2023-10-28, 11:29
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Som sagt, de kommer, men jag vill först se din citerade källa på att GMC dömde Wakefield för "vetenskapliga felaktigheter" och för att ha "manipulerat data".

Givet att jag VET att så inte var fallet så vill jag se att du backar och tydligt indikerar att du just härvidlag hade fel.

Väntar jag förgäves?
Wakefields manipulerande och fuskande med enskilda patienters status blev inte känt förrän han tvingades lämna över allt material till Deer. Det skedde ett par år EFTER att GMC dragit in Wakefields licens för "serious professional misconduct".

Hans vetenskapliga felaktigheter? Du vill på fullt allvar mena att du fortfarande inte fattat?
Beslutet är öppet för vem som helst att läsa och där framgår med all önskvärd tydlighet att Wakefield fuskade med urvalet och ljög för LAB, undanhöll uppgifter för etiska kommittén, ljög för redaktören på Lancet, han for med lögner i sin artikel, han ljög i den korrespondens han publicerade på Lancet, han utelämnade avsiktligen information som var relevant för studien, han ljög för det medicinska forskningsrådet, han ljög för LAB med avseende på de ekonomiska medel han fått från LAB, etc. etc. etc.

I beslutet motiverar GMC även beslutet att inte ge Wakefield någon villkorad avstängning. Han har helt enkelt ljugit så mycket att det inte finns fog för den typen av villkorad avstängning.

Citat:
It next considered under rule 31 whether it was sufficient to direct that the registration of Dr Wakefield be conditional on his compliance during a period not exceeding three years with such requirements as the (Panel) may think fit to impose for the protection of members of the public or in his interests. Conditions have to be practicable, workable, measurable and verifiable and directed at the particular shortcomings identified. The Panel concluded that Dr Wakefield’s shortcomings and the aggravating factors in this case including in broad terms the wide-ranging transgressions relating to every aspect of his research; his disregard for the clinical interests of vulnerable patients; his failure to heed the warnings he received in relation to the potential conflicts of interest associated with his Legal Aid Board funding; his failure to disclose the patent; his dishonesty and the compounding of that dishonesty in relation to the drafting of the Lancet paper; and his subsequent representations about it, all played out against a background of research involving such major public health implications, could not be addressed by any conditions on his registration.

Man tycker ju att det borde räcka som grund för "vetenskapliga felaktigheter", men jag ger mig den på att du i kommande replikskifte vill göra gällande att Etiska Wakefield hade rätt - att vaccin faktiskt orsakar autism. Joru, så att....

https://web.archive.org/web/20110809092833/http:/www.gmc-uk.org/Wakefield_SPM_and_SANCTION.pdf_32595267.pdf
Citera
2023-10-28, 11:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
För att barnsjukdomar ökar och barn dör av desinformation, ignorans och egoism.

Det vi är inte ett dugg viktigt för mig, det enda viktiga är att det i sådant fall görs och redovisas professionellt, seriöst och under etiska kontrollerade former. Så varsågoda och forska på..
Så du försöker motverka forskning genom att karaktärsmörda forskare...så att barn kanske dör eller får sina liv förstörda i onödan för att du inte vill att barn ska dö...
Citera
2023-10-28, 11:48
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Så du försöker motverka forskning genom att karaktärsmörda forskare...så att barn kanske dör eller får sina liv förstörda i onödan för att du inte vill att barn ska dö...

Jag vill varken motverka forskning (varför ljuger du om detta trots att jag skrev i inlägget du besvarade att jag inte vill stoppa forskning?) eller karaktärsmörda Wakefield - han är ointressant som person för mig - jag vill bara att hans oetiska och oärliga metoder ska redovisas så att folk inte ska ta hans påståenden för fakta.
Om Wakefield blivit rik eller inte på sina påståenden skiter jag i - det viktiga är att påståendena inte får stå oemotsagda och att de helst inte får spridning.
Citera
2023-10-28, 11:51
Bannlyst
Citat:
Jag vill varken motverka forskning (varför ljuger du om detta trots att jag skrev i inlägget du besvarade att jag inte vill stoppa forskning?) eller karaktärsmörda Wakefield - han är ointressant som person för mig - jag vill bara att hans oetiska och oärliga metoder ska redovisas så att folk inte ska ta hans påståenden för fakta.
Om Wakefield blivit rik eller inte på sina påståenden skiter jag i - det viktiga är att påståendena inte får stå oemotsagda och att de helst inte får spridning.
Varför menar du att hans metoder är oetiska och oärliga?
Citera
2023-10-28, 11:55
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Varför menar du att hans metoder är oetiska och oärliga?

Jag har redan redovisat några av orsakerna, men kan förstås göra det igen;

Wakefield fälldes på en rad punkter för både etiska övertramp, oärlig rapportering och grova tjänstefel (Serious professional misconduct) som att ljuga om hur patientgruppen valts ut, samt underlåtande att rapportera eget finansiellt intresse - här är några av punkterna som togs upp när straffet utdelades
(var och en av dessa punkter hade i sig varit nog för att ifrågasätta forskningsresultatet och många hade räckt som enda skäl för att fälla honom för grovt tjänstefel):

• On five occasions he ordered investigations on children, when he had no paediatric qualifications, and in contravention of the limitations on his appointment.
• Dr Wakefield accepted monies totalling £50,000 procured through Mr Barr, the Claimants’ solicitor to pursue research. - The Panel found that Dr Wakefield had a duty to disclose this information to the Legal Aid Board via Mr Barr. It was dishonest and misleading of him not to have done so.
• The Panel is profoundly concerned that Dr Wakefield repeatedly breached fundamental principles of research medicine. It concluded that his actions in this area alone were sufficient to amount to serious professional misconduct.
• Dr Wakefield as a senior author undertook the drafting of the Lancet paper and wrote its final version. - Dr Wakefield had a clear and compelling duty to ensure that the factual information contained in the paper was true and accurate and he failed in this duty.
• The children described in the Lancet paper were admitted for research purposes under a programme of investigations for Project 172-96 and the purpose of the project was to investigate the postulated new syndrome following vaccination. In the paper, Dr Wakefield failed to state that this was the case and the Panel concluded that this was dishonest, in that his failure was intentional and that it was irresponsible.
• Dr Wakefield stated that the children had been referred through the normal channels, a response which was dishonest and irresponsible. He provided an inaccurate statement which omitted relevant information when he knew that the description of the population in the study was being questioned by the scientific community.
• He failed to disclose to the Ethics Committee and to the Editor of the Lancet his involvement in the MMR litigation and his receipt of funding from the Legal Aid Board. He also failed to disclose to the Editor of the Lancet his involvement as the inventor of a patent relating to a new vaccine for the elimination of the measles virus (Transfer Factor) which he also claimed in the patent application, would be a treatment for inflammatory bowel disease (IBD).
Citera
2023-10-28, 14:52
Bannlyst
Citat:
Jag har redan redovisat några av orsakerna, men kan förstås göra det igen;

Wakefield fälldes på en rad punkter för både etiska övertramp, oärlig rapportering och grova tjänstefel (Serious professional misconduct) som att ljuga om hur patientgruppen valts ut, samt underlåtande att rapportera eget finansiellt intresse - här är några av punkterna som togs upp när straffet utdelades
(var och en av dessa punkter hade i sig varit nog för att ifrågasätta forskningsresultatet och många hade räckt som enda skäl för att fälla honom för grovt tjänstefel):

• On five occasions he ordered investigations on children, when he had no paediatric qualifications, and in contravention of the limitations on his appointment.
• Dr Wakefield accepted monies totalling £50,000 procured through Mr Barr, the Claimants’ solicitor to pursue research. - The Panel found that Dr Wakefield had a duty to disclose this information to the Legal Aid Board via Mr Barr. It was dishonest and misleading of him not to have done so.
• The Panel is profoundly concerned that Dr Wakefield repeatedly breached fundamental principles of research medicine. It concluded that his actions in this area alone were sufficient to amount to serious professional misconduct.
• Dr Wakefield as a senior author undertook the drafting of the Lancet paper and wrote its final version. - Dr Wakefield had a clear and compelling duty to ensure that the factual information contained in the paper was true and accurate and he failed in this duty.
• The children described in the Lancet paper were admitted for research purposes under a programme of investigations for Project 172-96 and the purpose of the project was to investigate the postulated new syndrome following vaccination. In the paper, Dr Wakefield failed to state that this was the case and the Panel concluded that this was dishonest, in that his failure was intentional and that it was irresponsible.
• Dr Wakefield stated that the children had been referred through the normal channels, a response which was dishonest and irresponsible. He provided an inaccurate statement which omitted relevant information when he knew that the description of the population in the study was being questioned by the scientific community.
• He failed to disclose to the Ethics Committee and to the Editor of the Lancet his involvement in the MMR litigation and his receipt of funding from the Legal Aid Board. He also failed to disclose to the Editor of the Lancet his involvement as the inventor of a patent relating to a new vaccine for the elimination of the measles virus (Transfer Factor) which he also claimed in the patent application, would be a treatment for inflammatory bowel disease (IBD).
Allt det där är ju påhittat av en journalist.
Citera
2023-10-28, 17:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Allt det där är ju påhittat av en journalist.

Nej inget av det är påhitt av någon journalist - alltihop är direkt citerat från domslutet av General Medical Council’s Preliminary Proceedings Committee and Professional Conduct Committee - dvs utlåtandet som fick Wakefields läkarlicens tillbakadragen.

Källa: http://www.circare.org/autism/Wakefield_SPM_and_SANCTION_32595267.pdf
Citera
2023-10-28, 18:05
Bannlyst
Citat:
Nej inget av det är påhitt av någon journalist - alltihop är direkt citerat från domslutet av General Medical Council’s Preliminary Proceedings Committee and Professional Conduct Committee - dvs utlåtandet som fick Wakefields läkarlicens tillbakadragen.

Källa: http://www.circare.org/autism/Wakefield_SPM_and_SANCTION_32595267.pdf
Men allt dom kommit fram till kommer ju från en journalist.
Citera
2023-10-28, 18:11
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Trams - de genomförde en 3 år lång utredning som kom fram till dessa redovisade slutsatser. Men visa gärna med källa och tidsangivelser att någon journalist publicerat dessa slutsatser innan utredningen mot Wakefield kom fram till det....
Att deras utredning initierades efter en journalists gedigna arbete är ingen anledning att misskreditera utredningen i sig - eller journalisten heller för den delen (han blev för övrigt prisbelönt för sitt arbete med fallet).
Senast redigerad av SnakePlisssken 2023-10-28 kl. 18:17.
Citera
2023-10-28, 18:16
Bannlyst
Citat:

Citat:
Trams - de genomförde en 3 år lång utredning som kom fram till dessa redovisade slutsatser. Men visa gärna med källa och tidsangivelser att någon journalist publicerat dessa slutsatser innan utredningen mot Wakefield kom fram till det....
Allt kommer från en journalist enligt Wakefield och jag tror han har rätt.
Men jag antar att du även trodde att Quick var skyldig.
Eller?
Citera
2023-10-28, 18:22
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Allt kommer från en journalist enligt Wakefield och jag tror han har rätt.
Men jag antar att du även trodde att Quick var skyldig.
Eller?
Nej jag har aldrig någonsin argumenterat för att Quick skulle vara skyldig.
Du får helt enkelt tugga i dig att du hade fel även om den saken.. att Wakefield påstår att han är oskyldig eller skyller sitt fällande på journalister - ja det fattar väl till och med du att det är irrelevant. Plocka fram källorna och bevisen istället…
Citera
2023-10-28, 18:25
Bannlyst
Citat:
Nej jag har aldrig någonsin argumenterat för att Quick skulle vara skyldig.
Du får helt enkelt tugga i dig att du hade fel även om den saken..
Alltså är du fullt medveten om hur fel det kan gå med förundersökningar och rättegångar.
Jag står på Wakefields sida i detta och antar helt enkelt att han är oskyldig till anklagelserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in