2015-04-02, 15:51
Medlem
Det ökar nog inte sannolikheten för att någon med normalbegåvning fått 2,0, när det finns spökskrivare och såna som fått 2.0 och gör om provet flera gånger inkluderat i dom 0,1% som får 2,0.
Citera
2015-04-03, 12:26
Medlem
murmansk3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Det är ju mycket viktigt att komma ihåg att massor av människor skriver HP flera gånger. Chansen att höja sitt resultat är naturligtvis mycket hög och om man skriver provet flera gånger kommer resultatet säkerligen korrelera allt sämre med ens faktiska iq. Personligen anser jag att man borde få skriva prover max två eller tre gånger.

gör du ett IQ-test en andra gång så brukar ens resultat då också öka
Citera
2015-04-03, 12:44
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murmansk3
gör du ett IQ-test en andra gång så brukar ens resultat då också öka
Ja, och just därför får man t.ex. skriva Mensas inträdestest endast två gånger. Dessutom är det olika prov vid första och andra tillfället.
Citera
2015-04-04, 02:40
Medlem
terrieterries avatar
Har kollat högskoleprovsvaren några gånger. Det handlar ju mest om allmänbildning som jag uppfattar det. Och allmänbildning har väl inte så mycket med faktiskt intelligens att göra?

(Om det gjorde det så skulle jag vara typ smart!)

Mvh

tt
Citera
2015-04-04, 02:49
Medlem
FlabbeMcFloppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrieterrie
Har kollat högskoleprovsvaren några gånger. Det handlar ju mest om allmänbildning som jag uppfattar det. Och allmänbildning har väl inte så mycket med faktiskt intelligens att göra?

(Om det gjorde det så skulle jag vara typ smart!)

Mvh

tt

Man behöver bara varit närvarande i skolan, läst, tagit läxorna och prov på allvar. Mer fastnar än vad man tror. Människor säger att kunskapen i småskolan och gymnasiet är onödig, rätt mycket av det man lärt sig. Det håller jag verkligen inte med om. Ska man ta sig an högskoleprov ger det ett bra försprång. Läs även svenska och engelska klassiker. Vilket innehåller ord man sällan använder i vardagligt tal. Ger perspektiv, allmänbildning och ett bra ordförråd.
Citera
2015-04-04, 02:53
Medlem
terrieterries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlabbeMcFloppy
Man behöver bara varit närvarande i skolan, läst, tagit läxorna och prov på allvar. Mer fastnar än vad man tror. Människor säger att kunskapen i småskolan och gymnasiet är onödig, rätt mycket av det man lärt sig. Det håller jag verkligen inte med om. Ska man ta sig an högskoleprov ger det ett bra försprång. Läs även svenska och engelska klassiker. Vilket innehåller ord man sällan använder i vardagligt tal. Ger perspektiv, allmänbildning och ett bra ordförråd.
Yup, det var det jag trodde. Det har alltså inte med hög IQ att göra, som TS tror.

Mvh

tt
Citera
2015-04-13, 00:34
Medlem
-kaninen-s avatar
HP är ju i grunden en uthållighetsövning. Att kunna hålla fokus och korrekt nivå genom hela dagen. Hurpass hög poäng du får beror på din vana att göra liknande prov, liksom de flesta IQ-test(vilket i sig endast liknas vid NOG-delen).

Dessutom är det ju normerad poäng så beror ju även på årsfaktorer. På min tid hade vi fortfarande AO-delen(allmän orientering) och ord delen som bestod av en tredjedel av ditt resultat var på 10-minuter.

jag tycker det dessutom är roligt, lite som en "happening" plus att jag får kollat av hurpass aktuell min egen kunskapsnivå är. jag har gjort HP under olika former av rus och tillstånd och oftast har min poäng avgjorts av andra faktorer. Jag snittar runt 1.4-1.5, mitt max är 1.7 och mitt minsta 0.9

HP var ju lite det gamla folkhemmets variant att få in arbetarungar på högskolorna(universiteten var ju för fina), endast ett litet resultat räcker för att söka på annan kvot. Men som vanligt blev det en bakväg in i den akademiska världen för statusjagande latmaskar som inte orkat plugga
Citera
2015-04-13, 03:02
Medlem
Pletheneiss avatar
Jag har både genomgått ett överbevakat IQ-test samt utfört högskoleprovet (HP). Kan säga att det sistnämnda var betydligt krångligare för min del.

IQ test mäter mest din "medfödda" intelligens, medan HP mäter den intelligens du skaffat dig sedan födseln. Jag fick "klart över genomsnittet" på IQ testet, men hamnade på ynka 1.5 på HP, där de verbala provsatserna blev min akilleshäl.

Övrig notis:
Under mitt överbevakade test så insåg provledaren att jag påverkades negativt av tidspress, att jag var lite sämre än genomsnittet på att hantera tidspress och stress överlag. Jag är väldigt stresskänslig och får väldigt lätt fysiska biverkningar av stress.

För de som utfört ett högskoleprov, så tror jag många kan hålla med om att stressen och tidspressen många gånger är mer uthärdande än själva provfrågorna.
Senast redigerad av Pletheneis 2015-04-13 kl. 03:07.
Citera
2015-04-13, 21:22
Medlem
IQ går väl typ att klassificera som potentiell kapacitet. Om man inte rör ett finger hjälper en IQ inte mycket. Man måste plugga, läsa och så vidare för att kunna tillgodogöra sig det.

Det krävs väl ett normalt till högre IQ antar jag. Gjort ett övervakat IQ test, fick 140 men det räknas inte eftersom det ej till för att mäta sådär. Men jag har ett IQ på "131 eller högre". Tror jag kan få 1,7 på provet eller om jag har otur 1,6 eller 1,65 typ, är arton och skrev det för första gången. Hade ej övat.
Citera
2015-04-16, 23:40
Medlem
Heeeh! IQ över 140 eller 160...själva eller någon ni känner.

Är ganska säker på att det mesta är bluff och självinbillat. Jag tror inte på de flesta människor i dessa avseenden.

Jag tror på själva IQ-skalans raritet och samtidigt att de flesta människors påstådda IQ är klart överdriven och representerar ej den medfödda mentala kapaciteten.

En person med påstådd högt IQ skulle dock vara mer trovärdig om denna kan uppvisa verk inom ex.
musikkomposition, litteratur, innovation, etc. och då helst med originalitet.

De flesta människor är medelmåttor...så är det! Det är ovanligt att stöta på en människa med mycket högt IQ...tom över 140 är ovanligt, då ex. professorer beräknas ligga runt 130 SD 15. De flesta jag stöter på är medelmåttor och för mycket idioter. Haaaah!
Citera
2015-04-17, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Har du IQ på 100 och pluggar rätt, så trodde det inte vara någon svårighet.

Det är klart det i de flesta fall är en omöjlighet. Om det bara krävdes hårda studier så skulle långt fler skriva 2.0.

Det krävs både intelligens och allmänbildning (och provvana) för att skriva bra på högskoleprovet. Sin intelligens kan man inte påverka i någon större utsträckning. Sin allmänbildning kan man däremot påverka. Främst med hjälp att ihärdighet. Men hastigheten av hur snabbt man kan förbättra sin allmänbildning och den potentiellt högsta möjliga nivån av allmänbildning beror ju i stor utsträckning på intelligensen. Så jag skulle vilja påstå att högskoleprovet förmodligen korrelerar hyfsat med iq. Och att det förmodligen är osannolikt att någon med iq 100 lyckas skriva 2.0
Citera
2015-04-17, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -kaninen-
HP är ju i grunden en uthållighetsövning. Att kunna hålla fokus och korrekt nivå genom hela dagen. Hurpass hög poäng du får beror på din vana att göra liknande prov, liksom de flesta IQ-test(vilket i sig endast liknas vid NOG-delen).

Dessutom är det ju normerad poäng så beror ju även på årsfaktorer. På min tid hade vi fortfarande AO-delen(allmän orientering) och ord delen som bestod av en tredjedel av ditt resultat var på 10-minuter.

jag tycker det dessutom är roligt, lite som en "happening" plus att jag får kollat av hurpass aktuell min egen kunskapsnivå är. jag har gjort HP under olika former av rus och tillstånd och oftast har min poäng avgjorts av andra faktorer. Jag snittar runt 1.4-1.5, mitt max är 1.7 och mitt minsta 0.9

HP var ju lite det gamla folkhemmets variant att få in arbetarungar på högskolorna(universiteten var ju för fina), endast ett litet resultat räcker för att söka på annan kvot. Men som vanligt blev det en bakväg in i den akademiska världen för statusjagande latmaskar som inte orkat plugga

Hehe. Och jag skrev mitt allra bästa resultat som trött och bakis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in