2023-10-29, 07:39
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför går dessa "flöden" inte direkt från USD till bitcoin utan att ta den där omvägen?
Frågade du just varför det inte bara görs en market buy när någon vill köpa Bitcoin för 5 miljarder…?
Citera
2023-10-29, 07:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag som trodde att en USDT är samma som en USD. Då ska det inte göra någon skillnad. Detta antagande kanske inte stämmer då?
Ahh du menar ”varför görs det inte bara en debit på ena kontot och en kredit på andra?” 😃
Du har fortfarande inte fattat ett dugg hur banksystemet funkar, speciellt i detta fall när det handlar om miljarsummor…

Det är bättre att du förkovrar dig om sådana basala saker någon annanstans, men i kort kan jag berätta för dig att det handlar om att Tether, tack vare sina egenskaper som krypto, är helt överlägsen det hundraåriga gamla banksystemet när det gäller friktion, att flytta värden mellan olika entiteter. Det är liksom det som är hela Tether affärsidé du vet…. 😊
Citera
2023-10-29, 08:09
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Detta var naturligtvis inget svar.

Du försöker alltså hävda att någon sitter på 100 miljoner dollar och har bestämt sig för att köpa bitcoin. Det skulle då vara effektivare att:

1. Föra över dessa 100 miljoner till tether
2. Få 100 miljoner USDT tillbaka
3. Föra över dessa till t ex Binance
4. Köpa bitcoin

Istället för:

1. Föra över 100 miljoner till Binance
2. Köpa bitcoin

Har jag förstått dig rätt? Förklara vari denna fantastiska effektivitet som tether erbjuder spelar in i scenariot.
Nu är ju inte use caset för de som köper Tether för miljarder så enkelt. Vidare tror jag att gör du misstaget att tro att föra över 100 miljoner är exakt samma process som att föra över 100 kr med skillnaden att det är några fler nollor 😂
Citera
2023-10-29, 08:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
För att det är nice att undvika KYC och annat "trams" som stävjar ekobrott. Dock är detta inte relevant i diskussionen.
Kan du bevisa det att:
1, Folk som använder Tether för miljardsummor gör det för att vill undvika KYC.
2, Det går att undvika KYC när man växlar miljardsummor till (och från) Tether.

Lycka till…
Citera
2023-10-29, 08:34
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Det var ju exakt det du beskrev helt enkelt. Man kan flytta runt sina tethers fritt utan att någon lägger sig i. Dvs undvika KYC.

Jag sade inget om att Tether inte har KYC, och att det är därför folk skulle använda Tether.

Jag inser att vi inte kommer längre. Jag har min förståelse för varför folk går via Tether när dom handlar för miljardbelopp, och du får fortsätta leta svar på frågan varför folk gör det om du nu fortfarande undrar.
Citera
2023-10-29, 20:01
Avslutad
Väldigt ryckig kurs idag. Jag tror vi kan vara något på spåret inför natten. Runt kl 02-03 tror jag att uppgången startar.
Citera
2023-10-29, 20:15
Medlem
Citat:
Varför går dessa "flöden" inte direkt från USD till bitcoin utan att ta den där omvägen?

För att folk parkerat dem i stablecoins under björn marknaden? What else? Vakna du med foliehatten på nu igen?
Citera
2023-10-29, 20:42
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
För att folk parkerat dem i stablecoins under björn marknaden? What else? Vakna du med foliehatten på nu igen?
Absolut, det är en helt trovärdig tes. Man lägger sina miljoner i en stablecoin som man inte vet ens om den existerar nästa vecka, och där man får 0% ränta utan några insättningsgarantier eller dylikt. Vanliga bankkonton med 4-5% ränta kan slänga sig i väggen!
Citera
2023-10-29, 21:13
Medlem
Citat:
Absolut, det är en helt trovärdig tes. Man lägger sina miljoner i en stablecoin som man inte vet ens om den existerar nästa vecka, och där man får 0% ränta utan några insättningsgarantier eller dylikt. Vanliga bankkonton med 4-5% ränta kan slänga sig i väggen!

Inte alla i världen har tillgång till dollarbankkonto (eller ens bankkonto). Att parkera kapitalet i t.ex. SEK hade varit ett klart sämre alternativ:

https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=USD&view=2Y
Citera
2023-10-29, 21:16
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Inte alla i världen har tillgång till dollarbankkonto (eller ens bankkonto). Att parkera kapitalet i t.ex. SEK hade varit ett klart sämre alternativ:

https://www.xe.com/currencycharts/?from=SEK&to=USD&view=2Y
Du tänker alltså att "investerare" med tiotals miljoner dollar inte har bättre ställen att parkera sina besparingar under något år eller två (i en högräntemiljö) förutom tether? Tillåt mig tvivla.
Citera
2023-10-29, 21:44
Medlem
Citat:

Japp, flesta traders parkerar nog i stablecoins. Du kan tjäna 4-5% enkelt genom att låna ut på valfri cex eller defi protokoll. Foliehatten växer på höjden.
Citera
2023-10-29, 21:53
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-Heart
Japp, flesta traders parkerar nog i stablecoins. Du kan tjäna 4-5% enkelt genom att låna ut på valfri cex eller defi protokoll. Foliehatten växer på höjden.
"Traders" som dessa?
https://archive.ph/XI14T

Haha, kvällens skämt. Tjäna pengar på "defi protokoll"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in