2023-10-29, 18:12
Medlem
Drugsmart100s avatar
Tog för 1h 12min sen 3st 70mg elvanse och känner ingenting kan det bero på att jag åt mat typ precis innan intag
Citera
2023-10-29, 18:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsmart100
Tog för 1h 12min sen 3st 70mg elvanse och känner ingenting kan det bero på att jag åt mat typ precis innan intag

Ja, det kan det bero på.
Citera
2023-10-29, 18:20
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsmart100

Varför ta så hög dos?
Citera
2023-10-30, 19:29
Medlem
Jag har ätit Elvanse i cirka 1 års tid nu, åt concerta innan, kan säga att jag fick mer ångest av concertan och var jobbigare att äta concerta med deras biverkningar. Elvansen har funkat kanon bra, Har ADHD i dagsläget och mitt störta bekymmer är att kunna fokusera på saker, Så efter jag tog tag i mitt handikapp på riktigt så har jag skött mitt jobb minst 3-4 gånger bättre än vad jag kunnat förut.
Elvanse är en lite starkare medicin om du frågar mig. Äter dock bara 30mg och det räcker gott och väl för att kunna hålla bra fokus i 9-12 timmar.
Den nackdelen jag har haft speciellt i början är just aptiten, när man är ovan medicinen så försvinner aptiten helt vilket medför viktminskning. För att jag skulle få aptiten tillbaka så var jag tvungen att tvinga i mig måltider varje dag, oavsett om jag ville eller inte. Nu kan jag äta helt normalt på medicinen och känner hunger som vanligt. Så Elvanse för mig var en gamechanger. Det botar absolut ingen ADHD men det är ett verktyg för att underlätta din varddag. Vet att Concerta funkar för en del men inte för alla, samma sak med Elvanse, det funkar inte för alla men många.
Citera
2023-11-05, 22:57
Medlem
Hur funkar det egentligen med effekten, säg att man tar 70mg, dippar effekten sakta då och efter ett par timmar blir den 50 t.ex? Det är så jag känt lite iaf, att 50mg blir som 30 efter 4-5h osv.
Citera
2023-11-06, 01:31
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterpan22
Hur funkar det egentligen med effekten, säg att man tar 70mg, dippar effekten sakta då och efter ett par timmar blir den 50 t.ex? Det är så jag känt lite iaf, att 50mg blir som 30 efter 4-5h osv.

Ja så funkar väl de flesta droger. De går in och peakar och sen tonar de ur då de hanteras av kroppen
Citera
2023-11-07, 10:06
Medlem
ruttenfimps avatar
Börjar inse att Elvanse är en skit medicin. Den gör ingenting förutom bieffekter? Blir ingen större skillnad om jag petar i mig 70mg eller 200 mg lixom bara starkare bieffekter.. Kul o få tics, torr mun osv utan att ens bli stimulerad.. Vill minnas att jag brukade få fokus osv av den åtminstone.
Citera
2023-11-07, 11:20
Medlem
Hej,
Jag såg ett Facebook - inlägg där en tjej skrev att hon känner skillnad av Elvanse sedan de bytt tillverkare. Tidigare tillverkades Elvanse av Shire, nu är det Takeda som tillverkar det.

Takeda tog över Shire 2019, men det var bara sedan i typ i somras som det står Takeda på brukarna.

Sedan Takeda-burkarna verkar folk inte känna någon effekt längre.

Någon annan som upplevt det?
Jag har precis börjat med Elvanse och bara testat burkarna det står Takeda på, så jag har inget att jämföra med... Men jag har hört av andra att Elvanse funkat så bra. Så himla tråkigt att inte hunnit testa den bra medicinen...

Ska anmäla till Läkemedelsverket tänkte jag. Ni som har erfarenhet av både Shire och Takeda kan ju också anmäla, om ni känner sämre effekt av Takeda.
Citera
2023-11-07, 13:31
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tupptjack
Hej,
Jag såg ett Facebook - inlägg där en tjej skrev att hon känner skillnad av Elvanse sedan de bytt tillverkare. Tidigare tillverkades Elvanse av Shire, nu är det Takeda som tillverkar det.

Takeda tog över Shire 2019, men det var bara sedan i typ i somras som det står Takeda på brukarna.

Sedan Takeda-burkarna verkar folk inte känna någon effekt längre.

Någon annan som upplevt det?
Jag har precis börjat med Elvanse och bara testat burkarna det står Takeda på, så jag har inget att jämföra med... Men jag har hört av andra att Elvanse funkat så bra. Så himla tråkigt att inte hunnit testa den bra medicinen...

Ska anmäla till Läkemedelsverket tänkte jag. Ni som har erfarenhet av både Shire och Takeda kan ju också anmäla, om ni känner sämre effekt av Takeda.

Nä. Jag tror det är hjärnspöke. Vissa människor påstår att de känner skillnad på samma preparat från olika tillverkare, men det är nog ovanligt att det är annat än inbillning
Citera
2023-11-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Nä. Jag tror det är hjärnspöke. Vissa människor påstår att de känner skillnad på samma preparat från olika tillverkare, men det är nog ovanligt att det är annat än inbillning

Det är dock väldigt många som säger att de inte känner effekt längre och att det är efter att Takeda tog över produktionen. Jag har svårt att tro så många människor inbillar sig att de inte känner effekt längre.

Takeda har också haft problem tidigare, med en sköldkörtelmedicin.
Citera
2023-11-08, 17:59
Medlem
John-Roccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tupptjack
Det är dock väldigt många som säger att de inte känner effekt längre och att det är efter att Takeda tog över produktionen. Jag har svårt att tro så många människor inbillar sig att de inte känner effekt längre.

Takeda har också haft problem tidigare, med en sköldkörtelmedicin.

Det kunde man ge sig fan på, att Sveriges sämsta rockband inte kunde göra medicin heller.

De har tydligen problem med både recensioner och recept.
Citera
2023-11-08, 18:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Jag har alltid varit av den åsikten, substans som substans liksom. Kunde aldrig förstå folk som sa att det var nåt speciellt med just treo comp t.ex.

Men sen fick jag uppleva det själv med en neuroleptika jag käkar, provade byta till billigaste märket och fick problem direkt. Inget placebo eller nocebo.
Så är nu inte lika säker på det med hjärnspöken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in