2023-10-28, 21:03
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det är just precis så här ett rättssystem INTE ska fungera. Sluta att se HR som något dom inte lever upp till. Glöm inte att för ett antal år sedan anklagades två pojkar a 3 och 5 år för mord på jämnåriga Kevin i Värmland. Hur ställer du dig till detta och litar du helt på systemet? Liknande fall som detta var när Abbe Blattelito friades för mordet på sitt ex trots att en gedigen polisutredning visade klart och tydligt hur skyldig han var. Finns oräkneliga exempel så du kan sluta snacka skit och inse att det finns stora brister och undermåliga personer som skall döma i rätten. Om allt gått rätt till skulle Maja fått behålla sitt livstidstraff och likaså Johanna.
Ganska taskigt att säga att jag pratar skit, varför säger du det? Vad är din fråga till mig?
Senast redigerad av johkv637 2023-10-28 kl. 21:06.
Citera
2023-10-28, 21:05
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Finns inte "uppenbart skyldiga" mördare som går fria.

En har blivit fälld, den andra har blivit friad.

Inte ens åklagaren var förvånad över den friande domen:
Du verkar helt verklighetsfrånvarande. Åklagaren kanske också är pingstvän? Åklagaren visste att Maja ljög och gjorde därmed inte sitt jobb.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-28 kl. 21:07.
Citera
2023-10-28, 21:06
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Ganska taskigt at säga attjag pratar skit, varför säger du det? Vad är din fråga till mig?
Vad som får dig att lita på rättsystemet? Möjligt att jag misstolkat dig men uppfattade som att du var nöjd med frikännandet?
Senast redigerad av ziggarillen 2023-10-28 kl. 21:10.
Citera
2023-10-28, 21:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nä, jag tycker att någon som inte utom rimligt tvivel är skyldig ska gå fri.

Du kan inte bara gömma dig bakom plattityden "rimligt tvivel". Vi är båda övertygade om Majas skuld (om jag förstått dig rätt). Jag skulle inte tveka en sekund att döma henne på befintligt underlag. Och det finns flera fungerande rättssystem som skulle ha gjort detsamma, I USA skulle hon t ex vara rökt. Sveriges rättssystem skulle kunna förändras på så sätt att det skulle vara praxis att döma Maja, utan att rättssäkerheten skulle äventyras. Så du kan inte bara säga att Maja gick fri för att det var "nödvändigt för att systemet skulle vara rättssäkert". Det håller helt enkelt inte. Rättssäkerhet har aldrig inneburit 100 % säkerhet och det är bara fånigt att tro att varje annan lösning än den befintliga svenska inte vore rättssäker.

Citat:
Det blev väl ingen fällande dom? Trams.

Jag skrev "vid händelse av". Dvs en hypotetisk fråga. Förstår du konceptet eller behöver jag förklara det ytterligare?
Citera
2023-10-28, 21:10
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Vad som får dig att lita på rättsystemet?
Rättsystemet är väl bland det mest komplicerade vi har, jag känner flera personer som har höga befattningar där och jag har stor tillit till det. Våra grundläggande rättprinciper gäller som jag upplever det fortfarande. Men jag förstår vad du letar efter; GO Trump!!!
Citera
2023-10-28, 21:11
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Du kan inte bara gömma dig bakom plattityden "rimligt tvivel". Vi är båda övertygade om Majas skuld (om jag förstått dig rätt). Jag skulle inte tveka en sekund att döma henne på befintligt underlag. Och det finns flera fungerande rättssystem som skulle ha gjort detsamma, I USA skulle hon t ex vara rökt. Sveriges rättssystem skulle kunna förändras på så sätt att det skulle vara praxis att döma Maja, utan att rättssäkerheten skulle äventyras. Så du kan inte bara säga att Maja gick fri för att det var "nödvändigt för att systemet skulle vara rättssäkert". Det håller helt enkelt inte. Rättssäkerhet har aldrig inneburit 100 % säkerhet och det är bara fånigt att tro att varje annan lösning än den befintliga svenska inte vore rättssäker.

Som tur är jobbar du inte inom domstolsväsendet.

Jag skrev "vid händelse av". Dvs en hypotetisk fråga. Förstår du konceptet eller behöver jag förklara det ytterligare?
Trams, du har inte den blekaste aning om utfallet i en amerikansk domstol, du tar det för givet, på grund av att din utbildning och din intelligens.
Senast redigerad av johkv637 2023-10-28 kl. 21:15.
Citera
2023-10-28, 21:13
Medlem
Citat:

Så du anser inte t.ex att Mats Alm är uppenbart skyldig till mord?
Citera
2023-10-28, 21:13
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Rättsystemet är väl bland det mest komplicerade vi har, jag känner flera personer som har höga befattningar där och jag har stor tillit till det. Våra grundläggande rättprinciper gäller som jag upplever det fortfarande. Men jag förstår vad du letar efter; GO Trump!!!
Där kom det. Det visar att jag inte misstolkade utan att du är belåten över att Maja ljög sig fri. Att GW var en del av räddningsplankan och besökte sina kamrater? Jag tror det värsta när det gäller denna fars.
Citera
2023-10-28, 21:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Jo. T ex Mats Alm och Maja Hellman. Försöker du säga att 100 % av de mordåtalade som friats i rättegång de facto inte mördat någon? Det är next level naivitet.

Citat:

Du menar att du inte förstår skillnaden mellan juridisk skuld och faktisk skuld? Förvisso inte förvånande, men jag trodde att t o m du hade grepp om just den biten.

Citat:

Och?

Varför skriver du egentligen till mig? Du vet att det kommer sluta som alla tidigare gånger. Jag kommer visa hur fel du har och du kommer fly, spela offer eller bådadera. Är du så desperat efter att försöka få en "win"? Det är som att Iprenmannen gör sitt 150:e utfall mot Mike Tyson, det kommer sluta precis likadant som de andra.
Citera
2023-10-28, 21:16
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Där kom det. Det visar att jag inte misstolkade utan att du är belåten över att Maja ljög sig fri. Att GW var en del av räddningsplankan och besökte sina kamrater? Jag tror det värsta när det gäller denna fars.
Som jag sa, jag tror att hon är skyldig, men jag är inte obekväm med att hon friades.
Citera
2023-10-28, 21:20
Medlem
Citat:

Fast det slogs fast i hd förra året i ett uppmärksammat mord att man skulle kunna dömma enbart baserat på en tät indiciekedja. Jag ser absolut att en åklagare som varit skickligare hade kunnat lyft fram allt på ett helt annat sätt för att få en fällande dom.
Citera
2023-10-28, 21:20
Medlem
Citat:
Du verkar helt verklighetsfrånvarande. Åklagaren kanske också är pingstvän? Åklagaren visste att Maja ljög och gjorde därmed inte sitt jobb.

Så här sa den erfarne Sven-Erik Alhem, ordförande för Brottsofferjouren och tidigare överåklagare, före domen.
'Göta hovrätts beslut att släppa 19-åringen men behålla 20-åringen som häktad inte kommer som en överraskning.
Det har dallrat i luften under hela processen, säger han och tillägger att tingsrättsbevisen mot 19-åringen var svaga.'

Redan före förhandlingarna i TR i mars trodde Alhem på en frikännande dom i Majas fall liksom flertalet juridiskt kunniga. Pga svaga bevis.

— Man kan säga att de frågetecknen som fanns hos många efter tingsrättens dom har befästs genom den nya utgången.
Källa: TT

Alhem menar alltså att många ifrågasatte eller hade frågetecken kring TRs dom. Men det gäller kanske inte de flesta som skriver här på FB.
Senast redigerad av EsmeraldaFelicia 2023-10-28 kl. 21:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in