Om man skall tro Majahatarna i tråden så ljuger aldrig den som är oskyldig till något.
Plötsligt kommer en fotboll farande i full karriär rakt genom ett fönster. Det yr av glassplitter.
Jag tar bollen och går ut för att se vad det är för lymmel som ställt till med detta.
När jag kommer ut sitter det tre killar på varsin gunga där ute, och gungar i stillan ro.
Vad händer här då, undrar jag.
Inget särskilt, svarar killarna.
Så jag går rakt på sak - Vem var det som sparkade bollen genom fönstret?
Vadå, svarar killarna med illa tillgjord oskuldsfullhet.
Det kom en fotboll farande och krossade en fönsterruta, sa jag.
Jaha, gjorde det det, sa killarna, det vet vi ingenting om.
Bara en av killarna kan ha varit skyldig till att ha sparkat bollen genom rutan.
Två av dem är oskyldiga.
Om man skall tro Majahatarna i tråden så ljuger aldrig den som är oskyldig till något.
Alltså talar killarna sanning.
Jag kan inte låta bli att undra hur korkad man måste vara, för att inte inse att folk kan ha alla möjliga anledningar till att ljuga, även om de är oskyldiga till något.
I Tove-fallet har det ifrån såväl Maja som i tråden presenterats flera olika fullt rimliga förklaringsmodeller till Majas lögner under de inledande förhören, och sannolikt är det en kombination av dem alla som ligger bakom.
Det finns ingenting som tyder på att Maja skulle vara delaktig i Toves död, det finns än mindre några bevis för saken. Istället pekar de bevis som finns på att Maja är oskyldig, precis som hennes försvarare Gillberg nämnt många gånger.
Hovrätten förstår detta, och dess domare förklarade också detta tämligen tydligt i en intervju efter domen. De enda som inte förstår är trådens Majahatare.