2023-11-01, 12:08
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Exakt hur de uttryckt sig kommer jag inte ihåg, men båda MGM hade en förklaring från början att Maja var så full att hon ramlade i badrummet och förde oväsen (smällen som grannen hörde).
Det är ju exakt vad Johanna säger till grannen när hon träffar honom i trappen strax efter mordet. Sedan har Johanna givetvis sagt det till Maja, och Maja har tagit på sig den påhittade rollen. Hur glasklart som helst.
Citera
2023-11-01, 12:12
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Har hon sagt det fetade? I så fall är det fullkomligt sinnessjukt att hon inte dömdes! Jag är inte så insatt (men man förstår ju ganska fort att Maja varit delaktig).

Vad menar du att hon skulle dömts för då, brott mot lagen om att kräkas på toalettgolv?

Maja har varken kräkts på toagolvet eller deltagit i mördandet av Tove.

Maja är oskyldig och därför har hovrätten friat Maja.
Senast redigerad av flashmaner 2023-11-01 kl. 12:15.
Citera
2023-11-01, 12:16
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Vad menar du att hon skulle dömts för då, brott mot lagen om att kräkas på toalettgolv?

Maja har varken kräktes på toagolvet eller deltagit i mördandet av Tove.

Maja är oskyldig och därför har hovrätten friat Maja.
Varför låtsas du som att du inte förstår vad jag skriver? Det handlar om att Majas lögner avslöjar henne.
Citera
2023-11-01, 12:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du skriver:

"Det är så, att Maja har talat sanning från när hon väl vågade berätta".

Vad får dig att "veta" att det är så att hon i dag berättat sanningen om vad som hände i lgh?

Majas chock, avstängning av hjärnan... tror du på det?

Maja säger i förhör att hon är 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet skedde, hur f.n kan hon veta det om hjärnan är avstängd? Från början visste hon inte ens att hon sov. Dock så visste hon att hon spydde, kravlade runt i badrummet och förde oväsen.

Bara för att poängtera, att traumatiska upplevelser visst kan blockera vissa minnen, kanske bara vissa delar. Nu är det inte ett okänt fenomen, att man kan blockera traumatiska händelser. Det är välkänt, även om vissa i tråden vill göra gällande att det inte existerar.

Från AB:

"Hockeyspelaren Adam Johnson avled efter en olycka i Sheffield i lördags.

På isen stod den svenske lagkamraten Victor Björkung.
"
//
"– Jag har så många luckor, helt sjukt. Jag hamnade i chock direkt och har valt att inte se på klippet nu i efterhand, men har fått det berättat för mig att jag var med i uppspelet och att jag såg allt i realtid."

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/76zv8w/adam-johnsons-svenske-lagkamrat-victor-bjorkung-om-dodsolyckan

Björkung berättar att han förstod direkt allvaret, hur Adam höll för såret med handsken, att han försökte resa sig, men föll ihop. Han minns att han försökte titta bort, men såg ändå.

Vad som är borta kanska är själva situationen när skridskon kom upp på halsen. Han berättar hur traumatiserad han är sömnlös, får panikatacker och gråter när han tänker/talar om händelsen.

Min uppfattning är att ingen vet egentligen vad som hände i lägenheten vad gäller detaljer och om Majas handlande. Det finns inget som vare sig bevisar eler motbevisar hennes berättelse vad gäller just fast hållningen av händerna eller vad hon hört/sett/förstått.

Vi vet bara att hon har vait vaken vid vissa tidpunkter och rört sig i lgh.

Johanna har inte berätat hela sanningen och detta medför att det blir ännu osäkrare.

Min hucudtes har hela tiden varit att Maja har vaknat av tumultet, kanske sett händelsen. För de allra flesta människor kan en sådan händelse vara högst trauamtiserande. Även om Majas berättelse om att hon vaknat vid en död Tove i ett lakan, kan vara den minnesbild hon har, eller sanningen (det finns inget som motsäger detta enligt min uppfattning).

Även det kan ha inneburet en ren chock.

Människan är komplicerad, och vad ni än tror så tror jag att Majas alla tillkortakommanden gör att hon hamnar i ett annat läge än de flesta välfungernde människor gör. Men även där kan reaktioner variera stort, beroende på känslighet, tidigare upplevelser och situation.

Vet du själv exakt hur du kommer att reagerar när det händer något? reagerar du exakt lika varje gång?

Jag tror inte att det fins en enkel mall, där du kan rent logiskt pricka in hur just du kommer att agera.

För mig är det logiskt att Maja kan ha sett mer än hon orkat ta in, vill erkänna för sig själv, andra eller både och.
Senast redigerad av notknapparen 2023-11-01 kl. 13:09. Anledning: stavfel
Citera
2023-11-01, 12:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Varför låtsas du som att du inte förstår vad jag skriver? Det handlar om att Majas lögner avslöjar henne.

Det är i så fall du som inte förstår att den lögnen inte avslöjar någonting. Men det förstod hovrätten. De förstod också att Maja är oskyldig och har därför friat henne från mordet på Tove.
Citera
2023-11-01, 12:23
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är i så fall du som inte förstår att den lögnen inte avslöjar någonting. Men det förstod hovrätten. De förstod också att Maja är oskyldig och har därför friat henne från mordet på Tove.
Du har flera gånger hänvisat till hovrätten, som om hovrätten skulle vara något facit. Anledningen till att vi diskuterar detta är ju för att många av oss anser att hovrätten dömt fel.
Citera
2023-11-01, 12:30
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Du har flera gånger hänvisat till hovrätten, som om hovrätten skulle vara något facit. Anledningen till att vi diskuterar detta är ju för att många av oss anser att hovrätten dömt fel.

Så lustigt, efter tingsrättsdomen ansåg Majahatarna i tråden att det var ett icke-argument att påstå att tingsrätten gjort fel. Då hette det med bestämdhet att Maja minsann var dömd till livstids fängelse och därmed skyldig, just eftersom hon dömts i tingsrätten.

Nu är Maja friad från alla misstankar om mordet på Tove. Hon är oskyldig.
Det finns inte tillstymmelse till bevis emot Maja, istället pekar alla bevis som finns på att hon är just oskyldig.

Om du tror att det faktum att Maja drog en vals om att ha kräkts på badrumsgolvet skulle bevisa någonting alls, då förstår du inte mycket om nåt.
Citera
2023-11-01, 12:32
Avslutad
Citat:
Exakt hur de uttryckt sig kommer jag inte ihåg, men båda MGM hade en förklaring från början att Maja var så full att hon ramlade i badrummet och förde oväsen (smällen som grannen hörde).
Det var Johannas hittepåhistoria som hon matade Maja ned vid Illharjen, som hon skulle berätta för att inte åka dit för mord
Citera
2023-11-01, 12:37
Avslutad
Citat:
Det är ju exakt vad Johanna säger till grannen när hon träffar honom i trappen strax efter mordet. Sedan har Johanna givetvis sagt det till Maja, och Maja har tagit på sig den påhittade rollen. Hur glasklart som helst.

Citat:
Har hon sagt det fetade? I så fall är det fullkomligt sinnessjukt att hon inte dömdes! Jag är inte så insatt (men man förstår ju ganska fort att Maja varit delaktig).
Jag undrar hur det kommer sig att någon ens kan ifrågasätta det självklara, det är Johanna som skitit i det blå skåpet och snabb som en vässla hittar på bortförklaringar och en historia om att kompisen spytt, någonting hon uppmanar Maja att hålla fast vid.
Citera
2023-11-01, 13:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:

Varför påstod hon att TTs kropp var iskall?
Citera
2023-11-01, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Om hon så ränt ut och in 10 ggr så är det ointressant.

Jag har beskrivit en sammantagen bild om hennes beteende mot Tove - och Maja är allt annat än passiv.

Vidare har jag tittar på hennes sinnesstämning rent generellt och hon är allt annat än lugn.

Uppenbart har hon varit aggressiv och bitchig.

Detta är MAJA på Nöjet och den jag tittat på mer konkret.
För att MAJA gärna vill tona ner sig själv och sitt beteende.

Nu har jag haft en hel del annat för mig en tid, så kanske är det varför jag missat detta svar. Eller så har du redigerat om i ett tidigare svar rejält?

Nu är det så att en utredning och domstol inte kan titta på en allämän bitchighet, utan det måste finnas en koppling till just Tove denna kväll.

Så denna icke passivitet och aggressivitet som du beskriver ska kopplas till detta specifikt.

Citat:
1)
"Irriterad" är Majas menlösa ordval om att hon inbillat sig att fd väninnan - dvs den som skulle brinna inne på deras sleepover - slagit till henne i ansiktet på dansgolvet.
Dvs samma tjej som hon trakasserade en månad innan på väg från Nöjet.
Maja bad henne dra åt helvete och de var spydiga ang hennes efternamn.
Maja var således inte mindre aktiv än J den gången.

Maja var mer än irriterad på Nöjet. Hon blev aggressiv på väldigt kort tid:

S*tina:
"S berättar vidare att när hon och TB skulle gå från dansgolvet mot bowlingen mötte de Maja Hellman och en tjej till. Precis när de hade passerat varandra hörde hon att Maja blev arg på något. S vände sig om och såg ett gäng som stod med ryggarna mot Maja. S uppfattade det som en tjej i det gängen hade backat in i Maja.

Gänget pratade med varandra och verkade inte uppfatta att Maja var arg på dem. Maja blev arg väldigt fort.
Maja frågade gänget vad de ville och gick mot dem. Gänget sa inget tillbaka. S vet inte
vilket gänget var. S gick fram till Maja efter de hade spelat handboll ihop. Hon sa till Maja att lugna ner sig och att hon uppfattade att gänget inte gjort det med mening.
Maja fortsatte att säga till gänget men hon lugnade sedan ner sig när S fortsatte att lugna ner henne. När Maja hade lugnat ner sig gick Maja och kompisen mot dansgolvet och S och T mot Bowlingdelen.
(..)
S uppfattade Maja som ganska påverkad men hon sluddrade inte. Detta drar S slutsatsen genom att Maja blev så aggressiv och arg på kort tid."

Denna del är inte kopplad till Tove.

Man kan ju inte koppla ihop ett bråk med ett annat på det här viset. Inte heller för att visa att Maja är aggressiv och bitchig i allmänhet, eftersom inte ens det är ett bevis eller indicum på att hålla i armar.

Citat:
2)
Mer konkret ang Tove så ses att Maja drar sig inte för att hoppa in då det uppstår handgemäng mellan Johanna och Tove.
Att hon instinktivt tar Johannas parti och skyddar henne.

▪️Det är Maja som direkt gick emellan.
▪️Det är Maja som knuffar Tove.
▪️Det är Maja som säger till Tove att gå därifrån.

Maja 2022-10-18:
"Johanna puttade bort Tove men Tove
fortsatte slå på Johanna så Maja gick emellan dem."

"Sedan ville hon slåss, hon slog knytnävsslag mot Johannas huvud. Maja ställde sig upp och knuffade bort Tove så hon backade bakåt."

2022-11-15
" (...) då börjar Tove, ja veva mot Johanna och hennes huvud. Eh, och då börjar jag också putta bort Tove därifrån."

2022-12-30
(..)Tove hade, eh, vevat färdigt så var det liksom så här vad håller du på med liksom, gå härifrån. Inte så att jag stod
och skrek det utan att det ja.
BF: Okej.
F: Vem var det som uttryckte det där vad håller du på med, gå härifrån?
M: Det var jag."

Det finns ingen som sagt att bara Maja hyste agg.
Däremot är det MAJA som granskats enskilt av mig.

Åklagaren har tagit upp denna händelse i sin sakframställan under rättegången.

Här tolkar du det som att Maja är aggressiv, knuffas och tar aktiv roll genom att säga till henne att gå därifrån.

Det kan också tolkas som att Maja särar på två som bråkar. Det behöver inte tolkas som att Maja är aktiv i bråket och själv slåss (knuffas) och är aggressiv (säger till att Tove ska gå därfrån).

Det finns bara tjejernas versioner, och du tolkar. I en utredning måste man vara saklig, och eftersom det inte finns direkta vittnen eller övervakningsbilder här, handlar det om att återge vad repektive part har sagt, inklusive kontakter med vaker/polis.

Citat:
3)
Beträffande vakten så är Maja med fram till honom:

▪️Maja ville ställa upp som vittne.
▪️Maja krävde att Tove skulle bestraffas, dvs kastas ut.
▪️Maja hyste agg mot Tove.
▪️Maja var bitchig mot Tove.

OV J*han:
" Han pratade med samtliga och det var vid stängning. Han stod vid entrén när 2 av tjejerna kom fram till honom."

"Den ljushyade sa till Johan att en tjej hade slagit ner henne. Då frågade J om hon hade bevis. Den mörkhyade tjejen svarade att hon såg det."

"Han sa till dem att om de vill anmäla kan de gå ut till poliserna som stod utanför. Den mörkhyade svarade då och tyckte han kunde slänga ut Tove."

"Vid samtalet med Tove var de bitchiga och hade ett agg."

Ang detta så ljuger Maja i TR att hon inte ens varit med fram till vakten.
Min avskrift:

M: Eeeh.. Asså, jag sa inget till vakten men jag.. Eh... Ja asså jag var ju med Johanna.
ÅK: Så du var med Johanna när hon pratade?
M:Ja, eller asså.. Jag vet inte exakt liksom vart jag stod.
ÅK: Nej, nej.. Eh.. Vad sa Johanna till vakten?
M: Det vet inte jag.
ÅK: Nej. Vad hände när ni pratat med vakten?
M: Vi gick ut.
ÅK:Johanna nämnde att vakten hade pratat med Tove.
M: Mmm.
ÅK: Var det någonting som du märkte?
M: Nej det är ingenting jag reflekterade över.
ÅK: Nehej. Var du med nån vakt när hon pratade med Tove?
M: Nääe.. Hur menar du?
ÅK: Nej jag frågar om du varit med tillsammans med nån vakt som pratat med Tove?
M: Nej.
ÅK: Nehej

ÅK: Hur reagerade Johanna på det här som hade hänt med Tove inne på Nöjet då?
M: Ja, asså.. Först kände det som att hon blev chockad liksom. Jag vart också chockad inget man var beredd på.. Ja..
ÅK: Var hon irriterad på det som hänt eller? Johanna alltså.
M: Ja lite.
ÅK: Var du det?
M: Eh. Asså jag var väl, asså, jag var väl mest chockad.
ÅK: Mm.
(..)

Åklagaren frågade Maja om detta i TR. Maja svarade väl att hon inte indes eller att hon inte var med till vakten. Johanns sa att aja var en bit bakom henne.

Vakten kan minnas rätt, men tyvärr går berättelserna här isär.

Vad gäller händelsen kan Maja mycket väl ha tagit ställning för Johanna och mot Tove i just denna situation. Men att sedan koppla det till mord blir svårare, utan annan stödbevisning.

Men åklagaren har tagi upp detta som en händelse att bevisa vad som har hänt, dvs att kontakt tagits med vakten, och han frågar om Maja var med. Man kan höra på hans röst när Maja svrar nekande (?) att han har en annan uppfattning. Jag tolkar det som att han inser att det är vägs ände där, då berättelserna går isär.

Han kunde förstås ha haft med vakterna som vittnen.

Citat:
4)
Maja och Johanna är frekvent på Nöjet. De är vanligtvis är de glada.
Inte den här kvällen.

Maja letar efter Tove och går tillbaka in på Nöjet:

▪️Maja såg upprörd ut.
▪️Maja för talan då de står utanför med armarna i kors.

Entrévärd F
" F känner igen tjejerna sedan tidigare då de är på Nöjet nästan varje helg."

" De är alltid trevliga och glada det har aldrig varit något med dessa två.

På frågan om det var något speciellt denna
kväll gällande Johanna och Maja så svarar F att Maja var upprörd denna kväll, hon
sprang 3–4 gånger ut och in genom entrédörren under kvällen och såg upprörd ut.
(..)
"De står nära entrédörren med armarna i kors och traja med bena precis som man gör när man står och väntar på någon.
F går fram till dem och frågar vem de väntar på. Maja svarar att de väntar på en kompis."

Nä? Va otippat. Det är nog snarare så att du vill blunda för det som ses i fup.
Att du inte gillar den här bilden som tas fram beror på att den inte passar in i den bild du vill ge sken av i tråden:
Sköra, menlösa offret Maja.

Ja, även detta har åklagaren tagit upp i sin sakframställan och utfrågning. Inte att de stod bredbent, inte att Maja sprang in och ut fyra gånger.

Men att Maja gick in och kollade och Maja säger att det är på Johannas uppmaning. Och att de sedan väntar utanför...

Åklagaren är skalig. Han kan inte måla upp den bild du vill förmedla genom att ta med bitchighet, allmän aggressivitet denna kväll, utan de specifika händelser runt bråket med Tove, kontakter med vakter/polis och sedan Majas kollande om Tove är kvar och väntan på Tove utanför.

I domen tar man upp bråket på Nöjet, men går inte specifikt i Majas bitchighet, aggressivitet, aktiva roll i bråket, dvs din tolkning av Maja, utan konstaterar:

"Det blev bråk mellan Johanna Jansson och Tove Tönnies inne på Nöjet, men vad som i detalj hände mellan dem är oklart. Johanna Jansson tog kontakt med ordningsvakt och polis i anledning av händelsen, men hon fick inte den hjälp eller det bemötande som hon önskade. Efter stängning, som var kl. 01.00, väntade Johanna Jansson och Maja Hellman på Tove Tönnies utanför lokalen och det slutade med att de alla tre gick hem till Johanna Janssons lägenhet. "

Som jag ser det, kan Majas bitchighet vara svår att koppla till fasthållande av händer just.

Maja kan ha varit vaken, hon kan ha varit arg på Tove, hon kan ha försvarat Johanna. Men... i den specifika situationen "hålla fast händer under mordet", det behöver kopllas ihop med nanna bevisning.

Som det är nu, är det Johannas berättelse som ligger grund för detta.
Senast redigerad av notknapparen 2023-11-01 kl. 13:29. Anledning: stavfel
Citera
2023-11-01, 13:06
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jag undrar hur det kommer sig att någon ens kan ifrågasätta det självklara, det är Johanna som skitit i det blå skåpet och snabb som en vässla hittar på bortförklaringar och en historia om att kompisen spytt, någonting hon uppmanar Maja att hålla fast vid.
Problemet är att det är Maja som sagt det till polisen och därmed måste stå för det. Därefter har hon bytt ut den versionen mot en annan version som också är lögn. Att Maja sov just när mordet skedde efter att några minuter dessförinnan varit uppe och rört sig i lägenheten, och sedan vaknar precis efter allt tumult och dörringningarna i en lägenhet på ca 30 kvadratmeter och går upp och träffar Johanna som inte berättar vad som hänt och inte beter sig på ett sätt som får Maja att reagera och dessutom inte ser liket, det är naturligtvis inte sant.

Jadu, det var ju skönt för Maja att hon sov just i det kritiska skedet. Och allt hon gör fel är Johannas fel
Senast redigerad av Sobrilbil 2023-11-01 kl. 13:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in