2023-11-01, 02:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Ja, det är också väldigt motsägelsefullt och ologiskt att ställa den trovärdiga parten mot den definitivt inte trovärdiga parten i delar som gör varken till eller från för den förstnämnda men är negativa för den sistnämnda, och lita på den sistnämnda som rör dessa delar. Det är bisarrt. Johannas vittnesmål om att Maja deltog är inget avgörande bevis men det ska absolut väga tungt. Det är trovärdigt och förklarar de oklarheter som Maja skapat genom uppenbara lögner. Istället säger man att båda förmodligen ljuger och att det bör ha gått till på... ja, något annat sätt helt enkelt.
😂
Det är å ena sidan, å andra sidan.
Det är osannolikt men kan nog vara sannolikt.

Självklart har ÅK tappat mängder av info som varit värd att betona - för att det står inte på egna ben att lyssna på en åtalad - men jag ger inte mycket för resonemanget i domen heller.
Det är som om medgärningsmannaskap är som bortblåst och han ansåg J skulle friats om hon inte vore så ärlig och erkänt.

Varför fick Maja rabatt?
Att ha adhd som diagnos direktkvalificerar inte, även om det under vissa omständigheter kan vara i mildrande riktning.
Ångest hade hon inte och deprimerad var hon inte heller.
Maja var så lagom full att hon tog sig tid att filma enhörningar som skiter regnbågar.
Nej, jag menar rådjur.
Om det blev stressigt var det skönt om nån tog kommandot åt Vetlandas version av Manuel från Barcelona.
I no nothing.

P7an.
Hellman kunde, vid den aktuella undersökningen, detaljrikt och med inlevelseredogöra för händelseförlopp liksom för sina tankar och känslomässiga upplevelser vid tiden för de misstänkta gärningarna."
(...)
Hellman förnekade att hon vid tiden för gärningarna varit nedstämd, ångestpåverkad eller haft några tanker eller impulser att skada sig själv eller någon annan. Vidare förnekade hon att hon, under den aktuella tiden, upplevt några psykotiska symtom såsom hallucinationer, vanupplevanden eller förvrängd verklighetstolkning."
Citera
2023-11-01, 04:44
Medlem
Citat:
Ja, allting tyder på det. Man vet att hon kom in i lägenheten ca kl 02 och rörde sig i lägenheten med mobilen kl 02.19 samt 02.43, vilket är mer eller mindre omedelbart efter mordet. Hennes förklaringar är ett starkt indicium på att hon deltog, även hennes agerande före och efter mordet är starka indicium. Allt tyder på att hon deltog, om man ser på det objektivt och utan att blanda in känslor som vissa dårar i tråden gör när de berörs av hur Maja låter osv.

Majas redogörelse för vad som hände kl 02.43 är att hon inte riktigt vet men troooor att hon mötte Johanna i hallen. Maja är väldigt svävande när hon berättar detta. Och något lik såg hon inte, det menar hon alltså (utan att säga det rakt ut) att Johanna hade gömt! Fullkomligt ologiskt, och det fanns med största sannolikhet inte heller någon tid för det, dvs det är förmodligen fysiskt omöjligt att Johanna skulle hinna gömma liket på den korta tiden. Kl 02.47 sitter Johanna i bilen med grannen på väg till McDonalds. Bara några få minuter tidigare hörde grannen ljuden från lägenheten.

Johannas vittnesmål om Majas inblandning viftas bort alldeles för lättvindigt. Johanna försöker inte att skylla ifrån sig och hennes vittnesmål måste därför tas på allvar.
Jag kanske minns fel men Maja vad jag minns var på toa 02.19 och ca 02.25-02.33
Och vaken 02.43.
Någon annan minns kanske mer exakt

Jag har hennes "påhittade" sovschema i huvudet
Ankomst till J bostad ca 01.52
Sovtid max ca 15 min
Toabesök 02.19
Sovtid ca 7-8 min
Toabesök ca 02.25
Och det halvtäckta ansiktsid visades i hennes mob ca 02.33
sen vaken vad hon nu gjorde 02.43
Senast redigerad av Anedin 2023-11-01 kl. 05:03.
Citera
2023-11-01, 05:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag förstår vad du menar också.
Men hon är väldigt tydlig om emotioner, att det är svårt att återge osv.
Hon må ljuga om Majas medverkan om man nu har lust med det (inte riktat till dig) men hur hon beskriver det hela är faktiskt trovärdigt ang reaktioner/emotioner och beteende därefter.

Det jag har svårt för är att de sen drar slutsatser rent godtyckligt och utan kompetens. Speciellt om det är med och (partiellt) påverkar utfall.
Om du inser att Johanna ljuger om Majas medverkan, varför krigar du så hårt för att skuldbelägga henne, när det helt uppenbart är Johanna dom mördat.
Jag förstår inte ditt och dina undersåtars motiv, då det är uppenbart att Johanna är manipulativ och inte drar sig för att förstöra för andra, hon drivs av hämndbegär.
Citera
2023-11-01, 07:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Om du inser att Johanna ljuger om Majas medverkan, varför krigar du så hårt för att skuldbelägga henne, när det helt uppenbart är Johanna dom mördat.
Jag förstår inte ditt och dina undersåtars motiv, då det är uppenbart att Johanna är manipulativ och inte drar sig för att förstöra för andra, hon drivs av hämndbegär.
Så allt jag citerat ur FUP är skuldbeläggande.
Du är mer än patetisk.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-11-01, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det kan man ju försöka synka med allt vurmande om stackars Maja.
Det är kanske där skon klämmer.

Jag är mycket nyfiken på (motivering) vad som Majas förmildrande omständigheter baseras på (grovt gravfridsbrott) ang det som framkommit om "Hellmans psykiatriska problematik."

Jag har tidigare ironiserat om det är psykologens beskrivning om Maja i relation till doern Johanna?

"min bedömning är att hon upplever det som skönt om det är nån som tar kommandot och kontrollen."

Vilket anspelar på det du skriver om doern som tar i taktpinnen och den ständige vapendragare som är redo att hoppa in.
Det är just denna villighet att hoppa in i ett begynnande slagsmål som ÅK skulle ha poängterat.
Att det kan vara en ren återspegling på vad som sen sker dvs ge igen med misshandel som har dödlig utgång.

Så länkas nämligen en indiciekedja om man samtidigt är redo att åberopa gemensamt och i samråd.

Exakt.

För övrigt har domen allt att sakna om deras långa och klibbiga team. Eftersom de har köpt försvarets bild timida bild av Maja - eftersom åklagarens bild lyser med sin frånvaro.

"Johanna Jansson och Maja Hellman var vid den aktuella tidpunkten nära vänner och umgicks mycket med varandra."
(..)
" Maja Hellman synes dock inte ha haft någon större del i konflikten."

Det var alles.

"(..) bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll.
Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen."

Det var alles.

Bort med "skadegörelsen" - ergo mordförsök på Tove - så var Majas beteende borta också.

Allt om risky var som bortblåst, alla indicier om att J varit uppe och ränt på natten.
Stegserien dög inte.
Det var nog inte det datumet det brann i dörrposten och alla sökord i datorn kunde bortses från.

Allt riktat hat mot Tove och att hennes ex F visste om att hon tänt på 8 månader tidigare hos exet H var inte alls ett sammanträffande.
Du vet...såna där indicier.

Man kan väl sammanfatta domen med att….tyvärr har vi ingen teknisk bevisning som binder Maja till mordet och måste därför fria henne. Att försöka förklara dynamiken dom emellan och att Maja alltid är en armlängd från Johanna orkade inte ÅK ta tag i. Att Maja fick lägga fram sina lögner inför rätten som motiverade hennes märkliga beteenden fick vara oemotsagda.

Men som tur är erkände Johanna, så henne kan vi döma, trots att det saknas teknisk bevisning.
Citera
2023-11-01, 08:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Man kan väl sammanfatta domen med att….tyvärr har vi ingen teknisk bevisning som binder Maja till mordet och måste därför fria henne. Att försöka förklara dynamiken dom emellan och att Maja alltid är en armlängd från Johanna orkade inte ÅK ta tag i. Att Maja fick lägga fram sina lögner inför rätten som motiverade hennes märkliga beteenden fick vara oemotsagda.

Men som tur är erkände Johanna, så henne kan vi döma, trots att det saknas teknisk bevisning.
Det saknas inte alls teknisk bevisning mot Johanna!
DNA, video, internethistorik, mobildata och Majas berättelse, innan teknisk bevisning lagts fram, vilken sen kunde bevisas stämma.
Det är så, att Maja har talat sanning från när hon väl vågade berätta.
Johanna ljög ända in i kaklet
Citera
2023-11-01, 09:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag kanske minns fel men Maja vad jag minns var på toa 02.19 och ca 02.25-02.33
Och vaken 02.43.
Någon annan minns kanske mer exakt

Jag har hennes "påhittade" sovschema i huvudet
Ankomst till J bostad ca 01.52
Sovtid max ca 15 min
Toabesök 02.19
Sovtid ca 7-8 min
Toabesök ca 02.25
Och det halvtäckta ansiktsid visades i hennes mob ca 02.33
sen vaken vad hon nu gjorde 02.43

Jag tror och undrar även att om nu J och M är så tajta vänner, är det så då att de gör saker ihop...
Jag undrar om J faktiskt pratar sanningen om stryptag i 10s och eventuellt säger till M att nu är det din tur att göra det fast längre tid...
Jag kommer ihåg när man blev myndig, och folk blev kallade både ena och det andra när de inte vågade göra grejer.
Jag funderar också på att om nu J har sån makt över M, då ser hon väl till att M tar livet av T....
Citera
2023-11-01, 10:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Plutten
Jag tror och undrar även att om nu J och M är så tajta vänner, är det så då att de gör saker ihop...
Jag undrar om J faktiskt pratar sanningen om stryptag i 10s och eventuellt säger till M att nu är det din tur att göra det fast längre tid...
Jag kommer ihåg när man blev myndig, och folk blev kallade både ena och det andra när de inte vågade göra grejer.
Jag funderar också på att om nu J har sån makt över M, då ser hon väl till att M tar livet av T....
Det finns en relativt lång flashback tråd om Maja , vad hon gjort . Du skulle kanske börja läsa den - från sidan 1 .
Citera
2023-11-01, 10:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

Men så skriver man inte i domen.

Man går först igenom en rad olika faktorer, såsom konflikten, var, när och hur brottet skedde, sedan jämför man med Johannas berättelse.

I detta återfinns DNA, vittnet L*ahanj, obduktionsresultat, mobilanalyser som stöder Johannas berättelse.
  • Först går man igenom bakgunden, "att det fanns en bakomliggande konflikt mellan
    Johanna Jansson å ena sidan och Tove och My Tönnies å andra sidan.
    "
  • Därefter går man igenom " [...] Nöjet. Det blev bråk mellan
    Johanna Jansson och Tove Tönnies inne på Nöjet, men vad som i detalj hände mellan
    dem är oklart. Johanna Jansson tog kontakt med ordningsvakt och polis i anledning av
    händelsen, men hon fick inte den hjälp eller det bemötande som hon önskade. Efter
    stängning, som var kl. 01.00, väntade Johanna Jansson och Maja Hellman på Tove
    Tönnies utanför lokalen och det slutade med att de alla tre gick hem till Johanna
    Janssons lägenhet
    "
  • Att det är de tre som är i lgh (telefonanalyser) och att det är i badrummet som brottet sker (JJs berättelse, DNA på duschstång och vid golvbrunn, L*hanjs beerättelse om varifrån ljuden kommit)
  • Vad gäller tidpunkten för brottet menar man däremot att JJs berättelse inte stämmer. Där lägger man vikt på grannens berättelse om ljuden i tid med resan till McD som styrks av telefonanalyser.
  • Vad gäller ljuden fån lgh, menar man att: "Med hänsyn till de uppgifter som framför allt Johanna Jansson och Lahanj Kornasan
    lämnat och eftersom det är utrett att dödsfallet inträffade i badrummet kan hovrätten
    inte se någon annan förklaring till de ljud som Lahanj Kornasan hörde än att det var
    ljud som uppstod i samband med att Tove Tönnies dog.
    "
  • Sedan går man in på dödsorsak (de rättsmedicinska vittnesmålen) och konstaterar:
    "Sammantaget gör hovrätten därför den bedömningen att det är bevisat att den
    huvudsakliga dödsorsaken var kvävning till följd av manuell strypning, men att det
    inte går att utesluta att andra faktorer så som tex. aspiration, kan ha bidragit till eller
    påskyndat händelseförloppet.
    "
  • När man kommer till JJs berättelse "Johanna Jansson har bland annat berättat att hon tog ett strypgrepp om Tove Tönnies hals. Detta stämmer väl överens med slutsatsen att huvudorsaken till att Tove Tönnies dog var kvävning genom manuell strypning."

Man konstaterar att man måste lägga stor vikt vid att konrollera vad JJ berättar om strypgreppet, om det kan ha varit någon annan som tog grepppet.

Fällningen motsvaras av huvudskadan och ljuden (grannen). Tidsförloppet stämmer dock inte enligt HR. JJs korta 10 sek motsvarar inte den tid som L*ahanj återger. Upplevelsen efter en chockartad händelse kan påverka tidsupplevelsen, men å andra sidan sker ett rationellt beteende efter brottet resonerar rätten, vilket motsäger att JJ ska ha missuppfattat tidsförloppet.
  • Att JJ ska ha tagit på sig brottet för att skydda Maja tror inte rätten på. Det menar man motsägs av att JJ har en styrande roll.
  • så kommer man till konflikten och at det var JJ som var inblandad i den och att JJs berättelse om förloppet stämmer med manuell strypning:
    "Skadebilden, med bland annat mjukdelsblödningar i den djupa muskulaturen på
    halsens båda sidor och vid sidan av halskotpelaren samt skador på den vänstra
    halsartären, bekräftar Johanna Janssons uppgifter om att det, i vart fall inledningsvis,
    var fråga om ett mycket kraftigt strypgrepp.
    "
    //
    "är det ställt utom rimligt tvivel att hon
    höll kvar strypgreppet så länge att det orsakade medvetslöshet och att Tove Tönnies
    aldrig, trots att Johanna Jansson släppte greppet, återfick medvetandet. Detta oavsett
    om manuell strypning var den enda dödsorsaken eller om det även fanns andra
    bidragande sådana. Det är alltså klarlagt att det var Johanna Janssons agerande som
    orsakade Tove Tönnies död.
    "
Senast redigerad av notknapparen 2023-11-01 kl. 11:20.
Citera
2023-11-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det saknas inte alls teknisk bevisning mot Johanna!
DNA, video, internethistorik, mobildata och Majas berättelse, innan teknisk bevisning lagts fram, vilken sen kunde bevisas stämma.
Det är så, att Maja har talat sanning från när hon väl vågade berätta.
Johanna ljög ända in i kaklet

Du skriver:

"Det är så, att Maja har talat sanning från när hon väl vågade berätta".

Vad får dig att "veta" att det är så att hon i dag berättat sanningen om vad som hände i lgh?

Majas chock, avstängning av hjärnan... tror du på det?

Maja säger i förhör att hon är 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet skedde, hur f.n kan hon veta det om hjärnan är avstängd? Från början visste hon inte ens att hon sov. Dock så visste hon att hon spydde, kravlade runt i badrummet och förde oväsen.
Senast redigerad av Kattentufsan 2023-11-01 kl. 11:46.
Citera
2023-11-01, 11:48
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Du skriver:

"Det är så, att Maja har talat sanning från när hon väl vågade berätta".

Vad får dig att "veta" att det är så att hon i dag berättat sanningen om vad som hände i lgh?

Majas chock, avstängning av hjärnan... tror du på det?

Maja säger i förhör att hon är 110% säker på att hon inte var i badrummet när mordet skedde, hur f.n kan hon veta det om hjärnan är avstängd? Från början visste hon inte ens att hon sov. Dock så visste hon att hon spydde, kravlade runt i badrummet och gjorde oväsen.
Har hon sagt det fetade? I så fall är det fullkomligt sinnessjukt att hon inte dömdes! Jag är inte så insatt (men man förstår ju ganska fort att Maja varit delaktig).
Citera
2023-11-01, 11:54
Medlem
Citat:
Har hon sagt det fetade? I så fall är det fullkomligt sinnessjukt att hon inte dömdes! Jag är inte så insatt (men man förstår ju ganska fort att Maja varit delaktig).

Exakt hur de uttryckt sig kommer jag inte ihåg, men båda MGM hade en förklaring från början att Maja var så full att hon ramlade i badrummet och förde oväsen (smällen som grannen hörde).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in