Citat:
Har du gjort Mensa-testet på riktigt eller bara ett exempelprov hemma? Man får vad jag vet inte en specifik poäng utan bara över eller under nivån för medlemskap, 130.Tja!
Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.
Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.
Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh
Jag har ett IQ på 120 enligt Mensa-Sverige vilket som byggde på nästan falska grunder då det mesta av bedömningen förblev obedömd då det inte är en riktig "överbevakad test", men hur som helst.
Till saken nu då jag undrar hur högt man behöver ha för att klara av svåra linjer på högskolan samt högskoleprovet om det nu finns en IQ:skala på hur mycket man behöver ha för att klara av vissa linjer, men den linjen jag vill gå på går folk med ett IQ på ca 140 på, nämligen IT-Design/programmering. Kanske beror inte resultatet i skolan på IQ:t? Men det är vad IQ är till för, för att kunna avgöra hur bra man kan prestera i skolan. Så är bara nervös inför att min dröm bara ska förbli en dröm, så om det finns någon läsare här som har IQ:skalan för hur högt som är vanligast hos de som får 2,0 på högskoleprovet så kan du kommentera vilken IQ poäng det är.
Tackar för kommentarerna och ser fram emot svar på min fråga. //Mvh
Nej, IQ visar inte hur bra du kan prestera i skolan och det är heller inte syftet med ett IQ-test. Utbildning och lärande är mer komplext än så.
Högskoleprovet i sin tur mäter inte IQ utan förmågan att klara högre studier. Det kan ändå finnas någon koppling - om du skriver 0 på det ena testet får du förmodligen inte maxpoäng på det andra och vice versa.
Men viktigast för att klara högskolan är motivation. Om du är lite mindre knivskarp behöver du kompensera med hårt eget arbete och hjälp utifrån. Det tar dig långt.
Omvänt kan personer med hög IQ vara helt oförmögna att klara komplexa frågor eller sociala samspel som också krävs i skolan, vardagen och arbetslivet.
Hoppas du provar att följa din dröm. Om det inte lirar på just den där utbildningen finns det massa annat vettigt att plugga och syssla med. Det viktigaste är att hitta sin väg och hamna i ett sammanhang där man funkar och trivs. Om du älskar programmering kommer du greja det. Vägen dit kan se olika ut bara.
Testa gärna att göra högskoleprovet om du inte gjort det.förut. Mensa mäter inte allt utan smalt.
Lycka till!