2023-10-28, 21:02
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnonOnMouse
Relationen mellan Israel och Sverige går fram och tillbaka beroende på regering. Har varit svajig/förstörd pga Sveriges relation till, åh, vad sägs om att krypa för mullorna i Iran? Bara ett exempel.

Det vore bra om Sverige ännu mer tog ställning på Israels sida. Jag tror inte att det gynnar Sverige att vara neutrala här. Dessutom håller ju de flesta med. 🤷🏼‍♂️

Dock tror jag inte att Ulf orkar med denna kamp också. Men han får ju bajsmacka på bajsmacka. Tar ju liksom aldrig slut! Stackarn. Kan inte vara enkelt. Han är inte direkt någon landsfader. Men nu ville han ju bli politiker så han får ju jobba nu. Han får vila sen!

Tack för svar.

Min fundering berodde främst på att vi sedan Israels grundande nästan alltid haft rätt kass relationer med Israel med möjliga undantag för de senare delarna av Erlanders statsministertid fram till 1967 och under Göran Perssons statsministertid.

Jag kan förstå att Israel skulle tjäna på svenskt bistånd och på om Sverige försökte närma sig Israel, men jag ser inte vad Sverige skulle ha att tjäna på det. Vad är uppsidan för Svensk del? Vad är det Israel skall göra för oss som vi inte redan kan få? Jag säger inte detta för att vara dryg utan är helt uppriktig med mina frågor.
Citera
2023-10-28, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Judarna var heller aldrig någon egen nation, en stor del av dem har ändå bott och känt anknytning till de länder och landområden i Europa där de levt i flera generationer. Men de har aldrig haft något eget land. Menar du att Hitler hade rätt att fördriva och förtrycka dem av det skälet eller hur fungerar din egen logikkurva?

Att du är obildad och inte kan något om historia är ju enbart ditt eget fel.
Citera
2023-10-28, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Det är ju det som är poängen. Israeler lämnar sällan spår när de torterar.

Dessa killar har garanterat torterats.

Om du kan lämna garantier för det så kan du såklart även framföra bevisen du lutar dig mot?
Nej, en tom röd bag-in-box räcker inte.
Citera
2023-10-28, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-

Du tror alltså de kommer slå armkrok med Israel som snart dödat tiotusentals civila palestinier och lurat dem in i döden även när de uppmanas fly till "säkra områden"? Israel har inte lyckats med något, mer än att mörda civila. Detta kommer enbart leda till mer lokal extremism som ersätter de Hamasterrorister som man lyckats döda genom sina urskillningslösa bombningar samt att omvärlden snart skiter fullständigt i Israels ynkliga krokodiltårar. Det sker onekligen ett uppvaknande och fler och fler börjar ifrågasätta om Israel verkligen är så snälla och utsatta som det propageras för i skolorna.

Vilket bara bevisar en sak, Islam måste utplånas från välden, raderas, utrotas.
Citera
2023-10-28, 21:21
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Otroligt dålig artikel.
Den är på samma nivå som de sämsta inläggen i denna tråd.

Han fattar ju nada

Hamas har iscensatt en pogrom den 7/10.

Den största i Israels historia.

Fattar man inte hur djupt denna pogrom skär i den judiska folksjälen, ska man inte debattera om detta krig överhuvudtaget.

Enig.

En del västbaserade journalister projicerar sin eget "rimliga resonemang" på det här i kombination med att de är i förnekelsestadie om vad som faktiskt komma skall. De kan inte processa att detta slutar med att:

- Gaza blir nytt Israeliskt territorium.
- De Palestinier som blir kvar är de som väljer att bli Israeliska araber.
- Alla andra kommer att bli mellanösterns nya Romer och finfin huvudvärk för de nya länder de kommer att ha folkvandrat till.

De fattar inte att 7:e oktober var bibliskt för Israel och svaret blir bibliskt.

Kassem dillar om att Iran inte kommer tillåta hit och dit. Ärlig talat Kassem, om du läser det här:

Iran är chef över Jack and shit och Jack har precis lämnat stan.

Israel bryr sig inte om:
Iran, Irans hot, den kortsiktiga relationen till Egypten, demonstrationer på Sergels Torg, en twitter armé som kräver eldupphör eller att Erdogan spelar sina kort. Det här är ett definierande krig. Det tar slut då Hamas inte är kvar på Gaza. Att det innebär att Palestinierna inte är kvar på Gaza är inte en fråga som är relevant för Israel. Att Annika Strandberg kommer ryta "dumma dumma er" är liksom inte en del av ekvationen för dem. Vad är det du inte fattar Kassem?

Finn det någon form av Palestinskt självstyre på eget land kvar i slutet av 2024 så är det för att Palestinierna på Västbanken fattat lägesbilden och agerat smartare än det normala palestinska förfarandet.

Är jag glad och myser av att 100 000 civila och många barn som inte ens hunnit forma sina egna ideal kommer att dö? Nä, verkligen inte. Det gör mig på riktigt väldigt ledsen men tyckonomer och journalister måste börja fatta att det inte går att döda 1500 Israeler och sedan be sin hejaklack på internet att mana till vapenvila och tro att det då blir så. Det är inte så det fucking funkar.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2023-10-28 kl. 21:25.
Citera
2023-10-28, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Är jag glad och myser av att 100 000 civila och många barn som inte ens hunnit forma sina egna ideal kommer att dö? Nä, verkligen inte. Det gör mig på riktigt väldigt ledsen men tyckonomer och journalister måste börja fatta att det inte går att döda 1500 Israeler och sedan be sin hejaklack på internet att mana till vapenvila och tro att det då blir så. Det är inte så det fucking funkar.

Detta stämmer till det mesta, men debatten stannar inte vid frågan om Israel ska försvara sig efter Hamas' attack eller inte. Den riktiga debatten som man sakta kommer fram till är hur många oskyldiga människor i Gaza som måste dö för att motattacken ska anses vara tillräcklig. Alla förstår att barn som överlever och växer upp knappast kommer ställa sig upp en dag och säga "Nä men du, Israel är faktiskt bra!".

Risken är at Israel gör för mycket, och börjar förlora sitt stöd. Just nu lever man kvar på sympatier från initiala attacken men ju mer utdraget detta blir, ju fler filmer som kommer ut där Palestinska barn som blir drabbade då rinner det sakta ut i sanden.

Fenomenet du beskriver att folk vill ha vapenvila är helt enkelt folk som tycker att det räcker. Ju fler som bombas ju fler flyktingar kommer vi få också, det är det nog många som inte ser fram emot.
Citera
2023-10-28, 21:56
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polispotatis
Elon Musk hörde det Palestinska folket och ska nu koppla upp StarLink till hjälporganisationer i Gaza. Elon är ju för underbar, vilken makt han besitter ändå.

https://twitter.com/elonmusk/status/1718224153474388433?t=tKRzS_1B-Nm_fS4Z8upNnQ&s=19

Israel säger att dom ska förhindra Elon Musk till att koppla upp StarLink. Haha vad fan händer, kriget börjar bli en meme.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GM9xpJ/israel-gaza-liverapportering-om-kriget-mellan-hamas-och-israel
Haha, hur fan ska de förhindra det? Tänkte de skjuta ned satelliten?

Helt sjukt hur viktigt det är för Israel att Gaza saknar internet. Som om Hamas har tillgång till utrustning som kräver GPS och annat. Gör Hamas signalspaning inför den stundande markoffensiven? Nej?
Citera
2023-10-28, 21:57
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Detta stämmer till det mesta, men debatten stannar inte vid frågan om Israel ska försvara sig efter Hamas' attack eller inte. Den riktiga debatten som man sakta kommer fram till är hur många oskyldiga människor i Gaza som måste dö för att motattacken ska anses vara tillräcklig. Alla förstår att barn som överlever och växer upp knappast kommer ställa sig upp en dag och säga "Nä men du, Israel är faktiskt bra!".

Risken är at Israel gör för mycket, och börjar förlora sitt stöd. Just nu lever man kvar på sympatier från initiala attacken men ju mer utdraget detta blir, ju fler filmer som kommer ut där Palestinska barn som blir drabbade då rinner det sakta ut i sanden.

Fenomenet du beskriver att folk vill ha vapenvila är helt enkelt folk som tycker att det räcker. Ju fler som bombas ju fler flyktingar kommer vi få också, det är det nog många som inte ser fram emot.

Jag ska inte säga att du heller har fel. Du har rätt i tankebanorna att många inte ser fram emot den kommande flyktingvågen. Varken i mellanöstern eller i Europa.

Min tes är att Israel inte riktigt bryr sig efter 7:e oktober. De har objectives och endgames klara och de har bestämt sig för att de ska nå dem.

De tar smällen med tillfällig badwill. De bröstar att de måste låta sin allierade USA i ett senare skede behöva välja mellan dem och Qatar. De fattar att hoten mot synagogor i resten av världen kommer bli extrema.

Det här kommer inte sluta med att Israel om 5-10 dagar är nöjda med att 25k palestiner har dödats och att de "besinnar" sig. De är "in for the solution".

Detta kan man gilla eller inte gilla. Helt ok. Men det är fortfarande ett faktum man måste förhålla sig till.

Jag har sagt det här tidigare:
Det enda som stoppar Israel nu är ett Iran som fått kärnvapen från Ryssland för att Ryssland på det sättet positionerar sig bättre för att återinföra en "multipolar world"

Iran utan kärnvapen = om 10 år kan du köpa semestervecka på Apollo på en ny Israelisk resort vid kusten vid Gaza city.
Citera
2023-10-28, 22:00
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Haha, hur fan ska de förhindra det? Tänkte de skjuta ned satelliten?

Helt sjukt hur viktigt det är för Israel att Gaza saknar internet. Som om Hamas har tillgång till utrustning som kräver GPS och annat. Gör Hamas signalspaning inför den stundande markoffensiven? Nej?

Jag tror att man behöver:
1. En satellit
2. En starlinkterminal

Nu är jag inte en expert men jag gissar på att Israel förr eller senare tar kontroll över gränsövergången mot Egypten och att alla kartonger det står "Starlink terminal" på kommer att förverkas.
Citera
2023-10-28, 22:07
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Jag tror att man behöver:
1. En satellit
2. En starlinkterminal

Nu är jag inte en expert men jag gissar på att Israel förr eller senare tar kontroll över gränsövergången mot Egypten och att alla kartonger det står "Starlink terminal" på kommer att förverkas.
Jag var trots allt rätt sarkastisk, men visst. De gör säkert som du skriver. Om nu inte Musk låter släppa ned dem från luften, bryta den israeliska blockaden från sjösidan eller nåt annat kreativt.

Musk har ju fler ovänner än vänner numera, så det kan bli intressant att se hur sidorna formerar sig när "Starlink till Gaza" diskuteras. Är det samma människor som hatar Musk som nu tycker att han gör rätt eller är det tvärtom. Och så vidare.
Citera
2023-10-28, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Tack för svar.

Min fundering berodde främst på att vi sedan Israels grundande nästan alltid haft rätt kass relationer med Israel med möjliga undantag för de senare delarna av Erlanders statsministertid fram till 1967 och under Göran Perssons statsministertid.

Jag kan förstå att Israel skulle tjäna på svenskt bistånd och på om Sverige försökte närma sig Israel, men jag ser inte vad Sverige skulle ha att tjäna på det. Vad är uppsidan för Svensk del? Vad är det Israel skall göra för oss som vi inte redan kan få? Jag säger inte detta för att vara dryg utan är helt uppriktig med mina frågor.

Kokar ned till något så konstigt som moral skulle jag tro. Man får olika svar sannolikt beroende på vem man frågar.

Det är mycket svårt.

Jag tycker att man måste välja sida. Och jag har inte, på det stora hela, sett att ”väst” någon annan sida än en. Sedan kommer det att uppstå diskussioner. Men hela väst står enade bakom Israel. På det stora hela. Det finns lite brus.

Jag kan bara hoppas på besinning.

Det går också, förstås, tillbaka på andra världskriget.
Citera
2023-10-28, 22:19
Medlem
Citat:
Enig.

En del västbaserade journalister projicerar sin eget "rimliga resonemang" på det här i kombination med att de är i förnekelsestadie om vad som faktiskt komma skall. De kan inte processa att detta slutar med att:

- Gaza blir nytt Israeliskt territorium.
- De Palestinier som blir kvar är de som väljer att bli Israeliska araber.
- Alla andra kommer att bli mellanösterns nya Romer och finfin huvudvärk för de nya länder de kommer att ha folkvandrat till.

De fattar inte att 7:e oktober var bibliskt för Israel och svaret blir bibliskt.

Kassem dillar om att Iran inte kommer tillåta hit och dit. Ärlig talat Kassem, om du läser det här:

Iran är chef över Jack and shit och Jack har precis lämnat stan.

Israel bryr sig inte om:
Iran, Irans hot, den kortsiktiga relationen till Egypten, demonstrationer på Sergels Torg, en twitter armé som kräver eldupphör eller att Erdogan spelar sina kort. Det här är ett definierande krig. Det tar slut då Hamas inte är kvar på Gaza. Att det innebär att Palestinierna inte är kvar på Gaza är inte en fråga som är relevant för Israel. Att Annika Strandberg kommer ryta "dumma dumma er" är liksom inte en del av ekvationen för dem. Vad är det du inte fattar Kassem?

Finn det någon form av Palestinskt självstyre på eget land kvar i slutet av 2024 så är det för att Palestinierna på Västbanken fattat lägesbilden och agerat smartare än det normala palestinska förfarandet.

Ett av de absolut bästa inläggen jag har läst i denna tråd. Tack för en sund analys i denna jobbiga tråd.
Ja 7/10 är verkligen ett bibliskt datum.
Det tyckonomerna i Väst inte fattar, är den specifikt judiska tolkningen av vad som hänt.
Alla tyckonomer tänker som icke-judar och det funkar inte.
Trots alla miljoner timmar som lagts på undervisning om Förintelsen och judarnas historia, fattar folk fortfarande inte vad som hände den 7/10 och att varenda israel ser rött.
Folk vet fan inte vad en pogrom är.
Det handlar inte om Palestina. Det handlar om antisemitism och att israelerna slåss för sin existens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in