Citat:
Ursprungligen postat av
Guldigflamingo
Då har du antagligen bättre ekonomi än mig
Och jag har inte lust att betala mat och husrum och allt vad det kostar att leva
Jag är trött på att betala för mitt barn som gjort dåliga val i livet och jag vill använda mina pengar på mig själv nu
Men jag måste bara fråga, varför skaffade du ens barn? Är det din uppfattning att vid 18 så slutar allt ditt ansvar och ungen får klara sig själv bäst den vill?
Jag har barn i närliggande ålder och som förälder är det ju meningen att vi ska vägleda våra barn till att ta bra beslut så att de utvecklar förmågan att senare fatta självständiga beslut som är gynnsamma för dem. Ett barn idag är oftast inte vuxen vid varken 18 eller 19, många bor hemma mycket längre än så. Som ung kvinna utomlands och utan pengar kan du nog själv tänka dig vad för otrevliga situationer som skulle kunna uppstå. Bra att du hjälpte henne hem. Hon har gett dig några tusenlappar till en början men du är ändå inte nöjd. Du måste lära dig att kompromissa och möta henne halvvägs. Att uppmuntra önskvärda beteenden snarare än bestraffa brukar ge bättre resultat.
Ramar och kramar är ett fint uttryck. Ställa krav är viktigt som förälder men kärleken är desto viktigare. Min upplevelse är att om man respekterar sitt barn så får man det tillbaka och barnet månar om ens relation och vill göra en stolt.
Allt kokar ner till vad du anser om den andra frågan jag ställde. Vill du vara en förälder med en livslång relation eller ser du dig som klar som du insinuerat i tråden?
För i annat fall behöver du stötta din dotter till att börja ta ansvar och vettiga beslut. Att kasta ut en ung dotter kommer enbart leda till fördärv för henne.
Vissa barn är svårare än andra. Kan säga att min mamma betedde sig liknande som du gör, hon hade ingen ”lust” att betala för antibiotika ens för sitt omyndiga barn och vi har knappast haft kontakt sedan jag var tonåring. Är det så du ser din framtid?