2023-10-29, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
IDF påstår idag på flera medier att Hamas har byggt sina kommandocentraler under större sjukhus. Nu är det krig och propagandan lever men om det är sant så har all hjälp vi skickat hjälpt till med konstruktionen.

Det där har varit känt länge. Hamas användr civil infrastruktur som skydd för sina aktiviteter.
Citera
2023-10-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Klart att Israel inte kan backa. Om de viker sig för att Hamas släpper några enstaka från gisslan så visar de sig sårbara.

Svårt att föreställa sig vad Hamas är på väg med detta. De måste förstått att massmord på civila israeler och hundratals gisslan skulle resultera i ett stenhårt svar från Israel.

Teori:
Hamas kanske inte trodde att de skulle bli så framgångsrika i sitt terroristattentat?
Rimligtvis räknade de med att israelerna skulle ge dem större motstånd än vad de gjorde när de åkte in i Israel… De kanske tänkte att de skulle mörda ett 20-tal israeler och ta några som gisslan, och att detta skulle resultera i ett svar från Israel med bomber, men att de sedan skulle kunna förhandla om gisslan?
Planen kanske inte var mer komplicerad än så, men omfattningen av deras terroristattentat har dragit in dem djupare än vad de ville/tänkte?

Det verkar som Hamas hoppas på en utväxling av palestinska fångar mot gisslan. Bara senaste 3 veckorna har 1600 palestinier gripits på västbanken och sammanlagt är 7000 fängslade, en tredjedel utan rättegång. Jag tror Hamas senaste bud var alla 7000 mot alla gisslan med utländska pass.
Citera
2023-10-29, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
IDF påstår idag på flera medier att Hamas har byggt sina kommandocentraler under större sjukhus. Nu är det krig och propagandan lever men om det är sant så har all hjälp vi skickat hjälpt till med konstruktionen.

Det är Hamas modus operandi.
Därför bombar Israel intensivt, för att nå underjordiska mål.
Hamas har även byggt en tortyrcentral under ett sjukhus.
Fina killar.
Citera
2023-10-29, 10:36
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Egypten är inte intresserat av att starta några krig, särskilt inte med Israel efter att de fick hejdundrande spö när de anföll Israel under sexdagarskriget. Och särskilt inte eftersom Israel är tätt allierade med USA. Egypten är medvetna om att krig mot Israel skulle leda till ett pinsamt nederlag. Därför tror jag att du övertolkar dina observationer. Däremot ligger det i Israels intresse att ha en stabil relation med Egypten när situationen nu är som den är med terroristerna i Gaza, så man vill absolut inte få en frostig relation till Egypten genom ett misstag.

Jag tror inte heller att Egypten är intresserat av ett krig med Israel och, som jag skrev, är Israel inte intresserad av det heller.

Orsaken till att Egypten inte vill ha ett krig kan dock nog inte hämtas i att man fick stryk i sexdagarskriget 1967 för om det var en rationell förklaringsmodell så skulle det ha hindrat Egypten från att angripa Israel 1973, vilket ju Egypten faktiskt gjorde. Nu fick man även i det kriget på truten till slut, men kriget 1973 visade att det var möjligt att slå Israel i fält och att det inte var så givet att Israel kunde slå sina arabiska grannar i framtida krig. Därav Israels fredspolitik gentemot Jordanien och, framförallt, Egypten.

Risken finns förstås att man hamnar i ett krig ändå utan att man avsett det. Låt oss tänka oss lite fler vådabeskjutningar från IDFs sida, pga dålig elddisciplin, felaktig målidentifiering eller tekniska fel, saker som händer i skarpt läge. Låt oss säga att man träffar någon arméförläggning och dödar ett antal soldater, eller ett av de fältsjukhus man tydligen smällt upp på vissa ställen eller att man angriper en kolonn av egyptiska hjälparbetare som står med lastbilar och väntar på att få gå över gränsen.

Är det helt givet att al-Sisi helt kan strunta i om sådant händer? Och kan han göra det om det händer igen?

Kan han stå passiv om det går som användaren jag svarar på antar, nämligen att det stryker med i vart fall 100 000 civila palestinier, varav många barn, när Israel går in?

Al-Sisi är nog ganska väl medveten om att av de tre presidenter som föregått honom i Egypten har en mördats, för att ha slutit fred med Israel, och två avsatt i uppror och kupper. Han borde veta för han avsatte ju med hjälp av armén sin egen företrädare. Jag tror att al-Sisi inser att han också kan avsättas eller mördas om han framstår som eftergiven eller vek gentemot Israel.

Risken ligger väl inte i att Egypten går till total invasion med sina 1100 amerikanska M1-stridsvagnar utan att man gör något annat som sedan leder till eskalation.

Här finns flera alternativ.

Fredsavtalet med Israel är mycket impopulärt i breda egyptiska folklager och kan mycket väl komma att sägas upp. Det kommer inte i sig leda till öppen krigföring men IDF måste då dimensioneras för ett krig mot Egypten och det är man helt enkelt inte idag. Netanyahu har sparat mycket pengar på IDF för att använda på dyr inrikespolitik, inte minst i form av bidrag till den militärt och ekonomiskt helt obrukbara men numerärt växande gruppen ultraortodoxa.

Man kan också tänka sig att Egypten gör något annat som eskalerar iväg okontrollerat, tex med örlogsfartyg eller flyg offensivt patrullerar havet utanför Gaza där Egypten har anspråk som överlappar det område Israel ser som tillhörande Gaza. Där kan en sammanstötning lätt uppstå.

En annan åtgärd skulle kunna vara att stänga Suezkanalen för Israeliska fartyg och fartyg på väg till eller från Israel. Israel brukar återkommande hävda att detta skulle föranleda militära åtgärder/krigsförklaring från Israel (hej 1956!). Låt oss säga att al-Sisi, i en situation som de jag beskrivit ovan, för att rädda sitt politiska skinn och för att undvika direkta militära åtgärder mot Israel stänger kanalen för Israel. Tror du Israel i det sinnestillstånd man nu är tar det med jämnmod?

Jag säger inte att detta kommer hända, men att tro att det inte kan hända och att Israel kan göra lite som man vill mot de civila palestinierna eller mot Egypten utan att därigenom ta mycket stora risker för motåtgärder från Egypten, som i sin tur kan eskalera okontrollerat, menar jag är att göra det lite enkelt för sig.
Citera
2023-10-29, 10:36
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Varför startar man ett krig emot parten som levererar el, vatten och mat?
De har nog inte resonerat så mycket runt just den punkten.
De är getherdar som är helt indoktrinerade i tron på att en skäggig gubbe för flera tusen år sedan bestämde att man är dum om man inte tror på honom. Om man dör när man mördar folk som inte tror på den här skäggmannen så kommer man till himlen och får då 72 jungfrur och man lever för evigt i himlen.

Det finns dock vissa mindre brister i det resonemanget. När terroristen ”betat av” de 72 jungfrurna så är de inte jungfrur längre. Då är de bara 72 kvinnor som man ska leva med i tusentals år. Kan bli konfliktfyllt. Hur detta är tänkt att fungera beskriver inte skäggmannens bok.
Citera
2023-10-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
+ att Hamas släpper samtliga i gisslan.
Instämmet totalt. Det går emot Guds vilja att fängsla oskyldiga ungdomar, oavset vad de har för språk eller nation.

Om både Israel och Gaza sägs vara styrda av "religiösa extremister", varför har de då så svårt att förstå Guds mest grundläggande bud?

Jag ber för att Påve Franciskus ska, med Guds hjälp, bringa fred till det Heliga Landet
Citera
2023-10-29, 10:46
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ännu mer spännande är hur många av de som röstar för eldupphör vägrar fördömma Hamas attack på israel.

https://twitter.com/sapphireclad/status/1718225097201217752

Ja, det stärker väl närmast bilden av att Israel tappat väldigt mycket av sitt stöd när ett antal länder som normalt sett har goda relationer med Israel röstade för denna resolution men som sedan, när den inte gått igenom, även var beredda att anta en eldupphör-resolution UTAN ett sådant fördömande.

Det stöder också bilden av att USA är överraskande isolerat i frågan när man bara får ihop en handfull nejröster till den andra resolutionen.

Jag är överraskad över hur fort det gått att splittra väst och jag är övertygad om att det tyvärr kommer bli mycket värre när IDF går in ordentligt på marken och de civila dödstalen rusar i höjden.
Citera
2023-10-29, 10:50
Medlem
Sunimods avatar
Hamas kommer aldrig släppa sin gisslan enligt vad jag anser.
Om de gör det så tappar de skyddet för sina tunnlar och det blir fritt fram för Israel att använda sina speciella vapen mot tunnlarna eller göra som Egypten tidigare gjort, pumpa ner avloppsvatten för att fylla tunnlarna.

Tunnlarna påstås vara byggda med pengar de fått i bistånd och tusentals ton cement som varit avsett att bygga upp bostäder åt befolkningen.

https://svenska.yle.fi/a/7-10043960
Citera
2023-10-29, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja, det stärker väl närmast bilden av att Israel tappat väldigt mycket av sitt stöd när ett antal länder som normalt sett har goda relationer med Israel röstade för denna resolution men som sedan, när den inte gått igenom, även var beredda att anta en eldupphör-resolution UTAN ett sådant fördömande.

Det stöder också bilden av att USA är överraskande isolerat i frågan när man bara får ihop en handfull nejröster till den andra resolutionen.

Jag är överraskad över hur fort det gått att splittra väst och jag är övertygad om att det tyvärr kommer bli mycket värre när IDF går in ordentligt på marken och de civila dödstalen rusar i höjden.

Eller så tittar man på vilka länder som korrelerar mellan de båda. Och det är nästan enbart muslimska länder och diktaturer som stödjer Hamas.
Citera
2023-10-29, 10:58
Medlem
Citat:
Ännu mer spännande är hur många av de som röstar för eldupphör vägrar fördömma Hamas attack på israel.

https://twitter.com/sapphireclad/status/1718225097201217752

Hatet mot judar i Israel är enormt världen över, sen förvånas man över att Israel tar till de medel man har för att skydda sin befolkning.
Citera
2023-10-29, 11:03
Medlem
"Trade unions, officials and humanitarian organisations have raised concerns for their safety after reports Palestinians with permission to work in Israel were rounded up, arrested and blindfolded before being taken to military camps. "
https://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/gazan-work-permits-missing-israel-b2432631.html

De som släppts vittnar om tortyr.
Citera
2023-10-29, 11:20
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Eller så tittar man på vilka länder som korrelerar mellan de båda. Och det är nästan enbart muslimska länder och diktaturer som stödjer Hamas.

Då förstår jag hur du menar.

Ja, det är förstås sant, men är du verkligen överraskad över att det nästan bara är sådana länder som inte vill fördöma Hamas? Det är väl ungefär den samling av skurk- och skojarstater man kan förvänta sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in