• 1
  • 2
2023-10-30, 12:24
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Vi kan lsa att tesla medarbetare hellre gr till jobbet n strejkar. Det pratas om strejkbrytare men facket verkar ha svrt att f med alla, om ens ngon.
https://www.borskollen.se/nyheter/27...en-stallde-upp

ven klarna riskerar att deras arbetare tas ut i strejk, och de som inte vill delta i strejken riskerar att uteslutas frn facket.

r den svenska modellen utdende? Vi har globala fretag som lockar mer n facken, medan facken har svrt att motivera medlemmar att engagera sig, och hotar att utesluta de som de inte vill strejka
https://arbetet.se/2022/12/08/hovrat...und-ur-facket/

Pendeltgsstrejeken i vras var ett annat tecken p att facken inte lyckades slss fr sina medlemmars viljor.

Facken har en vldigt tydlig politisk koppling och har sttt socialdemokraterna trots att dessa bland annat gjort inskrnkningar i LAS. Och de missar ofta att se att avtalen de presenterar skapar svrigheter vid lnefrhandling, d arbetsgivaren kan peka p den centrala frhandlingen och s blir det inget mera med det. Facket har ju godknt hjningen och frhandla upp lnen blir d lite svrare.

Facken har blivit fr bekvma med att vara stora och missar ofta sina medlemmars viljor nr de mlar med breda penseldrag.

Generellt stt r jag fr kollektivavtal och fred p arbetsmarknaden, men facken har brjat tappa lite i frtroende hos mig p senare r.
Vad tror ni. Kommer den svenska modellen d ut?
Citera
2023-10-30, 13:10
Medlem
kyrkstockens avatar
S har ju fjrmat sig rtt rejlt frn mn som producerar det vlstnd vi delar mellan oss. LO inte lika mycket, men ven dr har kvinnorna tagit ver och dominerar nu mer styrelsen (eller gjorde sist jag tittade).

Den politsiska sprickan mellan mn och kvinnor har ju kat och det r en global utveckling.

Frr eller senare mste det avspeglas ven inom facken.
Citera
2023-10-30, 13:27
Medlem
Jag tror man ska skilja p grejerna.

nr det gller SD s r det ju rent av Kontraproduktivt och efterblivet av fackfrbunden att agera p det sttet. SD rstade r ju en stor del fackfrbundens egna medlemmar s det dr kommer ju bita dom i svansen rejlt.

Det har redan exempelvis mlare frbundet fattat och det gror lite kan man tipsa om. Bland annat diskuterar man friskt och att dela p sig lite frn Socialdemokraterna eftersom att S sen ganska lng tid tillbaka inte sttt upp fr arbetare. Man skickar ju en ganska stor det av Fackfrbundets pengar rakt in i socialdemokratiska partiet.

Det har frskts kuppas lite , ngra p Kommunister aktiva inom Frbundet har frskt bli frtroendevalda. kommunister har uttalat sig snllt i brjan men en kommunist kan aldrig hlla tyst s det kp fram precis innan valet inom frbundet.

Jag vill bara skvallra lite att fackfrbunden r lite konservativa och sparkar t bgge hll kan man gott pst. japp man kasta ut SDare ocks... Som sagt det kommer bita dom rejlt och det gr dom redan. Man har redan tappat mngder med medlemmar och just det hr med SD r den stora anledningen.

Exempel, man hller just nu p att ta det siste steget att sl ihop mlarefrbundet med Byggnads fr att medlemstappet r fr stort. Det r otroligt tragikomiskt egentligen. Mlaregfrbundet har sttt p helt egna ben sedan starten.

S japp att det r en kris r fakta.

Om Tesla d.

Man skriver ju inte alla rakt ut varfr lnen r s bra och vad som ingr. Man pstr bara att "lnen" r bra men vad r det man jmfr med.
Vilka vriga frmner r det som ingr egentligen om vi sger att arbetstidsfrkortning och tjugo punkter till aldrig ingr s r det ju inte " Bttre". Jag lste ngonstans att man inte ens hade lika lng semester och att arbeta ver obetalt r norm s vad i HELL r "bra ln" d fr ngot.

Som en killa jag pratade med som tyckte att han hadde "Bra ln" men fattade inte sjlv att fretagaren blste honom i alla r genom att betala ut Semesterlnen inbakat i den lnen. Det stod till o med klart och tydligt i klartext p lnespecifikationen

D tycker jag att man r bra dum i huvudet att man fr det frta inte har minsta koll verhuvudtaget. fr det andra inte sger ifrn och det rejlt och begr alla pengarna retroaktivt.

Fr nr jag kollade s fick han ut det lagstadgade men det stod parentes en del var semesterln s den fick han ut rtt in hande varje mnad. Drmed mycket mindre n det han skulle haft egentigen. man har rtt till ln + Semesterln och den ska ungefr motsvarande en vanlig ln + runt fyra veckors semester. Man har rtt till en femte men utan semesterln. Dessutom s har man rtt till arbetstidsfrkortning som kan rra sig uppt 40 timmar per r fullt betalt.

man har rtt till permission, att beska lkare , gifta sig, g p en begravning, att flytta p betalt arbetstid. Blir man sjuk p sin semester s ska man ringa till fretaget och sjukskriva sig och f ut sjukln av sin arbetsgivare och man ska behlla sina semesterdagar. Detta ingr ju och kanske en drs frskringar om man blir sjuk eller arbetsls.

Att vgra skriva p sger bara en sak att fretaget r struligt och oserist. AFA frskring och annat gller ju inte ens. S jobbar man t en sn s rt man rakt av dum i huvudet, men det fattar bara folk nr dom sjlva hamnat i en sn situation.

Yngre i dag r bara naiva och gr under sg det aldrig komma
Senast redigerad av Brodrude 2023-10-30 kl. 13:35.
Citera
2023-10-30, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vi kan lsa att tesla medarbetare hellre gr till jobbet n strejkar. Det pratas om strejkbrytare men facket verkar ha svrt att f med alla, om ens ngon.
https://www.borskollen.se/nyheter/27...en-stallde-upp

ven klarna riskerar att deras arbetare tas ut i strejk, och de som inte vill delta i strejken riskerar att uteslutas frn facket.

r den svenska modellen utdende? Vi har globala fretag som lockar mer n facken, medan facken har svrt att motivera medlemmar att engagera sig, och hotar att utesluta de som de inte vill strejka
https://arbetet.se/2022/12/08/hovrat...und-ur-facket/

Pendeltgsstrejeken i vras var ett annat tecken p att facken inte lyckades slss fr sina medlemmars viljor.

Facken har en vldigt tydlig politisk koppling och har sttt socialdemokraterna trots att dessa bland annat gjort inskrnkningar i LAS. Och de missar ofta att se att avtalen de presenterar skapar svrigheter vid lnefrhandling, d arbetsgivaren kan peka p den centrala frhandlingen och s blir det inget mera med det. Facket har ju godknt hjningen och frhandla upp lnen blir d lite svrare.

Facken har blivit fr bekvma med att vara stora och missar ofta sina medlemmars viljor nr de mlar med breda penseldrag.

Generellt stt r jag fr kollektivavtal och fred p arbetsmarknaden, men facken har brjat tappa lite i frtroende hos mig p senare r.
Vad tror ni. Kommer den svenska modellen d ut?

lgger till med detta gldjande.

Frn Mlarefrbundet som alltid legat i frmsta ledet.

"Samarbetet med Socialdemokraterna ska bort
Motioner hade inkommit frn flertalet avdelningar om att Socialdemokraterna skulle tas bort frn stadgarna. Frbundsstyrelsens frslag var att erstta texterna kopplade till S med facklig-politiskt samverkan i stllet. Detta blev ocks kongressens beslut."

Klla
P fjrde punkten hr https://www.malarna.nu/om-oss/nyhete...kongress-2023/

En liten seger men fr se vad den understuckna punkten innebr i praktiken. Frmodligen ngon form av kompromiss. vad jag vet s kommer man strypa det ekonomiska stdet helt och hllet. Det r inte mycket, mer en symbolisk handling som nu r helt borta. Det r i alla fall det som r uttalat.

Men nu r det frgan om vad som hnder med det nr Mlarna ska g ihop med oss i Byggnads.

Ah ville vl bara mest tala om att man lyssnar och tjafsar om det rejlt inom frbundet och otroligt mycket r p gng faktiskt, men frmst det handlar om att det gller att inte vara soffliggare. Har du aldrig vart p ett mte s ska du rakt av hlla kften.
Senast redigerad av Brodrude 2023-10-30 kl. 13:50.
Citera
2023-10-30, 15:19
Medlem
GregerMedeltids avatar
Strejken p Tesla har ingenting med de arbetande p Tesla eller deras villkor att gra. Det handlar om inflytande och makt, man kan inte tro att man kan etablera sig p svensk mark utan att betala skyddspengar till facken. Officiellt har vi avtalsfrihet i Sverige, men i praktiken r fackfrbunden lagstadgade genom olika former av privilegier som viktar lget till fackens frdel. Mycket av deras "frhandlingsverktyg" skulle klassas som utpressning, olaga hot och trakasserier om det skedde i andra sammanhang.
Citera
2023-10-30, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Strejken p Tesla har ingenting med de arbetande p Tesla eller deras villkor att gra. Det handlar om inflytande och makt, man kan inte tro att man kan etablera sig p svensk mark utan att betala skyddspengar till facken. Officiellt har vi avtalsfrihet i Sverige, men i praktiken r fackfrbunden lagstadgade genom olika former av privilegier som viktar lget till fackens frdel. Mycket av deras "frhandlingsverktyg" skulle klassas som utpressning, olaga hot och trakasserier om det skedde i andra sammanhang.

Jag har en lsning fr dig. Du kanske borde flytta till USA eller redan bor dr. Allts allvarligt. D fr du ju som du exakt som du vill ha det

Eller s bestr din familj av fretagare och du sjlv r det. D frstr jag dig. r du sjlv arbetare s r du ju ganska rkt tycker jag. En nyttig idiot.
Citera
2023-10-30, 15:40
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag har en lsning fr dig. Du kanske borde flytta till USA eller redan bor dr. Allts allvarligt. D fr du ju som du exakt som du vill ha det

Eller s bestr din familj av fretagare och du sjlv r det. D frstr jag dig. r du sjlv arbetare s r du ju ganska rkt tycker jag. En nyttig idiot.

Man behver inte flytta s lngt som USA fr att komma bort ifrn fackens frtryck. Lika illa stllt som Sverige r det i princip bara i vra nordiska grannlnder.
Citera
2023-10-30, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Man behver inte flytta s lngt som USA fr att komma bort ifrn fackens frtryck. Lika illa stllt som Sverige r det i princip bara i vra nordiska grannlnder.
Aha du menar att arbetare ska bo i pappkartonger och klttra p skrot till stllningar varje dag och helt sakna ngra rttigheter att tala om, ja jag vet att dom har det s i dom lnderna du pratar om.

Och du ska f jobbet utfrt helst nra gratis.

Du r bara ett bevis p att facket behvs och att dom mste st p sig. Jag rstar p SD men anser att fackfrbunden mste bli starkare.

Ni r alldeles fr bortskmda i detta landet. s tack.
Citera
2023-10-30, 16:47
Medlem
Har arbetat en del utomlands. Har alltid haft arbetsplatser dr bde knegare och tjnstemn av olika grader finns p fretaget och oftast ocks inom samma inhgnade omrde.

Jag skulle vilja pst att Sverige, Danmark och Norge fungerar bst. Facket har representanter som skter talan, man respekterar verenskommelser ngorlunda mycket och har kontinuerlig kontakt. Krver mycket mindre av cheferna att sitta i enskilda mten om allting hela tiden med kanske 100 anstllda. Man snackar med ngot fackombud som snackar med alla medlemmar p fretaget ver ngot fackligt mte med betalning och fretaget slipper lgga 10 gnger s mycket tid p det. Sen kommer man oftast verens om ngot och sen fljer man det.
Kan sklart uppst en del konflikter osv. Men brukar lsas ganska smidigt.

Smst tyckte jag det funkade i Frankrike. 8 olika fackfrbund fr arbetarna och ytterligare 12 fr tjnstemnnen. Minst 1 av dom skulle strejka varje mnad ver ngot, chefer satt i otaliga timmar av mten med anstllda om smgrejer, lnefrhandlingar kunde ta 10-12 mnader, allting var vldigt splittrat hela tiden mellan arbetare och arbetsgivare. Noll frtroende i vissa sammanhang. Sjukt krvande organisation att driva runt. D r det bttre i Skandinavien tror jag.
Citera
2023-10-30, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Har arbetat en del utomlands. Har alltid haft arbetsplatser dr bde knegare och tjnstemn av olika grader finns p fretaget och oftast ocks inom samma inhgnade omrde.

Jag skulle vilja pst att Sverige, Danmark och Norge fungerar bst. Facket har representanter som skter talan, man respekterar verenskommelser ngorlunda mycket och har kontinuerlig kontakt. Krver mycket mindre av cheferna att sitta i enskilda mten om allting hela tiden med kanske 100 anstllda. Man snackar med ngot fackombud som snackar med alla medlemmar p fretaget ver ngot fackligt mte med betalning och fretaget slipper lgga 10 gnger s mycket tid p det. Sen kommer man oftast verens om ngot och sen fljer man det.

Smst tyckte jag det funkade i Frankrike. 8 olika fackfrbund fr arbetarna och ytterligare 12 fr tjnstemnnen. Minst 1 av dom skulle strejka varje mnad ver ngot, chefer satt i otaliga timmar av mten med anstllda om smgrejer, lnefrhandlingar kunde ta 10-12 mnader, allting var vldigt splittrat hela tiden mellan arbetare och arbetsgivare. Noll frtroende i vissa sammanhang. Sjukt krvande organisation att driva runt. D r det bttre i Skandinavien tror jag.

Visst r det s. Och om man slpper den svenska modellen s innebr det ju att ett helt paket av nya lagar mste till som reglerar det som kollektivavtalen tidigare reglerat.

Det r antagligen inte alla arbetsgivare som r speciellt glada ver risken att modellen faller.
Citera
2023-10-30, 17:30
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie

Jag hller med dig om att den svenska modellen r att vrna om, men det r facken som jag tror r problemet. De har tappat gnistan och slarvat bort fokus och brjat med saker som borde sktas av andra aktrer enligt mig.

Mycket politik utver det rent arbetsreglerande och mycket annat jox dr medlemmarnas pengar gr till annat. Och att mnga fretrdare fr fina frmner och sedan gr till socialdemokraterna https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...ng-av-kommunal

Och som jag skrev i TS verkar facken inte superglada nr tex SD som har std hos medlemmarna, rstas in som ombud.

S om man vill ha den svenska modellen mste man i dag i princip stdja sossarna.
Citera
2023-10-30, 18:31
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nu r det bara LO-facken som har kopplingar till S och gllande Tesla och Klarna r inga LO-fack inblandade. Att f med folk i strejker r nog inga problem, se bara p pendeltgsstrejken dr lokfrarna strejkare trots att det i vrsta fall kan leda till avsked. Den svenska modellen handlar ven frmst om att arbetsmarknadens parter ska frhandla och komma verens och inte om att facket ska strejka.

Multinationella fretag har ven flera gnger frskt att utmana den svenska modellen och oftast gtt p pumpen. Nr till och med Svenskt Nringsliv vill att Tesla ska besinna sig s inser man att det finns en stor vinning med den svenska modellen och den lga andelen strejker i Sverige r en del av detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in