2023-10-30, 00:33
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
Om Högsta Domstolen skulle bevilja prövningstillstånd i detta mål. Högst osannolikt. Och finna att det förekommit grovt rättegångsfel, som vissa vill påskina, så kommer inte HD ta upp målet.

Istället kommer man att återvisa målet till Hovrätten för en ny prövning.

Från Lawline.

"Har det enligt 59 kap. 1 § rättegångsbalken förekommit domvilla (grovt formellt fel i en dom eller beslut) ska Högsta domstolen undanröja hovrättens dom och den kan därefter återförvisas till hovrätten. Detsamma gäller om domare i hovrätten varit jävig."

Ett sådant scenario är nog högst osannolikt.

Hovrättens uppgift är att granska tingsrättens dom och RÄTTA TILL FELAKTIGHETER I TINGSRÄTTSDOMEN.

Hovrätten ändrar ca 44% av tingsrättens domar. I 61% blir det mildare straff.

Varför blir det såhär frågar man sig. Jo i Hovrätten dömer fler utbildade domare med utbildning i lagar o regler och bevisvärdering. I motsats till Tingsrätten där nämndemän utan någon som helst juridisk kompetens, känslostyrda som många i tråden, försöker leka domare. Inte svårare än så.
Så tycker du. Resten av svenska folket är av en helt annan uppfattning. Jag hoppas att domen rivs upp och att allt skulle gå rätt till. GW ska hålla sig undan och inte lägga sin fyllkran i blöt.
Citera
2023-10-30, 00:40
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Så tycker du. Resten av svenska folket är av en helt annan uppfattning. Jag hoppas att domen rivs upp och att allt skulle gå rätt till. GW ska hålla sig undan och inte lägga sin fyllkran i blöt.

Men snälla zigarren. Det är inte vad jag tycker. Inte alls.
Det är så vårt rättsväsende fungerar. Läste du verkligen min text innan du svarade???
Citera
2023-10-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Så varför berättar hon fortfarande inte hur det ligger till? Vad hon själv gjorde, vad hon såg och gjorde den natten?

Precis
Vi kan nog konstatera att Maja ljuger
För att skydda sig själv
Jag blir inte klok på hur vissa resonerar om Majas lögner
Det fördöms inte alls
alltså helt ok för vissa att Maja ljuger men om J ljuger då tycker samma folk att hon är hemsk
Citera
2023-10-30, 00:45
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, om de ser att det är ett fall som kan bidra till ett prejudikat eller att domen är grundad på direkta felaktigheter (om jag fattat det rätt).

Om gängkriminella blir dömda i klump för att de befunnit sig på BP så måste väl samma lagar gälla även för små flickor från Småland?
Citera
2023-10-30, 00:46
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Men snälla zigarren. Det är inte vad jag tycker. Inte alls.
Det är så vårt rättsväsende fungerar. Läste du verkligen min text innan du svarade???
Nej, jag läste nog inte med rätt glasögon. Har precis läst klart det inlägg som är hela sanningen och skrivet av en klok person. Allt annat blir därmed trash och hopplöst trist när det upprepas om hur duktig HR var och hur rätt dom dömde flickorna. Bullshit.
Citera
2023-10-30, 00:53
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Nej, jag läste nog inte med rätt glasögon. Har precis läst klart det inlägg som är hela sanningen och skrivet av en klok person. Allt annat blir därmed trash och hopplöst trist när det upprepas om hur duktig HR var och hur rätt dom dömde flickorna. Bullshit.

Kan du inte föra en normal diskussion??? Utan att va så känslostyrd???

Hur gick det med din polisanmälan angående gw o hans mäktiga vänner o hela Pingströrelsen. Har det rönt någon framgång??? 😁
Senast redigerad av PlanBoksBok 2023-10-30 kl. 00:56.
Citera
2023-10-30, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Personligen tycker man du verkar väldigt påstridig - fast till vilken nytta frågar man sig.
Johanna's plan var att mörda - det var inte Maja's.

Maja blev indragen i Johannas lömska plan.
DET är varför Maja fick straff.

Nu är Maja frikänd - vilket är helt i sin ordning.

Det märkliga här i tråden är att ni som är nöjd med domen och ser Maja som oskyldig är mest påstridiga och fortarande vill hävda hennes oskuld
Ni borde ju vara nöjda och glada över att Maja är fri och släppa tråden
Fallet är i stort sett avslutat
Citera
2023-10-30, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Det märkliga här i tråden är att ni som är nöjd med domen och ser Maja som oskyldig är mest påstridiga och fortarande vill hävda hennes oskuld

Oskyldig eller inte, bevisbördan ligger ju helt på åklagarsidan att presentera hållbara bevis, I detta fallet ansåg ju HR att det hade man inte några
Citera
2023-10-30, 01:11
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin

Ursäkta att jag hoppar in. Jag vet att ditt inlägg inte handlar om mig. Därför att jag har inte en aning om Maja är skyldig eller inte. Jag vet bara att hovrättens dom är tydligare och mer korrekt än tingsrättens.

Sen är jag glad att du till sist förstår när du skriver: Fallet är i stort sett avslutat. Tack för det Anedin
Citera
2023-10-30, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Oskyldig eller inte, bevisbördan ligger ju helt på åklagarsidan att presentera hållbara bevis, I detta fallet ansåg ju HR att det hade man inte några

Så är det och det borde kännas bra för de som såg Maja som oskyldig
Citera
2023-10-30, 01:16
Medlem
Citat:
Ursäkta att jag hoppar in. Jag vet att ditt inlägg inte handlar om mig. Därför att jag har inte en aning om Maja är skyldig eller inte. Jag vet bara att hovrättens dom är tydligare och mer korrekt än tingsrättens.

Sen är jag glad att du till sist förstår när du skriver: Fallet är i stort sett avslutat. Tack för det Anedin
Vi som ser Maja som skyldig och att domen är felaktig känner att det finns mer att diskutera runt detta
Frågan är varför de som är nöjda med domen hänger här
Citera
2023-10-30, 01:17
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:

Fallet är nog inte avslutat helt. Finns för stort misstro hos dom flesta. Någon mer skamsen person från en hovrätt har jag aldrig sett tidigare och fler reagerade på detta. Han erkände till och med i direktsänding att dom inte trodde ett ord på Maja och visste att hon ljög. Visar på att det inte gått rätt till i denna domstol. Skrämmande och direkt pinsamt.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-30 kl. 01:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in