Citat:
Ursprungligen postat av
Saruman
Egypten är inte intresserat av att starta några krig, särskilt inte med Israel efter att de fick hejdundrande spö när de anföll Israel under sexdagarskriget. Och särskilt inte eftersom Israel är tätt allierade med USA. Egypten är medvetna om att krig mot Israel skulle leda till ett pinsamt nederlag. Därför tror jag att du övertolkar dina observationer. Däremot ligger det i Israels intresse att ha en stabil relation med Egypten när situationen nu är som den är med terroristerna i Gaza, så man vill absolut inte få en frostig relation till Egypten genom ett misstag.
Jag tror inte heller att Egypten är intresserat av ett krig med Israel och, som jag skrev, är Israel inte intresserad av det heller.
Orsaken till att Egypten inte vill ha ett krig kan dock nog inte hämtas i att man fick stryk i sexdagarskriget 1967 för om det var en rationell förklaringsmodell så skulle det ha hindrat Egypten från att angripa Israel 1973, vilket ju Egypten faktiskt gjorde. Nu fick man även i det kriget på truten till slut, men kriget 1973 visade att det var möjligt att slå Israel i fält och att det inte var så givet att Israel kunde slå sina arabiska grannar i framtida krig. Därav Israels fredspolitik gentemot Jordanien och, framförallt, Egypten.
Risken finns förstås att man hamnar i ett krig ändå utan att man avsett det. Låt oss tänka oss lite fler vådabeskjutningar från IDFs sida, pga dålig elddisciplin, felaktig målidentifiering eller tekniska fel, saker som händer i skarpt läge. Låt oss säga att man träffar någon arméförläggning och dödar ett antal soldater, eller ett av de fältsjukhus man tydligen smällt upp på vissa ställen eller att man angriper en kolonn av egyptiska hjälparbetare som står med lastbilar och väntar på att få gå över gränsen.
Är det helt givet att al-Sisi helt kan strunta i om sådant händer? Och kan han göra det om det händer igen?
Kan han stå passiv om det går som användaren jag svarar på antar, nämligen att det stryker med i vart fall 100 000 civila palestinier, varav många barn, när Israel går in?
Al-Sisi är nog ganska väl medveten om att av de tre presidenter som föregått honom i Egypten har en mördats, för att ha slutit fred med Israel, och två avsatt i uppror och kupper. Han borde veta för han avsatte ju med hjälp av armén sin egen företrädare. Jag tror att al-Sisi inser att han också kan avsättas eller mördas om han framstår som eftergiven eller vek gentemot Israel.
Risken ligger väl inte i att Egypten går till total invasion med sina 1100 amerikanska M1-stridsvagnar utan att man gör något annat som sedan leder till eskalation.
Här finns flera alternativ.
Fredsavtalet med Israel är mycket impopulärt i breda egyptiska folklager och kan mycket väl komma att sägas upp. Det kommer inte i sig leda till öppen krigföring men IDF måste då dimensioneras för ett krig mot Egypten och det är man helt enkelt inte idag. Netanyahu har sparat mycket pengar på IDF för att använda på dyr inrikespolitik, inte minst i form av bidrag till den militärt och ekonomiskt helt obrukbara men numerärt växande gruppen ultraortodoxa.
Man kan också tänka sig att Egypten gör något annat som eskalerar iväg okontrollerat, tex med örlogsfartyg eller flyg offensivt patrullerar havet utanför Gaza där Egypten har anspråk som överlappar det område Israel ser som tillhörande Gaza. Där kan en sammanstötning lätt uppstå.
En annan åtgärd skulle kunna vara att stänga Suezkanalen för Israeliska fartyg och fartyg på väg till eller från Israel. Israel brukar återkommande hävda att detta skulle föranleda militära åtgärder/krigsförklaring från Israel (hej 1956!). Låt oss säga att al-Sisi, i en situation som de jag beskrivit ovan, för att rädda sitt politiska skinn och för att undvika direkta militära åtgärder mot Israel stänger kanalen för Israel. Tror du Israel i det sinnestillstånd man nu är tar det med jämnmod?
Jag säger inte att detta kommer hända, men att tro att det inte kan hända och att Israel kan göra lite som man vill mot de civila palestinierna eller mot Egypten utan att därigenom ta mycket stora risker för motåtgärder från Egypten, som i sin tur kan eskalera okontrollerat, menar jag är att göra det lite enkelt för sig.