• 1
  • 2
2023-10-29, 18:47
Medlem
Behöver man borsta tänderna igen på kvällen när man borstat tänderna och efter det dricker varm mjölk? Motivera svaret.
Senast redigerad av w4950 2023-10-29 kl. 18:54.
Citera
2023-10-29, 18:52
Medlem
JustTrollings avatar
Nej, det behöver man inte.
Citera
2023-10-29, 18:54
Medlem
ja
Citera
2023-10-29, 19:02
Medlem
Minimuchers avatar
Ja
* ph balansen är rubbad och främjar bildning av bakterier i munnen under natten.
* fetter o andra rester från mjölk sätter sig mellan tänder, tung, tandkött och främjar bakterier.
Citera
2023-10-29, 19:04
Medlem
note-its avatar
Om du vill ha en partner så är det bäst att du håller munnen ren.
Citera
2023-10-29, 19:06
Så länge inte plack hinner ansamlas på emaljen eller bakterier från matrester vid tandköttet så i princip inte men det gör det nog om man bara borstar tänderna en gång per dygn. Men bara efter ett glas mjölk, eller en sötad dryck, finns kanske inte så starka skäl att borsta tänderna som efter sista måltiden.
Citera
2023-10-29, 19:24
Medlem
Har man anlag för karies så är det säkert bra.

Jag har slarvat med tandborstning och andra aktiviteter i hela mitt vuxna liv och har aldrig haft karies i vuxen ålder.
Dock får jag mycket tandsten och besöker tandhygienist och tandläkare regelbundet.
Citera
2023-10-29, 19:44
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimucher
* ph balansen är rubbad och främjar bildning av bakterier i munnen under natten.

Om det inte handlar om mjölk som har hunnit bli sur, är mjölk verkligen så sur då?

Om TS ligger och dreglar i sömnen lär det inte vara mycket mjölk kvar så länge?
Citera
2023-10-29, 19:46
Medlem
Vem bryr sig om det händer någon gång? Men det låter som om detta är något som händer ofta, planera bättre?

Skulle bara sköljt med vatten om det är en sak som sällan händer, annars kan du väl dricka med sugrör rakt ned i halsen...
Citera
2023-10-29, 19:46
Medlem
MrSwaggers avatar
Du behöver inte göra ett skit. Du behöver inte ens dricka vatten eller äta. Du gör väl det du vill? Däremot har det fördelar att göra olika saker.
Citera
2023-10-29, 20:15
Medlem
Klart du skall... Det är väl socker i mjölk?
Citera
2023-10-29, 20:15
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w4950
Behöver man borsta tänderna igen på kvällen när man borstat tänderna och efter det dricker varm mjölk? Motivera svaret.

Du hitter en del svar i den redan existerande tråden i exakt samma forum som detta dvs Medicin och hälsa:
(FB) Mjölk dåligt för tänderna efter tandborstning på kvällen?

Där är trådstartens fråga nästan samma.

"Jag har grova sömnproblem som gör att jag vaknar på nätterna. Då brukar jag drick varm mjölk. Jag har ju då tidigare borstat tänderna. örstör jag tandborstningen om jag dricker varm mjöl på natten? Är det dåligt för tänderna!"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in