Citat:
Ursprungligen postat av
Dygdepladdrare
Ludvig Hedström förstärker(?) försvaret i Södertälje. Han ska ersätta Veeti Vajkalle som för veetitusende gången blivit skadad. Veeti har genom hela sin karriär haft en unik förmåga att komma upp med nya skador: I SSK har han hunnit med en tids sjukdom, att spräcka ett finger genom att snubbla på en knattespelare och nu helt ensam med pucken plötsligt bara falla ihop. Lite av en mardröm för en arbetsgivare men som tur är har ju K-G Stoppel sitt arbetsmarknadsprogram för hockeybackar man kan vända sig till och få en ersättare på lönebidrag.
Det svajar betänkligt i Sportklubben. All underliggande statistik pekar i topp, men poängen uteblir och i matcherna mot lite mer namnkunniga lag (AIK, DIF och Västerås) så har man varje gång tappat en ledning i tredje perioden till förlust. Otur eller ej. Jag har kallat AIKs coach ”Blomman som aldrig blommar” men det är väl bara att erkänna att det var en vältajmad timeout han tog i senaste matchen, det är ju dock svårt att frigöra sig från misstanken om att han egentligen bara beställde thaimat på sin skånska. Och att Djurgården plötsligt började ösa på i sista perioden kan mycket väl ha varit en order från Garpelöv om att fjösa på som missuppfattades.
Nytt möte på Onsdag. Nu mot seriens i särklass namnkunnigaste lag Brynäs. Det är också seriens två skottgladaste lag som möts, SSK har skjutit 148(!) skott på de tre senaste hemmamatcherna. Men planerar de att åter igen släppa en ledning i sista perioden till förlust ber jag dem allra ödmjukast att spar ett skott för mig.
Ja den där finnen... hur lyckas han om och om igen.
Och om man nu värvar en sån spelare, med den risken måste de ju finnas en back up plan och inte den tunna backtrupp vi haft från start.
Backsidan är SSKs problem. Det ger inte trygghet till anfallet (framför allt 1 och 2 kedjorna som är mest offensiva). Nya backar måste in, men om det ska vara spelare som inte platsar i andra allsvenska klubbar är ju frågan om det verkligen kommer att stärka eller bara fylla ut.
Men vi får se. Marknaden och SSKs budget är väl inte den bästa just nu.
På Facebook tjatas de även om ny målvakt vilket jag anser är tok.
Vi har målvakter som är bra, men utan ett fungerade försvar spelar de ingen roll vad vi har för målvakt.
3e och 4e kedjorna var bra mot AIK men dom andra... men om vi kunde få in några fler puckar av alla skott som skjuts så blir de så klart också andra resultat.
AIKs time out kom helt rätt för dom, och helt fel för oss.
Jag förstår inte hur man kan gå ner i viloläge efter att motståndarna tar time out, när man vet att dom kommer att göra allt för att skapa press. SSKs melodi tydligen.
Men. Vi har lika många poäng just nu som vi hade förra säsongen efter samma antal spelade matcher. Det gick trögt under hösten då också. Det är väl den tröst man får ha som något mantra just nu.