Citat:
Ursprungligen postat av
Sonny00
Intressant med någon med erfarenhet! Vad gjorde/gör tågvärdarna egentligen?
Sedan skulle jag tro att pensionärer som frivilligt vill arbeta är betydligt mer motiverade och gör ett bättre jobb än folk som tvingats ut av Arbetsförmedlingen eller Soc.
Tågvärdarna hade bl a hand om dörrarna vid av & påstigning, hjälpte till med ramp och sånt för rullstorsburna mm.. Nu verkar det som att lokföraren får kuta hela vägen till den vagn där den sortens assistans behövs, om det inte finns några rådiga passagerare som kan rycka in dvs.
Sen funderade jag på vilken valmöjlighet pensionärerna/de anställda har på det där bemanningsbolaget. På de bolag jag arbetat för hade man garantilön vid outbokad tid (om inte företaget lyckats boka ut en på uppdrag) men det förutsatte att man accepterade första bästa jobb de ringde in en på.
Självklart är det positivt om det finns taggade pensionärer som frivilligt åtar sig detta skitjobb, men tänkte framförallt på de som kanske inte har något val i brist på andra uppdrag/risk för utebliven lön etc.
Borde inte MTR använda sig av fler bemanningsbolag eller varför väljer man just Veteranpoolen? Vad tror ni?