2023-10-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPHuvudsak
Vilken däckverkstad tar 20 minuter på sig att skifta hjul? Är man någorlunda rutinerad skiftar man ett hjul på under minuten. Hela arbetet bör därför ta absolut max 7 minuter.
Ingen verkstad såklart, jag avsåg när jag byter själv hemma om det inte framgick.
Lättförtjänta penninga och inte minst manligt 😉
Citera
2023-10-27, 22:02
Medlem
Knegares avatar
Är mest nyfiken på hur ni som inte skiftar hjul själva gör med efterdragning av hjulbultarna?

Kör ni tillbaka till däckverkstaden efter några mil eller drar ni fram verktyg och gör det själv, eller möjligtvis bara struntar i det?
Brukar se hjulbultar i rondeller och korsningar i hjulbytartider.
Citera
2023-10-27, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Är ett jävla jobb. Kom ihåg hur det vara skifta hjul på morsan R5 eller hennes Opel Rekord 1900 ifrån 1970. På tiden var den enklare. Men att dra åt muttranrätt, så man belasta muttrana rätt är jobbigt att göra med vanligt fällkors.

En nästan obegripligt lätt uppgift att göra för merparten av alla bilägare. Sen finns du ju äldre med krämpor och rullstolsbunda osv.
Men du kan ha rätt. Inte för alla.

Sen att man väljer bort det är ju inte så konstigt. Man kan ju få lite smuts på sig, man kan uppleva lite fysiskt ansträngning osv. Många pallar inte det.
Citera
2023-10-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BurgareCheese
Ja, det är mycket som man kan tycka är tokigt, många fmailjer beställer hämtmat till middag flera gånger i veckan, kan tyckas dumt, men å andra sidan spar man både matlagning och disk, tid och komfort ställs mot varandra...

Sant.

Jag lägger ingen värdering i vilket man väljer i sig, och hade jag bott i lägenhet utan eget garage hade jag nog gjort likadant, men vi har ändå 1,5 miljon husägare eller vad det är, men även enkla jobb som oljebyte, byta skivor/belägg, mm blir allt ovanligare att man gör själv numera.
Citera
2023-10-27, 22:06
Medlem
Kör däckhotell på ena bilen men vägrar köra det på både min och frugans bil, är inte så många år sedan vi och många grannar blev strandade hemma, SMHI visade några plusgrader och över en natt så ändrades det och blev ishalka på vägarna, då vi bor i ett hus utanför staden med en lång kurvig nerförsbacke ser jag helt klart ett stort värde i att ha däcken hemma för att inte hamna i den situationen igen, sen tar det inte mer än några minuter att byta om man har rätt grejer.
Citera
2023-10-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Håller med.

Undrar om folk kan tanka själva nuförtiden.

Det heter skifta inte byta men du är helt på spåret.

Dagen undomar kan inte ett skit.
Citera
2023-10-27, 22:13
Medlem
Känns bra att byta själv, tycker jag, även om det bara kostar småpengar att lämna bort jobbet. Känns lite löjligt att stå bredvid och se på, när man kan fixa det själv.
Citera
2023-10-27, 22:19
Medlem
Kopparpasta är för sådant som kan rosta fast och det händer inte på ett halvår.

Hjulinställning köper man om däcken börjat slitas snett, och det kan de ju göra om man har för vana att dundra in över höga trottoarkanter.

Apropå vilken kategori bilägare som är korkad eller inte, så verkar det ibland vara svårt att ha två tankar samtidigt i den enda hjärncellen.

Vad är naturligt göra för den som bor i en lägenhet med på sin höjd ett vindsförråd, kanske utan hiss, som parkerar på gatan och har råd med 2tkr om året?

Respektive den som bor 100+ km från närmsta däckhotell, har garage och inte lust att betala 2tkr för att köra 40 mil extra om året?
Citera
2023-10-27, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Kopparpasta är för sådant som kan rosta fast och det händer inte på ett halvår.

Hjulinställning köper man om däcken börjat slitas snett, och det kan de ju göra om man har för vana att dundra in över höga trottoarkanter.

Apropå vilken kategori bilägare som är korkad eller inte, så verkar det ibland vara svårt att ha två tankar samtidigt i den enda hjärncellen.

Vad är naturligt göra för den som bor i en lägenhet med på sin höjd ett vindsförråd, kanske utan hiss, som parkerar på gatan och har råd med 2tkr om året?

Respektive den som bor 100+ km från närmsta däckhotell, har garage och inte lust att betala 2tkr för att köra 40 mil extra om året?

Vet ej vad du pratar om ang Kopparpasta det är jäkla bra men det finns andra bra altenativ, Veidec har en "grön" model som funkar fan så mycket bättre.
Citera
2023-10-27, 22:26
Medlem
revodnebs avatar
Jag skiftar hjul på min mors bil och käringens bil, min mor brukar då laga mat till mig, oxfilé, det uppskattas. Min egen bil kör jag på vinterdäck året om (M+S) orkar inte byta på den (gubbknep) då jag i så fall måste köpa nya sommardäck, gammal bil inte lönt. Kör mest hoj på sommaren ändå.
Citera
2023-10-27, 22:34
Medlem
YP4XQs avatar
I vår familj gör vi det alltid själva. Men många har nog funnit bekvämligheten med däckbyte + däckhotell för en billig peng.
Citera
2023-10-27, 22:38
Medlem
Gojiiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja nog mest stabor som inte byter själv.
Skulle också tro att dom är majoriteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in