget tips men kan berätta om byn jag bor
Jadu, jag vill ju inte vara objektiv men kanske en spontanlya i en liten byhåla är exakt vad som får dig påfest! Skämtet är uppenbart men det finns mycket mer i en byahåla som Kramfors men jag ska försöka rättfärdiga vardan här uppe. Det bor nästan fyratusen i hela komunen men det är inte ofta man ser ett nytt ansikte faktiskt. Mycket tjafs om framtiden hos den yngre generationen. Matts en vän och kassör på ica har råkat grotta ner sig helt i aktier mitt i en lågkonjuktur. Redan innan stackarn hade lagt åttiofem procent av sitt livskapital utspritt mellan alla möjliga värdepapper, faktiskt försökte jag förklara för karln att slippspapperna tar dig på sängen! Han bara muumlade bort risken då. Men nu minnsan är han inte lika stor på sig den giriga flintisen! Jag har lite skadeglädje, jo. Men det är svårt att missgå när han spelade bort en rikitig donna förstår du, sen har jag och Matts endel otalat sen midsommar för ett par tre år sen jo.

Att nån skulle dra fram ett skarpladdat vapen, händer inte varje dag! Sist jag hörde nått sånt hade en jordgubbsförsäljare utanför vårt lokala coop råka fiflat med några lådor, men gjort är gjort och han stog kvar sommarn efter också!
Sen var det ju fatiskt en dåre som var å sköt kråkor nere vid älven utan tillstånd. En kär kollega Mulle, skulle försöka sig på lite gäddfiske samma afton och fick hela vettet skakat ur sig när han såg en vinterklädd galning stå med ett automatgevar på bryggan siktandes mot sky! Den mordskåta mannen hade redan uppmärksammat Mulle. Vad man har fått återbrerättat så vände mulle på klacken och galningen rapp på eftet, dock vart det inte samma allvar när det hade avfyrats fem sex skot mot Mulles fiskeshorta det vart klart att det var plastkulor det handlade om. Tyvär var mulle så pass klar i skallen att han hade larmat på spring. Det vart en fruktansvärt stor insats, tillochmed fullt utrustade konstaplar med trafikbussar, Ni vet dom som används vid flygande besiktningar? Dom drog tillochmed på egna aoutomatgevär, det är nog inget som kommer hända i Kramfors på många år framöver. Tyvärr vart fågelmasakerns biverkningar aldrig uppmärksammat igen. Men dåren är nog lika glad för det.

Är det någonting som är svårt att undvika i dessa små men ända ganska skalade gemenskaperna så är det ett jävla glappande mellan alla. Vissa har tur att hamna i rätt ljus, men en annan har ju haft lite andra prioriteringar än acceptans bland gemen. Men skvaller, skvaller och skvaller. Är det något man underhålls av kan man posta fingret till tidnings leverantörerna, egentligen är det något som alla är helt investerade här i byn. Jag tog en kask med gunnil en kär dam jag känner.
Men tyvär är det knappt jag orkar lyssna på henne för tillfället. Det har ju flyttat in ett ungt par i lägenheten snett ovanför henne. Det är klart dom njuter av tillvaron, men gunnil kan ju faktiskt inte häjda sig det är faktiskt oroande . När jag klev in hos henne hade hon ställt en stol i skrubben för att lyssna på ungdommarna. Hon ville påstå att hon skulle vara orolig över nåt tjafs genom väggen men samma sekund som vi knäckte den utlovade flaskan som skulle spillas i kaffet såg jag vad hon egentligen hade försökt höra. Tanten har hunnit 40 år mer en dom ändå kan hon inte hålla sig de är nästan sjuk ju!

Alla borde veta att i kramfors har pundarna blevit en minoritet på senare år. Dock så har variationen på personligheterna man kan snubbla över på väg hem en söndag morgon aldrig varit så oförutsägbar. Här har vi både svenk och utländsk extremnt synlig mångfald. Känner man sig manad för att stöta på några bybor så finns det några alternativ för alla åldrar. Träffen är en resturang med bar som brukar ha öppet sena kvällar inte så långt därifrån finns tre kronor, där har man tagit sig ett par järn genom åren. Känner man sig aldeles för energisk så har vi en bowlinghall med aldeles för dyr sprit. Annars är inte uteliv nogåt en Kramforsbo bör eftertrakta. Det är många som pysslar med föreningar här av nån anledning. Denna månad van vävstugeföreningen den är gunnil med i med hon bara omar sig om allt skvaller dom utsätter varandra för. Men en förening hittar du, hundratre stycken föreningar bara i kramfors komun. De kan fan inte vara hälsosamt. Har man riktigt brist på uppehållen finns det en simhall där många samlas och tar en bastu men öranproppar kan vara nödvändigt för att stå ut med deras konstanta missöden. Fiske föreningar, syklubbar, naturdårar allt möjligt där. Har du inte klura ut tillvaron efter allt det så kanske naturen runtom i komunen kan tillfredställa. Känner du dig manad så kan du få min Email adress nuförtiden sitter jag mest i travet på järnvägskiosken med mulle elller så tar jag en kask med gunnil men nog fan har jag aldrig stävat efer en större omgivning än den jag har byggt upp här och skulle inte sticka under stolen med att det är nog helt ok.
Citera
2023-11-01, 21:25
Medlem
Vad tror du om Norrtälje?
Citera
2023-11-01, 21:26
Medlem
Vitiss avatar
Mariefred.
Vacker, trevlig liten stad.
Tar 45 minuter med tåget till Stockholm (när det går villsäga...)
Citera
2023-11-01, 21:46
Medlem
Snartfinsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Det beror helt på vad du är ute efter. Umeå eller Sundsvall i norrut, Lund eller Jönköping söderut? Örebro är fint och ligger dessutom ganska nära Stockholm.

Gävle är tyvärr inte det bästa valet om man vill fly undan kriminalitet.

Min åsikt är att Jönköping är en utmärkt stad om man vill va ett florrerande arbetsliv men ändå inte bo i något av Sveriges största städer. Det finns många stora företag som har sina lager och industrier och kontor där, vilket skapar många jobbmöjligheter. Dessutom är det skönt att komma bort från Stockholm och dess stress.

Om jag skulle flytta från Stockholm på grund av ökad ogästvänlighet eller om familj och vänner skulle flytta därifrån så skulle jag överväga Jönköping som ett alternativ. Det är i alla fall vad jag tycker.
Citera
2023-11-01, 21:48
Medlem
Roberys avatar
Kalmar, Växjö, Halmstad och Varberg är ganska okej städer.
Citera
2023-11-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImmortalDon
Jag är själv stockholmare född och bott här i hela mitt liv, men trivs trots allt inte alls. Folk rent allmänt här är så otroligt tråkiga, dryga, otrevliga o falska. Självklart finns det undantag men överlag är det inte lätt. Man känner sig ofta isolerad trots att man konstant träffar nya folk överallt.

Inte nog med det så håller ju staden på att förstöras helt o hållet med alla jävla gäng o skjutningar o allting är ju vansinne hur det blivit. Känns inte alls som samma stad som när man var barn. Man känner sig inte trygg alls längre.

Så vad fan bör man bo istället? Jag ogillar Göteborg starkt också så det finns inte heller på kartan. Men vill ändå ha lite av en stad snarare än en håla, just så man kan träffa folk samt ha tillräckligt med jobbmöjligheter med mera.

Så söker tips på mellanstora städer i Sverige med skönare människor, mindre kriminalitet o möjligheter för jobb osv?

Karlstad. Skövde. Inga utsatta områden.
Citera
2023-11-01, 22:01
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Jag skulle tipsa om Örebro. Två timmar med tåg eller bil från sthlm. Tågen går en gång i timmen om du vill till sthlm och hälsa på släkten. Örebro har en jättefin stadskärna med en flådig riddarborg mitt i, vackra hus från sekelskiftet så långt ögat når, osv. Universitet finns. Utbud finns. Enda som saknas är en vettig badsjö värd namnet nära stadskärnan.

Jag känner precis som du, att jag måste lämna SThlm pga ej står ut med allt skjutande och sprängande. Planerar att dra om några år när ena dottern gått ut gymnasiet (hon vill ej flytta ifrån sina kompisar).

Har du varit i Örebro på senare år? Känns som det är mer stökiga orcher där än i Sthlm. Men visst, själva stan är trivsam så länge man håller sig till morgnar/förmiddagar innan orcherna har vaknat till liv.
Citera
2023-11-01, 22:08
Medlem
Jag känner mig inte hemma i Sverige längre..
Citera
2023-11-01, 22:13
Medlem
Om du är van att bo i Sthlm, skulle jag verkligen råda till att bo 6 månader i vilken mindre ort, by, samhälle, stad som helst. Innan du förförs av allt sommarmysliv etc, och rycker upp bopålarna helt. Kör oktober-mars i vilken svensk mindre stad som helst, och du kommer få en del att fundera på.

Om du inte är van vid hur allt bara ... dör, inget liv, inga människor på gatorna - på kvällar, helger. Då är det extra bra träning att prov-bo i en mindre ort.

Kanske gillar du det. Men i mina ögon finns inget mer öde än en stad utan människor. Där gör ju större städer sitt, och pulsen av mänskligt liv är helt uppenbar. Själv trivs jag också enormt bra i vidder med närmsta människa 10 mil ifrån. Men mellantinget - det är fasen svårt att må bra i. Men det är jag.

Hoppas att du hittar fram till din plats här på jorden.
Senast redigerad av Norrlandssommar 2023-11-01 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in