2023-11-01, 22:37
Medlem
Lite sent nu, du kanske skulle uppfostrat barnet till en mönstermedborgare när det var möjligt?
Citera
2023-11-01, 22:47
Medlem
Chablisnoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoffe
Men egentligen det ända du behöver betala är mat till barnet? Bättre att bara ställa mat på bordet och inget annat? Vad kan en 19åring kosta i månaden om du lagar billig mat.

Det är ändå ditt barn och lovar dig att du vill inte eran relation ska ta slut, kämpar du för henne så kommer eran relation vara helt annorlunda om 10 år. 19åring är knepiga men kommer uppskatta och ge tillbaka om du ger stöd och kärlek.

Bra skrivet.
Alla barn går inte på räls, det blir en hel del avstickare som man som förälder inte alltid har förståelse för.
Du slänger ut din 19 åring till gamarna.
Förlåter du dig själv om något hemskt händer henne?
Jo, jag har barn själv som ibland inte alltid tagit eller haft förmågan att fatta exemplariska beslut.
Men be henne komma hem, stå för maten som hon lagar åt er båda. Bjud även på tvättmedlet.
Ge inte upp på henne, även om du vill använda pengarna på dig själv, din tid kommer.
Gissar att du själv var tvungen att ta hand om dig själv i tidig ålder och inte haft någon som stöttat dig.
Citera
2023-11-01, 22:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Nitton år är ingen ålder. Ger man upp på sitt barn innan hen ens får gå på systemet? Herregud, jag var 25 innan jag ens började ta ansvar för mig själv ens lite.

Men om du nu har ekonomiska och emotionella muskler och en stabil livssituation så är det kanske bättre att du erbjuder ts konkret hjälp med barnet?!

Ts vill inte ge upp på sitt barn men har kommit till vägs ände. Är det så svårt att se.

Att kritisera en person som sitter med en utmattning och som inte vill mer leder inte framåt. Det leder bara till skam och självhat. Att piska på en uppgiven människa att hon ska göra ännu mer gräver bara djupare gropar
Citera
2023-11-01, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagopussy
SIP-möte med myndigt barn? Det kan inte du kalla. Hmmm..
Varför inte?
Jag har begärt det också till mitt myndiga barn.
Citera
2023-11-01, 23:15
Medlem
zombie-nations avatar
Du är i en situation som är lik en av mina kompisars. Jag har ingen aning om hur man gör. Man kan ju inte bara kasta ut dem på gatan.

Denna mamma är det direkt inget fel på. Mer än att hon lovat att barnet ska få bo hos henne om det verkligen behövs. Nu drar hon och barnet inte samma linje vad som är verkligen behövs. Barnet tycker att det behövs så han ska få slippa jobba och kunna festa hela tiden. Medan hon mer tänkte om han inte kunde försörja sig vilket han kan men inte vill.
Citera
2023-11-01, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Om något av mina barn blev utan bostad, skulle de få bo hemma hos mig utan att betala en spänn. Det kostar ju liksom inte dig något att ungen är där.
Och om jag hade en unge som var ensam och rädd utomlands, så skulle jag betala biljetten hem på stört. Så jävla självklart. Du verkar ju seriöst tycka illa om ditt eget barn. Din fixering på pengar, belopp och utlägg får dig att framstå som en oempatisk aspie som är i full färd med att bränna relationen med sitt barn för gott.

Precis har man barn i en svår situation så hjälper man, och i sin tur är det garanterat massor man kan få hjälp av från barnen om de ändå inte har något att göra hemma.
Jag har haft vuxna arbetslösa barn hemma i perioder och då har jag fått hjälp i firman eller med huset eller med yngre syskon.
TS borde fokusera mer på att hjälpa barnet att komma ur den negativa spiralen istället för att lista skulder. Eftersom ts inte nämner ett enda ord om det antar jag att han inte gör ett skit för att få upp sitt barn i rätt riktning..
Citera
2023-11-02, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Precis har man barn i en svår situation så hjälper man, och i sin tur är det garanterat massor man kan få hjälp av från barnen om de ändå inte har något att göra hemma.
Jag har haft vuxna arbetslösa barn hemma i perioder och då har jag fått hjälp i firman eller med huset eller med yngre syskon.
TS borde fokusera mer på att hjälpa barnet att komma ur den negativa spiralen istället för att lista skulder. Eftersom ts inte nämner ett enda ord om det antar jag att han inte gör ett skit för att få upp sitt barn i rätt riktning..

Tror nog att det som behövs för att bryta just den negativa spiralen är att de inte bor ihop. Ts har det ju inte bra själv. Det blir två människor som tär på varandra och hamnar i djupare spiraler var för sig just för att de nöter på varandra i en gemensam.

Spelar ingen roll vem som gjort rätt eller fel eller är dålig mor eller dåligt barn. Ibland funkar bara en pragmatisk praktisk lösning.

Ts har nog gjort mer än vad som framkommer
Citera
2023-11-02, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Ts har nog gjort mer än vad som framkommer

Nej han är nog inte gjort ett skit och förstår inte ens vad som skulle behöva göras. Han låter som ett barn som inte riktigt förstår vad det innebär att vara förälder.
Citera
2023-11-02, 01:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Nej han är nog inte gjort ett skit och förstår inte ens vad som skulle behöva göras. Han låter som ett barn som inte riktigt förstår vad det innebär att vara förälder.

Att vara förälder innebär också att ställa krav och att sätta gränser... och att rusta för vuxenlivet. En 19 åring ska inte behöva vara beroende av mamma, det är att göra ungen en otjänst.
Citera
2023-11-02, 02:36
Medlem
LuluBrooksies avatar
Underbar du verkar som morsa. Ditt barn sitter i skiten och du kräver 3000:-/månad i hyra? Hur mycket betalar du själv? Hur många kvadratmeter upptar barnet?

Du, ibland måste man faktiskt hjälpa till.
Citera
2023-11-02, 05:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Då har du antagligen bättre ekonomi än mig
Och jag har inte lust att betala mat och husrum och allt vad det kostar att leva
Jag är trött på att betala för mitt barn som gjort dåliga val i livet och jag vill använda mina pengar på mig själv nu
Men jag måste bara fråga, varför skaffade du ens barn? Är det din uppfattning att vid 18 så slutar allt ditt ansvar och ungen får klara sig själv bäst den vill?

Jag har barn i närliggande ålder och som förälder är det ju meningen att vi ska vägleda våra barn till att ta bra beslut så att de utvecklar förmågan att senare fatta självständiga beslut som är gynnsamma för dem. Ett barn idag är oftast inte vuxen vid varken 18 eller 19, många bor hemma mycket längre än så. Som ung kvinna utomlands och utan pengar kan du nog själv tänka dig vad för otrevliga situationer som skulle kunna uppstå. Bra att du hjälpte henne hem. Hon har gett dig några tusenlappar till en början men du är ändå inte nöjd. Du måste lära dig att kompromissa och möta henne halvvägs. Att uppmuntra önskvärda beteenden snarare än bestraffa brukar ge bättre resultat.

Ramar och kramar är ett fint uttryck. Ställa krav är viktigt som förälder men kärleken är desto viktigare. Min upplevelse är att om man respekterar sitt barn så får man det tillbaka och barnet månar om ens relation och vill göra en stolt.
Allt kokar ner till vad du anser om den andra frågan jag ställde. Vill du vara en förälder med en livslång relation eller ser du dig som klar som du insinuerat i tråden?
För i annat fall behöver du stötta din dotter till att börja ta ansvar och vettiga beslut. Att kasta ut en ung dotter kommer enbart leda till fördärv för henne.
Vissa barn är svårare än andra. Kan säga att min mamma betedde sig liknande som du gör, hon hade ingen ”lust” att betala för antibiotika ens för sitt omyndiga barn och vi har knappast haft kontakt sedan jag var tonåring. Är det så du ser din framtid?
Citera
2023-11-02, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Att vara förälder innebär också att ställa krav och att sätta gränser... och att rusta för vuxenlivet. En 19 åring ska inte behöva vara beroende av mamma, det är att göra ungen en otjänst.

Ja det är precis det jag säger och det verkar inte som att ts förstår det, han verkar behandla sina barn som man behandlar bekanta som har lånat pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in