2023-10-27, 23:04
Medlem
vadå är du ledsen att omvärlden skiter i pallar?

Inte ens arab League gör det

Drottning Rania fördömde Israels anfall men vågar hon och hennes make släppa in några pallar? svar nej...det är Israel som räddade hennes svär pappa från att bli störtad av Syrien + black sept 1970. Så att hon ens har en tron är pga Israel

Jag är inte politiskt korrekt

Finns inget krig som Gaza där civila inte kommer dö....men det får vara så... Om priset är att Hamas störtas

Sen är det bäst att pallar uppför sig... efter detta...när ett terrordåd sker ska de sörja Israelerna och visa sympati och inte trampa på Israelers döda kroppar när de kom in i Gaza

Är det uppfattat? stör inte Israels och KSA fredsplan heller..

Citat:
Ursprungligen postat av SigmundHellmuth
Det var lika tragiskt som när 6 miljoner judar blev avrättande. Det finns inget död och lidande som är berättigad och värd glädjerop. Om du på riktigt är född 1982 så är du nog inte helt hemma där uppe. Jag kan förstå det här beteendet från en ung person som inte har en fullt fungerande hjärna men en person som är född 1982... Även som anonym så borde man skämmas ihjäl.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slutforvaring
Du forsätter att bombardera med Hamaspropagandan.

Firade du när svenskar blev mördade i Bryssel för att de var svenskar också?

Han är en islamist så det ligger i hans religion. Säger han nej så ljuger han precis som muslimer är instruerade att göra.
Citera
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloe-Blacc
Hamas har varit aktiva som det ledare i Gaza sedan 2006, ockupationen är så många decennier äldre än så detta är bara nonsens.

Det är aldrig nonsens att kunna diskuttera fred och frihet, men det är stört omöjligt så länge Hamas fortfarande existerar.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Då är det alltså det Palestinierna nu kommer lära sig av Israel. Med andra ord så är det bara att fortsätta hålla Hitler facklan tänd i all oändlighet.. Fin filosofi.
Jag vet inte om jag förstod ditt svar korrekt men om man ska hårdra det så handlar det inte om vem som är mest storsint, det där låter så typiskt blåögt svenskt utan vem som har makten att krossa sin fiende. Märkligt att blanda in Godwins lag i det här. Vill du leva eller dö? Så enkelt är det.
Citera
2023-10-27, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Jag pratar om IDF, som genomför själva dödandet. Varför skulle IDF fira i Sverige?
Det gör de såklart i Israel.

Vilket precis är min poäng och leder till den oundvikliga frågan: Varför firar människor i Sverige en terroristorganisations massaker av civila i Israel? Det märkligaste av allt är att man ens ska behöva ställa frågan.
Citera
2023-10-27, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Du påstod att det bara var Hamas talespersoner och anhängare som hävdar att Gaza efter 2005 fortfarande är ockuperat av Israel. Du skulle ta fram minst ett land som har den uppfattningen förutom Israel.

Du återkommer med ett antal folkrättare. Det går nästan alltid att hitta en eller flera jurister som stöder ens uppfattning så det är ju inte riktigt vad du skulle visa.

Hittade du inget land som har den uppfattning som du hävdar att alla utom Hamas talespersoner och anhängare har? Tror du att det kan bero på att det inte finns något land utöver Israel som håller med om Israels och din tolkning? Seså nu, kom fram med ett land utöver Israel som har den uppfattningen.

FNs säkerhetsråd uttalade 2009 i resolution 1860 följande

The Security Council ,
Recalling all of its relevant resolutions, including resolutions 242 (1967), 338
(1973), 1397 (2002), 1515 (2003) and 1850 (2008),
Stressing that the Gaza Strip constitutes an integral part of the territory occupied in 1967 and will be a part of the Palestinian state,
…”

Hoppsan, det där är ju fyra år efter det att det enligt dig inte längre var någon ockupation och ”bara Hamas talespersoner och anhängare” hävdar att det föreligger en ockupation. Men här säger ju säkerhetsrådet 2009 att Gaza är ockuperat sedan 1967. Jättekonstigt ju. Den enda slutsatsen man kan dra om du har rätt i ditt påstående skulle vara att länderna i säkerhetsrådet är ”Hamas talespersoner och anhängare”. Har du den uppfattningen?

För det är väl inte så att du ljög när du påstod att det bara var Hamas talespersoner och anhängare som hade den uppfattning som säkerhetsrådet här redovisade?

Jag är inte propalestiner, det är jag som påstår att entiteten som kallar sig palestinska staten inte är en stat medan du hävdar att det är en stat.

Det är en märklig inställning för dig att inta när du samtidigt är en rabiat israelisk knähund som är beredd att sätta Israels intressen före Sveriges, men nu är ju ni som utgör den rent rasistiska eller främlingsfientliga delen av gruppen SD-anhängare som är potentiella landsförrädare också mycket märkliga. Igår var ni för Putin, idag är ni mot, imorgon kanske ni är för igen. För inte så länge sedan var många av er antisemiter, idag är ni istället mot muslimer, imorgon är ni kanske antisemiter igen. Om man som du helt saknar intellektuell heder och är allmänt lågintellektuell så är sådana där plötsliga byten av hatobjekt och förebilder nog enklare än för dem som är av normal mental konstitution.

Nu skrev ju säkerhetsrådet inte i resolutionen från 2009 att Israel har ockuperat Gaza sedan ("since" på engelska), utan att Israel ockuperade Gaza 1967 ("in 1967").

Sverige anser exempelvis inte att Gaza är ockuperat av Israel. Om du inte tror mig kan du kontakta regeringen.

Jag har inget som helst till övers för de kostymklädda nazisterna i SD. De står för raka motsatsen till den politik som jag som sann patriot förordar och som gjort väst så framgångsrikt: demokrati, humanism, yttrandefrihet, upplysning, rättssäkerhet och alla människors lika värde.
Citera
2023-10-27, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Jag vet inte om jag förstod ditt svar korrekt men om man ska hårdra det så handlar det inte om vem som är mest storsint, det där låter så typiskt blåögt svenskt utan vem som har makten att krossa sin fiende. Märkligt att blanda in Godwins lag i det här. Vill du leva eller dö? Så enkelt är det.
Jag tänker inte gå ner den "rabbitholet" men jag tror vi båda vet vilka det är som har startat det hela i det här fallet. Och vem det är som kan bestämma att det ska ta slut.
Citera
2023-10-27, 23:08
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Du tror att judarna "bara" försvarar sig? Har de "bara" försvarat sig sedan 1948?
Ja, mer eller mindre. Israel har givetvis felat också men ser man tillbaka till samtliga krig och konflikter så handlar det om att man i den muslimska världen inte kan tolerera en judisk stat när de borde vara en minoritet som lever under islams lagar som de gjort sedan Mohammed slaktade och kuvade judar.
Citera
2023-10-27, 23:09
Medlem
Detta kriget är mycket större än kriget mellan Ryssland och Ukraina men nästan ingen fattar det.

Citera
2023-10-27, 23:09
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.von.Svensson
Hur starka är hezbollah militärt? Alltså utan inblandning av Iran eller något annat land.

Brukar anses som världens starkaste icke statliga militär/paramilitär. Definitivt starkare än Libanons armé. Jag har sett bedömningar på mellan 50 000 och 100 000 man inklusive reservister, mycket lägre antal som är i ständig tjänst. Detta är inte otränade pyjamasfjantar utan faktiskt utbildade förband (i vart fall i delar). De har tillgång till pansarvärnsrobotar, luftvärnsrobotar och till och med kustrobotar. Enligt IDF har Hizbollah ca 150 000 raketer i södra Libanon vilket är in i helvete många.

IDF är en fältarmé och en mycket kvalificerad sådan som Hizbollah aldrig kommer kunna slå i fält och försöker man så kommer man få på truten.

Man skall inte tro att Hizbollah är en fältarmé utan snarare kommer bedriva fördröjningsstrid med eldöverfall än ren försvarsstrid och även försöka innästla sig bakom IDFs linjer för att slå till där samtidigt som man säkert kommer beskjuta både israeliska baser och städer med raketer. Eftersom man har luftvärnsrobotar kommer Israels flygvapen behöva taktikanpassa i enlighet med detta och kommer inte kunna uppträda som man nu gör i Gaza där Hamas helt saknar motmedel.

Hizbollah är helt en marionett till Iran så även om Iran inte syltas in i t.ex. en israelisk invasion av södra Libanon så kommer Iran styra Hizbollah enligt sina intressen, det libanesiska folkets intressen skiter nog Iran helt i.
Citera
2023-10-27, 23:10
Citat:
Jag pratar om IDF, som genomför själva dödandet. Varför skulle IDF fira i Sverige?
Det gör de såklart i Israel.

Jag donerar 400 000 kr till valfri palestinsk organisation om du kan hitta en sån video. Du har 1 timme på dig.
Citera
2023-10-27, 23:13
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Jag tänker inte gå ner den "rabbitholet" men jag tror vi båda vet vilka det är som har startat det hela i det här fallet. Och vem det är som kan bestämma att det ska ta slut.
Ett till väldigt svepande svar. För min del är skurken solklar. Hamas attackerade Israel den 7 oktober och slaktade civila hänsyslöst och bestialiskt. Det gör ont i magen att se Hamas-terrorister med gopro kameror skratta och skjuta ihjäl en flicka 9 - 11 års åldern (samma som min yngsta dotter) när hon försöker gömma sig bakom ett bord.

Ja, Israel kan bestämma när det här tar slut om de använder sitt våldskapital rätt. De måste förhålla sig till krigets lagar så gott de går annars hade palestinierna redan varit väck. Annars håller jag med om att man måste göra palestiniernas vardag dräglig och värdig, och där har de övriga arabländerna en stor skuld och ett stort ansvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in