Citat:
Ursprungligen postat av
Dalulven
Borde det inte finnas Årets Gädd-Oscar också?
För mest gripande skådespelarinsats, som exempelvis 2022 års "Det går åt helvete med frugan" ...
Årets Vända Sig om Blick skulle dessutom kunna vara en kategori.
Årets Hedersgädda är alltså samma sak som Årets Gäddkramare?
Årets Fiskare skulle även kunna tänkas, även om det är svårbedömt, och Årets SåP-Replik.
Jag gissar dock att årets Gädd-Oscar kommer sammanfalla med Guldgäddan, d.v.s. om bästa skådespelarinsatsen ändå kommer bygga på att konfrontationen är oförglömlig så kommer det bli samma gädda som koras.
Stämmer att Årets Hedersgädda skulle sammanfalla med vad du nämner Årets Gäddkramare.
Årets "Vända sig om-blick" känns lite för krystat. Jag gissar att du kommer att tänka på detta för att Hanks vändning finns färskt i minnet. Man hade då lika gärna kunnat tänka sig Årets Reaktion (till den som vevar häftigast mot SoP), Årets Biltjuv (för den som gasade iväg snabbast), Årets Svarta Gädda (för roligaste invandrargäddan), Årets Varselväst (för den roligaste av alla som burit varselväst), o.s.v. Jag tror vi vill undvika för många små kategorier av det väldigt specifika slaget.
Årets Replik av SoP var något jag tänkte på. Jag kände dock att galan ska ha syftet att uppmärksamma gäddorna, ett tragikomiskt syfte för att kunna fortsätta skratta åt dem. Blandar vi in Årets SoP behöver vi även blanda in andra "positiva" kategorier så som Årets Fiskare o.s.v. Då blir det för seriöst. Jag döpte därför om galan från Dumpengalan till Gäddgalan för att markera skillnaden. Jag låter Dumpen själva få reservera namnet Dumpengalan om de skulle behöva i framtiden.