Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Nu skrev ju säkerhetsrådet inte i resolutionen från 2009 att Israel har ockuperat Gaza sedan ("since" på engelska), utan att Israel ockuperade Gaza 1967 ("in 1967").
Sverige anser exempelvis inte att Gaza är ockuperat av Israel. Om du inte tror mig kan du kontakta regeringen.
Jag har inget som helst till övers för de kostymklädda nazisterna i SD. De står för raka motsatsen till den politik som jag som sann patriot förordar och som gjort väst så framgångsrikt: demokrati, humanism, yttrandefrihet, upplysning, rättssäkerhet och alla människors lika värde.
Nu tramsar du bara. Resolutionen anger att området är en del av de områden som ockuperades 1967 och kommer att bli en del av en palestinsk stat. Eftersom resolutionen avgavs 2009 talar detta sitt tydliga språk, nämligen att ockupationen är pågående. De resolutioner som det hänförs till berör också samtliga ockupationen. Hade ockupationen hävts så hade de inte längre varit relevanta och inte hänvisats till.
Ok, kan du belägga ditt påstående att Sverige inte anser att Gaza i rättslig mening är ockuperat? Det är inte jag som påstår att Sverige ändrat uppfattning i frågan så det är inte jag som skall ta fram källor som styrker dina påståenden. För du sitter väl inte här och ljuger ytterligare en gång?
Det hela är mycket enkelt, du har uttalat dig ultimativt och absolut om något du inte behärskar och du har fel. Sådant händer och när det sker så är det oftast bäst att bara gilla läget om man vill bli tagen på allvar av folk som inte ägnar sig åt att trolla.
Israels försök att hitta på ny juridik på detta område har inte accepterats av något land, så du kommer inte gå iland med att hitta något land som stödjer uppfattningen att Gaza inte längre är ockuperat, även om det finns jurister som av en eller annan anledning (t.ex. ideologisk, etnisk, pekuniär eller karriärsbetingad) hakat på. Man skall komma ihåg att Israel även före tillbakadragandet, när man alltså fortfarande hade marktrupp på plats, också förnekade att områdena var militärt ockuperade. Inget land höll med om det heller, på de nästan 40 år som förflöt från ockupationen inleddes, men det fanns förstås jurister, inte minst israeliska och amerikanska, som höll med Israel också om detta.
Om du står för allt det du säger, varför försvarar du då så blint och rabiat Israel? Jag avskyr både de fanatiska proisraelerna och de antiisraeliska propalestinierna.
Jag är för Israel i konflikten med arabvärlden och har alltid varit det men har inga problem med att se att Israel från tid till annan betett sig som arsel mot både palestinska araber, palestinier och ganska många länder (bl.a. Sverige) och att Israel när det passar fullkomligt skiter i folkrätt och relationer till länder som anser sig ha goda relationer med Israel. Jag har inga problem med att kritisera Israel för sådant men ändå samtidigt försvara Israels rätt att försvara sig och sitt folk, tex genom att invadera Gaza och utplåna Hamas där. Man måste ta i beaktande att Israel har en exceptionellt usel säkerhetssituation med flera grannar som gladeligen skulle utplåna Israel om man kunde.
Men om det står mellan svenska och israeliska intressen så är det inte ens ett val och när det gäller att inte acceptera att stater genom militärt våld tilltvingar sig och ensidigt annekterar territorium som inte tillhör staten eller ägnar sig åt folkfördrivning så är för mig Sveriges intresse av att folkrätten följs mycket viktigare än Israels intresse av att få bryta mot folkrätten när det passar.
Detta rent bortsett från att det eviga stökandet i palestinafrågan leder till att en massa skit som hör hemma där borta i detta anus mundi som är Mellanöstern stänker över hit till den civiliserade världen.