2023-10-22, 07:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamLifeHappier
Tja!

Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.

Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.

Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh
Har du gjort Mensa-testet på riktigt eller bara ett exempelprov hemma? Man får vad jag vet inte en specifik poäng utan bara över eller under nivån för medlemskap, 130.

Nej, IQ visar inte hur bra du kan prestera i skolan och det är heller inte syftet med ett IQ-test. Utbildning och lärande är mer komplext än så.

Högskoleprovet i sin tur mäter inte IQ utan förmågan att klara högre studier. Det kan ändå finnas någon koppling - om du skriver 0 på det ena testet får du förmodligen inte maxpoäng på det andra och vice versa.

Men viktigast för att klara högskolan är motivation. Om du är lite mindre knivskarp behöver du kompensera med hårt eget arbete och hjälp utifrån. Det tar dig långt.

Omvänt kan personer med hög IQ vara helt oförmögna att klara komplexa frågor eller sociala samspel som också krävs i skolan, vardagen och arbetslivet.

Hoppas du provar att följa din dröm. Om det inte lirar på just den där utbildningen finns det massa annat vettigt att plugga och syssla med. Det viktigaste är att hitta sin väg och hamna i ett sammanhang där man funkar och trivs. Om du älskar programmering kommer du greja det. Vägen dit kan se olika ut bara.

Testa gärna att göra högskoleprovet om du inte gjort det.förut. Mensa mäter inte allt utan smalt.

Lycka till!
Citera
2023-10-22, 12:14
Medlem
AttansNedranss avatar
En sidofråga:
Är Mensas test snävt eller heltäckande? När begåvningsutredning görs professionellt används WAIS-IV som genom ett femtontal deltest ger en begåvningsprofil som ger en mer heltäckande bild än en siffra.
Citera
2023-10-22, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Har kollat högskoleprovsvaren några gånger. Det handlar ju mest om allmänbildning som jag uppfattar det. Och allmänbildning har väl inte så mycket med faktiskt intelligens att göra?

(Om det gjorde det så skulle jag vara typ smart!)

Mvh

tt
Precis så.

Allmänbildning är träningsbart.

Intelligens är det inte.
Citera
2023-10-27, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroull
Jag antar att du menar SD och inte korrelationen...

Hur beräknade du 139? Visa oss gärna din kalkyl!

Du överskattar kodare som inte är civilingenjörer, men framförallt överskattar du chefer. Det är andra egenskaper som är viktiga för chefer...

Chefer har snarare ett medelvärde108, se:

https://www.ifn.se/wfiles/wp/wp1024.pdf

Och nu pratar vi om vd:ar och inte lokalvårdsledare, eller chefer i offentlig sektor...

Min kalkyl i R:

Kod:
lim <- 6.02
p   <- pnorm(q = lim, mean = 5, sd = 2, lower.tail = T)
iq  <- qnorm(p, mean = 100, sd = 15, lower.tail = T)

Jag har 126 IQ men den jag gjorde på Mensa är 120. Har 128 verbal IQ och använder Quora för att prata med en kärnfysiker. Jag förstår calculus utan att ha utbildning.

Har bara gått 2 år på Teknik programmet. Jag använder Bard för programmering i Python. Jag gör FlowGAN med data från OANC och SVM/linjär regression. Jag får testa 700 olika versioner av samma kod för att få det resultat som jag vill ha. Jag bygger nu saker med Raspberry Pi. Är helt självlärd i många saker.

Jag använde IQ/befolkning kalkylator på en webbsida som säger 1 av 218 har 139. Hur kan 108 vara för VD? Jag tog bort lösenordet till min Ubuntu dator efter att ha frågat en datorreparatör som INTE kunde göra det. Jag kanske gör saker mer komplicerade med högt IQ? Inte konstigt att folk vill att man ska ha tagit Nobelpriset om de bara har 108.
Citera
2023-10-27, 21:44
Medlem
Kleops avatar
Det är inte garanterat att man får högre pga IQ. Har en del att göra med t ex. hur bra man är på att göra monotona uppgifter i åtta timmar. Det behövs såklart också en del förkunskap som en hög IQ hjälper en erhålla - förkunskap man generellt får av att följa livets vanliga bana, vilket händelsevis råkar vara en bana intelligenta människor är mindre benägna att följa. Därför är det inte linjärt.
Citera
2023-10-28, 01:38
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Precis så.

Allmänbildning är träningsbart.

Intelligens är det inte.

Allmänbildning korrelerar med intelligens i den mån att graden av träningsbarhet hänger samman med intelligens. Mer intelligenta personer snappar upp och minns information mer.
Citera
2023-10-28, 01:39
Medlem
Phyllobatess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
En sidofråga:
Är Mensas test snävt eller heltäckande? När begåvningsutredning görs professionellt används WAIS-IV som genom ett femtontal deltest ger en begåvningsprofil som ger en mer heltäckande bild än en siffra.

Snävt. Man använder ofta matriser för att det korrelerar rätt bra med helhetsbegåvningen. Ordförråd korrelerar mig veterligen bättre men det är lite kulturberoende ergo något som är snabbt och effektivt.
Citera
2023-10-28, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
En sidofråga:

Det är relativt snävt (enbart Raven's Progressive Matrices) men RPM är erkänt som en av de mest "korrekta" IQ-deltesterna, den del som korrelerar bäst med IQ liksom. Om du t.ex. har en stark verbal tilt (ex. om du är jude, i snitt) så kommer du antagligen få sämre på Mensa (RPM) än ett full scale IQ test (FSIQ, ex. WAIS).
Citera
2023-10-28, 01:59
Medlem
Det finns inte superbra data på korrelationen mellan Högskoleprovet och IQ. Det finns dock lite, och den datan pekar på en ganska stark korrelation på cirka 0.75. Emil Kirkegaard gjorde en bra post kring vilken IQ som krävs för att få ett visst resultat på amerikanska motsvarigheten till HP, SAT. Då fick han fram att top 0.2% krävde en IQ på 135.4. Högskoleprovet korrelerar sämre med IQ än SAT vilket leder att motsvarande IQ för top 0.2% på HP är lägre (orkar inte räkna just nu, men lägre). En 2.0 på HP motsvarar dock inte top 0.2%, utan top 0.05%. Detta är en väsentlig skillnad. Tidigare (2011 exv.) var 2.0 top 0.30%, men nu för tiden är det sex gånger svårare(!) att få 2.0. Av någon anledning har HP-nissarna valt att ändra normering väldigt radikalt (vilket är retarded för en som får 1.6 nu är lika smart eller smartare än en som fick 1.9 förr). Så rimligtvis är det en bra bit högre IQ som krävs än 135, kanske 140 ish? Men som sagt, IQ och HP är inte samma sak och det finns en hel del randomness eller varians i vilket resultat man får.

https://emilkirkegaard.dk/en/2022/04/iqs-by-university-degrees/
Citera
2023-10-28, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
SAT korrelerar bättre med IQ än vad svenska högskoleprovet gör.

Carlstedt, B & Gustafsson, J: Construct validation of the Swedish Scholastic Aptitude Test by means of the Swedish Enlistment Battery. Scandinavian Journal of Psychology. Vol 46(1), Feb 2005, pp. 3

Tack för länk!
Trodde jag hade svarat på det här inlägget men måste glömts bort.
Citera
2023-10-28, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Det beror inte på IQ vad du får för poäng. Det beror på vad du har lärt dig i skolan, hur mycket böcker du läst, och hur bra du är på engelska. Ofta har ju folk med högt IQ haft det lite för lätt för sig, och därför inte ansträngt sig så mycket i plugget.

Finns hög korrelation mellan SAT och IQ. Så antagligen också för HP.
Citera
2023-10-29, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phyllobates
Allmänbildning korrelerar med intelligens i den mån att graden av träningsbarhet hänger samman med intelligens. Mer intelligenta personer snappar upp och minns information mer.
Samtidigt kan du vara hyperintelligent utan att veta någonting. Du kanske lever i en källare utan kontakt med omvärlden. Du har perfekt logisk och matematisk förmåga och presterar därför maximalt vid IQ-test. Men du har ingen aning om att Berlin är huvudstaden i Tyskland och känner inte igen en ko eller en cykel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in