2023-10-28, 00:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Är det krig om det ena parten, utan problem, kan kapa möjligheten för den andra parten att få vattnen, elen, internet, livsmedel och mediciner?

Accepterar du att du förlorade då du helt och hållet bytte ditt argument och försöker dribbla bort det vi pratade om?
Citera
2023-10-28, 00:15
Medlem
Black-butts-matters avatar
Intressant strategi av israelerna, om denna analys stämmer. Kruxet är gisslan.

By changing the point of entry and coming in at different angles, including by sea, Israel is keeping Hamas guessing. Each time they go into the Gaza Strip, they destroy infrastructure, map out routes, assess the environment and gather vital intelligence.

https://news.sky.com/story/israel-gaza-latest-israel-sends-tanks-into-gaza-as-troops-complete-ground-incursion-12978800?postid= 6673531#liveblog-body
Citera
2023-10-28, 00:16
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Är det krig om det ena parten, utan problem, kan kapa möjligheten för den andra parten att få vattnen, elen, internet, livsmedel och mediciner?
Ja, om den andre parten klarar av att ta sig ut ur sitt "fängelse" och slakta 1400 mestadels civila i grymma terrorattacker. Jag blir mest förundrad över att Israels ens levererade dessa förnödenheter till en terrorgrupp med syfte att utplåna dem. Att kapa internet när man utför en markoperation i syfte att försvåra kommunikation för fienden är det minst konstiga i den här historien.
Citera
Medlem
tequilasunrise123s avatar
Haha, jävlar nu verkar de faktiskt jämna Gaza med marken på riktigt. Bryr mig noll om denna konflikt, mer än att INTE EN ENDA jävla orch kommer hit till Sverige från deras sönderbombade skit"land".
Citera
Medlem
Citat:

Nä, krig blir det, när den ena parten är så inavlat jävla korkad att den angriper parten som håller den under armarna.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Okej, trodde de hade massa tanks som skulle rulla in i israel, men den typen av attack är inte så trolig då, antar jag.

Nej, det offensiva hotet är nog mer innästling av små grupper i norra Israel för att slå ut militära baser, utföra sabotage och kidnappa israeliska soldater samt ett raketregn mot baser och städer i norra Israel av proportioner vi aldrig tidigare sett. Svårt att stå emot ett sådant raketregn även med Israels mycket omfattande och kvalificerade luftvärn.
Citera
2023-10-28, 00:19
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lexdux
Accepterar du att du förlorade då du helt och hållet bytte ditt argument och försöker dribbla bort det vi pratade om?

Jag störde mig för mycket på dit val av ordet krig, så du får gärna besvara frågan, är det ett krig mellan två jämlika stater, eller utsätts den enda sidan för ett apartheidsystem med etnisk utrensning?
Citera
2023-10-28, 00:22
Avslutad
Citat:
Jag störde mig för mycket på dit val av ordet krig, så du får gärna besvara frågan, är det ett krig mellan två jämlika stater, eller utsätts den enda sidan för ett apartheidsystem med etnisk utrensning?

Jag ser inte syftet i att besvara din fråga. Oavsett vad jag säger kommer du aldrig inse att du har fel. Oavsett vad jag säger så kommer du alltid försöka dribbla bort det vi diskuterar och istället peka på något annat. Du frågade vad syftet var att stänga ner internet så jag gav dig ett svar. Sen väljer du att börja skriva om något helt annat. Varför? Jo, för du har inget motargument. Så oavsett hur jag väljer att bemöta det du säger kommer du alltid peka på något annat.
Senast redigerad av Lexdux 2023-10-28 kl. 00:25.
Citera
2023-10-28, 00:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Det var ju en helt egen ihopsnickrad defintion av krig. Finns inget som säger att det måste vara två jämlika stater. I krig krossar den ena sidan den andra om den har möjlighet. Sen slänger du in både apartheid och etnisk utrensning för att maxa propagandan.
Ett litet lexikon:
Apatheid = Åtskillnadspolitik inom en stat där en ras särbehandlas.
(Kuriosa: palestinier/araber i Israel har rösträtt och medborgerliga rättigheter)
Etnisk rensning = "tvångsmässig fördrivning av en befolkningsgrupp från ett geografiskt område."
(kuriosa: palestinierna har förökat sig från ½ miljon till 10 miljoner+.
Citera
2023-10-28, 00:25
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, om den andre parten klarar av att ta sig ut ur sitt "fängelse" och slakta 1400 mestadels civila i grymma terrorattacker. Jag blir mest förundrad över att Israels ens levererade dessa förnödenheter till en terrorgrupp med syfte att utplåna dem. Att kapa internet när man utför en markoperation i syfte att försvåra kommunikation för fienden är det minst konstiga i den här historien.

Ja hur gick det egentligen till? Lät Israel Hamas ta sig in i landet för att sedan få en möjlighet att slå tillbaka? Till och med den israeliska befolkningen verkade förvånade över att Hamas bara kunde gå in i landet.

Hamas skapades dessutom med hjälp av Israel för att skapa splittring bland palestinierna (Gaza och Västbanken).

https://varldenshistoria.se/samhalle/hur-uppstod-hamas
Citera
2023-10-28, 00:27
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nu skrev ju säkerhetsrådet inte i resolutionen från 2009 att Israel har ockuperat Gaza sedan ("since" på engelska), utan att Israel ockuperade Gaza 1967 ("in 1967").

Sverige anser exempelvis inte att Gaza är ockuperat av Israel. Om du inte tror mig kan du kontakta regeringen.

Jag har inget som helst till övers för de kostymklädda nazisterna i SD. De står för raka motsatsen till den politik som jag som sann patriot förordar och som gjort väst så framgångsrikt: demokrati, humanism, yttrandefrihet, upplysning, rättssäkerhet och alla människors lika värde.

Nu tramsar du bara. Resolutionen anger att området är en del av de områden som ockuperades 1967 och kommer att bli en del av en palestinsk stat. Eftersom resolutionen avgavs 2009 talar detta sitt tydliga språk, nämligen att ockupationen är pågående. De resolutioner som det hänförs till berör också samtliga ockupationen. Hade ockupationen hävts så hade de inte längre varit relevanta och inte hänvisats till.

Ok, kan du belägga ditt påstående att Sverige inte anser att Gaza i rättslig mening är ockuperat? Det är inte jag som påstår att Sverige ändrat uppfattning i frågan så det är inte jag som skall ta fram källor som styrker dina påståenden. För du sitter väl inte här och ljuger ytterligare en gång?

Det hela är mycket enkelt, du har uttalat dig ultimativt och absolut om något du inte behärskar och du har fel. Sådant händer och när det sker så är det oftast bäst att bara gilla läget om man vill bli tagen på allvar av folk som inte ägnar sig åt att trolla.

Israels försök att hitta på ny juridik på detta område har inte accepterats av något land, så du kommer inte gå iland med att hitta något land som stödjer uppfattningen att Gaza inte längre är ockuperat, även om det finns jurister som av en eller annan anledning (t.ex. ideologisk, etnisk, pekuniär eller karriärsbetingad) hakat på. Man skall komma ihåg att Israel även före tillbakadragandet, när man alltså fortfarande hade marktrupp på plats, också förnekade att områdena var militärt ockuperade. Inget land höll med om det heller, på de nästan 40 år som förflöt från ockupationen inleddes, men det fanns förstås jurister, inte minst israeliska och amerikanska, som höll med Israel också om detta.

Om du står för allt det du säger, varför försvarar du då så blint och rabiat Israel? Jag avskyr både de fanatiska proisraelerna och de antiisraeliska propalestinierna.

Jag är för Israel i konflikten med arabvärlden och har alltid varit det men har inga problem med att se att Israel från tid till annan betett sig som arsel mot både palestinska araber, palestinier och ganska många länder (bl.a. Sverige) och att Israel när det passar fullkomligt skiter i folkrätt och relationer till länder som anser sig ha goda relationer med Israel. Jag har inga problem med att kritisera Israel för sådant men ändå samtidigt försvara Israels rätt att försvara sig och sitt folk, tex genom att invadera Gaza och utplåna Hamas där. Man måste ta i beaktande att Israel har en exceptionellt usel säkerhetssituation med flera grannar som gladeligen skulle utplåna Israel om man kunde.

Men om det står mellan svenska och israeliska intressen så är det inte ens ett val och när det gäller att inte acceptera att stater genom militärt våld tilltvingar sig och ensidigt annekterar territorium som inte tillhör staten eller ägnar sig åt folkfördrivning så är för mig Sveriges intresse av att folkrätten följs mycket viktigare än Israels intresse av att få bryta mot folkrätten när det passar.

Detta rent bortsett från att det eviga stökandet i palestinafrågan leder till att en massa skit som hör hemma där borta i detta anus mundi som är Mellanöstern stänker över hit till den civiliserade världen.
Citera
2023-10-28, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tequilasunrise123
Haha, jävlar nu verkar de faktiskt jämna Gaza med marken på riktigt. Bryr mig noll om denna konflikt, mer än att INTE EN ENDA jävla orch kommer hit till Sverige från deras sönderbombade skit"land".

1. Ryssar är orcherna.
2. Israel kommer inte förstöra hela Gaza, då dör flera hundra tusen människor och då kommer Israel tappa stöd.
3. Ju mer Israel bombar ju fler flyktingar kommer vi få, så är det bara och det är utom allas kontroll förutom politikerna.

Om du hade lite vett hade du hoppats på att det INTE bombas så att flyktingarna inte kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in