HP är ju i grunden en uthållighetsövning. Att kunna hålla fokus och korrekt nivå genom hela dagen. Hurpass hög poäng du får beror på din vana att göra liknande prov, liksom de flesta IQ-test(vilket i sig endast liknas vid NOG-delen).
Dessutom är det ju normerad poäng så beror ju även på årsfaktorer. På min tid hade vi fortfarande AO-delen(allmän orientering) och ord delen som bestod av en tredjedel av ditt resultat var på 10-minuter.
jag tycker det dessutom är roligt, lite som en "happening" plus att jag får kollat av hurpass aktuell min egen kunskapsnivå är. jag har gjort HP under olika former av rus och tillstånd och oftast har min poäng avgjorts av andra faktorer. Jag snittar runt 1.4-1.5, mitt max är 1.7 och mitt minsta 0.9
HP var ju lite det gamla folkhemmets variant att få in arbetarungar på högskolorna(universiteten var ju för fina), endast ett litet resultat räcker för att söka på annan kvot. Men som vanligt blev det en bakväg in i den akademiska världen för statusjagande latmaskar som inte orkat plugga